Kan jeg trække køb i udlandet fra?
Fra : Jannik Mariager

Dato : 04-12-01 19:36

Hejsa

Jeg vil gerne købe en projector og trække den fra hvis det er muligt. Jeg
har funder den billigt i Norge og ville høre om jeg kan trække den fra her i
Danmark.

mvh

Jannik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-01 19:51

On Tue, 4 Dec 2001 19:36:08 +0100,
Jannik Mariager <jannikm@get2net.dk> wrote:
> Jeg vil gerne købe en projector og trække den fra hvis det er muligt. Jeg
> har funder den billigt i Norge og ville høre om jeg kan trække den fra her i
> Danmark.

Du kan ihvertfald trække den rundt.

Hvis du er en registreret virksomhed, så kan du selvfølgelig
fratrække dine udgifter, uanset hvor de er brugt.

Men da Norge ikke er EU medlem ved jeg ikke om de kan sælge
til dig uden moms, og/eller hvordan skal få den norske moms
refunderet.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-12-01 20:02

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) skrev:

> Hvis du er en registreret virksomhed, så kan du selvfølgelig
> fratrække dine udgifter, uanset hvor de er brugt.

Men det forudsætter vel at genstanden, der købes bruges i forbindelse
med et fradragsberettiget formål?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Jannik Mariager

Dato : 04-12-01 20:36

Det drejer sig om en Tømrervirksomhed som også har et Pejse/Køkken center så
det er da relevant ik´?

Man betaler vel den fulde pris i Norge og trækker så momsen fra her i
Danmark.
Sådan gør man i hvertfald hehjemme.

mvh

Jannik

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-12-01 20:57

Norsk moms skal du have refunderet i Norge og dansk i Danmark. Så enkelt er
det.

Hvis du derimod handler med en virksomhed i et andet EU land kan du oplyse
den om jeres CVR/SE nr og derefter behøver virksomheden ikke lægge moms på.
På den måde kan man spare meget administration.

Hilsen
Uffe

Fra : Jannik Mariager

Dato : 04-12-01 21:03

> [...]
på.
> På den måde kan man spare meget administration.

Hvordan får jeg så momsen refunderet fra Norge, da det jo ikke er et EU
land?

JAnnik

Fra : NoTrabajo

Dato : 08-12-01 17:16

"Jannik Mariager" <jannikm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan får jeg så momsen refunderet fra Norge, da det jo ikke er et EU
> land?

Uden at være helt sikker på nedenstående:
Hvis du får genstanden sendt direkte fra sælgeren i Norge, kan sælgeren fakturere uden
(norsk) moms, og du vil (højst sandsynligt) blive opkrævet dansk moms (og told) ved
udleveringen/modtagelsen i Danmark. Den danske moms, du derved har betalt, kan på
sædvanlig vis modregnes i dit momsregnskab.

En tanke:
Hvis man bestiller varer ved et postordrefirma i EU og får varen sendt til eksempelvis
Norge eller Svejts, får man varen sendt uden EU-landets moms. Jeg har ofte tænkt på, om
man på den måde - kombineret med en ferierejse - kan unddrage sig både EU og
norsk/svejtsisk moms, da jeg kunne forestille mig at mindre genstande blot vil blive
udleveret uåbnet/ukontrolleret på postkontoret i Norge/Svejts. Eksempelvis kunne små
(dyre) computerdele betale en weekendtur til Oslo/Basel

Har forøvrigt for mange år siden holdt norsk Anders And (Donald Duck), og det fik jeg uden
norsk moms, og der var heller ikke nogen, der opkrævede dansk moms af et blad, der kom i
en simpel kuvert.

NoTrabajo

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-12-01 21:03

"Jannik Mariager" <jannikm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det drejer sig om en Tømrervirksomhed som også har et Pejse/Køkken center

> det er da relevant ik´?

Der er i realiteten ret vide grænser for, hvad du kan trække fra, så længe
det er til brug i firmaet (og kun bliver brugt der). En projektor kan der
ikke være noget i vejen med. Det kommer ikke engang nogen ved, om du vil
bruge den til noget fornuftigt.
Hvis din intention (feks) er at vise pejseDVDer på væggen for kunderne,
fordi du tror det vil styrke din forretning, så er det din sag.

> Man betaler vel den fulde pris i Norge og trækker så momsen fra her i
> Danmark.
> Sådan gør man i hvertfald hehjemme.

Narh så nemt kan det vel ikke være...
Udenlandske virksomheder (ikke EU-lande), der køber varer i Danmark skal
ihvertfald have refunderet momsen i Danmark (vha særlige blanketter).
Du må nok en tur om Told og Skats hjemmeside (www.toldskat.dk) for at finde
reglerne, hvis ingen andre har et bud.

/Per

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-12-01 21:07

In article <3c0d2ba9$0$89861$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Per Christoffersen wrote:

[klip]

> [...]
> Udenlandske virksomheder (ikke EU-lande), der køber varer i Danmark skal
> ihvertfald have refunderet momsen i Danmark (vha særlige blanketter).

Umiddelbart vil jeg mene at dk.erhverv måske er en ide ??

JonB