Anden OS
Fra : S.M.

Dato : 04-12-01 13:51

Kan man istedet for MAC OS installere MSWIN 9X eller WIN2K uden problemer på
en POWER BOOK og så vende tilbage til MAC OS?. Jeg skal til udlandet og der
bruges kunWIN.
Hilsen S.M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-12-01 14:00

S.M. <bebe@post6.tele.dk> wrote:

> Kan man istedet for MAC OS installere MSWIN 9X eller WIN2K uden problemer på
> en POWER BOOK og så vende tilbage til MAC OS?

Du behøver ikke gøre andet end at købe Virtual PC som du så installerer
direkte på din PowerBook. Så har du både din Mac samt en PC i et.

>Jeg skal til udlandet og der bruges kunWIN.

Her er vist noget du har misforstået - Mac bruges over hele verden og
når du nu er så heldig at have en computer som uden problemer kan køre
både Mac OS samt Windows på en gang, så er du vist godt dækket ind.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : S.M.

Dato : 04-12-01 18:44

Hej Jesper.
Tak for hurtigt svar
"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Du behøver ikke gøre andet end at købe Virtual PC som du så installerer
> direkte på din PowerBook. Så har du både din Mac samt en PC i et.

O.K. det er et alternativ som jeg ikke tænkte på. .

Der burde have stået " i det firma i udlandet"

> Her er vist noget du har misforstået - Mac bruges over hele verden og
> når du nu er så heldig at have en computer som uden problemer kan køre
> både Mac OS samt Windows på en gang, så er du vist godt dækket ind.

Sidst jeg brugte MAC var for over 10år siden med en specialtt mus med kun
een knap, derfor var jeg i tvivl om man kan installere en anden OS.
Men en gang til tak for svaret

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 04-12-01 20:34

S.M. skrev:

> Sidst jeg brugte MAC var for over 10år siden med en specialtt mus med kun
> een knap, derfor var jeg i tvivl om man kan installere en anden OS.

Ad! Mus med MERE END EN knap? Jeg troede at civiliserede mennesker var
imod gensplejsning.

Enknappede mus (og trackpads) længe leve.

Hurra
Hurra
Hurraaaaaaaaaaaaaaaa.

PS: Jeg vil krybe til korset og erkende at det var mig, som fakede Mediamacs
afstemning om antallet af knapper på fremtidige ma(r)cmus den gang for et
par måneder siden. Men jeg viste ikke at man ikke måtte stemme 500 gange!

--
Posted from cpe.atm0-0-0-176226.0x3ef24471.boanxx4.customer.tele.dk [62.242.68.113]

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-12-01 20:46

"Anders Jakobsen" <ajk@mac.com> writes:

> Ad! Mus med MERE END EN knap? Jeg troede at civiliserede mennesker var
> imod gensplejsning.

Mmm, både min TurboMouse og min ThinkingMouse har fire knapper...

> Enknappede mus (og trackpads) længe leve.

Mmm, min Alps glidepoint trackpad har tre knapper

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 04-12-01 22:32

Thomas Bjorn Andersen skrev:

> Mmm, både min TurboMouse og min ThinkingMouse har fire knapper...

---snip---

> Mmm, min Alps glidepoint trackpad har tre knapper

Dyremishandler! Har du også en hund med otte ben?

--
Posted from cpe.atm0-0-0-176226.0x3ef24471.boanxx4.customer.tele.dk [62.242.68.113]

Fra : Thomas

Dato : 04-12-01 23:09

> Dyremishandler! Har du også en hund med otte ben?

Se der var en idé, det kunne blive en fremragende jagthund, som nok kunne
løbe et par harer op...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-12-01 18:25

S.M. <bebe@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> en POWER BOOK og så vende tilbage til MAC OS?. Jeg skal til udlandet og der

Nej. Virtual PC er blevet foreslået, men med den hastighed dette miljø
køre, kan det ikke anbefales til seriøst brug af Windows-only
programmer.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : hanne hertzog

Dato : 06-12-01 12:29

Så er det vel bedre at anbefale Office pakke, så er der ingen
koverteringsproblemr til mest brugte. Det er sandleig nemt, når man bare
kan skrive på mac'en og så putte det i Pc'en eller omvendt

hilsen Hanne

Jeg ved godt den koster nogle knapper,( det er rasende dyrt i forhold
til AppleWorks) men er du under udddannelse, kan vist få en billigere
version. Selv var jeg så heldig at købbe en pakke, af een der havde
vundet den HH

Fra : S.M.

Dato : 06-12-01 14:41

"hanne hertzog" <hanne.hertzog@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> til AppleWorks) men er du under udddannelse, kan vist få en billigere
> version. Selv var jeg så heldig at købbe en pakke, af een der havde

Hej Hanne
Den Office pakke du omtaler, er det en special udviklet for MAC fra
microsoft? Hvad hedder det konkret, version etc
Det vil være det mest ideale i mit tilfælde.
Hilsen S.M

Fra : Michael Holm

Dato : 06-12-01 14:56

S.M. <bebe@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> microsoft? Hvad hedder det konkret, version etc
> Det vil være det mest ideale i mit tilfælde.

"Office Mac 2001 English" står der på vores faktura

altså noget med "Microsoft Office 2001 for Mac" funger rigtig godt
mellem PC og Mac....
se mere her :
http://www.microsoft.com/mac/products/office/2001

--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-01 15:28

S.M. <bebe@post6.tele.dk> wrote:

> Den Office pakke du omtaler, er det en special udviklet for MAC fra
> microsoft?

ja. word og excel er begge oprindeligt mac programmer, MS har en lang
tradition for at skrive mac OS programmer.

se <http://www.microsoft.com/Mac/default.asp>

> Hvad hedder det konkret, version etc

"Office 98 Mac Edition" (version 8 af word, excel og powerpoint)

"Office 2001:mac" (version 9 af word, excel, powerpoint og entourage)

"Office:mac v.X (version 10 af af word, excel, powerpoint og entourage -
kun til mac OS X)

En Exchange klient ved navn Outlook, kan envidere hentes hos MS.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-01 16:50

On 6.12.2001 15:28, in article 1f402h9.sg6zp5122y16rN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> ja. word og excel er begge oprindeligt mac programmer, MS har en lang
> tradition for at skrive mac OS programmer.
<znap>
Oh, fortæl beret!
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-12-01 17:51

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> writes:

> <znap>
> Oh, fortæl beret!
> - David

"The Mac Bathroom Reader" af Owen W. Linzmayer.

Hvis du ikke har den, har du ingen ret til at udtale dig om Apples
historie eller Macintosh computere generelt.

Hvis du bestiller nu, kan du sikkert lige nå at få leveret den inden
jul.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-01 18:21

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> <znap>
> Oh, fortæl beret!

Der er ikke så meget at fortælle.

Word og Excel eksisterede til mac før de kom til PC - årsagen var
naturligvis at PC'en kørte DOS og dermed DOS-programmer som Lotus 1-2-3
og wordperfect. Først med Windows 3.x var der et grundlag for at afvikle
GUI programmer som Word og Excel på PC'en.
Jeg kan desværre ikke huske hvilke versioner der reelt findes af de to
pragrammer til henholdsvis Mac og PC, men Mac versionerne havde været på
markedet i flere "generationer", da de første Windows versioner udkom.

Der er skrevet en del bøger om Apple's historie og herunder også MS's
rolle, som et af de software huse der fra starten var interesseret i at
skrive software til Mac'en. "The Mac Bathroom reader" er en af de bedre,
forfatteren kan jeg ikke på stående fod huske.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-12-01 01:22

> [...]
> og wordperfect. Først med Windows 3.x var der et grundlag for at afvikle
> GUI programmer som Word og Excel på PC'en.

Jeg tror faktisk begge fandtes til Windows 2. Det gjorde PageMaker også.

> Jeg kan desværre ikke huske hvilke versioner der reelt findes af de to
> pragrammer til henholdsvis Mac og PC, men Mac versionerne havde været på
> markedet i flere "generationer", da de første Windows versioner udkom.

Word eksisterede parallelt til DOS og Mac. DOS-udgaven nåede vist til
5.5, den oprindelige Mac-udgave til 5.1 og den oprindelige
Windows-udgave til 2.0. Da besluttede Microsoft at stoppe DOS-udgaven og
sammenlægge Mac- og Windowsudgaverne under versionsnummer 6. Desværre
var det nærmest et Windows-program, som blev (dårligt) oversat til Mac.
Senere Mac-udgaver af Word er blevet væsentligt bedre.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.