Tidsbegrænset lejeaftale
Fra : Peter Gregers Sørens~

Dato : 07-12-01 02:39

Jeg er blevet tilbudt en lejlighed, men udlejer betinger sig at lejeaftalen
skal være tidsbegrænset (2 år).
Udlejer er villig til at indføje i aftalen at lejemålet kan opsiges med 3
måneders varsel, hvilket jeg naturligvis er glad for (LL §80, stk. 3)

Spm. er nu om udlejer har pligt til at udleje lejligheden såfremt jeg måtte
fraflytte den inden der er gået 3 måneder fra en evt. opsigelse. Situtionen
opstår ganske sikkert ikke, men hvis nu....

Med andre ord: gælder LL §86, stk. 3 ved tidsbegrænsede lejemål, hvor
opsigelse er mulig jf. aftale?

Er det iøvrigt muligt for udlejer at kræve tidsbestemt leje når mindst én
anden lejer i ejendommen lejer sin lejlighed tidsubegrænset?

Er der andre ting jeg bør iagttage inden jeg skriver under på aftalen? Gode
råd modtages med kyshånd.

--
Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 07-12-01 08:26

On Fri, 7 Dec 2001 02:39:11 +0100, "Peter Gregers Sørensen"
<petergs@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Spm. er nu om udlejer har pligt til at udleje lejligheden såfremt jeg måtte
>fraflytte den inden der er gået 3 måneder fra en evt. opsigelse.

Det vil jeg helt bestemt mene. Udlejer har - også ud fra almindelige
principper - pligt til at begrænse sit (leje)tab, hvilket gøres ved at
genudleje hurtigst mulig.

>Er det iøvrigt muligt for udlejer at kræve tidsbestemt leje når mindst én
>anden lejer i ejendommen lejer sin lejlighed tidsubegrænset?

Ja. Der kan være særlige forhold ved "din" lejlighed, ligesom udlejers
situation kan være forandret siden den anden lejekontrakt blev
indgået.

Boligretten kan tilsidesætte en tidsbegrænsning, hvis den ikke er
tilstrækkeligt begrundet i udlejers forhold - og det er en ganske
konkret vurdering.

Og endelig: Hvis du ikke vil acceptere en tidsbegrænsning, så må du jo
prøve at forhandle med udlejer.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 07-12-01 08:33

"Peter Gregers Sørensen" <petergs@mail1.stofanet.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> fraflytte den inden der er gået 3 måneder fra en evt. opsigelse.
Situtionen
> opstår ganske sikkert ikke, men hvis nu....

Umiddelbart ja (jeg ved ingen ting om lejeret). Reglen i § 86, stk. 3 er en
almindelig regel i dansk ret og ville også gælde selv om den ikke var
nedskrevet i leleloven.

[klip]

> Er det iøvrigt muligt for udlejer at kræve tidsbestemt leje når mindst én
> anden lejer i ejendommen lejer sin lejlighed tidsubegrænset?

Det har da intet med dit lejemål at gøre.

> Er der andre ting jeg bør iagttage inden jeg skriver under på aftalen?
Gode
> råd modtages med kyshånd.

Læs kontrakten inden du skriver under. Spørg her i NG'en hvis du er i tvivl.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Nielsen

Dato : 07-12-01 20:54

"Peter Gregers Sørensen" skriver:

> [...]
>
> Er det iøvrigt muligt for udlejer at kræve tidsbestemt leje når mindst én
> anden lejer i ejendommen lejer sin lejlighed tidsubegrænset?

Hvis ejendommen ligger i en kommune, hvor boligreguleringsloven gælder, og hvis
der er tale om en såkaldt større ejendom, dvs. en ejendom med 7 eller flere
beboelseslejligheder, kan huslejenævnet tilsidesætte din tidsbegrænsning,
såfremt den medfører, at du efter en samlet bedømmelse bor på mere byrdefulde
vilkår end de øvrige lejere jf. BRL § 5, stk. 8.

Eller sagt på en anden måde. Har et flertal af lejerne i en større ejendom ikke
en tidsbegrænsning, så kan en tidsbegrænsning tilsidesættes som et mere
byrdefuldt vilkår. Med mindre særlige forhold gør sig gældende for dit lejemål.

BRL § 5, stk. 8 er udtryk for en lighedsgrundsætning, der her er lovfæstet for
de ejendomme, hvor der betales omkostningsbestemt husleje. Den kan også bruges
til at få tilsidesat andre vilkår, der må anses for mere byrdefulde, end de
vilkår et flertal af de andre lejere bor på, f.eks. en udvidet
vedligeholdelsespligt.

Bor du ikke i en større ejendom eller i en reguleret kommune, så skal du have
fat i lejelovens § 80, stk. 3 samt boligretten for evt. at få tilsidesat en
tidsbegrænsning.

mvh. Kim