Etablering af overløbsdræn
Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 06-12-01 22:10

Hej med Jer,

Min kæreste og jeg bor i en villalejlighed. Det er en ideel anpart og vi har
50 % og vores overboere ligeledes 50%.
Vi har et værelse i kælderen, som er relativt fugtigt - og ønsker at
indrette dette som kontor og skal have det tørlagt. En arkitekt som
besigtigede huset da vi købte det sagde at vi skulle få lagt et overløbsdræn
rundt om den del af huset hvor vores værelse er, da det er den eneste
mulighed for at få rummet "tørlagt".

Der skal graves langs 6m mur i den fælles baghave.

Dette vil vores overboere ikke acceptere. Primært fordi de er ved at sælge
deres lejlighed, og mener haven vil se meget rodet ud under arbejdet og de
derfor ikke vil få solgt.

Arbejdet vil tage 9 dage. Og vi har garanteret at alle planter og lign. vil
blive sat pænt på plads efterfølgende.

Hvad er vores rettigheder? I vores samejekontrakt står der bl.a.: "Hver af
parterne kan dog kræve, at der foretages vedligeholdelse i det omfang dette
er nødvendigt til bevaring af ejendommens værdi....".

Omkostningen til at få lagt drænet afholder vi 100%.

--
/Tobias
VW Lupo 3L - sælges...

Fra : Peter G C

Dato : 06-12-01 22:23

"Tobias Nawrocki" <tobias@nawrocki.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
dette
> er nødvendigt til bevaring af ejendommens værdi....".

Hvis det er lige sameje forudsætter beslutningen enighed....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 06-12-01 22:26

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> "Tobias Nawrocki" <tobias@nawrocki.dk> wrote in message
>
> [klip]

> dette
>
> Hvis det er lige sameje forudsætter beslutningen enighed....

.....men i samejekontrakten står der at udgifter til bevaring af ejendommens
værdi kan den enkelte kræve foretaget? Det kan jeg ikke bruge til noget?

Det er et faktum at der trænger fugt ind i vores kælder. Jeg går ud fra at
værdien af huset forringes pga. fugten.

--
/Tobias
VW Lupo 3L - sælges...

Fra : Peter G C

Dato : 06-12-01 22:30

"Tobias Nawrocki" <tobias@nawrocki.dk> wrote in message

[klip]

> ....men i samejekontrakten står der at udgifter til bevaring af
ejendommens
> værdi kan den enkelte kræve foretaget? Det kan jeg ikke bruge til noget?

Det lyder meget fornuftigt. Det er svært at sige noget konkret uden
kontrakten.

/Peter

Fra : Erik G Christensen

Dato : 06-12-01 22:28

Tobias Nawrocki wrote:

> Hvad er vores rettigheder? I vores samejekontrakt står der bl.a.: "Hver af
> parterne kan dog kræve, at der foretages vedligeholdelse i det omfang dette
> er nødvendigt til bevaring af ejendommens værdi....".

Ja, men der står vel ikke også noget med, at arbejde skal udføres efter
"fælles aftale", eller noget lignende ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 06-12-01 22:33

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Ja, men der står vel ikke også noget med, at arbejde skal udføres efter
> "fælles aftale", eller noget lignende ?

Normalt skal al arbejde udføres efter en enstemmig beslutning. Men arbejde
der skal udføres for at forhindre en forringelse af ejendommens værdi kan
den enkelte part iværksætte - som jeg læser det i hvert fald Og som jeg
skrev til Peter, mener jeg at en fugtindtrængning i kælderen er en