inkompetent mekaniker - hvad gør jeg?
Fra : Thomas M. Christense~

Dato : 07-12-01 07:19

Jeg postede dette i dk.fritid.bil, og der var en der sagde at den måske også
hørte hjemme her :

Hej alle

Jeg er ejer af en VW Golf II '87 diesel, og har netop hafte den til en
omgang hos mekanikeren, hvor der bl.a. blev skiftet et leje i venstre
forhjul. Da jeg fik bilen tilbage, sagde den en pive-lyd fra venstre
forhjul(et piv for hver omgang hjulet tog), når man havde kørt ca. 10 km. i
den. Jeg indleverede den så igen på samme værksted, og fik at vide da jeg
hentede den, at nu var den klar. Det var den imidlertid ikke, der var stadig
den samme lyd. Den følgende morgen kørte jeg ned til mekanikeren, tog ham
med på en køretur, og han kunne godt høre det, og fik mig til at træde
ganske let på bremsen, hvilket bevirkede at lyden holdt op så længe jeg
gjorde det. Om aftenen hentede jeg så bilen igen(det var i mandags), og nu
pev den ikke mere, men sagde i stedet en klikkende lyd, stadig fra venstre
forhjul. Nu er den så igen begyndt at pive igen, og jeg tænker på hvad jeg
skal gøre. Jeg er efterhånden ikke ret tryg ved at overlade min bil til den
samme mekaniker igen, men jeg skal have den lavet, og helst uden yderligere
udgifter. Kan jeg kræve at han dækker udgifterne hos en anden mekaniker?
Hvad har jeg af rettigheder?

Er der evt. nogen som har en idé om hvad der er i vejen? Mekanikeren siger
at det er bremsen der måske ikke sidder helt som den skal, men jeg har ikke
den store tillid til ham...(dette har nok mest relevans i dk.fritid.bil )

På forhånd tak!

Thomas
--

Guess what to remove to email me

Fra : Johan

Dato : 11-12-01 18:16

"Thomas M. Christensen" <lsd@GUESSWHAT.adslhome.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> den store tillid til ham...(dette har nok mest relevans i dk.fritid.bil

Hej
Det er bremserne !
Du har fået skiftet et leje, og der har formentligt været slør i dette.
Bremseskiven sidder på lejet men bremseklodserne sidder i kaliperen som er
fastmonteret på spinnelen eller ophænget. Derfor sidder bremseskive og
klodser nu forskudt, efter at du har fået sat nyt leje i. En erfaren
mekaniker kender problemet, men det er sådan set ikke mekanikerens skyld.
Problemet kan forsvinde hvis du mishandler bremserne med mange hårde
opbremsninger. Eller sæt nye klodser i. Hvis du vil være helt sikker, så
skal der både nye skiver, klodser og kalipre. Hvis det var mig, så ville jeg
vente og se ca.1000 kms kørsel - så er det væk.

Fra : cheesedealer

Dato : 11-12-01 22:00

"Johan" <johan06g3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Bremseskiven sidder på lejet men bremseklodserne sidder i kaliperen som er
> fastmonteret på spinnelen eller ophænget. Derfor sidder bremseskive og
> klodser nu forskudt, efter at du har fået sat nyt leje i.

Det er nu ikke helt rigtigt: Kaliberen sidder i et flydende ophæng eller på
glidelejer. Det samme gør bremseklodserne, netop for at kompensere den
skævslidning der naturligt finder sted, især på singlekalibersystemer.
Det er derfor sandsynligt, at det er disse glidelejer der har sat sig fast
og derfor trænger til udskiftning og eller rep.
Det kan løsne sig og derved falde på plads ved som du skriver nogle kontante
opbremsninger. Men gør de ikke kan klodserne hurtigt blive slidt igen.

Så det mere juridiske (før netpolitiet kommer). Du kan klage til
branchenævnet, men jeg tror ikke du får noget ud af det. Få en anden mek.
til at se på problemet og indstil dig på udgifter til glidelejer og nye
bremseklodser.
Det er med mekanikere som med læger. Har man ikke tillid til dem, skal man
konsultere en anden
, både for din og deres skyld.
PH