hvor står man med en værkstedsregning ?!
Fra : Morten Juel

Dato : 06-12-01 16:42

Hejsa NG

Jeg har lige fået skiftet toppakning, forhjulsleje og sat et repstykke på
min vange, på min Golf II GTI på et værksted..
Alle dem jeg har snakket med (af andre mekkere) siger at de tre ting jeg har
fået ordnet max tager 12 timer..
Men den mekaniker jeg har fået det lavet ved har skrevet _24_ timer på
regningen.
Hvor står jeg i en sådan situation ?
Hvem kan jeg klage til ? og har jeg nogle chancer ?

Mvh
Morten

Fra : Peter G C

Dato : 06-12-01 16:51

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> wrote in message

[klip]

> Hvor står jeg i en sådan situation ?

Dårligt. Er regningen tilsvarende højere?

> Hvem kan jeg klage til ? og har jeg nogle chancer ?

Måske forbrugerklagenævnet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Morten Juel

Dato : 06-12-01 17:06

> Dårligt. Er regningen tilsvarende højere?
tjaa.. andre mekkere siger man skal bruge 12 timer på det hele og han har
skrevet 24 timer på !
24 timer af 280kr + moms !!! ialt 8400,- i ren timeløn for at få skiftet en
toppakning !

> Måske forbrugerklagenævnet.
er det alt ?

Mvh
Morten

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-12-01 19:27

In article <9uo4ur$rqd$1@sunsite.dk>,
"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> wrote:

> 24 timer af 280kr + moms

Det var sgu en billig timeløn, er du sikker på at det ikke er halve
timer?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-12-01 22:08

>Det var sgu en billig timeløn, er du sikker på at det ikke er halve
>timer?

?

Kender du til normale mekanikere, der tager 560,- + moms i timen?

280,- er en ret normal timesats uden for de autoriserede værksteder.
Og selv et autoriset værksted har jeg aldrig set komme i nærheden af
560.-.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-12-01 01:52

In article <3c0fe07c$0$47273$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Kender du til normale mekanikere, der tager 560,- + moms i timen?

Nope. Jeg syntes bare det lød som et ret lille beløb i forhold til den
timepris der var gældende dengang jeg selv var i branchen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-12-01 06:49

>Nope. Jeg syntes bare det lød som et ret lille beløb i forhold til den
>timepris der var gældende dengang jeg selv var i branchen.

Du er sikker på, at det ikke er en eller anden intern
tommelfinger-timepris, du går og husker på?

Altså noget i retning af:
"Hver gang vi har udført en times arbejde, kommer der 560,- i kassen,
fordi vi skriver en faktura på 2 timer á 280,-."

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-12-01 09:21

In article <3c144f68$0$47265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Du er sikker på, at det ikke er en eller anden intern
> tommelfinger-timepris, du går og husker på?

Jeg mener bare at kunne huske at timeprisen var deroppe af, men det var
godt nok også pladearbejde (på et autoriseret værksted).

> Altså noget i retning af:
> "Hver gang vi har udført en times arbejde, kommer der 560,- i kassen,
> fordi vi skriver en faktura på 2 timer á 280,-."

Nåeh, du mener akkord?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-12-01 18:01

>Nåeh, du mener akkord?

Inden for straffelovens rammer er akkord efter min mening uforeneligt
med regningsarbejde, hvor der afregnes efter forbrugt antal timer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-01 20:02

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Inden for straffelovens rammer er akkord efter min mening uforeneligt
> med regningsarbejde, hvor der afregnes efter forbrugt antal timer.

Hvad i alverden skal straffeloven blandes ind i spørgsmålet for?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Det får man ud af at besvare indlæg i denne nyhedsgruppe:

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-12-01 22:53

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:

>Hvad i alverden skal straffeloven blandes ind i spørgsmålet for?

Hvis man med en kunde aftaler en pris pr. forbrugt arbejdstime, og
derefter uden kundens vidende fakturerer et højere antal timer end det
forbrugte, går jeg ud fra, at straffelovens bedrageriparagraf vil være
ganske dækkende for det, som Martin kalder "en akkord".

..
--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 07:24

> [...]

> forbrugte, går jeg ud fra, at straffelovens bedrageriparagraf vil være
> ganske dækkende for det, som Martin kalder "en akkord".

Sikker? Lad os få ordlyden af bestemmelsen på bordet og se om der er forsæt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-12-01 19:22

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk>

> Sikker? Lad os få ordlyden af bestemmelsen på bordet og se om der er forsæt.

| §279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller
| andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller
| udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller
| undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen
| eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.

Skaffe sig vinding: Ja.

Vindingen er uberettiget: Ja.

Fremkalde en vildfarelse: Ja. Ved skrive det forkerte tidsforbrug
på regningen fremkaldes en vildfarelse hos kunden om at de
omstændigheder der ifølge den oprindelige aftale ville forpligte
ham til at betale den høje pris, er indtruffet.

Fremkaldelsen er retsstridig: Hm, det skulle jeg mene. Man må da ikke lyve!

Vildfarelsen bestemmer en anden til en handling: Handlingen skulle
være at betale den for store regning. Hvis kunden faktisk brokker
sig i stedet for at betale, er der ikke tale om fuldbyrdet
bedrageri, men måske nok om forsøg.

Handlingen påfører kunden formuetab: ja.

Det kan se ud som om ordlyden er opfyldt ... men jeg har det ikke helt
godt med at et alvorligt ord som bedrageri bruges hver gang der er
nogen der lyver i et aftaleforhold.

--
Henning Makholm "You have nothing but pretty lights!"

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 21:23

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip - fint arbejde ]

> Det kan se ud som om ordlyden er opfyldt ...

Tjo

> men jeg har det ikke helt
> godt med at et alvorligt ord som bedrageri bruges hver gang der er
> nogen der lyver i et aftaleforhold.

Enig. Det er at skyde over målet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-01 00:48

In article <3c14ecf9$0$47266$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,

> Inden for straffelovens rammer er akkord efter min mening uforeneligt
> med regningsarbejde, hvor der afregnes efter forbrugt antal timer.

Du spurgte om hvad jeg huskede, og jeg har stort set kun arbejdet på
akkord.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk