berlingske: TDC erkender fejl med numre
Fra : D9N

Dato : 07-12-01 08:46

så det er ikke kun Sonofon oa. der bøffer i det!!!

Lagt på www.berlingske.dk den 5. december 2001 kl. 22:38.

TDC erkender fejl med numre

Frit valg: En teknisk fejl hos TDC har siden i sommer betydet, at over
10.000 mobilkunder ikke har kunnet skifte til et andet teleselskab.

Af Jakob Skouboe

Det er tekniske fejl hos TDC, der har betydet måneders ventetid for over
10.000 danskere. Siden det 1. juli blev muligt at tage sit gamle mobilnummer
med til et nyt selskab, har tusinder af telekunder oplevet, at deres telefon
blev slukket og deres sag syltet.

»Vi indrømmer, at vi har trådt i spinaten. At vi ikke har gjort det godt
nok,« siger Jørgen Weber, direktør for TDC Mobil.

Sagen har været alvorlig for flere af de konkurrerende selskaber, som har
oplevet, at de fik balladen, når en kunde ville skifte til dem, men i stedet
erfarede, at deres telefon blev lukket.

»Vi har kigget i den forkerte høstak efter den nål, der har forvoldt det
her,« siger Jørgen Weber. Han oplyser, at TDC i oktober udskiftede det
EDB-system, som skulle overføre kunderne, og dermed forsvandt stort set alle
de syltede kunder.

Derfor afviste Weber den 28. september, da Berlingske Tidende tog sagen op,
at TDC var skyld i problemerne.

Opdagede fejl

TDC havde ikke nogen kunder liggende i bunkerne, sagde Jørgen Weber dengang,
og kastede skylden over på de andre selskaber. Men TDC havde masser af
kunder i bunkerne. Nu har de fundet dem.

Jørgen Weber oplyser, at det drejer sig omkring 10.000 kunder, der har
ønsket at flytte selskab, der var glemt.

»Vi indså i november, at de var der alligevel, og at fejlen skyldtes, at
vort system ikke kunne håndtere nummerporteringerne, hvis der var fejl. Vi
lover nu, at alle kundernes forhold er bragt i orden senest 12. december i
år,« siger Jørgen Weber.

Det er endnu uvist, hvor mange danskere, der har skiftet selskab, men de
seneste tal sagde over 50.000.

Fra : Mickey

Dato : 07-12-01 17:03

"D9N" <trans@it.dk> skrev i en meddelelse

> Lagt på www.berlingske.dk den 5. december 2001 kl. 22:38.

hmm, du burde havde skrevet det korrekte link istedet, det er nemlig ikke
lovligt at copy-paste hele artiklen...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Advarsel :

Fra : Michael Jensen

Dato : 07-12-01 17:34

> hmm, du burde havde skrevet det korrekte link istedet, det er nemlig ikke
> lovligt at copy-paste hele artiklen...

Fra http://www.berlingske.dk/ophavsret

Ophavsret - www.berlingske.dk
Alt på www.berlingske.dk er beskyttet af lov om ophavsret:

Kopiering m.v.: Artikler, fotografier, grafik og anden offentliggørelse på
www.berlingske.dk stilles til rådighed for visning/læsning.

Det er ikke tilladt at tage kopi i elektronisk/digital form, if.
ophavsretlovens § 12. Der må tages enkelte kopier på papir (udprint) til
privat brug. Denne adgang gælder alene fysiske personer. En virksomhed må
således ikke udprinte en artikel m.v., herunder heller ikke til brug for
kopiering til virksomhedens medarbejdere.

Yderligere anvendelse og eksemplarfremstilling kræver udtrykkelig skriftlig
tilladelse fra Berlingske Tidende.

Links: Det er ikke tilladt at etablere links til www.berlingske.dk på en
sådan måde, at www.berlingske.dk fremtræder i det fremmede website's frame.

www.berlingske.dk er ikke ansvarlig for indholdet på websites, som
www.berlingske.dk linker til.

Det er ikke tilladt at etablere 'dybe' links til artikler, fotografier,
grafik m.v. idet der alene må linkes til startsiden på www.berlingske.dk,
medmindre andet aftales.

Fra : D9N

Dato : 07-12-01 17:41

jeg har bedt om at den skal slettes ... men det går vist ikke så hurtigt

Fra : Claus Rolsted

Dato : 09-12-01 06:16

> ikke

Men skidt pyt, for dem der vil læse artiklen, så kan den ses på
http://www.telmore.dk/artikler/061201.htm .

Claus Rolsted

Fra : Mickey

Dato : 07-12-01 18:43

> [...]
>Alt på www.berlingske.dk er beskyttet af lov om ophavsret:

> Det er ikke tilladt at etablere 'dybe' links til artikler, fotografier,

den tror jeg ikke de kan bruge i en evt. retssag...
- men det ved de nok i dk.videnskab.jura, så x-fut derover!

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-12-01 20:30

Scripsit "Mickey" <news002@susie.dk>

> den tror jeg ikke de kan bruge i en evt. retssag...
> - men det ved de nok i dk.videnskab.jura, så x-fut derover!

Jeg har svært ved at se hvilken hjemmel der er for at fastsætte sådan
et forbud hvad angår hele sider, idet der ikke finder nogen
uberettiget *eksemplarfremstilling* sted, hverken ved oprettelsen
af linket eller når nogen følger det.

Hvad angår fotografier og grafik holder det en smule mere, idet man
kan argumentere for at den tilladelse til at fremstille eksemplarer
der ligger implicit i at Berlingske placerer filerne på en offentligt
tilgængelig webserver, kun omfatter den situation hvor de vises i
sammenhæng med den artikel de illustrerer. Ved at linke direkte til
dem medvirker man således til at brugeren af linket fremstiller et
uautoriseret eksemplar.

Problem 1 med dette argument: Brugerens uautoriserede download har ikke
høj nok straframme til at link-magerens medvirken er strafbar som
forsøg. Ophavsretsloven giver ikke nogen særskilt lettere hjemmel til
at straffe medvirken (eller kræve vederlag).

Problem 2: Brugeren har faktisk normalt lov til at fremstille sit
eksemplar efter ophl §12, så længe det kun benyttes privat (hvilket
nok må siges at være tilfældet ved fremvisning i en webbrowser).

Så ophavsmanden vil *måske* kunne få dom for at linket skal fjernes,
men derimod næppe få tilkendt erstatning eller vederlag i anledning
af det passerede (bortset fra sagsomkostninger).

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : Mickey

Dato : 07-12-01 22:15

> Så ophavsmanden vil *måske* kunne få dom for at linket skal fjernes,
> men derimod næppe få tilkendt erstatning eller vederlag i anledning
> af det passerede (bortset fra sagsomkostninger).

så med andre ord kan "dybe" links ikke forbydes, generelt ?

Fra : Dennis T.

Dato : 07-12-01 23:14

Mickey wrote:

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse

> så med andre ord kan "dybe" links ikke forbydes, generelt ?

Prøv at fortælle krak.dk det... de truer med retsager mv., hvis man
forsøger at deeplinke (f.eks. direkte ind i deres søgemaskine).
Begrundelsen er vist, at de mener, at de lider et tab i forbindelse med
mangel af eksponering af forside reklamer...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-01 00:15

Dennis T. skrev:

> [...]
>Begrundelsen er vist, at de mener, at de lider et tab i forbindelse med
>mangel af eksponering af forside reklamer...

Uha, bare min boghandler ikke anlægger sag fordi jeg kikker på
hans udstillingsvindue uden at købe noget.

--
Bertel
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min

Fra : Mickey

Dato : 08-12-01 01:38

"Dennis T." <viol8r@technologist.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at fortælle krak.dk det... de truer med retsager mv., hvis man
> forsøger at deeplinke (f.eks. direkte ind i deres søgemaskine).

tjaa, de har da klaret ganske godt at undgå det!
- som den er nu giver den så vidt jeg kan lure en mere eller mindre
tilfældig adresse hvis du forsøger at linke til en tidligere søgning's
resultater...

> Begrundelsen er vist, at de mener, at de lider et tab i forbindelse med
> mangel af eksponering af forside reklamer...

god grund, dårligt argument...