Rødbedeeddike
Fra : Vanillepigen

Dato : 05-12-01 20:11

Hej gruppe,
I Frøken Jensens kogebog står der i forbindelse med produktion af rødkål, at
man kan anvende rødbedeedikke - heraf følger mit sikkert dumme spørgsmål;

Er det noget der kan købes eller noget man får når man har syltet rødbeder,
altså når rødbederne har ligget i lage et stykke tid?

Et andet spørgsmål, hvorledes skal rødkålen opbevares op i mod jul, hvis
ikke man har div. syltetøjsglas på lager. Kan det evt. fryses ned?

Med venlig hilsen og på forhånd tak,
Kristine.
---
kristine@gazel.dk
www.gazel.dk/kristine/
ICQ# 125829086
"He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
of an idiot".
- Anonymous, Arabic Proverb

Fra : Jette Mogensen

Dato : 05-12-01 21:49

Hej Kristine

Rødbede-eddike er den lage som de syltede rødbeder ligger i.
Og ja, rødkål egner sig glimrende til frysning.
Jeg har aldrig selv prøvet at lave rødkål med rødbede-eddike. Jeg plejer at
bruge ribssaft.

m.v.h. Jette

Fra : Vanillepigen

Dato : 05-12-01 23:04

"Jette Mogensen" <jette.mogensen@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og ja, rødkål egner sig glimrende til frysning.
> Jeg har aldrig selv prøvet at lave rødkål med rødbede-eddike. Jeg plejer

Tak for dit hurtige svar,
I opskriften står der, at der skal både ribssaft og eddike (1 dl - mængden
af
ribssaft er uspecificeret) i , så med hensyn til eddiken tror jeg, at jeg
holder mig til en almindelig køkkeneddike, med mindre andre har nogle
forslag?

med venlig hilsen Kristine.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 06-12-01 09:06

"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev i meddelandet ...

> med hensyn til eddiken tror jeg, at jeg holder mig til en almindelig
> køkkeneddike, med mindre andre har nogle forslag?

Hvad med rødvinseddike, - er det ikke bedre end lagereddike? (flasken
med ham den sure agurk udenpå) *<|
NB: Man kan fx også bruge solbærsaft i stedet for ribssaft.

Når vi nu alligevel er i gang.., så er her en lille opskrift på en
anderledes og spændende 'krydret' rødkål, som måske kunne friste dig..

Krydret rødkål:

1 rødkålshoved (ca. 2300 g)
3 æbler, fx belle de boskoop (ca 350 g)
6 små rødløg i tern (ca. 200 g)
10 hele allehånde
4 laurbærblade
85 g sukker (ca. 1 dl)
2 tsk groft salt
friskkværnet peber
¾ dl rødvinseddike
1 stegepose (stor, ca. 35x43 cm)

Fjern de yderste blade på rødkålshovedet og del i 8 store både. Fjern
stokken og skær kålen i strimler(1,5 kg i alt). Skræl æblerne og fjern
kernehusene. Skær æblerne i tern. Bland alle ingredienserne i
stegeposen. Luk posen så der et lille lufthul eller prik posens top. Sæt
posen i en lille bradepande. Steg rødkålen ved 200° i ca. 1½ time. Vend
forsigtigt rødkålen efter 45 minutter.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 07-12-01 09:36

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med rødvinseddike, - er det ikke bedre end lagereddike? (flasken
> med ham den sure agurk udenpå) *<|

Den tykke agurk til den tynde:
"Du lod dig ej sylte i Heidelberg Lager, derfor min ven er du skrumpen og
mager"

De bedste julehilsener
Lars

Fra : Vanillepigen

Dato : 13-12-01 20:30

> [...]
> Når vi nu alligevel er i gang.., så er her en lille opskrift på en
> anderledes og spændende 'krydret' rødkål, som måske kunne friste dig..

[SNIP]

Tak skal du iøvrigt have for din opskrift. Den ser unægteligt fristende ud
og den vil helt sikkert blive gemt, selvom jeg i første omgang holder mig
til frk. Jensen.

mange hilsner Kristine.

Fra : otn

Dato : 06-12-01 15:41

Vanillepigen <kristine@gazel.dk> wrote:

> [...]
> ribssaft er uspecificeret) i , så med hensyn til eddiken tror jeg, at jeg
> holder mig til en almindelig køkkeneddike, med mindre andre har nogle

Du kan også bruge BalSamico eddike.

MVH

Ole

Fra : Peter Westh

Dato : 06-12-01 09:40

"otn" <otn@stofanet.dk> wrote in message
> Vanillepigen <kristine@gazel.dk> wrote:

> Du kan også bruge BalSamico eddike.

Eller Meyers Kirsebæreddike
http://chokolade-compagniet.dk/meyers/eddike-kirsebaer.htm.

MVH

Peter

Fra : Vanillepigen

Dato : 06-12-01 19:16

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

Tak for jeres svar angående andre typer af eddike man kan anvende - de er
unægteligt lidt mere spændende end almindelig husholdningseddike.

mvh Kristine

Fra : Emil

Dato : 07-12-01 01:31

On Wed, 5 Dec 2001 20:11:11 +0100, Vanillepigen wrote:

>Et andet spørgsmål, hvorledes skal rødkålen opbevares op i mod jul, hvis
>ikke man har div. syltetøjsglas på lager. Kan det evt. fryses ned?

Det er OK at fryse det ned. Hvis man har brugt fedtstof
(andefedt) i opskriften er holdbarheden kun omkring 3 mdr.
p.gr.a. risikoen for harskning af fedtstoffet. Men ellers er
holdbarheden omkring 1 år.

Ved nedfrysning bør der være rigeligt vædske ved kålen, da den
ellers let kan udtørre under frysningen.

En nemmere måde (snyd) at lave "en bedre" rødkål på, er at bruge
et glas købt rødkål, si saften fra, krydr den, kog den og tilbage
i glasset.

Selv foretrækker jeg at lave den "fra bunden"; men de færreste
smager på det som de spiser. Hvis blot du siger at disse
elendige, købte, slatne, småthakkede og syrlige rødkål er
hjemmelavede, vil du blive overøst med ros for din kulinariske
formåen. Og så er der jo absolut ingen grund til at servere noget
godt.

Jeg har efterhånden afprøvet 8-10 forskellige (rå) opskrifter,
men det kniber med afprøvningerne, da det er begrænset hvor stort
mit forbrug af rødkål egentligt er.
Så selv om jeg har rigtig mange tip og opskrifter, vil jeg aldrig
nogensinde kunne nå at afprøve dem alle.

Her er igen et eksempel på at hvis nogle stykker går sammen, og
deler opskrifternes muligheder, vil vi på kort tid kunne udråbe
en eller flere opskrifter til at være blandt de bedste.

m.v.h. Emil