mac<->Win med ZIP-drev?
Fra : thorkild nielsen

Dato : 06-12-01 17:45

Hej!

Er der nogen, der har erfaringer med at bruge et løst USB-zip-drev som
mellem-medie mellem en windows- maskine og en Mac?

Eller ville det være smartere at investere i et CD_RW-drev (også USB)?

--
------
Venlig hilsen

Teksten "bortfjernes" og det efterfølgende punktum
skal slettes fra min e-mailadresse.

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-12-01 19:28

Jep. Med undtagelse af det ikke just kører med lynets hastighed, virker det
fint. Har selv et 10Gb Lacie drev, som virker upåklageligt. Dog kan man ikke
foretage sig meget andet i Mac os 9.x samtidig.

/Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-01 02:56

Hej Thorkild

thorkild nielsen wrote:

> Er der nogen, der har erfaringer med at bruge et løst USB-zip-drev som
> mellem-medie mellem en windows- maskine og en Mac?

Jeg har selv et zip 100 drev, hvortil jeg havde en hel del diske, men jeg
bruger den ikke ret megt mere, og jeg solgte derfor de fleste af mine
diske til en af mine venner, der bruger både Mac og PC.

Han har en SCSI zip 250 til sin Mac og en tilsvarende USB til sin PC. Han
bruger meget Photoshop og andre store grafiske programmer som Media100 på
begge maskiner. Han laver det 'grove' på sin PC, hvorefter han kører
filerne ud på en zip diskette og kopierer dem til sin Mac, hvor han så
finpudser sine filer.

Han har ingen problemer med at bruge diskene på begge platforme, da han
formatterer dem i PC format og det kan jo læses direkte af Mac'en via
'Arkivudveksling'.

> Eller ville det være smartere at investere i et CD_RW-drev (også USB)?

Hvis du i forvejen har et USB zip drev og ikke mener, du vil få det store
forbrug af en CD-RW, så burde det være nok med zip, vhis det kun er til
overførsel af filer mellem de to maskiner.

Skal du derimod ud og købe ind, ja, så vil jeg helt klart anbefale en
CD-RW istedet for. Zip disketterne er hundedyre - ca. 75-80kr. pr stk.,
mens du kan få en pakke med 10stk. CD-RW medier til omkring 130kr.. - Fx.
solgte Føtex for nogle uger siden 10stk. til 119kr. for 700mb/80min
CD-RW.

- Godt nok er selve RW drevet noget dyrere, men i længden vil det blive
langt billigere, da du jo også kan bruge et RW drev til alm. CD-R.

Det eneste store 'MEN' er, at du _altid_ skal brænde i ISO9660 format
både i CD-R og CD-RW, - ellers vil du ikke kunne læse de medier, du
brænder på Mac'en, på din PC.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : thorkild nielsen

Dato : 07-12-01 18:01

--
Det sidste skulle egentlig ikke være uladsiggørligt. Jeg har to slags
freeware, der begge sætter Windows-maskiner i stand til at læse i hvert fald

En fordel ved ZIP-drevet er måske også størrelsen, hvis man tager det med
rundt?

--
------

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-01 06:22

Hej Thorkild

thorkild nielsen wrote:

> Det sidste skulle egentlig ikke være uladsiggørligt. Jeg har to slags
> freeware, der begge sætter Windows-maskiner i stand til at læse i hvert fald
> det gamle Mac-format (HFS ?). - men ellers har du jo ret.

Nu bliver jeg en smule nysgerrig... Hvad er det for freeware ting, du bruger? -
Jeg kender faktisk et par PC-Mac brugere, der har spurgt på sådanne 'småting'

> En fordel ved ZIP-drevet er måske også størrelsen, hvis man tager det med
> rundt?

Absolut! - Drevet kan du have i en bukselomme og disketten i en skjortelomme
-)) - Det kan man just ikke sige om en RW brænder...

Fra : thorkild nielsen

Dato : 09-12-01 13:18

> [...]

> Jeg kender faktisk et par PC-Mac brugere, der har spurgt på sådanne 'småting'

Her på en CD-ROM har jeg :

HFV/DSK Explorer v. 1.3.0
-- a tool for vMac and Executor(DOS/Win32) users.
Experimental freeware software.

HFWexplorer.exe
--
På skolen har vi et andet program, jeg ikke lige kan huske navnet på, men send mig
gerne en direkte e-mail, hvis du vil have yderligere assistance.

------

Fra : thorkild nielsen

Dato : 09-12-01 13:27

> [...]

> Jeg kender faktisk et par PC-Mac brugere, der har spurgt på sådanne 'småting'

Nyeste version:

http://webmail.nic.fi/~lpesonen/HFVExplorer/

--
------

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-01 04:57

Hej Thorkild

Takker! - har lige hentet den, så nu får vi se, hvad den kan.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-12-01 17:30

> [...]
> mens du kan få en pakke med 10stk. CD-RW medier til omkring 130kr.. - Fx.
> solgte Føtex for nogle uger siden 10stk. til 119kr. for 700mb/80min

Jeg så i sidste uge på Falkoner Alle, at de solgte 100 CD-R til 99 kr...
på spindel.

--
Mvh.
René Frej Nielsen