Violering af copyrightede materiale
Fra : Kristian

Dato : 04-12-01 17:46

Hej!

Jeg har et juridisk spørgsmål, som jeg gerne vil bede Jeres hjælp til at få
løst:

Det korte af det lange er, at vi har en håndfuld videoklip, vi selv har
optaget med vores eget videokamera, og derpå lagt ud på vores hjemmeside.
Noget tid efter fik vi en henvendelse fra en person, som gerne ville anvende
vores optagelser på sin egen side. Det blev han nægtet, og her for nylig har
vi så opdaget, at manden alligevel
har hentet vores optagelser, og lagt dem ud på sin egen hjemmeside.

Vi kontaktede Koda, og spurgte hvordan det lå med copyright på egne
materialer, og her fik vi bl.a. at vide, at:

"...foreligger der en krænkelse af jeres ophavsret kan det udløse en række
sanktioner som straf og erstatning..."

De skrev også, at selvom vi havde lagt videoerne ud på Internettet, så gav
det ikke andre ret til at kopiere dem, og bringe dem på deres egen side.
Sidst i brevet blev vi rådet juridisk bistand.

Hvad vil I foreslå at vi foretager os?

Kender I lignende sager, hvor der har været violering af privates
copyrightede materialer? Det kan vel sidestilles direkte med ulovlig
publisering af musik i MP3-format.

Hvordan beviser vi, at personen har brudt ophavsretslovens § 2?

Med venlig hilsen

Kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-12-01 18:30

Scripsit "Kristian" <knl_dtp@hotmail.com>

> Sidst i brevet blev vi rådet juridisk bistand.

> Hvad vil I foreslå at vi foretager os?

Følg rådet. Tag kontakt til en advokat der tager sig af den slags
sager, og få ham til at give et sagkyndigt gæt på hvor meget det vil
koste jer at stå på jeres ret.

> Hvordan beviser vi, at personen har brudt ophavsretslovens § 2?

Advokaten vil vide hvordan man griber det an.

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-01 18:34

Kristian skrev:

> [...]
>det ikke andre ret til at kopiere dem, og bringe dem på deres egen side.
>Sidst i brevet blev vi rådet juridisk bistand.

Kontakt en advokat og anlæg sag (hvis han råder til at det kan
svare sig).

>Hvordan beviser vi, at personen har brudt ophavsretslovens § 2?

Tror du at det bliver svært at bevise at jeres videooptagelser er
de originale? Hvis ikke, er det nemt, for fyren kan jo ikke
fremvise en tilladelse til at kopiere filmene. Ophavsretten
træder automatisk i kraft selv om I ikke har skrevet eller gjort
noget specielt for det.

--
Bertel

Fra : Kristian

Dato : 04-12-01 19:00

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Kontakt en advokat og anlæg sag (hvis han råder til at det kan
> svare sig).

OK - frem med telefonbogen

> Tror du at det bliver svært at bevise at jeres videooptagelser er
> de originale?

Næææ - vi har jo de originale optagelser på videobånd + de originale "grabs"
på computeren. Desuden er (AFS) filen udstyret med tydelig
copyrightangivelse + vor Internetadresse.

Derudover har jeg videofilmet en download fra personens side, og derefter
afspillet den sammen med den originale film. Burde dette ikke være OK
bevisførelse? Hvad med screendumps fra hans side?

>Ophavsretten
> træder automatisk i kraft selv om I ikke har skrevet eller gjort
> noget specielt for det.

Jeps - det skrev de også fra Koda, så det er jo fint nok!

MVH

Kristian

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-12-01 22:01

On Tue, 4 Dec 2001 18:59:33 +0100, "Kristian" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>OK - frem med telefonbogen

Med risiko for at blive beskyldt for reklamering vil jeg blot nævne,
at vi på mit arbejde da gerne vil se på sagen

--
Jakob Paikin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-12-01 22:00

On Tue, 4 Dec 2001 17:46:18 +0100, "Kristian" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Hvad vil I foreslå at vi foretager os?

Kontakter en advokat. Ophavsret er ikke helt let i praksis.

>Hvordan beviser vi, at personen har brudt ophavsretslovens § 2?

På nuværende tidspunkt kan I hverken gøre til eller fra. Men det mest
interessante bliver at dokumentere at I har frembragt optagelserne.

Selve forespørgslen forekommer at være et ganske godt bevis på en
krænkelse - hvorfor skulle vedkommende spørge, hvis det ikke var jeres
optagelser.

--
Jakob Paikin