Fri levering?
Fra : Henrik

Dato : 05-12-01 08:56

Hej NG

Jeg har i mit firma solgt nogle møbler til en kunde med fri levering og
montering?
Jeg har beregnet at hvis alt går som det skal vil det tage 2 - 3 dage.
Nu er tiden så kommet og jeg skal levere varen, kommer som aftalt om
mandagen og begynder at bære møbler ind, kort tid efter kommer en fra
firmaet og beder os om at stoppe dette da gulvet i underetagen ikke er helt
i orden og han skal have fat i dem der har støbt gulvet.
Vi aftaler at vi jo så bare kan starte på 1. sal ( hvor der ikke er så meget
der skal leveres ca. 4 timers arbejde ) og han lover at næste dag er gulvet
i orden, 2. dagen kommer vi så igen og tager lige en snak med formanden,
gulvet er endnu ikke bragt i orden, dette sker først på 3. dagen, hvor vi nu
i 3 dage har haft en fyldt lastbil som vi ikke kunne bruge til noget andet,
leveringen tager ialt med småjusteringer 5 dage, på grund af, vi ikke kunne
komme til.
Kan jeg nu bede om ekstra betaling for de 2 ekstra dage denne levering har
taget, eller er jeg bundet af min sætning fri levering ???
Bare lige en tanke til sidst, hvis en levering er planlagt til 3 dage og en
kunde hele tiden stopper os/ laver om på sin beslutning om hvordan møblerne
skal stå, vil bestemme hvilken rækkefølge vi skal arbejde i eller noget
andet som er ekstra tidskrævende og man så på den måde forlænger den
planlagte levering med måske 4 dage, er det så for egen regning eller er det
normal kotume at kunden betaler denne ekstra udgift ??

Hvis jeg hænger på denne "frit leveret og monteret" hvad skal jeg så skrive,
så jeg undgår denne ekstra udgift, gerne uden at det ligefrem genere kundens
øjne i tilbuds øjemed.

Fra : cheesedealer

Dato : 05-12-01 09:23

"Henrik" <No@mail.bbb> skrev i en meddelelse
> Hej NG
<klip>
> [...]

skrive,
> så jeg undgår denne ekstra udgift, gerne uden at det ligefrem genere

Der er tale om forsinkelse der skyldes forhold fra køberens side. Du kan
derfor evt. bruge købelovens regler især §§ 33 og 36. Her er der tale om de
øgede omkostninger du har på grund af at du ikke kan levere. D.v.s.
opbevaring/ekstrakørsel m.v.

Det er klart, at du skal/skulle gøre køberen opmærksom på dette hurtigst
muligt.
Der kan være branchekutymer der afgør noget af det. M.h.t. ekstra
timeforbrug er det måske sværere at komme igennem med.
Du er selv inde på at der måske burde stå noget mere i aftalen vedr.
forsinkelser der skyldes køberens forhold.

Skriv i aftalen: Det købte leveres frit og monteret. Ekstraudgifter p.g.a.
forsinkelse af levering og montering, der skyldes køberens forhold, betales
af køberen.

Selvom du ikke synes du vil skrive sådan, er det min mening at du bør gøre
det.
Jeg mener dog, at selvom du ikke skriver det, gælder det alligevel jf.
købeloven og aftaleretten.

Hvis det ikke er for sent, synes jeg du skal beregne dig et rimeligt beløb
for forsinkelsen og sende regningen til køberen. Du er vel så brancekendt,
at du kan trække en linie for hvor din forpligtelse holder op. Der vil jo
nok tit være et eller andet problem når man leverer, og noget af det må du
sikkert p.g.a. branchekutymer påtage dig selv.

Håber du kan bruge noget af det?

PH

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 07-12-01 15:26

Er det ikke et perfekt eksempel for fordringhavermora?
Jeg er kun handelsskoleelev og er ikke så stærk i jura.
Men hvorfor skal han skrive i kontrakten hvad er allerede står i loven?
Han kan vel få kræve det som han kan bevise det har kostet ham.

Morten Rasmussen

--
Posted from 0xc159bc9f.boanxx1.adsl.tele.dk [193.89.188.159]

Fra : Peter G C

Dato : 07-12-01 15:39

"Morten Rasmussen" <gobolan@hotmail.com> wrote in message
> Er det ikke et perfekt eksempel for fordringhavermora?

Jo - det ser sådan ud.

> Jeg er kun handelsskoleelev og er ikke så stærk i jura.

Det må vi få lavet om på

> Men hvorfor skal han skrive i kontrakten hvad er allerede står i loven?

Det kan have sine fordele.

> Han kan vel få kræve det som han kan bevise det har kostet ham.

Tja.... hvad skulle grundlaget for dette krav være?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : cheesedealer

Dato : 07-12-01 15:51

"Morten Rasmussen" <gobolan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det ikke et perfekt eksempel for fordringhavermora?

Tørt konstaterende: Jo.

> Jeg er kun handelsskoleelev og er ikke så stærk i jura.

Nå!

> Men hvorfor skal han skrive i kontrakten hvad er allerede står i loven?

Skriver jeg at han skal? Skriver jeg ikke bør!?