kj/kcal
Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 07-12-01 12:15

Jeg vil bare gerne vide når man skal se på hvad der feder er det så der hvor
der står KJ eller KCAL og hvad er forskellen?

MVH Lisbeth

PS: Jeg ved godt at man også skal se på fedtprocenten!*s*

Fra : Christian Vandsø

Dato : 07-12-01 12:48

On Fri, 7 Dec 2001 12:15:08 +0100, "Daniel Blankensteiner"
<db@traceroute.dk> wrote:

>Jeg vil bare gerne vide når man skal se på hvad der feder er det så der hvor
>der står KJ eller KCAL og hvad er forskellen?

Både joule og kalorier er en energienhed. Idag benyttes joule som
standardenhed for energi, men kalorier er ikke sådan at udrydde. En
kilokalorie (1 kcal) svarer til 4,184 kilojoule (4,184 kJ).

/Christian
--
[ http://vis.mig.et.geekshow.dk ]
[ Non semper ea sunt quae videntur. ]

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 07-12-01 14:29

> PS: Jeg ved godt at man også skal se på fedtprocenten!*s*

Hej!

Faktisk behøver du ikke at se på fedtprocenten, når du først har set på
energiindholdet (kj/kcal). Fedtprocenten (eller fedtenergiprocenten) er kun
en tommelfingerregel til at etablere om noget har en høj eller lav energi
pr. gram - en overflødig kalorie feder lige meget, om den så end kommer fra
fedt, protein, kulhydrater eller alkohol.

Det væsentlige er at få så megen mæthedsfølelse som mulig pr. kalorie. Her
er råvarer med en relativt høj fedtprocent (i forhold til f.eks. havregrød)
faktisk godt, nemlig (rent rødt) oksekød, kylling, fed fisk osv. Husk også
at du har brug for proteiner for at opbygge muskler, hvilket især er vigtigt
hvis du kombinerer kostomlægning med træning og motion.

Den megen fokus på fedtenergiprocent skyldes at mange får deres overflødige
kalorier fra mælkefedt i mejeriprodukter og forarbejdede fødevarer, eller i
olier i slik, dressinger osv. Problemet med fedtenergiprocent er, at mange
fokuserer på fedt i stedet for en helstøbt kost, der sandelig også gerne må
(skal!) indeholde passende mængder fedt.

Med venlig hilsen
Anders S. Johansen