Opfordring til ulovlig handling ?
Fra : Jan Kleis Nielsen

Dato : 03-12-01 23:39

Et program der forbinder funktioner i 2 programmer, der begge er lovlige,
kan det være ulovligt ?

I mit tilfælde har jeg lavet et prog, der forbinder en mediaafspiller med en
chat, således at folk på chatten kan hente det der spilles i
mediaafspilleren.

Der kan naturligvis være elementer i denne afspiller, der ikke er lovlige
ifl. Dansk Copyright lovgivningen.

Men er det mit ansvar at folk ikke misbruger det, eller kanjeg skrive de
ikke må, og så er det deres problem.

Det er vel lidt ligesom FTP servere, de bliver brugt ulovligt men det er
ikke meningen med dem.

Mvh Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-01 23:53

Jan Kleis Nielsen skrev:

>I mit tilfælde har jeg lavet et prog, der forbinder en mediaafspiller med en
>chat, således at folk på chatten kan hente det der spilles i
>mediaafspilleren.

Har det andet formål end at udfordre lovgivningen?

Det vil være ulovligt at du spiller musik for et (offentligt)
publikum uanset om de blot lytter. Det kræver en aftale med
KO(PY)DA(N) og koster kassen.

--
Bertel

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-12-01 20:11

On Mon, 03 Dec 2001 23:52:50 +0100,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Har det andet formål end at udfordre lovgivningen?
>
> Det vil være ulovligt at du spiller musik for et (offentligt)
> publikum uanset om de blot lytter. Det kræver en aftale med
> KO(PY)DA(N) og koster kassen.

Ikke hvis han fx. selv har produceret musikken.

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-01 00:16

On Mon, 3 Dec 2001 23:38:48 +0100,
Jan Kleis Nielsen <mora_remove_@ready.dk> wrote:
> Et program der forbinder funktioner i 2 programmer, der begge er lovlige,
> kan det være ulovligt ?

Ja. Hvis du distribuerer data / musik uden at du har
rettigheder hertil, så gør du noget forkert.

Du kan heller ikke downloade betalingssoftware ned
fra nettet, og forbinde det med en ftp server eller lign.

> I mit tilfælde har jeg lavet et prog, der forbinder en mediaafspiller med en
> chat, således at folk på chatten kan hente det der spilles i
> mediaafspilleren.

Hvis du har ret til at distribuere musikken, så er der
intet problem i det. Hvis det der spilles er uploadet
af dine kunder, og du ikke kender indholdet, så kan du
ikke straffes, idet du så bare bærer kommunikation.

Du bør/skal dog på forlangende, eller når du konstaterer
indholdet ulovligt nedtage dette.

> [...]
> ikke må, og så er det deres problem.
>
> Det er vel lidt ligesom FTP servere, de bliver brugt ulovligt men det er

En ftp server er lovlig. En ftp server med piratsoftware er
lovlig. En ftp server med piratsoftware som ejermanden kender
til er ikke lovlig.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 05-12-01 19:12

"Jan Kleis Nielsen" <mora_remove_@ready.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> chat, således at folk på chatten kan hente det der spilles i

Nu er jeg ikke jurist, men...

Der var den gamle sag mod Dobbelt båndoptagere, der kunne bruges ulovligt,
men også havde lovlige formål.

Den sag kom der ikke noget ud af jf. ovennævnte, det samme kan siges om dit
program, eftersom du, selvfølgeligt, ikke programmerer og distribuerer det
med det formål at gøre det muligt at folk kan bryde et copyright, mener jeg
at du ikke har det fjerneste at frygte.

Men hvis jeg var dig ville jeg gøre opmærksom på den tiltænkte, lovlige,
brug i distributionen, evt. med et fysisk eksempel, og derudover gøre det
klart at man ikke må bruge den til noget ulovligt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-01 19:42

In article <_mtP7.3347$z4.385858@news000.worldonline.dk>,
"Thomas Wesley Hinton" <wesley@worldonline.dk> wrote:

> Men hvis jeg var dig ville jeg gøre opmærksom på den tiltænkte, lovlige,
> brug i distributionen, evt. med et fysisk eksempel, og derudover gøre det
> klart at man ikke må bruge den til noget ulovligt.

Vedkender man sig så ikke et ansvar?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 06-12-01 05:19

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> Vedkender man sig så ikke et ansvar?

Nej, det mener jeg ikke.

Hvis jeg som brødknivs fabrikant siger til mine kunder at de skal bruge
kniven til at skære brød, og så absolut ikke til at stikke mennesker. Så kan
jeg ikke se hvordan jeg har vedkendt mig et ansvar såfremt nogen skulle
stikke nogen med en kniv fra mit firma. Selvfølgeligt kan vedkommende påstå
at han først blev opmærksom på muligheden for at stikke mennesker efter mit
påbud, men well, lad juristerne om det. well, sengen kalder

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-12-01 07:32

In article <XgCP7.4011$z4.449982@news000.worldonline.dk>,
"Thomas Wesley Hinton" <wesley@worldonline.dk> wrote:

> men well, lad juristerne om det.

Det var det jeg troede jeg gjorde.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 07-12-01 22:00

> Det var det jeg troede jeg gjorde.

Alle har adgang til denne gruppe.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-01 22:22

Thomas Wesley Hinton skrev:

>Alle har adgang til denne gruppe.

.... og pligt til at følge retningslinjerne for dens brug.

Den hedder jo ikke dk.videnskab.jura.gæt.

--
Bertel
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min