Vil du dele ud af din erfaring
Fra : JK

Dato : 04-12-01 11:29

Hej NG

Da jeg endelig har taget mig sammen til at smide støttehjulene står jeg nu
som førstegang køber af MC og gør mig en masse overvejelser.
Lysten til at bidrage til forsikringsselskabernes svulmende pengetank
indsnævre selvfølelig udvalget af MC'er.

Derfor kommer valget nok til at stå mellem Suzuki's GSF600 Bandit eller
SV650S

Der er ingen tvivl om at SV650S vinder på teknik, motor, køreglæde mv.
hvorimod Banditten mere er den oprejste bløde stil.
Det skal siges at alle de mange kommende kilometer af køreglæde naturligvis
skal deles med fruen, så passagerkomforten er også væsentlig.

Mit spørgsmål går på om der er nogen her i NG'en der køre på en af
ovenstående MC'er. I så fald hvad er jeres erfaringer med hensyn til
passagerkomfort samt om det er lykkedes jer at få mokket en topbox på jeres
MC. MC'en skal jo både indfri behovet for køreglæde og praktisk
anvendelighed i dagligdagen. Min tvivl går mest på SV650S.

Andre erfaringer vedr. ovenstående MC'er er også velkommen.

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-12-01 13:40

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men husk hvis du har noget opsparet
ancinitet (ved ikke om det er stavet rigtigt) fra bil, så kan det overføres
direkte til MC. Det tager da lige "toppen" af forsikringen.

Jeg har kun prøvet de 2 modeller på kortere prøveture. Og tror at valget
også skal afhænge af din/jeres fysiske størrelse og hvorvidt vi snakke lang
motorvejstouring, eller små ture på små veje eller .......

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : JK

Dato : 04-12-01 14:37

Hej Henrik

Jeg er 31 år, 186 cm, 82 kg, elite bilist og godt gift . Det er nok pga.
at jeg er forvent med en forsikring på kr. 2500,- og derfor får spastiske
krampetrækninger i ansigtet når jeg bliver præcenteret for en bon på over 7-
8000,- og helt om til 15- 18000,- eller mere for de rigtige spændene
maskiner. Er der virkelig nogen der gider betale så meget ??!!
De 2 nævnet MC'ere har jeg fået forsikringstilbud fra Fair på henholdsvis
kr. 4900,- og kr. 5600,- vel at mærke med en selvrisiko på kun kr. 2000,-

Banditten har jeg været oppe og kravle på og er fundet helt ok med hensyn
til komfort for både føre og passager samt gode muligheder for montering af
topbox. Den har dog fået nogle hug af MC journalisterne for en lidt vag
motor. Det med MC journalisternes personlige meninger skal man dog tage med
lidt forbehold for han var måske lige stået at en hysterisk hidsig maskine
inden han satte sig over på Banditten.
SV650S har derimod imponeret motor pressen men den mangler jeg at komme op
på inkl. fruen. Jeg er bange for at den dumper pga. passagerkomforten og at
den vil se komplet latterlig ud med topbox.

Kørebehovet er dagligdags transport, ladevejsture rundt i dejlige Danmark,
Udland = måske
Bilen bliver skudt af så der er dømt "gåben" i "forsikringsvinteren"

MVH
Jesper

Fra : Biker-Torben®

Dato : 04-12-01 15:15

Mht. at afprøve en SV650S så kunne du jo overveje at prøve at leje en en
weekend hos f.eks. www.aagesen.dk i Rødovre (hvis det er i nærheden af, hvor
du bor).

Han begynder ganske vist først at leje ud igen til foråret...

Hilsen
Biker-Torben

www.bikertorben.dk
www.motorcykel-rejser.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 04-12-01 15:16

> [...]
> kr. 4900,- og kr. 5600,- vel at mærke med en selvrisiko på kun kr. 2000,-

Hvor meget dyrere bliver det, hvis du vælger en større touringcykel, eks
bandit1200, gpz1100, RF900 (hvor især RF'eren kunne være et godt bud)

Ikke at 600 ccm maskinerne ikke kan slæbe dig of fruen rundt. Der er bare en
del mere saft i de større maskiner. Og prismæssigt er der ikke så langt fra
en bandit 600 til en RF900.

> [...]
at
> den vil se komplet latterlig ud med topbox.

Det har du nok ret i, men desuden kan der da ikke være den store forskel på
Banditten og SV'eren hvad angår kræfter. OG banditten er helt sikkert mere
allround, hvilket lyder til at være det du har brug for.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 04-12-01 16:46

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
----------------------------------
> [...]
en
> del mere saft i de større maskiner. Og prismæssigt er der ikke så langt

RF'eren er bare ikke specielt god (læs; endda temmelig ringe) mht. passager
komfort. Men klart en kanonfed cykel!

Casper

Fra : Jacob

Dato : 07-12-01 10:27

Hej...

Med hensyn til forsikring, har du så prøvet at kontakte Runa
(http://www.runa.dk) ? De stiller krav om at man skal være medlem af en af
de foreninger, de har på deres list (som kan findes på hjemmesiden), men så
er det heller ikke noget problem. Jeg har meldt mig ind i Dansk Vintage
Motor Club for 250 kr/år.
Det skal lige siges, at jeg kører på en Honda CBR1100XX og jeg er
elitebilist.
Her er mine besparelser i forhold til Fair :

FAIR :
Kasko+ansvar = ca. 27000,00 pr. år
Selvrisiko = så langt nåede jeg ikke !

Runa :
Kasko+ansvar = 6072,00 pr. år
Selvrisiko = 3520,00

TopDK :
Kasko+ansvar = 7500,00 pr.år
Selvrisiko = 8288,00

Det var de eneste forsikringsselskaber jeg kontaktede, så hvis I tror GF kan
gøre det endnu billigere, så giv mig lige et praj !

MVH Jacob...der skal til julefrokost om 4½ time !!! *<|
Blackbird pilot

Fra : Armand

Dato : 21-12-01 20:34

> [...]
mere
> allround, hvilket lyder til at være det du har brug for.

Til gengæld er Bandit'en decideret tung af størrelsen, hvor SV'eren
netop høster på sin lave vægt (der næsten er 40 kg lettere for S'erens
vedkommende!)!

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 21-12-01 23:25

> Det har du nok ret i, men desuden kan der da ikke være den store forskel

> Banditten og SV'eren hvad angår kræfter. OG banditten er helt sikkert mere
> allround, hvilket lyder til at være det du har brug for.

Der er milevid forskel på SV'eren og banditten. Bandittens motor har en ret
lækker turbinefølelse, med en forholdsvis progressiv effektkurve (føles det
som om). Idet man føler at nu går den da til biddet, så står den ærgerligt
nok bare på omdrejningsbegrænseren. Den kunne snildt bruge 2-3 krpm mere på
toppen - den bliver aldrig rigtigt sjov, og føles faktisk forholdsvis
tyndarmet efter et par minutter. Det ville dog nok ikke være godt for
levetiden at hæve omdrejningstoppen, da motoren har en forholdsvis gammel
konstruktion.

Dette selvfølgelig i forhold til SV'eren, da ingen af dem skal sammenlignes
med en litercykel rent motormæssigt. SV'eren føles som om den har en ret
anderledes motorkarakteristik end banditten - lidt mere overarm om I vil.
Under alle omstændigheder er den en del lettere at køre friskt på, uden at
være bange for at løbe tør for omdrejninger. Det kan sagtens være morsomt at
køre en snoet sognevej med 5-6 krpm på SV'eren, selvom det så kun går 80-85%
af maks. Det gør ikke noget. Dette kan ikke rigtigt lade sig gøre på
banditten, uden at man blot kører en stille tur (ikke noget i vejen med
det...).

Egentlig ser effektkarakteristikkerne for de to motorrer forholdsvis ens ud,
så det må være vægten der lægger bandittens motor det mere i spændetrøje.
Banditten har også en del ringere frihøjde (meget, faktisk), så det er mest
toureren af de to. Jeg synes egentlig ikke at jeg sidder mere komfortabelt
på banditten end på SV'eren, men det gør bagsædepasageren garanteret (har
ikke prøvet).

Jeg har selv haft topboks på en af mine SV'ere, og det fungerede fint. Jeg
ville dog ikke gøre det igen, da det ikke klæder udseendet synderligt. Uden
boksen på (kun med racket) kunne man ikke mærke forskel i styreegenskaberne.
Med boksen på var sagen dog en anden (og det er den altså også på
banditten - en motorcykel bliver sjældent mere stabil af at få monteret en
topboks).

Der er selvfølgelig masser af andre forskelle imellem banditten og SV'eren,
hvilket gør det svært at sammenligne de to motorer isoleret set.

Mvh
Steen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-12-01 15:29

Med din størrelse tror jeg ikke det er klogt at vælge SV. Jeg er 193 cm (og
ellers samme data som dig ), og jeg syntes at SV'eren rent fysisk er alt
for lille. Jeg tror også fruen vil være mere tilfreds med en bagsædeplads på
Banditten.
Men prøv lige at hente tilbud hjem fra andre end Fair, så vidt jeg har hørt
er de langt fra Fair med deres MC-forsikring. Jeg synes de priser du nævner
er lidt høje for en elitebilist, men det afhænger selvfølgelig også af hvor
i landet du bor. Til gengæld har du så en lav selvrisiko, der må jeg slippe
lidt mere end det dobbelte.

Suzuki plejer at have en del arrangementer rundt om i landet først på året,
hvor det er muligt at komme ud og prøve stort set alle modeller. Mener det
plejer at være omkring feb. - marts.

Fra : JK

Dato : 04-12-01 16:19

Hej Med jer

Fair blev ved min mini (har ringet til ca. 6 selskaber) undersøgelse fundet
biligt også set i forhold til selvrisiko. F.eks. TopDanmark var et par
tusinde dyre med den årlige præmie + 3 gange så høj selvrisiko + 20%
selvrisiko ved tyveri. Det var for mig lig med en halv forsikring til mere
end fuld pris.
Ved Fair er jeg et par trin fra at blive eltite MS'ist så lidt biligere er
der da hurtig udsigt til at forsikringen bliver.

Jeg kan ikke afvise at der findes billige alternativer men jeg har også
sparret en del penge på at flytte mine øvrige forsikringer over til Fair så
de mig som kunde i hvertfald det næste år eller 2

Nå men med hensyn til en større MC så viste en hurtigt check hos Fair at en
Suzuki GSF1200S kommer til at koste kr. 11.500,- (støn) og som MC elite (om
2 år) omkring kr. 8500,- (lidt mere ok)
Så jeg tror jeg venter lidt med de større MC'er og får lidt erfaring på en
600

> [...]
alt
> for lille. Jeg tror også fruen vil være mere tilfreds med en bagsædeplads

Med hensyn til SV650S så tror jeg du har ret Henrik. Jeg tror Banditten
vinder i "opløbet" når jeg holder alle parameter op mod hinannen. Men den
skal da have en chance, nu må vi se....

> Suzuki plejer at have en del arrangementer rundt om i landet først på
året,
> hvor det er muligt at komme ud og prøve stort set alle modeller. Mener det
> plejer at være omkring feb. - marts.

I know, men det er sku svært at vente. Der er dog et godt agument for at
handle her til vinter (læs inkl. 2 års garanti efter ny forbruger lov),
nemlig risiko for prisstigninger i 2002 (jeg kikker efter ny eller meget
lidt brugt) de bliver i hvertfald ikke billigere.

Jul ????? bare det snart var 1. marts

MVH
Jesper

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 04-12-01 16:25

"JK" <ap-jk@mail.dk> wrote in message
> [...]
> biligt også set i forhold til selvrisiko. F.eks. TopDanmark var et par
> tusinde dyre med den årlige præmie + 3 gange så høj selvrisiko + 20%

Hvad siger GF forsikring så?
du er jo over 30 og så kan du få kasko hos dem (der kræves at man er min. 30
år)
men det kræver selvfølgelig også at du har en (eller får en) anden
forsikring hos dem udover MC forsikringen.

--
Jacob Babygixxer (0 års ancinnitet, ansvar = ca 1750...hos GF)

Fra : Esben Laursen

Dato : 04-12-01 22:15

> Hvad siger GF forsikring så?
> du er jo over 30 og så kan du få kasko hos dem (der kræves at man er min.
30
> år)

Man skal ikke være over 30 jeg er 22 (kørt skade fri i 2år) og har kasko på
min CB450S til 3500..... MEN jeg har dobbelt selvrisiko fordi jeg er under
dvs på ca 8500 kr.. =( men ingen selvrisiko på ansvar =)

Jeg ved jo heller ikke om det er til andre priser ved en 600ccm men jeg tror
det ikke da der ikke er forskel ved ansvar..

Esben
Som lige har fået ny mc efter en Sjællender ikke kunne køre bil og overså
mig..

Fra : JK

Dato : 05-12-01 08:12

> [...]
> forsikring hos dem udover MC forsikringen.
>
> --
> Jacob Babygixxer (0 års ancinnitet, ansvar = ca 1750...hos GF)

GF var med i opløbet men tabte bla. fordi deres selvrisiko var for høj (ca.
6500,-) og ikke kunne justeres efter mine ønsker, det kan man hos Fair og
dermed får man direkte indflydelse på den årlige præmie. NB. alle er med på
at vi taler om kasko

Jesper

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-12-01 16:49

Forsikring: GF via DMC (www.dmc-org.dk) kunne være en mulighed.

Ellers er en række af de mindre selskaber nu også begyndt at tegne MC
forsikring. Men de forsikre typisk kun i lokalområdet, så det er igen
afhængigt af hvor du bor. Men 8500,- for en Bandit 1200, mener jeg er 2-3000
for meget. Og du har ret, TopDK's 20% ved tyveri er helt ude i hampen.
Men det er en jungle at finde rundt i.

Fra : Glavind

Dato : 04-12-01 21:16

Hvis dit største problem er forsikringspræmien skal du da bare købe en mc
som er minimum 35 år gammel. Så slipper du med ca. 2000 kr / år.
Mvh.
Glavind

Fra : Mads Lund

Dato : 04-12-01 21:24

> Hvis dit største problem er forsikringspræmien skal du da bare købe en mc
> som er minimum 35 år gammel. Så slipper du med ca. 2000 kr / år.
> Mvh.
> Glavind

Næh, man skal bare købe en, som man ikek skal have kaskoforsikring på, så
kommer man let ned i nærheden af 500 kr.

Mads Lund
Ninja9RT, med kasko 4400 kr årligt - 0 kr i tyveri selvrisiko (længe leve
Thisted Amt forsikring)
GS750, uden Kasko 700 kr årligt
KTM300, uden kasko ukendt præmie men mon ikke ca 400 kr årligt kan gøre det.

Fra : JK

Dato : 05-12-01 08:17

"Glavind" <Glavind@cyberdude.com> skrev i en meddelelse
> Hvis dit største problem er forsikringspræmien skal du da bare købe en mc
> som er minimum 35 år gammel. Så slipper du med ca. 2000 kr / år.
> Mvh.
> Glavind

Tja... men jeg gider ikke køre rundt på en gammel havelåge og veteran MC har
ikke min interesse. Den skal være sprit ny

Jesper

Fra : Adam Christensen

Dato : 04-12-01 22:38

> Derfor kommer valget nok til at stå mellem Suzuki's GSF600 Bandit eller
> SV650S
>
> så passagerkomforten er også væsentlig.

SV'eren har mange stærke sider; passagerkomforten er ikke en af dem...

--
Adam
SV650S

Fra : Nels Wolf

Dato : 06-12-01 21:53

"JK" <ap-jk@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

> SV650S
>snip>>

Hej.
Akkurat det samme valg havde jeg i foråret. Jeg så desuden også på en Honda
Hornet og en Yamaha Fazer 600 og jeg endte med at købe en (brugt)Bandit 600.
SV650 er en herrefed _lille_ mc til at dyse rundt på små,snoede landeveje,
men mine lange ben kunne til min store ærgelse ikke finde plads i
udskæringerne i tanken og kørestillingen blev forkrampet. Passager bagpå
over længere stræk?; glem det.
Honda Hornet er alt for dyr.(men fræk)
Yamaha Fazer 600 er meget velkørende, og kører /bremser også bedre end en
Suzuki Bandit - men jeg kan altså ikke forliges med de rustknolde af
sortmalede forrør! Desuden er den halvdyr og ser den ud som om den er lavet
af overskydende stumper fra reservedelslageret.
Suzuki Bandit 600 er virkeligt meget mc for pengene, og også en maskine man
uden problemer kan køre lange ture på. Kørestilling er opretsiddende og
afslappet ("turing-agtig"), passager sidder godt. Finish er nogenlunde, men
så heller ikke mere... Køreegenskaberne er til den bløde side - især dykker
den en del når man bremser. Men alt i alt er jeg tilfreds - til hverdagsbrug
er det eneste jeg savner nok noget bundtræk.

PS: Efter min mening er det en dårlig ide at købe en topboks - du kan
alligevel ikke have noget tungt i en sådan kuffert . Køb i stedet en
bagagebærer til at surre telt og sovepose på og så to sidetasker til alt
pickpack. Jeg _har_set en SV650s med en stor Givi topbox- det så sgu ud som
en flyvende kuffert med hjul under...

Venligst
Nels Wolf
Suzuki Bandit 600