Backup
Fra : Tumlehund

Dato : 05-12-01 11:10

Hej!

Jeg har en server, som efterhånden har kørt et stykke tid. Jeg har aldrig
taget en backup af den, og nu har jeg bestemt for at det må være tiden til
at få investeret i noget backup. "Rigtige mænd tager ikke backup... JO DE
GØR?!"

Hvad skal jeg købe? Jeg er totalt grøn på dette område, så hvis I kan give
et hurtigt overblik over, hvad der findes (for der findes sikkert
forskellige typer), ville jeg blive glad!

Det selvfølgelig vigtigt at gøre sig nogle overvejelser inden man køber, men
jeg håber på at I kan stille de gode spørgsmål - I ved jo hvad man skal være
opmærksom på ifm. backup (håner jeg).

Fra : Tumlehund

Dato : 05-12-01 23:16

"Tumlehund" <patriot@sol.dk> wrote in message
> [...]
men
> jeg håber på at I kan stille de gode spørgsmål - I ved jo hvad man skal

Jeg har kigget på et drev, der hedder HP SureStore DLT vs80i og et der
hedder Tandberg VS80 (koster begge 13-14.000). Er det noget der er godt?

Fra : Flemming Riis

Dato : 06-12-01 18:15

> Jeg har kigget på et drev, der hedder HP SureStore DLT vs80i og et der
> hedder Tandberg VS80 (koster begge 13-14.000). Er det noget der er godt?

HP dlt1 er godt til prisen men lorte langsomt men hvis det ikke er et issue
så er det fino

Fra : Tumlehund

Dato : 07-12-01 18:45

"Flemming Riis" <flemming@riis.nu> wrote in message
> "Tumlehund" <patriot@sol.dk> wrote in message

> HP dlt1 er godt til prisen men lorte langsomt men hvis det ikke er et
issue
> så er det fino

Langsomt ift. hvad?

Fra : Flemming Riis

Dato : 08-12-01 13:25

http://www.quantum.com/Products/Quantum+l+DLTtape/DLT1/Default.htm

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 09-12-01 14:08

> http://www.quantum.com/Products/Quantum+l+DLTtape/DLT1/Default.htm

Hvorfor er HP DLT1 langsommere end Quantum DLT1 ?
De overfører da begge 18.8 GB/time.

Derudover vil den kloge nok spørge sig selv hvad der er inde i et HP DLT1
drev....

HP's DLT 1 drev er forøvrigt EOL, og DLT VS80 overtager, samme kapacitet og
hastighed, men på størelse med et CD-Rom drev.

VS80 drevene understøtter desuden også One-Button Disaster Recovery, som
IMHO er en ganske udemærket ting i mindre setups, hvilket jo også er
drevenes målgruppe.

Hvis den kloge ingen spøger, vil jeg gætte på at Tandberg leverer drevene
til VS80.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Flemming Riis

Dato : 10-12-01 02:22

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> Hvorfor er HP DLT1 langsommere end Quantum DLT1 ?
> De overfører da begge 18.8 GB/time.

Øh det påstulerer jeg ikke jeg siger bare at DLT1 er noget langsomt crap i
min bog, og det nærmesse
link jeg havde var fra quantum

Rolig nu ikke.

sorry kom til at smide den i en mail til dig.

Flemming

Fra : Tumlehund

Dato : 10-12-01 11:59

> [...]
> link jeg havde var fra quantum
>
> Rolig nu ikke.
>
> sorry kom til at smide den i en mail til dig.

Hej Flemming

Jeg vil gerne vide hvorfor du synes den er langsom (jeg ved ikke hvad
langsomt er i denne sammenhæng) - HP vs80 kan over 10GB/time, er der andre
drev som er hurtigere?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-12-01 21:50

"Tumlehund" <patriot@sol.dk> wrote:

> Jeg vil gerne vide hvorfor du synes den er langsom (jeg ved ikke hvad
> langsomt er i denne sammenhæng) - HP vs80 kan over 10GB/time, er der andre
> drev som er hurtigere?

SuperDLT kan levere næsten 40GB/time og LTO leverer omkring 55GB/time.
Kapacitet er henholdsvis 110 og 100 GB native.

Se mere her:
http://www.dlttape.com
http://www.lto.org/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-12-01 21:44

> Øh det påstulerer jeg ikke jeg siger bare at DLT1 er noget langsomt crap i
> min bog, og det nærmesse
> link jeg havde var fra quantum

Nå, så læste jeg din indlæg forkert, om DLT1/VS80 er langsomt kan man altid
diskutere, det eneste der er sikkert er at det ikke giver megen mening.

Der findes vel kun en løsning, og det er den der kan levere backup/restore
inden for den tid der er afsat til det.

Om DLT1 er noget crap ved jeg faktisk ikke rigtigt om jeg vil give dig ret
i, set i forhold til prisen syntes jeg det er udemærkede drev.

> sorry kom til at smide den i en mail til dig.

Intet problem, jeg slettede den sammen med den daglige dosis virus...

Fra : Flemming Riis

Dato : 11-12-01 01:25

> Nå, så læste jeg din indlæg forkert, om DLT1/VS80 er langsomt kan man
altid
> diskutere, det eneste der er sikkert er at det ikke giver megen mening.

Der er meget få ting jeg siger der giver mening, men _jeg_ mener det er et
langsomt drev

> Der findes vel kun en løsning, og det er den der kan levere backup/restore
> inden for den tid der er afsat til det.

Yep

> Om DLT1 er noget crap ved jeg faktisk ikke rigtigt om jeg vil give dig ret
> i, set i forhold til prisen syntes jeg det er udemærkede drev.

Jeg har ikke set så voldsomt mange i prod inu men har desværre også set fejl
på dem og det samme med SDLT,
jeg har stadig tilgode at se et defekt LTO drev :) , men det også en større
invistering kontra DLT1

> Intet problem, jeg slettede den sammen med den daglige dosis virus...

he he

Fra : Flemming Riis

Dato : 06-12-01 18:15

> [...]

> et hurtigt overblik over, hvad der findes (for der findes sikkert
> forskellige typer), ville jeg blive glad!

Datamængde samt krav til hastighed/lagrings evne.