performa 630
Fra : hanne hertzog

Dato : 04-12-01 23:20

Hvilken system er godt til en performe 630.
Manden der har sådan en sag, har vrøvl med sin maskine og skal formatere
harddisken.
Han har system 7.1.1 og Claris og MacWrite, så hans programmer skal vist
også kunne køre på systemet. Jeg tror ikke han har lyst til at opgradere
sine programmer, men han er måske modtagelig for gode argumenter.
Hvad siger jeg til ham. Råd udbedes

hilsen Hanne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-12-01 23:44

hanne hertzog <hanne.hertzog@get2net.dk> wrote:

> [...]
> også kunne køre på systemet. Jeg tror ikke han har lyst til at opgradere
> sine programmer, men han er måske modtagelig for gode argumenter.

En Performa 630 er født med Mac OS 7.1.2P og kan køre Mac OS 8.1

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-01 06:09

Hej Hanne

Det er rigtig, som Jesper skriver. Hvis han har den originale CD, kan han
blot starte fra den og formattere disken og så vælge 'Tilbagekopier alt' så
få han både system og programmer installeret igen - dog ikke MacWrite. Hvis
han ikke har den originale 630 CD, så tror jeg nok, jeg har en liggende et
sted, så du må gerne få ham til at kontakte mig direkte, hvis han mangler den
sådan CD.

mvh. Erik Richard

Jesper Haaber Gylling wrote:

> En Performa 630 er født med Mac OS 7.1.2P og kan køre Mac OS 8.1

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 05-12-01 09:59

Jeg ville bestem foreslå, at der installeres System 7.6.1!
Men jeg har vist også en installations cd til netop en Performa 630
liggende et eller andet sted, det er dog ikke med 7.6.1 så vidt jeg
erindrer.

Hilsen Henrik.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-12-01 11:38

Henrik G. Jacobsen <jacobsen@dsr.kvl.dk> wrote:

> [...]
> Men jeg har vist også en installations cd til netop en Performa 630
> liggende et eller andet sted, det er dog ikke med 7.6.1 så vidt jeg

Jeg kender ikke P 630 - men har selv (gode!) erfaringer med en Performa
6200, som var født med OS 7.5.1.
Såfremt arbejdshukommelse og HD-plads tillader det, lyder 7.6.1 som et
godt forslag - for mit vedkommende har det i alt fald været langt det
mest stabile og velfungerende styresystem! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jesper

Dato : 05-12-01 00:22

> [...]

> også kunne køre på systemet. Jeg tror ikke han har lyst til at opgradere
> sine programmer, men han er måske modtagelig for gode argumenter.

Hvor meget RAM har han? 7.1.1 kan køre på 4 MB RAM, 7.6 kræver 8 MB RAM
med VM sat 16 MB og 150 MB ledig diskplads til installation og 8.1
kræver 12MB RAM med VM sat til 20MB og 150 MB ledig diskplads.
--
Jesper.

Fra : hanne hertzog

Dato : 06-12-01 00:37

Tak for alle svar. Jeg havde selv tænkt på system 7xxx? Jeg tror ikke
jeg vi anbefale 8.1

Jeg var selv glad for det system, men har hørt om mange, der havde
vrøvl. Min G3 blev jo født med 8.0.

Han har 24 RAM, vil godt sætte flere i, men er 7.6.1 ikke bedre til hans
maskine og med de gl. programmer taget i betragtning?. Han skal ikke på
nettet med den, har en PC til det. Og så er det vel godt for en alm.
bruger ikke at presse hans maskine alt for meget. Jeg tænker på at
system 8x koster vel meget af hans RAM?

Han nyder at kunne have begge sine programmer åben samtidig uden at det
er noget problem.
Hilsen Hanne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-01 05:30

Hej Hanne

hanne hertzog wrote:

> Tak for alle svar. Jeg havde selv tænkt på system 7xxx? Jeg tror ikke
> jeg vi anbefale 8.1
>
> Jeg var selv glad for det system, men har hørt om mange, der havde
> vrøvl. Min G3 blev jo født med 8.0.

Tja, jeg havde en PF/LC 630, hvor jeg installerede OS 8.1 med alm. HFS. Det
kørte faktisk bedre end det oprindelige 7.1.2P system. Vælger man et OS 8
sytem, så skal det ævre 8.1, da der er for mange fejl i 8.0.

> Han har 24 RAM, vil godt sætte flere i,

Uha! - det vil blive dyrt, hvis han skal hen og købe en ny 72-pins blok på
32mb, så skal han jo samtidig fjerne den 20mb blok, der sidder i den. - Der er
kun _1_ udv. plads til RAM.

> [...]
> nettet med den, har en PC til det. Og så er det vel godt for en alm.
> bruger ikke at presse hans maskine alt for meget. Jeg tænker på at

Jeg fik min 630 ned på 14,8mb med OS 8.1. Den havde også 24mb RAM, og af og til
måtte jeg slå VM til for at kunne køre fx. Word 6 og ClarisWorks Office 5.0v4,
- og sikke det da sløvede den ned (-....

Så jo, jeg tror, at en 7.6.1 eller måske kun en 7.5.5 vil være ideel til hans
brug. Jeg brugte i nogen tid 630'eren som test maskine til systemer og 68k
programmer. Jeg fik 7.6.1 ned på omkring 6,8mb og 7.5.5 helt ned på knap 5 mb.
Det øgede hastigheden betydeligt, når alt overflødigt blev fjernet.

> Han nyder at kunne have begge sine programmer åben samtidig uden at det
> er noget problem.

Så vil 7.6.1 være det optimale. Det er den ver. 7, hvor Finder er bedst
dimensioneret, så han vil undgå uventede Finder quits med 7.6.1. Her er 7.5.5
lidt mere ustabil.

mvh. Erik Richard