Foreningsregnskaber
Fra : hjh

Dato : 04-12-01 12:51

Hej er der nogen der kan fortælle mig om en forening, kan nægte at
udlevere regnskaber til et medlem.
Der er tale om en forening hvor det er umuligt at få udlevert regnskab
således at jeg som medlem kan se hvad medlemmernes penge er brugt til,
det regnskab der udleveres er med ganske få punkter og så en graf, ikke
andet.
Hans Jørgen

Fra : Gevaldi

Dato : 04-12-01 13:53

"hjh" <hans.j@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> således at jeg som medlem kan se hvad medlemmernes penge er brugt til,
> det regnskab der udleveres er med ganske få punkter og så en graf,

Bliver der ikke omdelt et regnskab til GF.

Er du utilfreds med regnskabs fremlæggelsen, må
du jo enten stemme imod det på GF, eller
stille forslag til ændring af den måde regnskabet
er opstillet på.

/Gevaldi

Fra : hjh

Dato : 04-12-01 14:00

Gevaldi wrote:

> Er du utilfreds med regnskabs fremlæggelsen, må
> du jo enten stemme imod det på GF, eller
> stille forslag til ændring af den måde regnskabet
> er opstillet på.

Spørgsmålet gik egentligt mere på, om der i foreningslovgivning stilles
krav til regnskabsfremlægning - hvad skal et minumumsregnskab omfatte,
og hvor detaljeret regnskab kan man forlange.

Jeg har ikke deltaget på GF, men har anmodet om at få tilsendt et
regnskab, og det er meget mangelfuldt.

Det drejer sig om en landsdækkende forening, med i nærheden af 160.000
medlemmer. Foreningen er opbygget med kredse/kredsgeneralforsamlinger
der vælger delegerede til et repræsentantskab der igen nedsætter
forretningsudvalg og bestyrelse.

Hans Jørgen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-12-01 14:30

************************
http://www.audi-club.dk/

Fra : hjh

Dato : 04-12-01 15:00

Hans Kjaergaard wrote:

> ************************
> http://www.audi-club.dk/

Der må vist være smuttet noget?

Hans Jørgen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-12-01 21:20

On Tue, 04 Dec 2001 14:59:57 +0100, hjh <hans.j@post3.tele.dk> wrote:

>Der må vist være smuttet noget?
Det er korrekt opfattet. Det gik meget stærkt, for stærkt til at blive
til noget fornuftigt, cut/paste kan gå galt.
Men andre har svaret på samme måde som jeg havde påtænkt. Så ikke mere
herfra.
/Hans

Fra : Peter G C

Dato : 04-12-01 17:06

"hjh" <hans.j@post3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Spørgsmålet gik egentligt mere på, om der i foreningslovgivning stilles
> krav til regnskabsfremlægning - hvad skal et minumumsregnskab omfatte,
> og hvor detaljeret regnskab kan man forlange.

Der findes ingen egentlig lov om spørgsmålet.

Normalt vil regnskabet blive fremlagt på generalforsamlingen.

Resten skal afgøres efter foreningens vedtægter. Hvad siger de om
spørgsmålet? Og det må spørgeren gerne selv oplyse om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-12-01 17:21

Peter G C wrote:

> Resten skal afgøres efter foreningens vedtægter. Hvad siger de om
> spørgsmålet? Og det må spørgeren gerne selv oplyse om.

Ja, det har han i

http://www.dcu.dk//indhold/artikel/webserve.asp?artikelid=750

så kunne du vel have tjekket først

Når vi nu skal gå til grænsen af velvilje, eller måske bedre til
mopning

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Peter G C

Dato : 04-12-01 17:32

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

[klip]

> så kunne du vel have tjekket først
>
> Når vi nu skal gå til grænsen af velvilje, eller måske bedre til
> mopning

Når jeg har siddet 8 timer med næsen i finansieringsretten gider jeg ikke
læse om en eller anden dum forening - undskyld.

Det må være nok, at jeg sidder og retter fejlagtige indlæg vedr. forsikring
så I ikke kommer galt af sted.

/Peter

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-12-01 17:44

Peter G C wrote:
> [...]
> læse om en eller anden dum forening - undskyld.
>
> Det må være nok, at jeg sidder og retter fejlagtige indlæg vedr. forsikring

Kunne du så bare ikke som vi andre, undlade at blande dig i noget,
du ikke tror - ved noget om,
(jeg har med negativt resultat, givet dig et råd,
så DET gør jeg ikke mere

Og vi andre (kun mig selv, men som jeg opfatter det)
gider altså heller ikke at blive overvældet af ensidige,
jeg alene vide indlæg, selvom du skal have respekt for at være ihærdig,
herunder at have jordet mig, med foreningsudvikling, har jeg meget
overbærenhed, men nu gider jeg ikke mere,
jeg har undladt at kommentere dine firkantede kommentarer, så

du har en lang line, fordi du kan meget,
men der grænser,
min er ved at være nået

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-12-01 22:21

On Tue, 4 Dec 2001 17:31:37 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:

>"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
>
>[klip]

>Når jeg har siddet 8 timer med næsen i finansieringsretten gider jeg ikke
>læse om en eller anden dum forening - undskyld.
"Åååå det er så synd for mig! Hav melidenhed, jeg lider" Ynk ynk

Nej det vil jeg ikke undskylde. Hvis du ikke gider at læse om noget er
det din egen hovedpine at lade være. Ingen forlanger at du skal, det
er absolut frivilligt. Man kan faktisk godt gå vidre til næste indlæg
uden at have læst færdigt.

>Det må være nok, at jeg sidder og retter fejlagtige indlæg vedr. forsikring
>så I ikke kommer galt af sted.
Der er stadig fuldstændigt frivilligt det du gør. Du kan ikke forvente
nogen form for taknemlighed for det du gør, eller forståelse for dit
humørs svingninger.
Så hvis du har en dårlig dag, sæt dig på dine hænder og ikke foran
computeren.
/Hans

Fra : ThomasW

Dato : 04-12-01 23:30

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> humørs svingninger.
> Så hvis du har en dårlig dag, sæt dig på dine hænder og ikke foran

Fy for den da, en opførsel du udviser. Nu er dit navn ikke helt ukendt i
gruppen, så du burde efterhånden have bidt mærke i den indsats PGC lægger
her. Og i modsætning til visse andre (hint hint) holder han sig tæt på 100%
til juraen (for det tilfælde du har glemt det, så er det netop det NG'en
handler om).

Er det bare fordi han ikke vil give dig ret, eller?
Er sidstnævnte bemærkning i virkeligheden selvkritik?

/Thomas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-12-01 06:46

On Tue, 4 Dec 2001 23:30:28 +0100, "ThomasW"
<tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> wrote:

----------Cut-----------

>Fy for den da, en opførsel du udviser. Nu er dit navn ikke helt ukendt i
>gruppen, så du burde efterhånden have bidt mærke i den indsats PGC lægger
>her.
Ja jeg har lagt mærke til hans (frivillige) indsats, og den er i
orden, det er jo heller ikke den der gåes efter. Bare fordi han har en
dårlig/hård/kedelig/træls dag, gør det ikke ham til smagsdommer i
gruppen.

>Og i modsætning til visse andre (hint hint) holder han sig tæt på 100%
>til juraen (for det tilfælde du har glemt det, så er det netop det NG'en
>handler om).
Ret så venligst skytset mod dig selv. Hold dig strengt til
dk.videnskab.jura, eller klap i. Er det ikke det, du giver udtryk for
at jeg skal ?

>Er det bare fordi han ikke vil give dig ret, eller?
Nej. Han kan jo rette og korrigerer, med korrekte henvisninger, og det
lærer vi jo alle noget af.

>Er sidstnævnte bemærkning i virkeligheden selvkritik?
Min sidste bemærkning var vel rettet mod alle, også mig selv.
/Hans

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-12-01 08:52

Hans Kjaergaard wrote:

Ups - der er vist en overtryksventil eller to som ikke har virket
længere oppe i denne tråd..

> Min sidste bemærkning var vel rettet mod alle, også mig selv.

Det kunne vi alle lære af.

I øvrigt skal I ha' tak for svarene - der må arbejdes videre, med at få
"åbnet" den omtalte forening.

Det er det generelle informations niveau det er galt med. Stort set
ingen svar på konkrete henvendelser - og en udtalt berøringsangst
overfor problmer og "nærgående" spørgsmål.

Hilsen,
--
Carsten Stage

Camping interesseret?
http://www.campingnettet.dk/

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-12-01 13:52

hjh wrote:

> Hej er der nogen der kan fortælle mig om en forening, kan nægte at
> udlevere regnskaber til et medlem.

Det er ikke det du skriver i næste afsnit ?

> [...]
> således at jeg som medlem kan se hvad medlemmernes penge er brugt til,
> det regnskab der udleveres er med ganske få punkter og så en graf, ikke

Der er ingen regnskabsbekendtgørelse for foreninger, der ikke er
erhvervsdrivende eller modtager offentlige tilskud.
Der kan dog være bestemmelser i vedtægterne, men det er sjældent.

Så ja, bestyrelsen kan beslutte, hvad den vil offentliggøre, og
generalforsamlingen kan afsætte bestyrelsen, hvis den mener
noget andet.
Demokrati ?

Fra : hjh

Dato : 04-12-01 14:07

Erik G Christensen wrote:

> Der er ingen regnskabsbekendtgørelse for foreninger, der ikke er
> erhvervsdrivende eller modtager offentlige tilskud.

Foreningen er både erhvervsdrivende og jeg tror, at den modtager
offentlige tilskud

Det gør det vist lettere, hvis jeg fortæller, at det drejer sig om
DCU/Dansk Camping Union.

> Der kan dog være bestemmelser i vedtægterne, men det er sjældent.

Vedtægterne kan ses her:

http://www.dcu.dk//indhold/artikel/webserve.asp?artikelid=750

og de er ikke særlig informative.

> Så ja, bestyrelsen kan beslutte, hvad den vil offentliggøre, og
> generalforsamlingen kan afsætte bestyrelsen, hvis den mener
> noget andet.

Det vil sige, at der ikke er et lovkrav som skal opfyldes?

> Demokrati ?

Ja - men foreningens størrelse og opbygning gør det noget nær umuligt,
at komme igennem med noget, for "manden på gulvet".

Hans Jørgen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-12-01 14:29

hjh wrote:

> Det vil sige, at der ikke er et lovkrav som skal opfyldes?

Jo, svjh skal der være min ca 7 poster i driftsopgørelsen, og ca 6
i status, afhængig af omsætningen.
men vil du selv tjekke, skal du se efter erhvervsdrivende fonde,
det er der foreninger skal placeres.
Og med off. tilskud, er det kun over for tilskudsgiver, der er
oplysningspligt. (lige som for et evt. skatteregnskab)

Jeg kan nu ikke huske, at jeg nogen sinde har haft det problem
i praksis, det har nærmest være at begrænse oplysningerne, så de
også var læsbare og overskuelige.
Regnskabet er jo også bestyrelsen's garanti for, at medlemmerne
har godkendt årets dispositioner, og dermed ikke vil vælte den,
når / hvis de finder uoplyste ting.

Derudover kan der være krav fra trediemand, hvis bestyrelsen har
handlet ansvarspådragende, og aktivt skjult forholdene i
regnskabet.

> Ja - men foreningens størrelse og opbygning gør det noget nær umuligt,
> at komme igennem med noget, for "manden på gulvet".

Du fremsender et skriftligt forslag til dagsorden på næste
generalforsamling. Og husk at tjekke frister for fremsendelse,
og få en evt. afleveringskvittering fra posthus.
Forslaget behøver såmænd ikke få flertal, en fornuftig bestyrelse
vil normalt altid rette ind efter noget sådant, hvis der ikke
er voldsomt gode argumenter i mod.
Men lav forslaget rimeligt præcist, ikke bare "flere oplysninger".