Airport rækkevide og software basestation
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 02:55

Jeg overvejer at skille mig af med min base da jeg har købt en G4, men
har et par spørgsmål i den forbindelse.

Er der nogen som har erfaringer med airport rækkeviden på en G4
(gigabit) i forhold til Apples basestation?

Hvor godt fungerer en software base station under henholdsvis 9 og 10.1,
sammenlignet med en Apple Basestation? kan man mærke, at der routes når
der kun er en til to klienter koblet på af gangen?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 11:42

> [...]
> sammenlignet med en Apple Basestation? kan man mærke, at der routes når
> der kun er en til to klienter koblet på af gangen?

jeg har et tillægsspørgsmål:
jeg har fundet frem til at Apples airport software ikke understøtter
"software basestation" under 10.1
Kan ipfw (konfigureret med Brickhouse) bruges til formålet. dvs have
G4'eren på internettet og samtidig route internet forbindelsen videre
til min iBook over airport?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-12-01 15:45

> [...]
> Kan ipfw (konfigureret med Brickhouse) bruges til formålet. dvs have
> G4'eren på internettet og samtidig route internet forbindelsen videre

Prøv at kigge på IPNetShareX tidl. gNat:

http://www.sustworks.com/site/prod_gnat_setup.html

If you are sharing between two computers which each have an
Airport card but you have no hardware base station, create a
"computer-to-computer" network and then configure IPNetShareX to
use the Airport card as its internal interface on the server

IPNetShareX bruger nat og også ipfw, så mon ikke man kan nøjes med
Brickhouse!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 23:26

> [...]
> use the Airport card as its internal interface on the server
>
> IPNetShareX bruger nat og også ipfw, så mon ikke man kan nøjes med

tak...

Er der nogen som har erfaring med om ipfw sløver værten samt G4'erens
rækkevide.

NB. hvordan får jeg routet Appletalk ? Jeg har en Appletalk printer på
mit ethernetnetværk, som jeg gerne vil printe til fra iBook'en over
Airport.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-12-01 11:25

> Jeg overvejer at skille mig af med min base da jeg har købt en G4

Hvorfor vil du det? Basen er jo i høj grad en "no brainer" og gør jobbet
godt.

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-12-01 16:57

In article <1f437cn.1eztqjp1a4vcuaN%mb@talent.dk>, mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) wrote:

> Hvorfor vil du det? Basen er jo i høj grad en "no brainer" og gør jobbet
> godt.

"knapper", det er overkill at have en base til en enkelt enhed, iBook'en,
hvis G4'eren kan klare opgaven. Desuden vil det betyde, at G4'eren kommer
til at koste mig 1500-2000kr mindre - jeg er jo studerende...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-01 00:10

> "knapper", det er overkill at have en base til en enkelt enhed, iBook'en,
> hvis G4'eren kan klare opgaven. Desuden vil det betyde, at G4'eren kommer
> til at koste mig 1500-2000kr mindre - jeg er jo studerende...

Til gengæld SKAL din G4 være tændt hele tiden, hvis du vil være
på nettet med din iBook. Bortset fra larmen og strømforbruget med den
deraf følgende dårlige samvittighed overfor miljøet gør det nok ikke
noget for dig, da jeg går ud fra, at du mest bruger computeren alene. Er
man derimod to i huset, der bruger hver sin computer, risikerer man, at
computeren med basestationen går ned eller skal genstartes f.eks. hvis
der installeres nye programmer. Det vil genere den anden computer, der
via Airport er på nettet. Så jeg vil blot påpege, at der også er nogle
få ulemper ved at bruge en computer som basestation.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-01 01:04

In article <1f44bpj.1hz6105jgzq02N%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> deraf følgende dårlige samvittighed overfor miljøet gør det nok ikke
> noget for dig, da jeg går ud fra, at du mest bruger computeren alene.

Heldigvis kan G4'eren gå i deep sleep - dvs _ingen_ støj og marginalt
strømforbrug - den burde også kunne vågne når den modtager trafik over
airport. (ved ikke om det er implementeret i 10.11)

> [...]
> man, at computeren med basestationen går ned eller skal genstartes
> f.eks. hvis der installeres nye programmer. Det vil genere den anden

G4'eren kører Mac OS X, så genstarter er ikke aktuelle med mindre der
installeres hardware eller systemet opgraderes. Nedbrud er passé

> Så jeg vil blot påpege, at der også er nogle få ulemper ved at bruge
> en computer som basestation.

Jeg kender dem godt - basen er lækker og smart, men det er lidt
overkill til mit brug, når jeg også har G4'eren.

mht. til ulemperne er jeg klar over at rækkeviden er sikkert kortere,
men jeg vil gerne vide hvor meget kortere... Jeg vil også gerne vide om
det er muligt at route Appletalk trafik, så jeg kan fortsætte med at
printe trådløst - eller om der findes et andet fix'.

I skulle ikke være kritiske men bakke mig op, og benytte lejligheden
til at erhverve en brugt basestation, de er sjældne. Hvad med dig
Henrik, skulle du ikke have en iBook - og hvad med konen skal hun ikke
have et skyline kort til den bærbare PC ?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-12-01 03:01

> I skulle ikke være kritiske men bakke mig op, og benytte lejligheden
> til at erhverve en brugt basestation, de er sjældne.

Vi vil bare ikke ha' at du sælger ud af den go'e du har. Selv Apple
synes at gå fra ideen om softwarebase.

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-01 03:13

In article <1f44o4r.13yvrop682i1mN%mb@talent.dk>, Martin Bredthauer
<mb@talent.dk> wrote:

> Vi vil bare ikke ha' at du sælger ud af den go'e du har. Selv Apple
> synes at gå fra ideen om softwarebase.

ok, hvis i donerer mig 1500kr til julegave og andet godt som ex. et MX2
kort

Jeg tror nu ikke at Apple går bort fra software routeren som sådan,
idet den allerede er inkluderet i form af ipfw, men de har ganske
rigtigt endnu ikke lavet et GUI til at sætte den op - endnu

NB. <http://www.PetitionOnline.com/sbs4osx/petition.html>

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-01 23:18

> Jeg kender dem godt - basen er lækker og smart, men det er lidt
> overkill til mit brug, når jeg også har G4'eren.

Fint nok. Jeg ville bare nævne dem. I mine løse planer om
edb-systemets fremtidige udbygning her i hjemmet overvejede jeg nemlig
også en bærbar med Airport og en stationær der fungerede som
basestation. Jeg synes dog alligevel, det er lidt overkill at skulle
tænde den stationære for at kunne hente e-mail med den bærbare. Men smag
og behag varierer jo. Nogle har f.eks. en gammel Mac som printserver
kørende ved siden af den, de skriver på. Jeg synes det er fjollet at
have flere computere tændt bare for at skrive et brev.

> [...]
> Henrik, skulle du ikke have en iBook - og hvad med konen skal hun ikke
> have et skyline kort til den bærbare PC ?

Jamen vi forsøger da bare at åbne dine øjne for de forskellige
muligheder. Desuden vil jeg hellere have en af de nye basestationer med
to ethernet-stik. Så kan min gamle iMac få det andet.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-01 23:30

In article <1f468fq.1slvmed1upxq2qN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> Jamen vi forsøger da bare at åbne dine øjne for de forskellige
> muligheder. Desuden vil jeg hellere have en af de nye basestationer med
> to ethernet-stik. Så kan min gamle iMac få det andet.

øv. jeg ville ellers gerne have solgt den til dig for den latterlig
lave pris af 5000kr

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-01 10:39

On Sun, 09 Dec 2001 23:30:06 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote:

> øv. jeg ville ellers gerne have solgt den til dig for den latterlig
> lave pris af 5000kr

   Nååh, men så er det jo straks en anden sag. Jeg vil lige tale
med konen om det.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-01 20:42

> Nååh, men så er det jo straks en anden sag. Jeg vil lige tale
> med konen om det.

hvis hun hun afslår, kunne du forslå 6000 istedet - så glider der
muligvis lettere ned