Personal Laserwriter 300 og OSX
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 04-12-01 01:38

Hej

Det er bare helt fantastisk... Jeg sidder netop nu med min kones lille
nye men absolut helt vildt lækre iBook. Og endelig selv få lov til at
rode med OS X. Det er da absolut et lækkert styresystem. Indtil nu har
jeg kun rosende ord tilovers. Macsoup kører ganske fint via netværk og i
"classic" delen. Men jeg kan ikke rigtig komme til at printe via
appletalk på min Personal laserwriter 300. Jeg har en lille mistanke om
at det ikke kan lade sig gøre, men inden jeg giver helt op prøver jeg
lige her i gruppen...

Opsætningen er som følger:
Printeren er tilslutter min beige G3'er via serielt kabel. Den er gjort
fælles og det fungere ganske fint under OS 9, men under OS X virker det
som om man _kun_ kan printe på printere der snakker Postscript... Kan
det være rigtigt? Eller findes der en udvej inden jeg skal overveje en
ny printer (eller skifte tilbage til OS 9).

Nogen der har en god ide til hvordan man kan få printeren til at virke
under OSX?

--
Mvh Nicolai Brandt

- Nu på icebook

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-01 02:37

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> [...]
> fælles og det fungere ganske fint under OS 9, men under OS X virker det
> som om man _kun_ kan printe på printere der snakker Postscript... Kan

nej

> Eller findes der en udvej inden jeg skal overveje en
> ny printer (eller skifte tilbage til OS 9).
>
> Nogen der har en god ide til hvordan man kan få printeren til at virke
> under OSX?

Nej, de serielle porte på din G3 er slet ikke understøttet under mac OS
X. jeg ved end ikke om du kan printe til den over en printserver (eks i
form af en LC med netkort).

Havde din printer været en netværksprinter med localtalk porte kunne den
kobles direkte på ethernet via en localtalk->ethernet brigde.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 04-12-01 11:43

> nej

Næ jeg synes heller ikke det kunne være rigtigt.

> Nej, de serielle porte på din G3 er slet ikke understøttet under mac OS
> X. jeg ved end ikke om du kan printe til den over en printserver (eks i
> form af en LC med netkort).

Hvordan sætter man lige sådan en printserver op?

> Havde din printer været en netværksprinter med localtalk porte kunne den
> kobles direkte på ethernet via en localtalk->ethernet brigde.

Jeg overvejer også ret kraftigt om man ikke skal forsøge og finde en
brugt netværksprinter...

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-12-01 17:19

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Nej, de serielle porte på din G3 er slet ikke understøttet under mac OS
> X. jeg ved end ikke om du kan printe til den over en printserver (eks i
> form af en LC med netkort).

Personal LaserWriter 300 er vist ikke født med postscript? I så fald
skal der stadig bruges en LaserWriter 300 driver på OS X. Man kunne
muligvis sætte en printerspooler op på en gammel maskine som bruger
MacGS til at printe på printeren, men så bør man nok lige undersøge
hvad f.eks. en 600 dpi Lexmark Optra E312 koster

> Havde din printer været en netværksprinter med localtalk porte kunne den
> kobles direkte på ethernet via en localtalk->ethernet brigde.

Ja, når først noget /er/ netværket er det noget nemmere...
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 23:26

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Personal LaserWriter 300 er vist ikke født med postscript?

nej, det er også derfor jeg er tvivlende.