Ang. køb af mc i Tyskland
Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 05-12-01 00:08

Jeg er ved at købe en mc i tyskland og
har i den forbindelse et par spørgsmål jeg håber nogle af jer kan/vil svare
på.

Hvilke papirer skal man havde med hjem for at kunne få cyklen indregisteret.
jeg er nået frem til:
- "Abmeldebescheinigung für den Fahrzeughalter"
- "Fahrzeugbreif"

Er der nogen der ved:
- hvordan man kan chekke om der er gæld i maskinen.
- om maskinen er meldt stjålet (der kan det tyske politi nogle hjælp så dem
vil jeg ringe til)

Andre ting ???

Dan

Fra : Armand

Dato : 05-12-01 01:51

D@n Dethlefsen <sota@tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]
indregisteret.
> jeg er nået frem til:
> - "Abmeldebescheinigung für den Fahrzeughalter"

Jup!
Det skulle række!

--
Armand.

Fra : Foo Bar

Dato : 05-12-01 04:40

> [...]
> - hvordan man kan chekke om der er gæld i maskinen.
> - om maskinen er meldt stjålet (der kan det tyske politi nogle hjælp så

Jeg var igang med at undersøge det samme for køb af MC i Sverige - og svaret
er temmelig nedslående... "Tinglyst løsørepant" som det så fint hedder, er
såmænd svært nok at finde ud af herhjemme - men køber du sager i udlandet
(selv inden for EU!) er der kun få svar der er rimeligt sikre:

1) At du sagtens kan risikere, at der pludselig står en (behørigt dansk
eskorteret) tysk pantefoged eller politibetjent, der vil (og ikke mindst har
ret til!) at slæbe af med 'din' MC. Det er med andre ord (fuldstændig som
herhjemme!) for alle praktiske anskuelser dit ansvar at undersøge sagerne.

2) At, med mindre du er temmeligt tungt juridisk begavet, er det næsten
umuligt at gennemskue EU-reglerne - hvis det nogensinde skulle lykkes dig at
finde dem..! (Der er dog en kvindelig norsk jurist, der har skrevet en +400
siders doktorafhandling om emnet, som jeg personligt valgte ikke at forsøge
mig med.)

3) Alle forsøg på at ruske svar ud af diverse EU oplysningskontorer og
gratis advokat-services er (dømt ud fra min personlige succesrate!) dømt til
at mislykkes på forhånd. Ingen aner tilsyneladende noget om emnet.

4) At Tyskland uden tvivl (ligesom Danmark, Sverige og andre 'civiliserede'
lande) har de registre du skal bruge - men at de sikkert også 'gemmer' dem
lige så godt som vi gemmer vores "Bilbog" og "Kosterlister".

5) At du står overfor en STOOOR opgave, som jeg glæder mig til at få
løsningen på når du finder den..! (Et oplagt emne til DFM-FAQ'en..!)

Det lader til at alle der køber biler og motorcykler i EU simpelthen satser
på, at de 'samarbejdende' retssystemer på tværs af landegrænserne (ifald der
er problemer med restgæld/pant eller efterlysninger) - vil fungere lige så
godt som resten af det europæiske samarbejde...

God 'fornøjelse' - og glæder mig som sagt til at høre resultaterne!

Claus, uden ZX9R til 40.000 svenske kroner... *Suk!*

Fra : Lars Ckristoffersen

Dato : 05-12-01 10:34

Hej Dan
de papirer som du nævner er de rigtige , men i Tyskland kan der findes to
fahrzeugsbriefe et stort og et lille
,hvis folk kun har det lille ,på størrelse med et kørekort, vil der være
gæld i mc, det normale "brief" a5 vil da ligge som pant hos panthaver , men
hvis sælger har det store vil der ikke være pant i mc.

mvh Lars LC