Kan man tage min andel.?
Fra : News

Dato : 07-12-01 08:34

Hej NG...

Jeg bor i andelsbolig, og har en andelsværdi på ca. 101.000,00 Kr.

Kan evt. kreditor gøre udlæg for derefter at kræve den solgt, hvis det
kniber med at overholde en betalingsaftale.!

Jeg tænker på tvagsauktioner ligesom med ejerbolig.?

/Philip

Fra : Gregers

Dato : 07-12-01 10:06

Måske,

Er der en bestemmelse i andelsforeningens vedtægter, der forbyder arrest
eller udlæg i andelen?

I så fald bør du kigge på

Lovbekendtgørelse 1998-03-09 nr 164,
om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber:

"§ 6a. Der kan ikke foretages arrest og udlæg i en andel i en
andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til en bolig,
når det i vedtægten for andelsboligforeningen er fastsat, at andele i
andelsboligforeningens formue ikke kan gøres til genstand for arrest eller
eksekution, og at andelene ikke kan pantsættes."

Hvis ikke der er en sådan bestemmelse, så er det mest umiddelbare svar i
Konkurslovens § 37:

"Lejemål om hus eller husrum, der tjener til bolig for skyldneren, samt
boligret, der beror på andel eller aktiebesiddelse, kan inddrages under
boet, når dette efter skifterettens skøn findes rimeligt begrundet i boets
økonomiske interesse i inddragelsen.

Stk 2. Om opsigelse af lejemål gælder reglerne i kapitel 7. "

Lidt mere løst:
Jeg mener at huske at der stilles meget store krav til formuleringen i
Andelsboligforeningens vedtægter i forbindelse med udelukkelse af arrest og
udlæg. Jeg har ikke kunnet finde belæg for denne påstand.
Jeg ved ikke hvilke kriterier som skifteretten lægger mest vægt på i deres
skøn om rimelighed.

Gregers

Fra : Jakob Paikin

Dato : 07-12-01 10:22

On Fri, 7 Dec 2001 08:33:33 +0100, "News" <philip@oncable.dk> wrote:

>Jeg bor i andelsbolig, og har en andelsværdi på ca. 101.000,00 Kr.
>
>Kan evt. kreditor gøre udlæg for derefter at kræve den solgt, hvis det
>kniber med at overholde en betalingsaftale.

Udlæg i andelslejligheder er muligt, medmindre foreningens vedtægter
udtrykkelig forbyder det. Så ja, der kan i nogle tilfælde gøres udlæg.

Derimod kan kreditor ikke gennemføre tvangsauktion over andelen. Det
skyldes, at prisfastsættelsen for andele ikke er fri, men reguleret af
lovgivningen - derfor er det ikke muligt at gennemføre en auktion over
andelen.

Udlægget vil i stedet blive dækket, når andelen på et tidspunkt sælges
af sædvanlig vej.

--
Jakob Paikin

Fra : Niels

Dato : 07-12-01 10:42

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message
> [...]
> andelen.
>
> Udlægget vil i stedet blive dækket, når andelen på et tidspunkt sælges

Dvs. at man kan ikke blive tvunget til at sælge en andel når man skylder
penge? Er der en § der understøtter dette?

--
Niels

Fra : Jakob Paikin

Dato : 07-12-01 13:57

On Fri, 7 Dec 2001 10:42:26 +0100, "Niels" <niels@biggs.dk> wrote:

>Dvs. at man kan ikke blive tvunget til at sælge en andel når man skylder
>penge? Er der en § der understøtter dette?

Det er ikke helt præcist. En kreditor kan ikke gennemføre et
tvangssalg af en andel/andelslejlighed.

Om debitor kan "blive tvunget" til at sælge er et lidt diffust udsagn.
Hvis debitor er i reel risiko for at blive erklæret personligt
konkurs, kan debitor måske føle sig tvunget til at sælge mv.

Dette står (ligesom så mange andre forhold) ikke udtrykkelig beskrevet
i nogen lov, men det følger af andelsboligloven, der fastsætter klare
regler for, hvordan prisen på en andelslejlighed skal fastsættes.

Overfor dette står de mere generelle principper for
tvangsauktionssalg, hvor prisen - i sagens natur - kun fastsættes ud
fra hvad de fremmødte ønsker at byde.

De to principper strider mod hinanden og det er fast antaget at
andelsboligloven "vinder", dvs. at en tvangsauktion ikke kan
gennemføres. Der findes sikkert nogle fogedretskendelser om
spørgsmålet (teknisk vil fogedretten afvise en begæring om
tvangsauktion).

--
Jakob Paikin

Fra : Daniel Birch

Dato : 08-12-01 07:59

> [...]
> andelen.
>
> Udlægget vil i stedet blive dækket, når andelen på et tidspunkt sælges

Tvangsauktion er naturligvis udelukket. I praksis bliver lejligheden derfor
solgt til den næste på ventelisten. Og nuværende ejer smidt ud. Der har kun
været MEGET få af disse sager. Jeg kan checke op på proceduren, når jeg
kommer på arbejde på mandag.

- Daniel

Fra : C. Overgaard

Dato : 10-12-01 12:08

News <philip@oncable.dk> skrev i en
> [...]
> kniber med at overholde en betalingsaftale.!
>
> Jeg tænker på tvagsauktioner ligesom med ejerbolig.?

Prøv at se i vedtægterne for andelsforeningen. Jeg bringer herunder et
uddrag af en foreningsvedtægt:

"Andelene i foreningens formue kan ikke gøres til genstand for udlæg, arrest
eller eksekution. De kan kun overdrages eller på anden måde overføres til
andre i overensstemmelse med reglerne i §§ 14-23. Andelene kan ikke
transporteres til sikkerhed, og et medlem kan heller ikke give
betalingsfuldmagt eller betalingsanvisning i relation til andelens
fremtidige eventuelle salg.

For andelene udstedes andelsbevis, som ikke kan pantsættes, og som lyder på
navn. Beviserne udstedes, når åbningsbalance foreligger. Bortkommer
andelsbeviset, kan bestyrelsen udstede et nyt, som skal angive, at det
træder istedet for det bortkomne andelsbevis."

Men foreninger har forskellige vedtægter og ovennævnte kan måske fraviges
ved dom.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard