Forringelse af asættelsesvilkår
Fra : Henning

Dato : 05-12-01 23:29

Er dette lovligt?
En funktionær oppebærer et "biltillæg" på et par tusinde kroner hver
måned. Tilskuddet er for at stille bil til rådighed - for hver kørt
kilometer udbetales der desuden kilometerpenge efter statens takster.
Dette tillæg har eksisteret i adskillige år, dvs. så længe man kan
huske! Firmaet er fusioneret flere gange siden, har skiftet navn &
ejere - der er aldrig kommet nye kontrakter, det hele er bare "kørt
som sædvanlig".
Nu skal der spares, og ledelsen slår ned på dette tillæg - dvs.
fjerner det med dags varsel!

Er det tilladt at skære i lønnen på denne måde, uden at kompensere på
nogen måde? Kan tillægget ikke betragtes som fast lønandel, som man så
vidt jeg ved ikke må pille ved?

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Peter G C

Dato : 06-12-01 07:31

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

[klip]

> Er det tilladt at skære i lønnen på denne måde, uden at kompensere på
> nogen måde? Kan tillægget ikke betragtes som fast lønandel, som man så
> vidt jeg ved ikke må pille ved?

Tillægget kan fjernes. Men det skal varsles, og varslet skal svare til dit
opsigelsesvarsel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Poul Erik Rise

Dato : 06-12-01 13:56

> [...]
> fjerner det med dags varsel!
>
> Er det tilladt at skære i lønnen på denne måde, uden at kompensere på

Det kommer an på om der er en overenskomst eller anden aftale på
området. Funktionærloven beskæftiger sig ikke med løn(størrelser).

> Kan tillægget ikke betragtes som fast lønandel, som man så
> vidt jeg ved ikke må pille ved?

Er der ingen overenskomst eller anden aftale, så er der frit slag i
bolledejen med hensyn til regulering, også af faste lønandele.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Peter G C

Dato : 06-12-01 16:47

"Poul Erik Rise" <poul.erik.rise@sid.dk> wrote in message

[klip]

> Er der ingen overenskomst eller anden aftale, så er der frit slag i
> bolledejen med hensyn til regulering, også af faste lønandele.

Ændringen skal dog varsles, ikk'?

/Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-12-01 20:38

On Wed, 05 Dec 2001 23:29:06 +0100,
Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:
> Er det tilladt at skære i lønnen på denne måde, uden at kompensere på
> nogen måde? Kan tillægget ikke betragtes som fast lønandel, som man så
> vidt jeg ved ikke må pille ved?

Gratis kaffe bliver f.eks. efter 3 år normal kotume, og anses
herefter som en del af overenskomsten. Derfor kan det kun
opsiges med normalt varsel til udløbet af en overenskomstperiode.
Dvs. normalt til næste lønforhandling.

Alternativ kan medarbejderen opsiges med normal opsigelsesvarsel,
og i denne periode genansættes med denne forringelse i kontrakten.
MEN arbejdsgiveren lider da det problem, at en genansat medarbejder
ikke kan fyres igen før udløbet af den første fyring, og da med
helt ny fyringsvarsel.

Det er ihvertfald sådan at jeg har hørt det fra min arbejdsplads
i forbindelse med en fyringsrunde, og en genansættelse inden
de 4 mdrs opsigelse udløb.

Men kontakt en fagforening. De ved nok bedst.