Den nye reklamationsret
Fra : Jane & Otto

Dato : 06-12-01 21:04

Et kryptisk spørgsmål: Hvis en vare købes i år, med 1 års reklamationsret,
og byttes pga. defekt næste år, er den nye vare så omfattet af den nye eller
den gamle reklamationsret, dvs. 1 eller 2 år og hvad deraf følger?

Og så et tillægsspørgsmål: Jeg har lige læst (på tekst-tv så vidt jeg
husker) at den nye købelov træder i kraft fra 1. januar, på trods af at den
først er færdigbehandlet i folketinget om nogle måneder. Hvordan hulen kan
en lov træde i kraft før den er færdigbehandlet??
--
Mvh. Otto
**********************

Fra : Peter G C

Dato : 06-12-01 22:00

"Jane & Otto" <jane.otto@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
eller
> den gamle reklamationsret, dvs. 1 eller 2 år og hvad deraf følger?

Udgangspunktet er, at de regler som gjaldt på aftaletidspunktet er gældende.
Dvs. at de gamle regler gælder fortsat, og du 'kun' 1 års reklamationsfrist.
Andet kan fremgå af overgangsbestemmelser i selve loven.

> [...]
> først er færdigbehandlet i folketinget om nogle måneder. Hvordan hulen kan
> en lov træde i kraft før den er færdigbehandlet??

Folketinget kan vedtage en lov med tilbagevirkende kraft.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Jane & Otto

Dato : 06-12-01 22:48

> Andet kan fremgå af overgangsbestemmelser i selve loven.

Som ikke er færdigbehandlet...

Hvordan hulen kan

> Folketinget kan vedtage en lov med tilbagevirkende kraft.

Nå ja, det er jo egentlig indlysende. Men det er da ikke fedt at sælge/købe
en vare uden at kunne være sikker på vilke rettigheder/forpligtelser man
har? Men nå, der er ingen der siger jura og logik skal være det samme.

Mvh. Otto

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-01 22:49

Scripsit "Jane & Otto" <jane.otto@mail.tele.dk>

> Nå ja, det er jo egentlig indlysende. Men det er da ikke fedt at sælge/købe
> en vare uden at kunne være sikker på vilke rettigheder/forpligtelser man
> har?

Næh .. men det hensyn må man formode at Folketinget afvejer mod andre
modsatrettede hensyn (fx forbrugernes forventning om at kunne stole på
EU-direktivet) før de vedtager loven med tilbagevirkende kraft.

--
Henning Makholm "You have just inherited command of a regiment.
What are you going to do with your command, Mister?"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-12-01 22:51

"Jane & Otto" <jane.otto@mail.tele.dk> skrev:

> Som ikke er færdigbehandlet...

Det er et EU-direktiv så netop dette er egentligt ikke så vigtigt.
Normalt har EU-direktiver det, der hedder direkte virkning under visse
forudsætninger. Dvs. en borger kan påberåbe sig reglerne i et direktiv,
hvis det ikke er implementeret rettidigt i dansk lovgivning. I dette
tilfælde er det dog næppe så enkelt, da borgeren ikke får nogle
rettigheder i forhold til staten men i forhold til andre
borgere=butikker.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Nielsen

Dato : 07-12-01 20:59

Peter G C skriver:

> [...]
>
> Udgangspunktet er, at de regler som gjaldt på aftaletidspunktet er gældende.
> Dvs. at de gamle regler gælder fortsat, og du 'kun' 1 års

Hæ, hæ. Du vil ikke bruge ordet "reklamationsret".

mvh. Kim

Fra : Peter G C

Dato : 08-12-01 16:51

"Nielsen" <gk.nielsen@stofanet.dk> wrote in message

[klip]

> Hæ, hæ. Du vil ikke bruge ordet "reklamationsret".

Nix

Se tilsvarende i artikel på
http://www.advokatgruppen.dk/dansk/diverse/nyhedsbreve/dec01koeb.htm

/Peter