Varemærker i nicknavne & hjemmesider
Fra : CWboy

Dato : 04-12-01 21:05

Hej i gruppen!

En af mine bekendte kalder sig HariboPigen på nettet - og hun har derfor en
hjemmeside kaldet www.haribopigen.dk, som jeg er webmaster på.
Hun valgte så at skrive et brev til Haribo og spørge om det var ok med dem,
at hun brugte det navn til sin hjemmeside (skulle hun aaaldrig have gjort..)
Haribo svarede da, at de ikke ønskede deres navn brugt i andre sammenhænge
end hvor de nu selv mente, at det hørte hjemme, og at hun derfor måtte finde
en anden adresse til sin hjemmeside og email.
Mit spørgsmål er nu: Kan Haribo overhovedet forlange at hjemmesiden på den
adresse skal nedlægges?
Den hverken nedgør eller reklamerer for Haribo - det er blot et navn.

Venlig hilsen
Jimmy Carlsen
CWboy.dk
webmaster på haribopigen.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-12-01 21:13

In article <Xns916DD6872A843piscesfnuckdk@212.54.64.134>, CWboy wrote:
> [...]
> adresse skal nedlægges?
> Den hverken nedgør eller reklamerer for Haribo - det er blot et navn.

Er varemærker ikke normalt begrændset til et område, fx. haribo og
slik ?? altså, man må godt lave haribo vaskepulver ??

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 04-12-01 21:28

"CWboy" <spamfilter@cwboy.dk> wrote in message

[klip]

> Mit spørgsmål er nu: Kan Haribo overhovedet forlange at hjemmesiden på den
> adresse skal nedlægges?

Ja. Det er et beskyttet varemærke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-12-01 22:38

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Ja. Det er et beskyttet varemærke.

Er du helt sikker på dit ja?

Der er eksempelvis Varemærkelovens §4, der kort sagt angiver at
varemærket godt kan bruges i forbindelse med andre produkter end det
varemærket er registreret i forbindelse med. Dog med nogle
begrænsninger som givet i stk. 2

Derudover er der spørgsmålet om ikke-erhvervsmæssig udnyttelse af
varemærket er omfattet af varemærkebeskyttelsen igen jvf. §4 samt i al
almindelighed?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 04-12-01 23:01

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote Tue, 4 Dec 2001
21:38:09 +0000 (UTC) :

>Er du helt sikker på dit ja?

Jeg ved hverken for eller imod, men kan komme med en tillægs
oplysning der måske kan kaste et lys mere på

Haribo kommer fra "HAns RIgler BOnn"

(spørg mig ikke hvor jeg ved det fra).

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-01 00:25

On Tue, 04 Dec 2001 23:01:16 +0100,
Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote:
> Haribo kommer fra "HAns RIgler BOnn"

Jeg mener det er "HAns RIchter, BOnn"

Hvor Bonn er byen de startede.

Fra : RheXis

Dato : 05-12-01 19:12

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Jeg mener det er "HAns RIchter, BOnn"
>
> Hvor Bonn er byen de startede.

http://www.haribo.com/_english/keydata/origin/index.html siger
"HARIBO, the name entered in the Register of Companies of the
city of Bonn, was an acronym for HAns RIegel BOnn."

--
RheXis

Please, oh pretty please snip as much text as possible when quoting and
reply /under/ the text and not above. Thanks.

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-01 14:16

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk>

> Ja. Det er et beskyttet varemærke.

Hvilket betyder at veninden ikke må bruge det til at markedsføre varer
eller tjenesteydelser (i konkurrence med slikfabrikken).

Jeg kan ikke se at det betyder at hun ikke må bruge det til - i
ikke-erhvervsmæssigt øjemed - at vise et billede at sin kat, eller
hvad nu folk bruger sine private websider til.

Jf Beologic-dommen (U2001.697Ø), hvor landsretten (i enighed med
byretten) fandt at der "så længe domænenavnet ikke er udbudt til andre
end indhaveren af virksomhedsnavnet og/eller varemærket eller i øvrigt
anvendt til markedsføring af varer eller tjenesteydelser, ikke [...]
foreligger en overtrædelse af markedsføringslovens §5 eller
varemærkelovens §4." Sagsøgte i sagen blev dømt for overtrædelse af
"god markedsføringsskik", men så længe veninden slet ikke foretager
markedsføring kan det vel ikke komme på tale.

--
Henning Makholm "Uh ... a picture of me with my hair pinned up
in a towel and standing in front of a grid without a

Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 04-12-01 22:28

"CWboy" <spamfilter@cwboy.dk> wrote in message

> Hej i gruppen!

Hej

> Mit spørgsmål er nu: Kan Haribo overhovedet forlange at hjemmesiden på den
> adresse skal nedlægges?

Jeg kan huske en sag med en pølsemand der kaldte sin pølsevogn for McAllan.
Det blev McDonald's sure over og de lagde sag an mod ham. McDonald's vandt
sagen.

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 04-12-01 23:07

In <9ujets$826$1@news.cybercity.dk> "Mark Andreas Christensen" <Machs-nospam-@email.dk> writes:

>"CWboy" <spamfilter@cwboy.dk> wrote in message

>Hej

>Jeg kan huske en sag med en pølsemand der kaldte sin pølsevogn for McAllan.

Han blev kaldt for MacAllan af folk og skrev det paa sin poelsevogn.
Han vandt sagen bl.a. pga. Mac og ikke Mc.

>Det blev McDonald's sure over og de lagde sag an mod ham. McDonald's vandt
>sagen.

Nej. De vandt ikke sagen tilsidst.

/Martin

Fra : Christian Schmidt

Dato : 04-12-01 23:21

Martin Moller Pedersen wrote:

> Han blev kaldt for MacAllan af folk og skrev det paa sin poelsevogn.
> Han vandt sagen bl.a. pga. Mac og ikke Mc.

> Nej. De vandt ikke sagen tilsidst.

Jep - dommen fra Højesteret kan læses på
http://www.ipb.dk/Varemaerker/McAllan_McDonalds.htm

Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-01 07:15

Mark Andreas Christensen skrev:

>Jeg kan huske en sag med en pølsemand der kaldte sin pølsevogn for McAllan.
>Det blev McDonald's sure over og de lagde sag an mod ham. McDonald's vandt
>sagen.

Nej, de tabte. Men da de ville appelere (vist til en
international ret), opgav McAllan.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-12-01 18:14

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Men da de ville appelere (vist til en
> international ret), opgav McAllan.

"McAllan" vandt i Højesteret. Hvilken international domstol skulle være
relevant i dette tilfælde?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-01 19:17

Morten Bjergstrøm skrev:

>"McAllan" vandt i Højesteret. Hvilken international domstol skulle være
>relevant i dette tilfælde?

Det husker jeg ikke, og en søgning tog over 50 sekunder uden
resultat.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-01 19:25

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> "McAllan" vandt i Højesteret. Hvilken international domstol skulle være
> relevant i dette tilfælde?

Der findes vist EU-direktiver om varemærkebeskyttelse, så man kan
muligvis forestille sig at de har truet med EU-domstolen. Om denne
har komptence til at behandle sådan en sag, vil jeg ikke gøre mig
klog på.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type