Andet multimedie
bentjuul 3670
Foto-retouch
Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-12-01 22:32

Hej igen!

Jeg har Adobe Photoshop 6.0! Jeg har fået taget nogle digitale billeder, men
kvaliteten er rimelig dårlig, så nu er jeg ude efter hvordan jeg gør huden
pænere og hva der ellers hører med til retouching af billeder!

Jeg fandt engang en tutorial på Nettet, men kan ikke finde den igen, er der
nogen der har et link?

Mvh

M@DSEN

Fra : Poul Petersen

Dato : 06-12-01 07:29

"Thomas Madsen" <tpm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pænere og hva der ellers hører med til retouching af billeder!
>
> Jeg fandt engang en tutorial på Nettet, men kan ikke finde den igen, er

Du kan kikke på min hjemmeside. Eksemplet er godt nok vist som foretaget i
Picture Publisher, men samme fremgangsmåde kan benyttes i Photoshop.
Venlig hilsen Poul. http://home19.inet.tele.dk/poulm

Fra : PunisherOlsen

Dato : 06-12-01 07:44

Udemærket fremgangsmåde, men alt for tidskrævende. Forresten vil den også
give problemer i mere komplekse områder => mangelfuld regeneration.
Thomas, jeg skal lige høre hvad du mener med "retouch"?. Mener du at
udglatte huden noget a la modelretouch, eller hentyder du til
fotorestoration (typisk gamle billeder).

Topmodel hud=>

Kopier orig. lag.
Kraftig gaussian blur på øverste lag.
Ny history state vis history paletten => derefter undo af gaussian blur.
Via historybrush sat til low opacity og typisk lighten eller darken mode
"maler" du igennem det øverste lag til det nederste. Gå efter øjne, hår osv.
for at skabe fokus igen.
Leg eventuelt med curves osv. bagefter for "tweak".

Restoration=>

To kopier af orig. lag (dvs. tre lag i alt).
Filter Noise => Dust & Scratches kraftigt på øverste lag til de største
anormaliteter.
Dust & scratches i mindre dosis til de mindre "ridser" til lag nr. 2.
Via historybrush (og history states) males der nu igennem de forskellige lag
udenom ridserne.

Kort og alt for simplificeret.

Mvh
/Rasmus

Fra : Poul Petersen

Dato : 06-12-01 09:10

"PunisherOlsen" <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Udemærket fremgangsmåde, men alt for tidskrævende. Forresten vil den også
> give problemer i mere komplekse områder => mangelfuld regeneration.

Ikke forstået - man kan rette i farven helt ned til 1 pixel. - Poul.

Fra : PunisherOlsen

Dato : 06-12-01 14:16

Ja det er også rigtigt -jeg fik nok også udtrykt mig forkert i farten. Det
jeg mente/mener er at det med din metode da må være yderst kompliceret at
genopbygge et komplekst farvesammensat-område (for ikke at sige
_tidskrævende_) med sampler og 1x-pixels brushing. Jeg tror du vil
forbløffes over hvor meget hurtigere og mere effektivt det er at gøre brug
af history states/brush og blur/dust&scratches/median eventuelt kombineret
med pattern/clone tool.

Mvh
/Rasmus

Fra : Peter Theglev

Dato : 06-12-01 12:51

PunisherOlsen wrote:

> [...]
> for at skabe fokus igen.
> Leg eventuelt med curves osv. bagefter for "tweak".

Rigtig lækkert, men hvad, hvis man "maler" forkert? Hvordan kan man "lukke"
igen, som når man f.eks. bruger layermasks?

Fra : PunisherOlsen

Dato : 06-12-01 14:10

Erhh hvad mener du?

Mvh
Rasmus

Fra : DtPeter

Dato : 06-12-01 15:11

Hvis man nu har et portræt og gør som du beskrev. Så "maler" man jo
læberne, øjene, håret mm, så det blir skarpt. Men hvis man ikke er
præcis omkring f.eks læberne, og maler "ved siden af", så kommer huden
frem med alle dens grimheder. Hvordan "lukker" man det hul igen.
Comprende?

Fra : PunisherOlsen

Dato : 06-12-01 15:54

.....maler på en maske selvfølgelig! ~logik for burhøns udtrykket~

Fra : PunisherOlsen

Dato : 06-12-01 18:21

~bukker og undskylder~ "Tastearrigskab" om man vil.

Jeg prøver i øjeblikket at finde en løsning for selvfølgelig eksiterer der
også en non-destructive løsning til history paletten som med masks. Well det
håber jeg i hvertfald, men hånden på hjertet har jeg aldrig fundet det
nødvendigt, for darken og lighten modes fungerer efter hensigten. Til dem
der ikke aner hvad disse to modes går ud på, kan jeg oplyse at darken i
dette tilfælde med history snapshots erstatter (altså maler over) de pixels
som figurerer "mørkere" end det valgte snapshot, og vice versa med lighten.

Mvh
/Rasmus

Fra : PunisherOlsen

Dato : 06-12-01 18:33

Hehe, jeg er vist blivet offer for min egen forvirring. Nuvel, det forholder
sig stik modsat med Darken/Lighten mode som jeg skrev.

Og til det med den non-destruktive editing tror jeg ikke der eksisterer
andre muligheder for netop dette end ved brug af de forskellige history
brush modes så vidt jeg har kunne "fedte" mig til.

Mvh
/Rasmus

Fra : Heidi Bille

Dato : 11-12-01 13:48

On Wed, 5 Dec 2001 22:32:12 +0100, "Thomas Madsen" <tpm@tdcadsl.dk>

>Jeg har Adobe Photoshop 6.0! Jeg har fået taget nogle digitale billeder, men
>kvaliteten er rimelig dårlig, så nu er jeg ude efter hvordan jeg gør huden
>pænere og hva der ellers hører med til retouching af billeder!

Hvis du "vil vide mere" kan en bog anbefales: Photoshop restoration &
retouching - Katrin Eismann - ISBN: 0-789-723182 - fra i år.

Der "hører" et websted til bogen: www.digitalretouch.org

--
Life is a process - not a principle
A mystery to be lived - not at problem to be solved