Ny Harddisk
Fra : Thøger

Dato : 05-12-01 20:22

Jeg har længe overvejet at anskaffe mig en extra intern HD. Jeg har en
G4 400 AGP, med en 10gb HD indbygget?

Jeg vil gerne have en IDE på ca. 40 gb, er der nogle der har forslag til
hvilken model der er god?

Den skal kunne co-exsistere med den 10gb Maxtor der sidder i nu, og den
skal være min master... skal den sidde der hvor den gamle sidder nu for
at blive master?

Den gamle 10gb skal så have OS X på, mens den nye skal have OS 9 plus
alt andet, musik, billeder etc.

Jeg har kigget på Seagates Baracuda...

/Thøger
--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : thomas schreiber

Dato : 05-12-01 20:27

Er meget glad for for mine IBM'er. 7200rpm og 2mb cache. Har aldrig voldet
problemer for mig.
Du kan sikkert finde en billig ata66 på edbpriser.dk - Ca. 1000,- for 40Gb

Tror generalt alle HD's er af mere eller mindre samme "kvalitet". Undtagelse
er måske service og
leveringssituation. Så længe du holder dig til en ata66(din mac kan vel ikke
kører ata100?)
med 7200rpm og 2+mb cache går du ikke galt i byen. IBM, Fujitsu og
Maxtor(sad i min G4MP som standard) er ok mærker.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-01 21:08

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Så længe du holder dig til en ata66(din mac kan vel ikke kører ata100?)

Det har ingen betydning. en ATA100 eller ATA133 vil bare køre ATA66, da
ATA er bagudkompatibel.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-01 21:08

> [...]

> G4 400 AGP, med en 10gb HD indbygget?
>
> Jeg vil gerne have en IDE på ca. 40 gb, er der nogle der har forslag til

WD, seagate, ibm, maxtor/quantum, fuijitsu og toshiba er alle udemærkede
- vælg den 7200rpm disk der er billigst og som du kan få lokalt.

mht til støj er det næppe af den store betydning, når det ikke drejer
sig om en iMac (afterbirth) eller en Cube.

> Den skal kunne co-exsistere med den 10gb Maxtor der sidder i nu, og den
> skal være min master... skal den sidde der hvor den gamle sidder nu for
> at blive master?

nej du skal bare flytte en jumper på din 10GB disk.

Fra : macsteen

Dato : 05-12-01 21:29

in article 1f3ylpg.mifpkqh44qaoN%seneca@mail1.stofanet.dk, Thøger at
seneca@mail1.stofanet.dk wrote on 05.12.2001 20:21:

> Jeg vil gerne have en IDE på ca. 40 gb, er der nogle der har forslag til
> hvilken model der er god?

Seagate Barracuda (V tror jeg) har senest fået meget fine anmeldelser. Meget
støjsvag.

> Den skal kunne co-exsistere med den 10gb Maxtor der sidder i nu, og den
> skal være min master... skal den sidde der hvor den gamle sidder nu for
> at blive master?

Det skal den sådan set hvis man skal overholde anbefalinger om at master
skal sidde sidst i kæde.

> Den gamle 10gb skal så have OS X på, mens den nye skal have OS 9 plus
> alt andet, musik, billeder etc.

Det ville jeg nu ikke gøre. Systemet skal lægges på den hurtigste - hvis du
spørger mig.
Brug den gamle til data eller backup.

> Jeg har kigget på Seagates Baracuda...

Ja det er den!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-12-01 21:38

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> writes:

> in article 1f3ylpg.mifpkqh44qaoN%seneca@mail1.stofanet.dk, Thøger at

> Seagate Barracuda (V tror jeg) har senest fået meget fine anmeldelser. Meget
> støjsvag.

Mine to barracuda'er larmer af pommern til. Til gengæld er jeg
utroligt glad for min IBM GXP60 som faktisk er støjsvag.
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : macsteen

Dato : 05-12-01 22:50

in article m38zchv1ws.fsf@localhost.localdomain, Thomas Bjorn Andersen at
thomas@gen-v.net wrote on 05.12.2001 21:37:

> Mine to barracuda'er larmer af pommern til. Til gengæld er jeg
> utroligt glad for min IBM GXP60 som faktisk er støjsvag.

Nå, men er der de nye Seagate du har? IBMs diske er også støjsvage - jeg har
selv GXP60 og 75, men de har jo fået et dårligt ry efterhånden og nu testede
de andre så godt og skulle efter sigende være omend endnu mere støjsvage.
Jeg har dog endnu ikke haft problemer med mine IBM diske.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-12-01 00:43

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Mine to barracuda'er larmer af pommern til. Til gengæld er jeg
> utroligt glad for min IBM GXP60 som faktisk er støjsvag.

De nye Barracuda IV er meget støjsvage. Jeg har en 60GB version i min
Cube og den støjer ikke meget mere end den oprindelige 5400 rpm disk.
Den er også væsentligt hurtigere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thøger

Dato : 05-12-01 22:57

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Det ville jeg nu ikke gøre. Systemet skal lægges på den hurtigste - hvis du
> spørger mig.
> Brug den gamle til data eller backup.

Det gør det da også, OS 9.2.1 på den nye, og så kan OS X føre en mere
perifer tilværelse på den gamle hd. (Jeg er ikke den store OS X fan...)

Jeg vil generelt kun bruge OS 9.2.1, OS X er kun for sjov

/Thøger
--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : macsteen

Dato : 05-12-01 23:17

in article 1f3yszu.1pew0hkqz5h3oN%seneca@mail1.stofanet.dk, Thøger at
seneca@mail1.stofanet.dk wrote on 05.12.2001 22:56:

> [...]
> perifer tilværelse på den gamle hd. (Jeg er ikke den store OS X fan...)
>
> Jeg vil generelt kun bruge OS 9.2.1, OS X er kun for sjov

Det bliver da ikke sjovere af at køre i slo-mo på en gammel hd.

Fra : Thøger

Dato : 06-12-01 10:41

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Det bliver da ikke sjovere af at køre i slo-mo på en gammel hd.

Nej ok.. point taken
--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : thorkild nielsen

Dato : 06-12-01 17:41

Thøger wrote:

> Nej ok.. point taken
> --
> Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

- Du kunne partitionere den nye så du kunne lægge begge systemer på den
hurtige skive.

--
------
Venlig hilsen

Teksten "bortfjernes" og det efterfølgende punktum
skal slettes fra min e-mailadresse.

Fra : Thøger

Dato : 06-12-01 19:48

thorkild nielsen <bortfjernes.thorkild.j.n@stofanet.dk> wrote:

> - Du kunne partitionere den nye så du kunne lægge begge systemer på den
> hurtige skive.

Ja det er rigtigt nok, og den er jo stor nok, men jeg ved ikke, jeg er
ikke så glad for det der part. fordi hvis uheldet er ude, så skal alt
slettes, der findes desværre ikke en ghost, som der gør ved windows -
hvor man kan nøjes med at formatere den ene del at en part. disk.

Og jeg mener så ulidelig langsom er min hd altså ikke jeg har haft
OS X på den en gang og den kørte såmænd fint nok - jeg manglede bare for
mange funktioner i OS X, så jeg skiftede tilbage...

/Thøger
--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-01 03:05

Hej Thøger

Jo da! - Køb Alsoft DiskWarrior 2.1, - så får du et program, der kan
'formattere' partitionerne enkeltvis - endda uden at du skal slette noget
som helst på dine HD/partitioner. DW 2.1 er også OS X kompatibelt, - det er
2.0 kun delvis. Hvis du ikke vil vente på at den danske importør får den
hjem, så bestil den direkte hos www.alsoft.com, - og så er det langt
billigere.

mvh. Erik Richard

Thøger wrote:

> [...]
> slettes, der findes desværre ikke en ghost, som der gør ved windows -
> hvor man kan nøjes med at formatere den ene del at en part. disk.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 06:43

> Jo da! - Køb Alsoft DiskWarrior 2.1, - så får du et program, der kan
> 'formattere' partitionerne enkeltvis

hvordan ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-01 04:34

Hej Morten

Lige en 'tilføjelse' til ordet 'formattering'. Som du kan se, står den i
anførselstegn. Og selvfølgelig er det ikke en formattering som fx.
Diskværktøj/DriveSetup kan gøre det. - Og når jeg skriver det på den
måde, så går jeg ud fra, at DiskWarrior efterhånden er så kendt blandt
Mac-folket, at man da nogenlunde véd, hvordan den arbejder. - Eller det
er måske ikke tilfældet?

DiskWarrior kan _ikke_ partitionere en ikke-partitioneret disk.

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hvordan ?

Den bygger en hel ny directory struktur, - populært sagt noget i retning
af det, man gør, når man sletter en disk med 'Slet disk' fra
'Speciel'-menuen.

Selve arbejdsmetoden er noget i retning af den, som SpeedDisk (Norton)
bruger ved defragmentering. DW finder det største frie område,
formatterer det, henter filer fra et brugt område og flytter det til den
allerede formatterede - eller 'ombyggede' om man vil, formatterer det
frie og flytter osv..Den defragmenterer _ikke_ filer undervejs i
processen. Beskrivelsen er en genfortælling af svaret på et spørgsmål,
som 'Ask Al' fik, da de introducerede version 1.0. Principper er 'lånt'
fra det gamle DOS-program 'SpinWrite', der arbejder eftr nogenlunde samme
princip.

I DiskWarrior behøver man ikke vælge en hel disk for at lægge en ny
directory struktur. Man vælger den disk eller partition, man nu vil have
fixet. - I modsætning hertil, kræver Diskværktøj at man vælger hele
disken. DW er også det eneste program af sin slags til Mac, der kan
bruges både på SCSI og ATA/IDE diske. Den kan ligeledes bruges på alle
skrivbare diske - eksterne og interne. Den eneste skrivbare type, jeg
ikke har kunnet finde noget om i forbindelse med DW er CD-RW. Der står
intet om det i manualen.

Til SCSI diske kan man også bruge Apple HD SC Installer. Den kan dog kun
slette en partition og ikke grundformattere eller overskrive med nuller.
Til gengæld kan den partitionere en SCSI HD uden at slette data fra den.
Den nyeste originale version (7.3.5) kan dog kun bruges på startdisken på
ID 0, men der findes en patch, så man kan vælge mellem alle SCSI ID'er i
en kæde. Denne patch kan kun bruges på HD SC 7.3.5US og ikke på fx. den
danske version, som fulgte med System 7.0 til 7.5.2.

Efter både min og andres mening er DiskWarrior 'det ultimative værktøj'
til alle mac brugere. Og sammen med Norton Utilities har man ligeledes
'det ultimative reparations kit' (Genfortalt anmeldelse fra macUser
[UK]). Siden jeg købte ver. 1.0 i '98 har jeg ikke måttet omformattere
nogen af mine harddiske pga. diskfejl. Desværre er den lidt dyr, men jeg
mener, den er pengene værd i fuldt mål i sparet tid - og ikke mindst
ærgelser.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-12-01 16:00

> [...]
> måde, så går jeg ud fra, at DiskWarrior efterhånden er så kendt blandt
> Mac-folket, at man da nogenlunde véd, hvordan den arbejder. - Eller det

En lille kommentar presser sig på

Når vi nu alle ved, hvor gode vi er til at korrigere hinandens
begrebsanvendelser, så er det vel en god idé - og i særdeleshed af
hensyn til mindre sikre brugere - at anvende så præcise betegnelser som
muligt.

På arbejdet f.eks. har jeg ca. 25 brugere (både Mac og PC), som
lynhurtigt ville blive hylet ud af den, hvis jeg først forklarede dem
hvad _formattering_ er, og så i en anden sammenhæng brugte det samme
udtryk (og det endda i anførselstegn). At det så slet ikke ville være
muligt at forklare dem hvad programmer som Diskværktøj eller DiskWarrior
er, må siges at være noget *helt* andet

Kunne ske at "optimering" var et bedre udtryk?

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-01 17:22

Hej Thomas

'Optimering' vil være direkte forkert at bruge. DW 'optimerer' _ikke-
directory filerne, - den laver en helt ny directory fil. - Skal man tale om
optimering, så er det 'PlusOptimizer' man skal have fat i. Den optimerer den
bestående directory fil.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-12-01 23:49

> [...]
> optimering, så er det 'PlusOptimizer' man skal have fat i. Den optimerer den

Men så kan vi vel blive enige om, at "formattering" (selv i
anførselstegn) heller ikke er et godt udtryk?

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-01 02:24

Hej Thomas

Nej og jo..-) - I realiteten er det jo en slags formattering, der sker, og de
fleste computerbrugere véd dog, hvad det indebærer, selvom de ikke véd noget om
teknikken bag det.

Hvis jeg skal lave en mere concis - hm... oversættelse af beskrivelsen, vil den
nok lyde sådan:
"DiskWarrior kan rekonstruere den oprindelige foramtteringsstruktur i Apples
hierakisk opbyggede directory struktur (harddiskens formatterigsstruktur) i både
HFS og HFS+, og i et hvilket som ehlst andet formatteringsstruktur under HFS og
HFS+ formatteret af et 3.-parts formatteringsprogram".

Vil en alm. bruger bedre forstå det? - Jeg tvivler -)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-01 02:51

In article <3C12BD38.C0742326@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Nej og jo..-) - I realiteten er det jo en slags formattering, der
> sker, og de fleste computerbrugere véd dog, hvad det indebærer,
> selvom de ikke véd noget om teknikken bag det.

de fleste brugere har den opfattelse at en formatering drjer sig om at
oprette _nye_ partitioner på en disk - evt ved at slette en allerede
eksistrende partition.

> [...]
> og HFS+ formatteret af et 3.-parts formatteringsprogram".
>
> Vil en alm. bruger bedre forstå det? - Jeg tvivler -)

ja - for din oprindelige information var mere vildledende end vejlende
- og drejede sig slet ikke om det Tøger havde i tankerne: at kunne
genetablere en partition fuld af data på en hvilken som helst disk.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-01 03:40

Hej Morten

> de fleste brugere har den opfattelse at en formatering drjer sig om at
> oprette _nye_ partitioner på en disk - evt ved at slette en allerede
> eksistrende partition.

Men det siger intet om deres kendskab til det rent tekniske i processen.

> ja - for din oprindelige information var mere vildledende end vejlende
> - og drejede sig slet ikke om det Tøger havde i tankerne: at kunne
> genetablere en partition fuld af data på en hvilken som helst disk.

Må jeg lige citere Thogers opr. indlæg, som jeg svarede på, så vil du
netop indse, at det jeg svarede dækker fuldt ud, hvad han spurgte om

Citat:
Thøger wrote:
> [...]
> slettes, der findes desværre ikke en ghost, som der gør ved windows -
> hvor man kan nøjes med at formatere den ene del at en part. disk.
Citat slut!

- Og hvis ikke det var det, jeg gav ham en anvisning på, så véd jeg ikke
hvad ellers det skulle være. Jeg skrev, at DiskWarrior "kan
'formattere'...", og reelt _er_ det jo en formattering, der sker, - vel at
mærke _uden_ at slette bestående data på den pågældende disk eller
diskpartition.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-12-01 15:45

> [...]

> slettes, der findes desværre ikke en ghost, som der gør ved windows -
> hvor man kan nøjes med at formatere den ene del at en part. disk.

Er en disk partitioneret kan man formatere/slette enkelte partitioner i
Finder i Mac OS 9 og Disk Utility i Mac OS X.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-12-01 01:52

> Det skal den sådan set hvis man skal overholde anbefalinger om at master
> skal sidde sidst i kæde.

Hvor vigtigt er det om masteren sidder sidst på en ata kæde?

Jeg overvejer lige nu at sætte en extra 60Gb i en desktop G3'er...

--
Mvh Nicolai Brandt
"I uvejret beder den vise til Gud, ikke om sikkerhed for

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 02:02

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Hvor vigtigt er det om masteren sidder sidst på en ata kæde?

jeg _tror_ ikke det har den store betyning

- i al fald ikke på den G4 jeg sidder ved, som ikke brokker sig over
jeg flytter rundt på master og slave uden ATA kabelet flyttes.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-01 05:06

Thøger wrote:

> Jeg har længe overvejet at anskaffe mig en extra intern HD. Jeg har en
> G4 400 AGP, med en 10gb HD indbygget?
>
> Jeg vil gerne have en IDE på ca. 40 gb, er der nogle der har forslag til
> hvilken model der er god?

Som du skriver tilsidst... Seagate Barracuda - er et aldeles glimrende
valg. De har en høj stabilitet, god hastighed 7200rpm eller den nye
10.000rpm (Barracuda IV). Priserne er også efterhånden attraktive på selv
en 10k disk.

Alternativt kan jeg anbefale en Quantum Fireball. De er fuldt så stabile og
gode som Barracuda, og priseerne er ca. de samme.

Skal det være noget, der virkelig kræver høj kapacitet og hastighed, så kan
en Quantum Atlas V eller VI 10k anbefales, men de er stadig noget dyrere
end de tilsvarende Seagate modeller. - Og så kræver de et godt kølesystem.
De bliver hamrende varme på ingen tid

> Den skal kunne co-exsistere med den 10gb Maxtor der sidder i nu, og den
> skal være min master... skal den sidde der hvor den gamle sidder nu for
> at blive master?

Ja, du skifter blot kablerne om, så den store disk sidder på ID 0 og den
lille på ID 1.

> Den gamle 10gb skal så have OS X på, mens den nye skal have OS 9 plus
> alt andet, musik, billeder etc.

Hvis du fx. køber en 40gb, så vil jeg anbefale, at du partitionerer den i
2x20gb. Det gør en så stor disk noget lettere at håndtere - også, når /
hvis du skal både reparere med Norton og DiskWarrior samt defragmentere med
SpeedDisk.

> Jeg har kigget på Seagates Baracuda...

Se ovenfor.

En disk, du skal holde dig fra, er IBMs GXP75 serie, der er simpelthen for
mange dårlige eksemplarer imellem, og desværre er der også begyndt at dukke
GXP60 op med de samme fejl som 75'eren. Godt nok bliver de byttet uden
vrøvl fra IBM, men det er drønirriterende måske at skulle installere /
geninstallere flere gange, før man får en disk, der virker ordentlig.

mvh. Erik richard

Fra : Thøger

Dato : 06-12-01 10:41

> [...]
> vrøvl fra IBM, men det er drønirriterende måske at skulle installere /
> geninstallere flere gange, før man får en disk, der virker ordentlig.

Det har jeg også hørt tale om, hvis du får en ibm disk der virker er den
alletiders, men det skulle efter sigende bare ikke være hver gang man
får en ibm disk der virker

/Thøger
--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-12-01 12:24

Der ver ÈN sending 40bg eller 60gb IBM hd'er der var defekte. Nu har IBM
desværre fået et dårligt ry, som absolut ikke er retfærdigt. Mine IBM'er har
altid virket. Køb trygt en IBM. Det ville jeg gøre, med mindre der fandtes
et alternativ som var extrem støjsvag - ligeom fujitsu liquid drive.

Har dog lagt mærke til at en HD larmer MEGET mere på en P(is)C, end på en
Mac. Hvis jeg kører VP, larmer HD'en også, så der er sikkert betinget af den
måde MS OS'er håndterer filer.

/Thomas

Fra : Niels Prins

Dato : 08-12-01 02:22

In article <1f3zpme.tboabal5gwaoN%seneca@mail1.stofanet.dk>, Thøger
<seneca@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Det har jeg også hørt tale om, hvis du får en ibm disk der virker er den
> alletiders, men det skulle efter sigende bare ikke være hver gang man
> får en ibm disk der virker

Hold jer lang væk fra IBMs GXP75. Jeg købte 2 hvoraf den ene gik i
stykker efter et par uger. Jeg testede den defekte disk i en anden
maskine, der fik så mange problemer at den måtte reformateres o.s.v.

Der er åbenbart mange fejlskud i den produktions serie. Jeg fik min
disk byttet uden problemer og den nye fungerer perfekt - men hvis man
skal tro hvad man kan læse på nettet er sansynligheden for at få en
dårlig disk stor.(Det var den for nogle måneder siden, om IBM har fået
rettet op på problemet ved jeg ikke). Hvorfor ikke blot undgå GXP75 når
både IBM og andre producerer nogle velfungerende diske.

Niels

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-12-01 00:43

> [...]
> valg. De har en høj stabilitet, god hastighed 7200rpm eller den nye
> 10.000rpm (Barracuda IV). Priserne er også efterhånden attraktive på selv

Ikke for at hakke på dig, men jeg tror ikke at der findes 10.000 rpm IDE
diske (endnu). Det kunne ellers være rart

Seagate Barracuda IV er kun IDE-diske, ikke SCSI-diske, så de findes
ikke i 10.000 rpm udgaver. Bortset fra det, så er det en meget god disk,
som er lydløs og meget hurtig i diverse tests.

> [...]
> vrøvl fra IBM, men det er drønirriterende måske at skulle installere /
> geninstallere flere gange, før man får en disk, der virker ordentlig.

Jeg har en 60GB 75GXP disk, som jeg har en mistanke om er dårlig. Jeg
havde den oprindelig i min PC'er, hvor den kørte fint i lang tid, men et
par dage før end jeg ville hive den ud af maskinen, gik min PC'er helt
amok på diskene. Den blev meget ustabil og kører ikke helt stabilt
endnu.

Jeg satte disken i Cuben og kørte OS X 10.1 på den, men jeg fik det
aldrig til at køre stabilt (og så støjede den for meget). Det er svært
at afgøre, om det er diskens skyld, for Cuben var stadig en smule
ustabil efter skiftet til Barracuda'en. Først med 10.1.1 har maskinen
været 100% stabil igen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-01 05:14

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Ikke for at hakke på dig, men jeg tror ikke at der findes 10.000 rpm IDE
> diske (endnu). Det kunne ellers være rart

Hm... - Jeg mener faktisk, jeg har set dem omtalt på Seagates sites, men lige nu
kan jeg ikke komme ind på den - uvis af hvilken grund, men det er muligt, at jeg
har taget fejl, da jeg sidst, jeg søgtepå sitet søgte på deres 'ST' kode, - og
så kommer de jo bare i en lang række.

> Seagate Barracuda IV er kun IDE-diske, ikke SCSI-diske, så de findes
> ikke i 10.000 rpm udgaver. Bortset fra det, så er det en meget god disk,
> som er lydløs og meget hurtig i diverse tests.

Helt afgjort! - og min næste disk til afløsning for den 'lille' bliver en
Seagate.

> [...]
> par dage før end jeg ville hive den ud af maskinen, gik min PC'er helt
> amok på diskene. Den blev meget ustabil og kører ikke helt stabilt

- Lyder som om den er gal med disken.... - Jeg synes du skulle indlevere den hos
forhandleren og beskrive fejlene, og jeg tror IBM bytter den uden videre.

> [...]
> at afgøre, om det er diskens skyld, for Cuben var stadig en smule
> ustabil efter skiftet til Barracuda'en. Først med 10.1.1 har maskinen

Har du prøvet at installere 9.04 eller 9.1 uden X på GXP disken på Cuben? -
Hvordan reagerer disken så? - Hvis det lyder som om, disken hele tiden står og
arbejder kraftigt med masser af støj og 'knurren', så vil jeg afgjort mene, der
er noget galt med GXP disken og at det så er en 'bytter'. - Eller har du evt. en
ældre Mac, der kører med ATA diske, så kan du også prøve at sætte den deri og
installere et system. Fx. en gammel 630 vil være en ideel 'forsøgskanin'. Bussen
på en 630 er så tilpas langsom, at den vil kræve alt af disken for at få den til
at køre rigtigt. System 7.5.x vil være nok til det forsøg.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-12-01 16:28

> - Lyder som om den er gal med disken.... - Jeg synes du skulle indlevere
> den hos forhandleren og beskrive fejlene, og jeg tror IBM bytter den uden
> videre.

Jeg har selv kørt nogle tests på den, både på PC og på Mac (med Norton),
men der var ingen fejl. Jeg vil dog lige prøve en gang til, inden jeg
afleverer en.

> [...]
> står og arbejder kraftigt med masser af støj og 'knurren', så vil jeg
> afgjort mene, der er noget galt med GXP disken og at det så er en

I Cuben var der en del vibrationer fra disken og lydniveauet svingede en
del, selv når den bare stod idle.

> [...]
> alt af disken for at få den til at køre rigtigt. System 7.5.x vil være nok

Maskinen har Mac OS 9.x installeret, men jeg bruger det kun i Classic,
da jeg kører 100% Mac OS X. Nu vil jeg ikke pille ved min Cube igen, så
disken ryger i PC'en, hvor jeg vil forsøge at stresse den.

--
Mvh. René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-01 06:07

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> I Cuben var der en del vibrationer fra disken og lydniveauet svingede en
> del, selv når den bare stod idle.

Hm... Det lyder som et skævt drivleje/spindelleje.

> Maskinen har Mac OS 9.x installeret, men jeg bruger det kun i Classic,
> da jeg kører 100% Mac OS X. Nu vil jeg ikke pille ved min Cube igen, så
> disken ryger i PC'en, hvor jeg vil forsøge at stresse den.

Nej, det forstås. - Jeg mente, om du evt. også havde en ældre Mac, hvor du
kunne prøve at sætte den I - fx. en gammel PPC Mac og så evt. prøve at
installere 7.5.x eller 8.1 på den. Hvis den så også larmer mere end den normal
skulle gøre, så mener jeg, du med god samvittighed kan indlevere den og sige,
at den reagerer sådan og sådan.....

- Og som sagt, så har jeg endnu hverken mødt eller hørt om nogen, der har
indleveret en CXP75 eller GXP60 model med fejl, og som ikke prompte har fået en
ny.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-12-01 16:53

> [...]
> normal skulle gøre, så mener jeg, du med god samvittighed kan indlevere
> den og sige, at den reagerer sådan og sådan.....

Jeg har desværre ikke en anden Mac, men jeg har nu testet den igennem på
PC'en og der er tilsyneladende et eller andet galt.

Jeg prøvede at kopiere nogle gigabyte film over på den, men efter at
have kopieret nogle stykker, gik kopieringen lissom lidt i selvsving.
Den arbejede stadig voldsomt på disken, men kopieringen ville nu tage
over 500.000 minutter (ifølge Windows). En gang imellem gik den videre,
men andre gange stod den bare der og arbejdede uden at komme videre. Det
samme skete, da jeg prøvede at duplikere de filer, som jeg allerede
havde kopieret over på disken.

Den opførte sig fuldstændig ens i Windows 2000 og Windows 98...

> - Og som sagt, så har jeg endnu hverken mødt eller hørt om nogen, der har
> indleveret en CXP75 eller GXP60 model med fejl, og som ikke prompte har
> fået en ny.

Det lyder jo formidabelt. Jeg ringer i næste uge.

--
Mvh. René Frej Nielsen

Fra : Ole P. Jensen

Dato : 06-12-01 12:39

Køb en 80 eller 100Gb Western Digital - de rykker fra alle de andre i HD
tests rundt om på nettet!

Jeg har lige sat en server op med 12 Stk. 80Gb WD800 i RAID 0 - det spiller
for vildt, de larmer ikke og de overfører meget stabilt.

De koster heller ikke alverden i dag, så overvej det...

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-12-01 00:52

Ole P. Jensen <opj@worlddesign.dk> wrote:

> Køb en 80 eller 100Gb Western Digital - de rykker fra alle de andre i HD
> tests rundt om på nettet!
>
> Jeg har lige sat en server op med 12 Stk. 80Gb WD800 i RAID 0

Det var modigt!

Hvorfor har du ikke valgt RAID 5?

--
Thorkil Olesen,