IP og e-mail
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 07-12-01 12:58

Jeg forestiller mig, at såfremt man har en computer og en tilhørende
IP-adresse/domænenavn, ja så kan man vel i princippet lave sin egen
server og sende og modtage e-mails som man selv lyster. Eller skal man
ligesom være tilknyttet en eller anden overordnet server?

Men hvem er det egentlig, der betaler for at sådanne emails
transporteres rundt i "systemet" og til sidst finder frem til den
rigtige maskine, er det en blanding af statslige og private servere?

Hvad nu hvis man har slukket sin maskine, så kan en mail jo ikke nå
frem, hvem er det så der måske forsøger at aflevere den igen lidt
senere, og er der nogen standard for hvor mange gange der bliver
forsøgt?

Det kan godt være at jeg ikke helt har forstået hvordan det hænger
sammen, men kan nogen mon give en lille forklaring om emnet?

Fra : boe

Dato : 07-12-01 14:47

"Henrik G. Jacobsen" <jacobsen@dsr.kvl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det kan godt være at jeg ikke helt har forstået hvordan det hænger
> sammen, men kan nogen mon give en lille forklaring om emnet?

Meget kort:

Udbyderne (ISP) holder styr på ip adressernes relation til et domænenavn
efter nogle helt klare regler. Når du køber et domænenavn sørger en ISP
derefter for at fortælle nogle DNS servere (Domain Name Server) at hvis
nogen skriver http://www.mit_domæne.dk så skal ip pakkerne sendes til en
maskine med ip nr. 192.xxx.xxx.xxx. Hvis du nu også har købt retten til at
eje det IP nummer, som er sammenkoblet med http://www.mit_domæne.dk , så kan
du købe en fast linie til en ISP og konfigurere din maskine med IP nummeret
og derefter installere noget web-server software og noget mail-server
software på den. Al trafik vil derefter gå direkte ind i din server så længe
den er tændt, vel at mærke.
Slukker du maskinen - tjah, så går mailen tabt, medmindre du har en aftale
med ISP om at post redelegeres fra ISP mailserveren til din. I disse
tilfælde vil ISP mailserveren gemme posten og sende den til din maskine når
du igen tænder for den.
Har du en direkte adgang til din egen mail-server uden om ISP serverne, så
mistes mailen altså - eller rettere, jeg går ud fra, at afsenderen får at
vide, at posten ikke nåede frem.

Den der betaler er under alle omstændigheder brugerne - altså alle, som
betaler for enten en opkobling, et domænenavn eller trafik afgifter.
Netværket styres og udbygges efter behov og økonomi af ISPér og Telcos
(Telefonselskaber). Den overordnede tildeling af IP adresser og domæner
styres af en organisation, som jeg ikke lige husker navnet på (er det ikke
NIC, den hedder?)

Rettelser til min lille lokums-forklaring modtages gerne og uden sure miner

Mvh Bo

Fra : BjarneDM

Dato : 12-12-01 14:08

boe wrote:

> Har du en direkte adgang til din egen mail-server uden om ISP serverne, så
> mistes mailen altså - eller rettere, jeg går ud fra, at afsenderen får at
> vide, at posten ikke nåede frem.

SMTP-servere gør som regel følgende:
1) giver en fejl-meddelelse om at den ikke har kunne få kontakt og at
den vil prøve igen
2) derefter prøver serveren regelmæssigt de næste 3-4 dage
3) først derefter gives der fuldstændigt op og man får en fejlmeddelelse

der sker altså ikke noget ved at have slukke for maskinen i i hvert fald
op til 24 timer - man får stadig sin email

mvh
---
Bjarne D Mathiesen
Købenahavn ; Danmark ; Europa

Fra : BjarneDM

Dato : 12-12-01 14:30

boe wrote:

> [...]
> software på den. Al trafik vil derefter gå direkte ind i din server så længe

Man kan *ikke* købe retten til et IP-nummer - de styres & ejes af ICANN
som tildeler dem i klumper til TelCos & andre med behov derfor. Du skal
være *MEGET* stor for at få dit IP-nummer direkte fra ICANN

Dit IP-nummer behøver ikke at være fast - det er noget dit TelCo
bestemmer i sine forretningsbetingelser eller en kontrakt med dig.
Men hvis din DNS ligger hos dit TelCo så vil de også sørge for at
opdatere DNS-serverne hvis der sker ændringer i dit IP-nummer.
Vær i den forbindelse opmærksom på, at http & email ikke nødvendigvis
behøver at have det samme IP-nummer.

En fast linie er *meget* dyr at have - typisk omkring 10.000 kr om
måneden ; til gengæld er kapaciteten i den så også virkeligt høj.
Hvis du har en lille firma- eller hus-server er den bedste løsning at gå
efter en 256/256 eller 512/512 ADSL-linie - 512kb er den højeste
hastighed du kan på på up-load med ADSL. pt er CyberCity og Tiscali de
mest fleksible mht kombinationen af up- & download hastigheder.

> Den overordnede tildeling af IP adresser og domæner
> styres af en organisation, som jeg ikke lige husker navnet på (er det ikke
> NIC, den hedder?)

ICANN - http://www.icann.org/
ICANN styrer hvem der har rettigheder til at tildele gTLD og ccTLD.
Det er så rettighedshaverne der styrer den endelige tildelinge af
domæne-navn. Men der er mange der kan sælge/administrere domæner. Der er
for så vidt intet til hinder for at du henvender dig direkte til
DK-Hostmaster - men det er en kompliceret løsning idet du så er *helt*
på egen hånd mht DNS-server etc

mvh
---
Bjarne D Mathiesen