Manuel programmering af brugergrænseflader
Fra : Bornholmeren

Dato : 04-12-01 14:22

Hej NG

Jeg er forholdsmæssig ny i VB men jeg kan ikke undgå at spekulere på, om man
da ikke kan "håndkode" brugergrænsefladerne, i stedet for at trække knapper
osv. ind.
Jeg kan heller ikke finde koden til brugergrænsefladen i Visual Studio, men
kan se den i fx Notepad, kan dette indstilles?

Mvh

Bornholmeren

Fra : Niels

Dato : 04-12-01 19:24

Svaret er umiddelbart: nej, det kan man ikke.

Men det er faktisk ikke helt korrekt, for som du selv antyder, kan man

åbne en form i notepad. Problemet er at du kan ikke finde en beskrivelse

af hvordan den skal se ud, desuden får du problemer hvis ønsker at knytte

billeder, iconer mm, da disse ligger i .frx filen som er i binært format (og

som heller ikke er beskrevet nogen steder).

Så normalt vil jeg fraråde at rette direkte i .frm filen.

Der er også folk der 'klasker' kontroller på formen, og så bruger

Form_Load til at programmerer alle indstillinger (placering, tekster mm.)

Man kunne kalde det en form for "halv håndkodet".

Når VB.NET kommer vil der blive bedre mulighed for selv at "skrive" sine

forms, da WinForm designeren laver "almindelig" vb kode.

- Niels G.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 04-12-01 22:01

In article <_74P7.1378$9p.118946@news010.worldonline.dk>, holm@mail.dk
says...

> [...]
> Jeg kan heller ikke finde koden til brugergrænsefladen i Visual Studio, men
> kan se den i fx Notepad, kan dette indstilles?

Hvorfor ? Det er jo som at kode i Notepad ! Hvorfor skulle man
genopfinde den dybe tallerken og skabe mere arbejde for sig selv end
nødvendigt ?

Jacob