Spørgsmål vedr. regler ved opsigelse af le~
Fra : ipkiss_

Dato : 05-12-01 17:52

Hej!

Når lejer er flyttet ind i en lejlighed pr. 1/4 2000 og udlejer modtager en
opsigelse d. 3/12 2001.
Skulle lejeren da ikke have afleveret opsigelsen inden d. 1/12?

Det hele bunder sådan set i om lejeren kan opsige lejligheden pr. 15/12
2001, når der er flyttet ind den 1. i en måned?
Hænger lejer ikke på huslejen til den 1/2 2002?

Grunden til at jeg spørger er, fordi mine gamle har lejet en lejlighed ud
til en lejer, som er blevet rigtig bitchy og ikke har overholdt noget som
helst af det, som stod i lejekontrakten. Selvom lejerens forbrug er steget
markant efter der var flyttet en ekstra person ind ved lejer for over et
halvt år siden, så vil lejer ikke betale de ekstra forbrugsudgifter.

Nu hænger det sådan sammen at lejligheden består af 3 rum med fælles køkken
og bad og i
opsigelsen mine gamle har modtaget fra lejeren henvises der til lejelovens
paragraf 2 om enkeltværelser med fælles køkken og bad?
Hvad er lige meningen med det?

Man hører ellers mest om udlejere, der suger, men der findes faktisk også
lejere, som virkelig forstår at gøre livet surt ;)

På forhånd tak
Lars

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-01 19:22

Scripsit "ipkiss_" <spam@Zwebhiker.dk>

> [...]

> 2001, når der er flyttet ind den 1. i en måned?
> Hænger lejer ikke på huslejen til den 1/2 2002?

Med mindre der er aftalt andet (og hvis jeg forstår situationen
rigtigt) kan en opsigelse som kommer frem den 3 december først have
gyldighed fra 1. april.

| §86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der
| ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i
| §82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

gælder som hovedregel både fra lejers og udlejers side.

> Grunden til at jeg spørger er, fordi mine gamle har lejet en lejlighed ud
> til en lejer,

Så vidt jeg forstår er der tale om en hel, selvstændig lejlighed? Jeg
er ud fra din beskrivelse ikke ganske sikker på om det ikke falder ind
under §82 litra a:

> [...]

> og bad og i opsigelsen mine gamle har modtaget fra lejeren henvises
> der til lejelovens paragraf 2 om enkeltværelser med fælles køkken og bad?

Det lyder underligt. Der står ikke noget om enkeltværelser i §2:

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-01 20:33

In article <3c0e509a$0$77408$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, ipkiss_ wrote:
> Hej!
>
> Når lejer er flyttet ind i en lejlighed pr. 1/4 2000 og udlejer modtager en
> opsigelse d. 3/12 2001.
> Skulle lejeren da ikke have afleveret opsigelsen inden d. 1/12?

tjo, måske, hvad står der i lejeaftalen ??
Ellers må vedkommende jo bare betale husleje længere. Hvis vedkommende
flytter før, er udlejer tvunget til at genudleje det hurtigst muligt.

> Det hele bunder sådan set i om lejeren kan opsige lejligheden pr. 15/12
> 2001, når der er flyttet ind den 1. i en måned?
> Hænger lejer ikke på huslejen til den 1/2 2002?

Hvad står der i leje aftalen ??

JonB

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-12-01 22:26

"ipkiss_" <spam@Zwebhiker.dk> skrev...
> [...]
> opsigelsen mine gamle har modtaget fra lejeren henvises der til lejelovens
> paragraf 2 om enkeltværelser med fælles køkken og bad?

OK - vi må vist først have fundet ud af, om det er en lejlighed, eller om
det er et værelse i en lejlighed... der er vidt forskellige regler omkring
opsigelse alt efter hvad svaret på dette er! En lejlighed defineres som
værende med selvstændigt køkken med afløb, som kun lejeren har brugsret
til - hvis det drejer sig om et værelse i en lejlighed, hvor flere deles om
samme køkken, så er sagen en anden, idet der i så fald er tale om enten et
accessorisk enkeltværelse (værelse i udlejers egen bolig) eller et
klubværelse (værelse, som ikke er en del af udlejers egen bolig) - og det er
nok de bestemmelser, lejeren forsøger at henvise til...
Men fortæl lige om det er det ene eller andet, så er det meget lettere at
hjælpe dig.

> Man hører ellers mest om udlejere, der suger, men der findes faktisk også
> lejere, som virkelig forstår at gøre livet surt ;)

Tro mig - der er mange...

Mvh. Camilla

Fra : ipkiss_

Dato : 06-12-01 00:44

> [...]
> nok de bestemmelser, lejeren forsøger at henvise til...
> Men fortæl lige om det er det ene eller andet, så er det meget lettere at

Det er altså et hus med 2 lejligheder i det hele, en på stueetage og en på
første sal.
Nu ved jeg ikke hvilken kategori følgende falder ind under, men som
udgangspunkt er det en hel lejlighed med et soveværelse, en stue, en
spisestue, køkken og bad på første sal. Stuen og spisestuen hænger sammen og
der er dør ind til soveværelset. Køkken og bad er fælles i følge kontrakten
(men i realiteten anvendes det ikke fælles mere, da udlejer har fået bygget
sit eget køkken og bad færdigt i underetagen, men det kommer næppe sagen
ved, når det jo står i kontrakten som fælles).

Lejer har iøvrigt sin egen nøgle ind til stue, spisestue og soveværelse samt
en nøgle til hoveddøren ind til en lille opgang, hvor der er en trappe op
til 1. sal. (Jeg ved ikke om det overhovedet har relevans, men nævner det
alligevel)

Skal det stå i kontrakten, hvornår lejer kan sige op og til hvilken dato?

Nedenstående regel har altså intet at sige, hvis det _ikke_ står
udspecificeret i kontrakten eller?
"Lejer skal opsige lejligheden den 1. i en måned, når der er flyttet ind den
1. i en måned"

Eller hvordan forholder det sig i den kategori lejligheden tilhører?

På forhånd tak
Lars

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-01 01:12

Scripsit "ipkiss_" <spam@Zwebhiker.dk>

> Det er altså et hus med 2 lejligheder i det hele, en på stueetage og en på
> første sal.

[snip beskrivelse]

Det lyder som om der er tale om det der beskrives i §82 litra b:

| §82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om
| a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
| beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
| udlejeren bebor,
| b) beboelseslejlighed i et hus, hvori der på tidspunktet for aftalens
| indgåelse kun findes to beboelseslejligheder, hvoraf ejeren bebor den
| ene. Reglen gælder, selv om ejeren anvender et eller flere lokaler i
| huset til andet end beboelse, og selv om der i ejendommen er udlejet
| et eller flere enkeltværelser til beboelse,
[...]

> [...]
> sit eget køkken og bad færdigt i underetagen, men det kommer næppe sagen
> ved, når det jo står i kontrakten som fælles).

Det kan nu godt komme sagen ved, for i så fald begynder det at falde
under §82 litra a, og i så fald har lejer lov til at sige op med kun én
måneds varsel til det første (§86, 2. pkt, som tidligere citeret).

Man kan nok argumentere for at det ikke kan stille lejeren *ringere*
at udlejer holder op med at benytte det fælles køkken og bad.

> Skal det stå i kontrakten, hvornår lejer kan sige op og til hvilken dato?

Nej - hvis der ikke står noget gælder lovens regler. Som her altså
siger opsigelse med enten en eller tre måneder til den første.

--
Henning Makholm "We can build reactors, we can melt
ice. Or engineers can be sent north for