Køberet
Fra : Peter G C

Dato : 06-12-01 22:29

Hejsa

Jeg har forfattet et kort notat om grundreglerne i dansk køberet. Det kan
læses her: http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/garanti.htm

Oplysninger om fejl og mangler modtages gerne i dette forum eller på e-mail.

Det er en kort gennemgang i oversigtsform - mest hovedregler der er
relevante ved bilkøb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : boe

Dato : 07-12-01 08:38

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message

> Oplysninger om fejl og mangler modtages gerne i dette forum eller på
e-mail.

Flot redegørelse - og frem for alt letforståelig! Det eneste jeg kunne ønske
var, hvis du kunne være mere specifik (jeg ved det er et grimt ord for en
advokat in spe i forhold til retsvirkningerne ved (forsøg på)
ansvarsfraskrivelse for henholdsvis civilkøb og forbrugerkøb. Det er jo et
emne, der ofte har været til debat her i gruppen.

Under "c2, Fejl og Mangler" skriver du:

"Men har sælger omvendt rent faktisk kendskab til mangler ved bilen skal han
oplyse herom til sælger, jf. princippet i KBL § 76, nr. 3. "

Det er køberen og ikke sælgeren, som skal oplyses om mangler.

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 07-12-01 08:48

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> Flot redegørelse - og frem for alt letforståelig!

Tak. Og tak fordi du ville læse det igennem.

> [...]
> ansvarsfraskrivelse for henholdsvis civilkøb og forbrugerkøb. Det er jo et
> emne, der ofte har været til debat her i gruppen.

Ok. Tak.

> [...]
> oplyse herom til sælger, jf. princippet i KBL § 76, nr. 3. "
>
> Det er køberen og ikke sælgeren, som skal oplyses om mangler.

Det er jeg ikke enig i. Det jeg gengiver i den sætning er "sælgers loyale
oplysningspligt" - den fremgår nu af § 76, nr. 3 som lyder sådan her:

" 3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller"

Hvad siger du til det?

/Peter

Fra : boe

Dato : 07-12-01 08:52

> Hvad siger du til det?

At du misforstår mig. Du har skrevet at sælger skal oplyse sælger om
mangler. Du skal ikke bestemme hvad en sælger skal sige til sig selv Du
skal derimod bestemme hvad sælger skal oplyse til køber.

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 07-12-01 08:54

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> [...]
Du
> skal derimod bestemme hvad sælger skal oplyse til køber.

Grr

Pis. Sælger skal selvsagt give oplysningerne til køber.

Takker.

/Peter

Fra : boe

Dato : 07-12-01 08:55

> Pis.

Sproget, unge mand, sproget...

Fra : Peter G C

Dato : 07-12-01 08:58

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> Sproget, unge mand, sproget...

Man må vel ærgre sig lidt, ikk'?

Først laver jeg en fejl, og når den så påvises kan jeg ikke fatte det!

/Peter