Politi, låsesmede og døde mennesker, der i~
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-12-01 22:17

Nu har jeg i dag endnu en gang set et indslag i TV, hvor historien er
som følger:

En person er bekymret for om sin nabo, genbo eller lignende ligger død
i sin lejlighed og kontakter politiet. Politiet tager ud til
lejligheden og finder det nødvendigt at få adgang til lejligheden og
tilkalder derfor en låsesmed. I lejligheden finder de naturligvis ingen
døde personer og der er intet gjort for at undersøge, hvorvidt den
pågældende er i live ved at kontakte arbejdsplads, familie eller
lignende. Da den pågældende person ikke er død sender politiet
regningen for låsesmed mv. til denne.

Mit spørgsmål i denne forbindelse er hvilken hjemmel politiet har til
at opkræve udgifterne i forbindelse med dette hos en person, der i og
for sig intet har med det hændte at gøre?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : alexbo

Dato : 03-12-01 22:45

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev

.. I lejligheden finder de naturligvis ingen
> døde personer og der er intet gjort for at undersøge, hvorvidt den
> pågældende er i live ved at kontakte arbejdsplads, familie eller
> lignende.
Det ville da være værre, hvis de spildte tiden med at prøve at opspore
familie osv. mens beboeren lå og udåndede, med hjælpen lige uden for
døren.

> [...]
> at opkræve udgifterne i forbindelse med dette hos en person, der i
og
> for sig intet har med det hændte at gøre?
Brugerbetaling?
Der er tre mulige betalere, beboeren, den der tilkaldte hjælpen og
hjælpen.
Af dem er beboeren den nærmeste til at betale.

Vi skulle da nødig komme dertil, at ingen gør noget ved noget, af
frygt for at pådrage sig et ansvar.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-12-01 22:53

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:

> Brugerbetaling?

Hjemmel?

> Af dem er beboeren den nærmeste til at betale.

Kan du argumentere for det? Beboeren har jo netop intet som helst med
det hændte at gøre.

Fra : Gevaldi

Dato : 03-12-01 22:59

> "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev

[snip]

> Der er tre mulige betalere, beboeren, den der tilkaldte hjælpen og
> hjælpen.
> Af dem er beboeren den nærmeste til at betale.

I det jeg går ud fra at du i ovenstående med hjælpen mener
den person hvor låsesmeden har åbnet døren spørger jeg:

Hvorfor dog det, han her ikke bestildt ydelsen.

For et stykke tid siden (husker ikke hvornår), var der
en situation ganske som den omtalte i tv, der var den
pågældende dog bortrejst på ferie og der udtalte den
pågældende politikommissær at politiet havde midler
til at betale for den slags regninger.

/Gevaldi

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-01 00:21

On Mon, 3 Dec 2001 21:17:13 +0000 (UTC),
Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> wrote:
> Mit spørgsmål i denne forbindelse er hvilken hjemmel politiet har til
> at opkræve udgifterne i forbindelse med dette hos en person, der i og
> for sig intet har med det hændte at gøre?

Ikke umiddelbart nogen. Politiet er vel gået ind via
deres nødret, og har nok ikke engang haft en kendelse.

Man kan så diskutere, om låsesmeden så principielt
ikke skal have penge, da han er pligtig til at hjælp
en person i nød :)

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 04-12-01 10:03

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) skrev i

> Ikke umiddelbart nogen. Politiet er vel gået ind via
> deres nødret, og har nok ikke engang haft en kendelse.

Jeg var ude for noget lignende for et par år siden:

En lettere retarderet (ikke på nogen måde ment nedladende!) person,
som jeg kendte meget overfladisk fra et tidligere job, og som jeg i
øvrigt ikke så privat men havde talt i telefon med nogle få gange i
løbet af omkring 1,5 år, fik den ide at ringe til mig mens jeg var
på et par dages besøg hos mine forældre.

Efter ikke at have kunnet få fat på mig i 24 timer(!) lykkedes det
personen at overbevise politiet om, at jeg måtte være
syg/hjælpeløs/død, hvorefter politiet v.hj.af låsesmed skaffede sig
adgang til mit hus. Dette medførte i øvrigt at min alarm gik i
gang, hvilket politiet klarede ved at sætte noget i klemme i
alarmklokken, som selvfølgelig herved brændte af ;-(

Jeg fik ingen erstatning for alarmklokken, men jeg fik dog heller
ingen regning på låsesmed og det var da heller aldrig på tale.

Hvad jeg undrede mig over var (ligesom i den aktuelle sag), at
politiet på intet tidspunkt forsøgte at kontakte mig på min
mobiltelefon, som for det første er listet offentligt, og for det
andet er henvist til på min normale telefonsvarer. Det må da være
hurtigere at ringe til mine numre end at kalde en låsesmed ud i
week-enden?

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Peter G C

Dato : 04-12-01 17:02

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> andet er henvist til på min normale telefonsvarer. Det må da være
> hurtigere at ringe til mine numre end at kalde en låsesmed ud i

Nu er det jo ikke altid de skarpeste knive man finder i skuffen......

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-12-01 17:08

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Nu er det jo ikke altid de skarpeste knive man finder i skuffen......

Næh, men der har desværre været en del af disse sager, der har været
fremme i medierne. I udsendelen på TV2 Lorry i går havde politiet
angiveligt udtalt, at det skete flere gange dagligt, at de gik ind i
lejligheder pga. folk, der er lidt for hurtige til at tage kontakt til
politiet.

Er du iøvrigt ikke enig i, at politiet ikke kan opkræve en sådan
regning?

Fra : Peter G C

Dato : 04-12-01 17:11

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> Er du iøvrigt ikke enig i, at politiet ikke kan opkræve en sådan
> regning?

Jo - i hvert fald ikke hos den 'døde'. Det må politiet selv bakse med.

/Peter