NSR rules !
Fra : Poul B-H

Dato : 03-12-01 21:39

GP træning:
Katoh kører næsten ligeså hurtigt på en 2001 2 takter som Valentino på
nyudviklet 4 takter, selvom det er første gang Katoh kører 500ccm.

http://www.motorcyclenews.com/racing/detail?sectionID=52628&documentID=11410
2&navID=37

Her er et par gode videoer uden kommentator , kun den rene lyd.
Den 4 takter lyder sgu' da ikke rigtigt! Det er vist en rigtig diesel, prøv
at lægge mærke til omdrejningerne når Valentino laver wheelie ! 5000rpm?
sejtræk som en Volvo diesel! og så lyder den som en Ducati/Norton Manx

http://www.dorna.com

--
Poul B-H
MC21 NSR250SE

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-12-01 22:48

"Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at lægge mærke til omdrejningerne når Valentino laver wheelie ! 5000rpm?
> sejtræk som en Volvo diesel! og så lyder den som en Ducati/Norton Manx

Helt ærligt altså!
Nu går jeg ganske vist ikke ret meget op i det der "japansk mesterskab for
japanske motorcykler"-racerløb, men det nye reglement er da det bedste der
er sket for GP i umindelige tider!?!
Superbike har da været okay, men da prestige-klassen er GP500 (og de øvrige
GP klasser) er det der mange producenter har koncentreret deres udvikling -
og det er snart en snes år siden der sidst blev markedsført en 500cc
2-takter. Selv de mindre 2-taktere er et forsvindende lille marked.
Nu er prestige-klassen for første gang i 30 år en klasse for samme type
sportscykler som sælger ude i virkeligheden, så vi "forbrugere" kan få noget
glæde af al den nyudviklede højteknologi, og så kommer du rendende med et
slogan som "Diesels Out Of GP" ?!?

Ungdommen nu til dags... Pfffhhhhh!

Rittig
(Som nyder sine 2-taktere så længe det varer, men som ikke er så frelst at
min dømmekraft går fløjten).

Fra : Michael K.S.

Dato : 03-12-01 23:10

On Mon, 3 Dec 2001 22:48:07 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Nu går jeg ganske vist ikke ret meget op i det der "japansk mesterskab for
>japanske motorcykler"-racerløb

½ - sandhed,afhængig af hvad du mener,korrekt af cyklerne i GP500
næsten udelukkende er japanske,men ingen forbyder de andre at være
med.Kørerne er vel mere blandede og f.eks 250 klassen er jo næsten en
Prillercup,med lidt Yams og 'Ondaer i.

>en det nye reglement er da det bedste der er sket for GP i umindelige tider!?!

Bop-bop,jeg er mere ambivalent,jeg synes måske nok det er
spændende,men begejstringen i racerkredse er blandet.En af
bekymringerne er at Honda måske vil sable modstanden ned fordi de har
teknologisk 4T know-how og økonomisk formåen de andre ikke kan hamle
med - en sådan udvikling hvor et enkelt mærke vil dominere som NSR500
gjorde i en årrække og som i f.eks WSB = Ducaticuppen vil være
sørgelig og i ingens interesse ...Vi får se.

>Superbike har da været okay

Uinteressant i år idet fremtidig 4T-GP klart har taget interessen.

> [...]
>og det er snart en snes år siden der sidst blev markedsført en 500cc
>2-takter. Selv de mindre 2-taktere er et forsvindende lille marked.

Korrekt - 2T er nærmest dødt og der skal ske noget virkelig
banebrydende som f.eks at Orbitals indsprøjtningstek. bliver mere
udbredt for at det ikke dør helt.

>Nu er prestige-klassen for første gang i 30 år en klasse for samme type
>sportscykler som sælger ude i virkeligheden, så vi "forbrugere" kan få noget
>glæde af al den nyudviklede højteknologi

He-he.....En V5'er replica ser _jeg_ meget frem til

>, og så kommer du rendende med et
>slogan som "Diesels Out Of GP" ?!?

La' nu manden Claus....

-M
2T-V2

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-12-01 23:58

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> He-he.....En V5'er replica ser _jeg_ meget frem til

Jeg vil æde min KTM hue på at vi ser replikaer af racerne i løbet af højst
to år! Fabrikkerne lever af at sælge motorcykler, ikke af at køre race.

Rittig

Fra : Michael K.S.

Dato : 04-12-01 00:11

On Mon, 3 Dec 2001 23:58:24 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Jeg vil æde min KTM hue på at vi ser replikaer af racerne i løbet af højst
>to år! Fabrikkerne lever af at sælge motorcykler, ikke af at køre race.

Det gør de overordnet set og det er da heller ikke umuligt,men en
V5'er replica bliver vist temmelig dyr.Rygterne siger at hele Honda's
V4-projekt var en underskudsforretning !! Men delelementer fra
RC211V'eren kan naturligvis hurtigt bringes frem og ser vi en
decideret replica vil det da bare være dejligt,selvom _jeg_ ikke får
råd .Og ville de lave en kopi i "halv" størrelse - ja så ville det
_virkelig_ være interessant

Iøvrigt utrolig smal den er den V5'er.

-M

Fra : Armand

Dato : 04-12-01 16:45

> Og ville de lave en kopi i "halv" størrelse -

Orv: En V 2½'er!

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 04-12-01 17:37

On Tue, 4 Dec 2001 16:44:38 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Orv: En V 2½'er!

Hæ - Ja det var jo akkurat det jeg tænkte på ....Men
semi-pseudoseriøst så er det jeg håber på en cykel med 90-100 hk og
130-140 kg på 400-500 ccm ,sådan en ville jeg være vældig interesseret
i.
En 990 ccm replica med anslået 170-180 heste i gadetrim har jeg
personlig ikke så meget at bruge til.Ganske spekulativt naturligvis
)

-M

Fra : Armand

Dato : 04-12-01 20:43

> [...]
> semi-pseudoseriøst så er det jeg håber på en cykel med 90-100 hk og
> 130-140 kg på 400-500 ccm ,sådan en ville jeg være vældig interesseret

Hvilket nok ikke er helt usandsynligt
Hvis ellers at rytmen med at ydelsen springer en kubik-klasse nedaf for
hver
10-13 år!
Senest var det 600'erne der derangerede 7½'erne fra 100 hk's tronen
allerede efter ca. 8 års tid. Og nu er der så gået 10 år siden

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 05-12-01 00:09

> [...]
> Senest var det 600'erne der derangerede 7½'erne fra 100 hk's tronen
> allerede efter ca. 8 års tid. Og nu er der så gået 10 år siden

Ja jeg er ihvertfald på hvis der dukker en 100hk/140kg ræser og hvis prisen
så bare ville lande <130Kkr så skal jeg ha nyt legetøj, og en ordentlig
touringmaskine da Maria ikke sidder særligt godt pagpå gixxern

-
Morten Dahl

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 05-12-01 13:13

> Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> Orv: En V 2½'er!

Hehe.. En Triumph der kun tænder hver anden gang på sidste cylinder...
Nåh, nej, det er jo ikke en V...

/Kristoffer

Fra : Armand

Dato : 04-12-01 16:44

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
> Jeg vil æde min KTM hue på at vi ser replikaer af racerne i løbet af
> højst to år! Fabrikkerne lever af at sælge motorcykler, ikke af at

Men de bliver mindst lige så pebrede i prisen som f.eks. RC45'eren, og
dermed er relevansen alligevel ovre!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-12-01 14:39

Claus Rittig wrote:

> Jeg vil æde min KTM hue på at vi ser replikaer af racerne i løbet af højst
> to år! Fabrikkerne lever af at sælge motorcykler, ikke af at køre race.

Er der ikke noget at det _skal_ være prototype motorcykler de kører med, og
altså ikke må indeholde produktionsdele?
Det kommer nok til at tage noget tid førend gade-cyklerne får gavn af
GP-udviklingen, så.

--
/Rune

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 06-12-01 14:45

Rune Larsen wrote:

> Er der ikke noget at det _skal_ være prototype motorcykler de kører med, og
> altså ikke må indeholde produktionsdele?

Jeps, reglementet siger at GP maskinerne ikke må have dele til fælles med
produktionsmaskiner (gademaskiner).

-Jacob

Fra : Mads Lund

Dato : 06-12-01 15:28

Jeps, reglementet siger at GP maskinerne ikke må have dele til fælles med
produktionsmaskiner (gademaskiner).

Ok hvad tror i lige selv ? Sådan en regel er 100% umulig at kontrollere. Eks
kunne man jo tage en gademaskine adskille den totalt ad, og polere alle
dele, og vupti så er alle dele modificerede og dermed prototype dele. Men i
virkeligheden vender problematikken den anden vej rundt, for selv om
fabrikkerne sender en replica maskine på gaden, så vil den aligevel kun have
ganske få dele til fælles på RR versionen. Tag bare Superbiks'ne, som vel
nærmest burde være gadecykler. Aligevel er alle dele forskellige i større
eller mindre grad. Jeg har set en ZX7RR (RR versionen ikke RR replica) og
der er stel, motorhuse, cylinder, stempler, topstykke, gearkasse, kobling,
forgaffel, bremser, hjul, udstøgning, bagsvinger, bagdæmper, karburatorer,
luftfilterkasse, kåbe, kåbebeslag, fodhvilere og sæde ændret eller helt
udskiftet. Pånær nogle enkelte skruer, kabler og måske tændrør.

Så jeg tro nu ikke fabrikkerne er så nervøse for reglen om brug af standard
dele.

Mads Lund
Ninja9RT, 20% std.

Fra : Michael K.S.

Dato : 06-12-01 15:53

On Thu, 6 Dec 2001 15:28:17 +0100, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:

>Så jeg tro nu ikke fabrikkerne er så nervøse for reglen om brug af standard
>dele.

Helt enig i det synspunkt,reglen er yderst plastisk og i _praksis_ nok
ikke en hindring for ret meget.

-M

Fra : Armand

Dato : 06-12-01 15:56

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> [...]
> altså ikke må indeholde produktionsdele?
> Det kommer nok til at tage noget tid førend gade-cyklerne får gavn af

Got a point there!
Man ser sågu' da heller ikke en Ferrari F1-replica

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 06-12-01 16:43

> Got a point there!
> Man ser sågu' da heller ikke en Ferrari F1-replica

Nu er der jo kortere fra mc ræserne til gadecyklerne, end der er fra Formel
ræsere til gadebiler.

Men der går jo nok lidt tid. Men kigger man ganske få år tilbage i tiden, så
var 6 stemplede bremser, 320mm skiver, magnesium hjul, kulfiberkåber, usd
forgafler osv. det ypperste inden for RR, men idag er der ingen der så meget
som løfter et bryn, når disse exotiske løsninger forefindes på en gadecykel.
Så vi vil givetvis se RR replicaer om ganske kort tid på gaden.

Hov, jeg kom lige på et eksempel mere. Tag Aprilia RS125 og RS250, disse
maskiner ligner jo i høj grad GP maskinerne. Der er brugt billigere
løsninger og levetiden er rated lidt højere, men stel, bremser, kåbe, design
osv. kan sagtens tilbageføres til GP cyklerne.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : RpR

Dato : 04-12-01 01:13

> Korrekt - 2T er nærmest dødt og der skal ske noget virkelig
> banebrydende som f.eks at Orbitals indsprøjtningstek. bliver mere
> udbredt for at det ikke dør helt.

Hmm, snakker vi her samme indsprøjtningsteknik som bliver anvendt i Aprilia
SR 50 Ditech?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Michael K.S.

Dato : 04-12-01 01:26

On Tue, 4 Dec 2001 01:12:41 +0100, "RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote:

>Hmm, snakker vi her samme indsprøjtningsteknik som bliver anvendt i Aprilia
>SR 50 Ditech?

Delvist - Aprilia har licens fra Orbital og anvender elementer af
teknologien på Ditech'en men det er jo en knallert så det vil jeg ikke
kommentere yderligere .Skulle komme med en 125'er MC også,men det
lader vente på sig og så er det måske for sent....Aprilias (MC) focus
virker mere på 4T- siden for nuværende,hvilket vel er forståligt nok.

-M

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-12-01 10:03

> [...]
> lader vente på sig og så er det måske for sent....Aprilias (MC) focus
> virker mere på 4T- siden for nuværende,hvilket vel er forståligt nok.

I følge nogle tyske plade har Aprilia så travlt med at skovle 50ccm scootere
ud af døren at det er dem de lever af. Ditech'en på 125ccm motoren har været
planlagt lige siden 50ccm men markedet for 50ccm er meget større. Efter at
man i italien nu også skal have hjelm på på 125ccm er hjemme markedet for
dem veget noget da der skal >150ccm til at måtte køre på deres motorveje.

/A

Fra : Michael K.S.

Dato : 04-12-01 11:10

On Tue, 4 Dec 2001 10:02:36 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>I følge nogle tyske plade har Aprilia så travlt med at skovle 50ccm scootere
>ud af døren at det er dem de lever af.

Jow,det er nok rigtigt,og sikkert endnu mere førhen end nu.

> Ditech'en på 125ccm motoren har været
>planlagt lige siden 50ccm men markedet for 50ccm er meget større.

Ja,men jeg talte lidt med nogle af Aprilias folk og det var tanken at
der også skulle være kommet en decideret sports-MC i stil med
RS125.Men som omtalt virker det lidt som om at deres MC-2T's udvikling
er alvorlig droslet ned i takt med at Millemotoren i div. kloner har
fået rimelig succes.RS'erne kører videre da de jo nu engang er lavet,
men nogen udvikling er der ikke rigtig tale om.Der er heller ikke
rigtig nogen der køber dem mere (herhjemme) efter nyhedens interesse
har lagt sig,dertil er de for dyre og brugsområdet for snævert.

-M

Fra : Poul B-H

Dato : 04-12-01 21:49

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> [...]
noget
> glæde af al den nyudviklede højteknologi, og så kommer du rendende med et

Det er da en kunstig måde at konkurrere på, når man tillader dobbelt kubik
for at de skal kunne følge med.
Det svarer til at alle etiopere skulle have blybælte på ved marathonløb,
fordi de andre ellers ikke kan følge med.
4T har jo hele tiden været tilladt, de er bare blevet udkonkureret af 2T,
som jo er en mere effektiv maskine

> Ungdommen

Tak !!

> Rittig
> (Som nyder sine 2-taktere så længe det varer, men som ikke er så frelst at
> min dømmekraft går fløjten)

men hvis dømmekraft ikke kan se et lille glimt i øjet, selvom der ingen
smiley'er er

--
Poul B-H
MC21 NSR250SE

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-12-01 22:18

> men hvis dømmekraft ikke kan se et lille glimt i øjet, selvom der ingen
> smiley'er er

Gu ka jæ da så, men du er da ikke den eneste der prøver at lave humor uden
smileys

Rittig

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 05-12-01 09:19

Poul B-H wrote:

> [...]
> fordi de andre ellers ikke kan følge med.
> 4T har jo hele tiden været tilladt, de er bare blevet udkonkureret af 2T,

Det siger sgu da sig selv! Man kan altid hive flere hypper ud af en 500 ccm
2-takts motor end en 500 ccm 4-takts motor. Intet nyt under solen der! Men det
sgu da et løft til hele klassen, at de nu har mulighed for at få større og
langt kraftigere motore i motorcyklerne end de har haft indtil nu. Der er jo
spandevis af fordele (som Rittig jo også nævner). Bl.a. får de jo fordelen af,
at kunne overtage teknologi fra Formel 1 samt tiltrække flere fabrikanter -også
fra bilbranchen. Aprilia lancerer deres 4-takter i morgen og Ducati, MZ, og
Kawasaki er på vej ind i GP igen.
Alt i alt synes jeg det er det bedste, der er sket for GP i langt tid og jeg
glæder mig til at se, hvordan de forskellige 4-takts motorkonstruktioner klarer
sig mod hinanden. Det er sgu på tide at de 2-taktere for sparket ud af
MotoGP...

-Jacob

Fra : Poul B-H

Dato : 06-12-01 00:17

"Jacob Hornemann" <jhm@berlingske.dk> wrote in message
Poul B-H wrote:

> [...]

fabrikanter -også
fra bilbranchen. Aprilia lancerer deres 4-takter i morgen og Ducati, MZ, og

Alt dette har de kunnet gøre i superbike i mange år ! Hvorfor har SB så ikke
fået et løft ?
Hvor meget større og kraftigere end 130kg 200hk behøver de ? Hvis man vil
have større ydelse kunne man endda sænke den nuværende grænse for min. vægt
så ville de nuværende 2T'ere blive endnu hurtigere.
Den eneste fordel ved disse nye kunstige regler er kommerciel, det kan måske
også være spændende at få flere firmaer med, men jeg får abstinenser hvis
jeg ikke en gang imellem kan høre en NSR gå 13000rpm men kun ducati/norton
manx'er brummende afsted med 5000rpm.

--
Poul B-H
"Ventiler Skal Sidde I Slangen"

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-12-01 00:30

Poul B-H wrote:

> Poul B-H
> "Ventiler Skal Sidde I Slangen"
> Honda NSR 250

Er der ikke slangeløse dæk på sådan en knallert?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 06-12-01 10:50

Poul B-H wrote:

> Alt dette har de kunnet gøre i superbike i mange år ! Hvorfor har SB så ikke
> fået et løft ?

Superbikes har fra starten været begrænset af, at de er baseret på
gadegodkendte cykler. De er stadig rimelig tæt på gadesportsmaskiner. Der er
langt fra den samme frihed i det tekniske reglement som i GP. I GP køres jo,
som bekendt, på prototypemaskiner, og i forhold til Superbike har
fabrikanterne større mulighed for at lave banebrydende tekniske løsninger. Det
er den slags, der skal til for at drive udviklingen fremad. Samtidig som før
nævnt er der ikke meget fabrikanterne kan bruge deres 2-takts viden til, når de
skal udvikle nye gadecykler.

Du må hellere se at få gang i videomaskinen næste år, så du i et nostalgisk
øjeblik altid kan genoplive "Puch 3-gears knallert lyden".
Vedr. omdrejninger på en 4-takter, så går en RC211V eller YZR-M1 over 14.000
omdr./min. Så det må være et stykke tid siden du sidst har set 4-takts race...
Samtidig har de jo skruet op for støjgrænsen for 4-taktere, så jeg kommer
bestemt ikke til at savne kædesavsmotorlyden.

-Jacob

Fra : Armand

Dato : 06-12-01 15:54

Jacob Hornemann <jhm@berlingske.dk> skrev i en
Samtidig har de jo skruet op for støjgrænsen for 4-taktere, så jeg
kommer
bestemt ikke til at savne kædesavsmotorlyden.

Mere støj er bestemt ikke noget der fremmer sportens fremtid :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-12-01 16:23

> ...sgu da et løft til hele klassen, at de nu har mulighed for at få
> større og langt kraftigere motore i motorcyklerne end de har haft
indtil nu.

mnjaeh :-/
Mon ikke >180 Hk, som i år egentlig er tilstrækkeligt :-/

I år, og de næste par stykker bliver det mere et tilfælde, hvem der
havner på ideal-konstruktionen i første hug, hvor det har været mere
lige betingelser hidtil :-/

--
Armand.
(der ikke tror at det bliver på langsiden at "de nye" spiller deres es

Fra : Mads Lund

Dato : 06-12-01 16:47

> I år, og de næste par stykker bliver det mere et tilfælde, hvem der
> havner på ideal-konstruktionen i første hug, hvor det har været mere
> lige betingelser hidtil :-/

Hvordan ?

Alt andet end motorerne er jo genbrug fra GP500 cyklerne, og motormæssigt
har mange af fabrikkerne jo endog megen 4T erfaring fra SBK cyklerne.

> Armand.
> (der ikke tror at det bliver på langsiden at "de nye" spiller deres es
> ud det første stykke tid)

Forståes, som at de nye 4T cykler ikke trækker fra 2T maskinerne eller hva'

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 07-12-01 18:22

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en

> [...]
> Alt andet end motorerne er jo genbrug fra GP500 cyklerne, og
> motormæssigt har mange af fabrikkerne jo endog megen 4T erfaring fra

Primo: Af alle de muligheder der findes qua
cylinderantal/kubik -beregningerne, vil kun én sikkert vise sig at være
suveræn, og den behøver ikke lige at kunne komme op på siden af
totaggerne med det samme :-/

Secundo: Pålidelighedskravet!

Sum:
Hvem rammer den ideelle motorkonstruktion og kan få den til at holde i
første hug ?? :-/

> Forståes, som at de nye 4T cykler ikke trækker fra 2T maskinerne eller
> hva'

Ved ikke noget - Men mon ikke at totaggerne stadig lukrerer på et bedre
vægt/kraftforhold (er de forøvrigt blevet udviklingsmæssigt sidestillet
med de nye, qua, Rune's udtalelser om de beskæringer (bl.a. omkring
indsprøjtning), som de har lidt under hidtil?), endsamt en smallere
motor (=> bedre nedlægningsvinkel og tværsnit(luftmodstand)) :-/
Firtaggernes force bliver sikkert større power-sikkerhed på vej ud af
kurven; men mon det rækker :-/

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 10-12-01 08:47

> Primo: Af alle de muligheder der findes qua
> cylinderantal/kubik -beregningerne, vil kun én sikkert vise sig at være
> suveræn, og den behøver ikke lige at kunne komme op på siden af
> totaggerne med det samme :-/

Det er cylinderantal / totalvægt der er tale om.

Og jeg tror næppe det er en ultimativ konstruktion. Vi har i de forgangne
sessoner set at der har været stor forskel på hvornår V2 hhv V4 cyklerne
(hvor der også er forskellige vægt limits) havde deres force.

> Sum:
> Hvem rammer den ideelle motorkonstruktion og kan få den til at holde i
> første hug ?? :-/

De har jo testet et lille år's tid efterhånden, så helt første hug er der
vel ikke tale om.

> Ved ikke noget - Men mon ikke at totaggerne stadig lukrerer på et bedre
> vægt/kraftforhold

Holder den ? nu har jeg ikke set nogle specs på de nye cykler, men jeg vil
da formode, at vægt/kraft forholdet på de køreklare ekvipager (incl
chauffør) er bedre på 4T cyklerne.

> endsamt en smallere
> motor (=> bedre nedlægningsvinkel og tværsnit(luftmodstand)) :-/
> Firtaggernes force bliver sikkert større power-sikkerhed på vej ud af
> kurven; men mon det rækker :-/

4T cyklernes force skal nok henligges til trækkets karakter (ala Big bang
diskussionen) samt en bedre acceleration og topfart. 2T maskinerne vil nok
byde på de bedste svingegenskaber, but only time will show

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-12-01 09:14

On Mon, 10 Dec 2001 08:47:22 +0100, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:

>Holder den ? nu har jeg ikke set nogle specs på de nye cykler, men jeg vil
>da formode, at vægt/kraft forholdet på de køreklare ekvipager (incl
>chauffør) er bedre på 4T cyklerne.

Eks.

130 kg minimumsvægt for en 2T-V4 ca. 200 hk
145 kg mimimumsvægt for en 4T-V5 ca. 240 hk

Regner man med ca. 95-100 kg for fører+væsker,så får man et lidt bedre
vægt/effekt forhold for 4T.

>4T cyklernes force skal nok henligges til trækkets karakter (ala Big bang
>diskussionen)

Enig,mere brugbart træk ud af kurven til gengæld mere motorbremse ind
i kurven hvor man ikke kan holde på som på en 2T (running hot into
corners som det jo så potetisk hedder ) )

>samt en bedre acceleration og topfart. 2T maskinerne vil nok
>byde på de bedste svingegenskaber, but only time will show.

Indeed it will.....

-M

Fra : Armand

Dato : 10-12-01 11:02

> Eks.
> 130 kg minimumsvægt for en 2T-V4 ca. 200 hk
> 145 kg mimimumsvægt for en 4T-V5 ca. 240 hk

Mikael - Hvad med teknikken (á indsprøjtning) for totaggernes
vedkommende??

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-12-01 14:13

On Mon, 10 Dec 2001 11:02:15 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Mikael - Hvad med teknikken (á indsprøjtning) for totaggernes
>vedkommende??

Tog udelukkende udgangspunkt i hvordan det ser ud i dag,spørgsmålet er
også om 2T overhovedet kan "tåle" flere HK,de skal i hvert fald så
have en anden karakteristik,Criville fik flere HK sidste år,se hvordan
det gik )...de er jo ikke specielt nemme at køre i forvejen.

-M

Fra : Armand

Dato : 10-12-01 18:02

> [...]
> have en anden karakteristik,Criville fik flere HK sidste år,se hvordan
> det gik )...de er jo ikke specielt nemme at køre i forvejen.

GSXR 1000'eren viste sig jo ikke at være skelsættende hurtigere end dens
hidtidige kombattanter; men roserne faldt til gengæld på
indsprøjtningsanlægget, der gjorde gasgivningen super afstemt - Den
samme fordel måtte totaggerne kunne nyde godt af, ligesom at man med
fuldelektronisk tænding/indsprøjtning vil kunne flytte lidt rundt på
nogle sager, således at karakteristikken måske kan forbedres!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 10-12-01 11:07

> Det er cylinderantal / totalvægt der er tale om.

Ups!
En smutter; men meningen er den samme!

> [...]
V4
> cyklerne (hvor der også er forskellige vægt limits) havde deres force.

Tillige!
Måske totaggerne vil vise sig at være mest all-round :-/

> De har jo testet et lille år's tid efterhånden, så helt første hug er
> der vel ikke tale om.

Jo, da - For jeg har ikke noteret mig at de har gennemtestet hele rækken
af muligheder!
Det er således lidt af en (velovervejet) satsning for alle når man på et
tidspunkt måtte beslutte hvilken konstruktion der var fornuftigst at
bruge pengene på; men eftersom at fabrikanterne ikke ser ud til at være
det mindste enige i deres valg, er det de første par sæson'er der skal
skille fårene fra bukkene

Og hvad bygger du disse antagelser på?

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 10-12-01 11:27

> Måske totaggerne vil vise sig at være mest all-round :-/

Tja. jeg tror nu mest på 4T. Rossi var da noget hurtigere på 4T hondaen, end
på GP500 cyklen.

Men det bliver under alle omstændigheder en enormt spændende sesson næste
år.

> Jo, da - For jeg har ikke noteret mig at de har gennemtestet hele rækken
> af muligheder!

Og så dog. Jeg synes at kunne erindre, at honda ved præsentationen af V5
klumpen, udtalte at de havde afprøvet forskellige alternative
konstruktioner, og fundet at V5'eren var det bedste kompromis.

> [...]
> bruge pengene på; men eftersom at fabrikanterne ikke ser ud til at være
> det mindste enige i deres valg, er det de første par sæson'er der skal

Jepper, spændende.

> Og hvad bygger du disse antagelser på?

Primært på det faktum, at SBK maskinerne lapper nogenlunde lige så hurtigt
som GP cyklerne, deres vægt til trods. Samt de generelle sofa erfaringer man
kan drage, når 2 cyl kontra 4 cyl maskiner duellere. (især fra GP500 har det
været en fryd af følge 50 kg japser på ryggen af en 120 kg V2, der får de
øvrige cykler til at ligne sløve padder i svingene.)

Desuden har 4T maskinerne formodentlig et bredere effektbånd, hvilket også
comes in handy i mange situationer.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-12-01 14:38

Claus Rittig wrote:

> [...]
> noget glæde af al den nyudviklede højteknologi, og så kommer du rendende
> med et slogan som "Diesels Out Of GP" ?!?

Som du jo nok vedm var 2T GP-replikaer det fedeste pis tilbage i 80'erne.
Sidenhen er der kommet forskellige miljøkrav til, som mere eller mindre har
taget livet af 2-takterne.

En af årsagerne til at 2T GP maskinerne ikke har udviklet sig mere over de
senere år, skal findes i GP-reglementet. F.eks skal en cylinder være på
mindst 125ccm, der må ikke bruges indsprøjtning, og der er forskellige
begrænsninger på materialerne der må bruges.

Alt-i-alt har dette begrænset 2-takterne udvikling så kraftigt, at de ikke
kan overholde forureningskravene til gadebrug, og derfor blev de
naturligvis langsomt faset ud.

Hvem der så har været "så smart" at lave reglementet sådan, ved jeg ikke,
men jeg finder det meget beklageligt. 2T motoren kombinerer lav vægt og høj
ydelse på fantastisk facon, og er IMO den bedste motor til decideret ræs.

--
/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 06-12-01 15:39

> [...]
høj
> ydelse på fantastisk facon, og er IMO den bedste motor til decideret ræs.

Tjo, men er det ikke i højere grad religion end praktisk sans ? for jeg vil
æde min gamle arai på, at de nye 4t maskiner, vægt og ydelsesmæssigt matcher
under 10 år gamle 2T maskiner. At 2t princippet grundlæggende har større
potentiale nor vi snakekr hk/kg motor og litereffekt er vi ikke uenige om.
Men det er lidt lige som Wankel motoren (som er endnu bedre), så har
principperne desværre nogle lige så grundlæggende fejl og mangler, som gør
at de langsigtet set ikke er bæredygtige.

Lidt det samme gør sig gældende for el motor sporten. Grundlæggende er en
elmotor jo perfekt, men batterierne er et grundlæggende problem som man pt.
ikke har kunnet afhjælpe.

Mads Lund
2 stk 4T / 3 stk 2T

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-12-01 16:00

Mads Lund wrote:

> [...]
> matcher under 10 år gamle 2T maskiner. At 2t princippet grundlæggende har
> større potentiale nor vi snakekr hk/kg motor og litereffekt er vi ikke

Hvis du er enig med mig i at 2T motoren har højere effekt ved den samme
vægt, hvad er det så du er i tvivl om mht religion/praksis?

--
/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 06-12-01 16:56

> Hvis du er enig med mig i at 2T motoren har højere effekt ved den samme
> vægt, hvad er det så du er i tvivl om mht religion/praksis?

Det faktum, at udviklingen i literydelse og motorvægt går så hurtig, at man
godt kan få tilfredsstillende resultater udaf 4T motorer. Og da 4T motoren
ikke byder på de samem støj, lugt og forurenings problemer som 2T maskinerne
har. Desuden har 4T motorerne generelt længere levetid, hvilket unægteligt
giver dem et bredere anvendelsesområde.

Og så er jeg jo af den opfattelse, at jeg ikke mener der speciel forskel på
den mekanik der bruges i ræs, og den vi andre har tilgængelig. (det er jo
ikke raket videnskab vel Og interessen for ræs er størst, hvis man kan
relatere sig til det der foregår. Derfor hilser jeg 4T maskiner velkommen i
GP (Jeg er langt mere tilhænger af SBK end af GP)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-12-01 18:22

Mads Lund wrote:

> [...]
> maskinerne har. Desuden har 4T motorerne generelt længere levetid, hvilket
> unægteligt giver dem et bredere anvendelsesområde.

Men pt. har 4T motorerne ikke nået samme literydelse som 2takterne, så
derfor mener jeg at det stadig er den bedste løsning til en racer.
Mht. støjproblemerne, så syntes jeg det er intreessant at de har _hævet_
støjgrænsen for Gp maskinerne med 4T motor. Hvad skal det nu til for? Det
er IMO noget pjat.
Jeg er enig i argumentet med levetiden på motoren, det er klart en fordel i
gade-drift. Lad os se hvor lang tide en 4t racermotor holder. Mon det er
særligt meget længere end en stroker?

> [...]
> kan relatere sig til det der foregår. Derfor hilser jeg 4T maskiner
> velkommen i GP (Jeg er langt mere tilhænger af SBK end af GP)

Jeg er langt mere tilhænger af GP en SBK - skal det være ræs, skal det være
det ypperste der overhovedet kan præsteres. Ellers kan man jo lissågodt kun
køre standard-klasser, så er det da ens for alle.

--
/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 07-12-01 08:38

> Men pt. har 4T motorerne ikke nået samme literydelse som 2takterne, så
> derfor mener jeg at det stadig er den bedste løsning til en racer.

Hvis du laver en lille tidsmæssig korrektion, og tager en eks 10 år gammel
2T maskine og sammen ligner men en nutids 4T motor, med samme
cylindervolumen, er min regnestykke så ikke ved at gå op ?

> Mht. støjproblemerne, så syntes jeg det er intreessant at de har _hævet_
> støjgrænsen for Gp maskinerne med 4T motor. Hvad skal det nu til for? Det
> er IMO noget pjat.

Enig.

> Jeg er enig i argumentet med levetiden på motoren, det er klart en fordel
> gade-drift. Lad os se hvor lang tide en 4t racermotor holder. Mon det er
> særligt meget længere end en stroker?

Nej sansynligvis ikke (ca 1 løb for hver men drosler man omdrejningerne
og ydelsen en anelse så ser det pluslig meget anderledes ud. Og her er vi så
igen på vej over i std. ræsere eller race replikaer om man vil.

> [...]
kun
> køre standard-klasser, så er det da ens for alle.

Tjo, det er jo selvfølgelig en holdning
Men hvor er det lige ypperligheden skiller ? så vidt jeg er informeret, så
kører Doktoren hurtigere på 4T maskinen.

Men vi er jo lidt tilbage ved reglementet, for så længe der er en vægt og
kubik limit på cyklerne så er det jo ligesom bestemmende for hvor ypperlige
cyklerne kan blive. Jeg er ganske sikekr på at de nye 4T ræsere er/kunne
være lige så lette som GP500 maskinerne.

Men det er jo i sidste ende nok fabrikanterne der har bestemt at der skal 4T
maskiner med, da de måske har syntes at de fik for lidt for
udviklingskronerne som blev smidt i 2T konstruktionerne.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Rune Larsen

Dato : 07-12-01 11:26

Mads Lund wrote:

> Hvis du laver en lille tidsmæssig korrektion, og tager en eks 10 år gammel
> 2T maskine og sammen ligner men en nutids 4T motor, med samme
> cylindervolumen, er min regnestykke så ikke ved at gå op ?

En over 10 år gammel konstruktion (aprilia-motoren) yder 280 hk/ liter. Til
sammenligning yder en gade 4T'er vist kun lige under 200 hk/liter ? Havde
de forsket lidt videre i de 2T motorer havde de sikker været oppe over 300
hk/liter nu. Men det hele her er jo ren spekulation.

> Tjo, det er jo selvfølgelig en holdning
> Men hvor er det lige ypperligheden skiller ? så vidt jeg er informeret, så
> kører Doktoren hurtigere på 4T maskinen.

Jah, han har jo osse dobbelt så mange kubik at snyde med

> [...]
> ypperlige cyklerne kan blive. Jeg er ganske sikekr på at de nye 4T ræsere
> er/kunne være lige så lette som GP500 maskinerne.

Det er klart, men det er jo regler der er indført for trods alt at begrænse
udgifterne ved at køre ræs på GP-plan.
Jeg er også ganske interesseret i at køre 4T, hvis de kan få dem til at
være ligeså små og hurtige som 2T maskinerne. Kan de lave noget der
modsvarer en TZ250 med 100hk til 100 kg, så er jeg en køber, men ellers kan
det være ligemeget.

> Men det er jo i sidste ende nok fabrikanterne der har bestemt at der skal
> 4T maskiner med, da de måske har syntes at de fik for lidt for
> udviklingskronerne som blev smidt i 2T konstruktionerne.

Det argument kan jeg sagtens følge, men min påstand er bare at pga. visse
politiske aspekter, fik 2T motoren aldrig rigtig lov til at udvikle sig til
sit fulde potentiale, hvorfor jeg igen vil påstå vi kunne have haft
hurtigere og mindre forurenende 2T'ere idag.

Det er naturligvsi ren spekulation, og det er ikke noget rigtigt og forkert
i denne diskussion, men det her er altså bare min holdning

--
/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 07-12-01 12:31

> [...]
> de forsket lidt videre i de 2T motorer havde de sikker været oppe over 300
> hk/liter nu. Men det hele her er jo ren spekulation.

Tjo, R6 er vist lige over 200 hk/liter. Men de nye GP motorer kommer vel
pænt over 200 hk/l

Desuden glemmer vi jo helt turbomotorerne, for de yder pænt over 300
hk/liter uden problemer

> [...]
> være ligeså små og hurtige som 2T maskinerne. Kan de lave noget der
> modsvarer en TZ250 med 100hk til 100 kg, så er jeg en køber, men ellers

Tja, det kræver nok, at der kommer gang i 400 ccm 4T maskineriet igen, med
deltagelse i GP2 klassen.

> [...]
> sit fulde potentiale, hvorfor jeg igen vil påstå vi kunne have haft
> hurtigere og mindre forurenende 2T'ere idag.

Tjo, men markedsmæssigt vil de nok stadig have haft problemer. (udfra en
holdning om at 2T er knallerter og 4T er motorcykler)

> Det er naturligvsi ren spekulation, og det er ikke noget rigtigt og
forkert
> i denne diskussion, men det her er altså bare min holdning

Lad os nu bare hidse os op

Mads Lund
Ninja9rT

Fra : Rune Larsen

Dato : 07-12-01 13:57

Mads Lund wrote:

> Tjo, R6 er vist lige over 200 hk/liter. Men de nye GP motorer kommer vel
> pænt over 200 hk/l

Jah, så skal de bare fordobles for at nå det en 2-takter kan...

> Tja, det kræver nok, at der kommer gang i 400 ccm 4T maskineriet igen, med
> deltagelse i GP2 klassen.

Jeg kunne sagtens være seriøst interesseret i en 400cc 4-takter. Den skal
bare være lidt lettere. Kunne man bringe sådan en ned på de hersens 120 kg
og så den havde en 80 hk, var den interessant at køre noget standard-ræs
med.

> Tjo, men markedsmæssigt vil de nok stadig have haft problemer. (udfra en
> holdning om at 2T er knallerter og 4T er motorcykler)

Hurtige knallerter

--
/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 07-12-01 14:03

> [...]
> og så den havde en 80 hk, var den interessant at køre noget standard-ræs

Ditto. Hvis nu man tog en zxr400 motor med en literydelse på 250 hk (hvilket
ikke burde være det store problem) og stoppede i en RS250 ramme, og trimmede
vægten ned på de 120 hk, så havde man et rigtigt seriøst ræserjern.

> Hurtige knallerter

nemlig

Mads Lund
KTM300, knallert

Fra : Morten Dahl

Dato : 07-12-01 21:35

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
trimmede
> vægten ned på de 120 hk, så havde man et rigtigt seriøst ræserjern.

Nu kommer der noget skummelt frem bagerst i min hjernebakke, noget med en
eller anden gut der lagde en RG500,eller car det en RD500 motor i et RS250
stel. Hvistnok en lidt hidsig kombination.. Prøver lige om jeg kan luske
linket frem

-
MOrten Dahl

Fra : Morten Dahl

Dato : 07-12-01 21:50

"Morten Dahl" <News@mekasign.dk> skrev i en meddelelse
Prøver lige om jeg kan luske
> linket frem

her er lige et par links..

Hmm det va en RG500 motor, men self. er der plads til en RGV250 er der vel
også plads til en RG500

http://www.isk.kth.se/~isk_joan/RG-RS250_Article1.jpg

http://www.isk.kth.se/~isk_joan/RG-RS250_Article2.jpg

http://www.isk.kth.se/~isk_joan/RG-RS250_Article3.jpg

http://www.isk.kth.se/~isk_joan/RG-RS250_Article4.jpg

http://www.isk.kth.se/~isk_joan/Aprilia-RG.jpg

og her er der en masse andre billeder også..

-
Morten

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-12-01 23:26

> [...]
> http://www.isk.kth.se/~isk_joan/RG-RS250_Article4.jpg
> http://www.isk.kth.se/~isk_joan/Aprilia-RG.jpg
> og her er der en masse andre billeder også..

Det vildeste er vel nok at forsikringsselskabet blot sagde "No problem!"

Mvh
Steen

Fra : Morten Dahl

Dato : 08-12-01 12:08

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det vildeste er vel nok at forsikringsselskabet blot sagde "No problem!"

Tjae jeg havde lidt samme pudsige oplevelse med mt selskab. De har en regel
om maks.800cc. BASTA. så en GSF1200 måtte jeg ikke få ind hos dem, men da
jeg bekendtjorde dem med mine planer om turbo på min GSXR750 ´99 var der
ingen problemer, den var jo ikke ove 800cc. Jeg fik det sku på skrift

-
Morten Dahl

Fra : RpR

Dato : 08-12-01 00:09

> her er lige et par links..
>
> Hmm det va en RG500 motor, men self. er der plads til en RGV250 er der vel
> også plads til en RG500

Se DET er en rigtig knallert!

Fra : Armand

Dato : 08-12-01 12:29

> [...]
RS250
> stel. Hvistnok en lidt hidsig kombination.. Prøver lige om jeg kan

Til RG'eren tror jeg ikke at man kunne vinde andet end en mere nutidig
dæk-kombination ved nævnte stelskifte, eftersom at den i forvejen var
bestykket med alustel og supermagre fælge. Suzuki's firestemplede
calibre (á også monteret på RGV'erne!) står heller tilbage for RS'erens
bremser :-/

Men RD'eren kunne nyde godt af at komme i et alu-stel; men har stadig
mer-vægt qua starter-motor at skulle trækkes med!

I samme genre:
MOTORRAD har engang hældt en FZR 600 motor i et RGV-stel, husker jeg!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-12-01 13:06

Armand wrote:

> Men RD'eren kunne nyde godt af at komme i et alu-stel; men har stadig
> mer-vægt qua starter-motor at skulle trækkes med!

Der findes en hjmmemarkedsmodel af RD500'eren som har alustel. Desværre kun
solgt i japan.

--
/Rune

Fra : Armand

Dato : 10-12-01 18:44

> Der findes en hjmmemarkedsmodel af RD500'eren som har alustel.
> Desværre kun solgt i japan.

Uhm - Ren import-guf!

--
Armand.
(der dog nok stadig vil forblive blandt drømmerne, når det kommer til

Fra : Armand

Dato : 07-12-01 18:23

> En over 10 år gammel konstruktion (aprilia-motoren) yder 280 hk/
liter. Til
> sammenligning yder en gade 4T'er vist kun lige under 200 hk/liter ?

Mindre motorer har større literydelse, hvorfor man bliver nødt til at
hænge sig i noget der ligger nærmere hinanden - Akkurat som Mads
skriver!
Nærmeste sammenlignelige modeller må være RG 500'eren med 95 Hk (190
hk/l), og en moderne 600'er med 120 hk (200 hk/l). Dermed spændes der
over mere end Mads' 10 år; men meningen er den samme: Firtaggerne hár
udviklet sig forrygende!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 07-12-01 16:45

> [...]
at man
> godt kan få tilfredsstillende resultater udaf 4T motorer. Og da 4T

Blev der ikke lige skrevet at de netop havde fået lov at støje mere
(fordi at man ikke kan pumpe en firtagger så meget uden næsten fri
udstødning :-/ )???

> Desuden har 4T motorerne generelt længere levetid, hvilket unægteligt
> giver dem et bredere anvendelsesområde.

Også oppe i dén ydelsesklasse? :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-12-01 16:15

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> Som du jo nok vedm var 2T GP-replikaer det fedeste pis tilbage i 80'erne.
> Sidenhen er der kommet forskellige miljøkrav til, som mere eller mindre
har
> taget livet af 2-takterne.

Det her tror jeg er noget af et postulat, og hvis vi piller lidt ved det,
tror jeg ikke det holder i byretten!
Fx. så kunne man i en (kort!) periode købe RG500 og RD500, men der nåede
vist aldrig at komme mere end en model af hver, selvom 500 klassen har været
2-takts domineret i hvor mange år? Honda markedsførte aldrig en 500cc
2-takt, heller ikke Kawasaki og heller ingen andre. Salgstallene for RD500
var katastrofale, og den blev taget ud af produktion fordi den ikke tjente
penge. Det er muligt de to modeller var det fedeste pis I TEORIEN, men i
praksis var de begge et flop. Man kunne næsten sige de bare var noget pis.
Nu ved jeg godt at en topmodel ikke behøver sælge godt for at være en
succes, bare den trækker købere til de mindre modeller, og RD350 solgte jo
fint nok, meeeen.....

Begge cykler blev taget af plakaten så vidt jeg husker inden '90, så det var
IKKE miljøkrav der slog dem ihjel.
I dag kunne en 500cc 2-takt sikkert ikke klare miljøkravene.

Iøvrigt skal man være lidt varsom med termen "replika". Jeg har endnu ikke
set en salgbar replika der havde andet end nogle få konstruktionsmæssige
principper til fælles med prototypen, og det er naturligt nok, for der
bruges meget dyre materialer i prototyperne, de er bygget til ret kort
levetid og de er ofte så justerbare (og med lav brugervenlighed, da det er
eksperter der står for trimning) at almindelige brugere ville have svært ved
at bruge dem.

> [...]
> mindst 125ccm, der må ikke bruges indsprøjtning, og der er forskellige
> begrænsninger på materialerne der må bruges.

Her tror jeg der måske også er en lille vildfarelse. Motorsports
organisationerne er nærmest gift med producenterne, og hvis producenterne
ellers kan blive enige om en reglementsændring, så er det sjældent
organisatorerne ikke vil være med til at gennemføre det - medmindre der er
noget politisk i vejen.
Fx. blev der til '97 sæsonen i motocross i USA (AMA) pludselig åbnet for
4-takt op til 400cc i 250cc klassen, pudsigt nok samtidig med at Yamaha
havde en prototype klar på YZ400F.
Nu er der også åbnet for 250cc 4-takt i 125cc klassen på globalt plan. Det
faldt sammen med Yamaha's 250cc 4-takt markedsføring! (Og her var enduro
faktisk spydspidsen, her blev 250cc 4-takt klassen åbnet mens faktisk kun
Honda havde en racer klar.)

Rittig

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-12-01 16:40

Claus Rittig wrote:

> Fx. så kunne man i en (kort!) periode købe RG500 og RD500, men der nåede
> vist aldrig at komme mere end en model af hver, selvom 500 klassen har
> været 2-takts domineret i hvor mange år?

Siden engang i 70'erne, hvor de fandt ud af 2-taktere gav de bedste racere.
Honda prøvede desperat med deres NR500, men det virkede lissom ikke.

Men nu var det ikke specifikt 500 maskiner jeg hentydede til. 250'ere har
da været solgt i _meget_ længere tid, både herhjemme og i udlandet.

> Honda markedsførte aldrig en
> 500cc 2-takt, heller ikke Kawasaki og heller ingen andre.

Men honda havde da en 400cc maskine!

> Begge cykler blev taget af plakaten så vidt jeg husker inden '90, så det
> var IKKE miljøkrav der slog dem ihjel.
> I dag kunne en 500cc 2-takt sikkert ikke klare miljøkravene.

Jeg tror RD500 kom i 84, og vi må nok se i øjnene, at i 90 var den håbløst
outdated. Der var sket _ret_ meget med bl.a. stel og bremser, så det gav
vist ikke meget mening at fortsætte med den.

> Her tror jeg der måske også er en lille vildfarelse. Motorsports
> organisationerne er nærmest gift med producenterne, og hvis producenterne

Og alligevel har reglementet været meget restriktivt omkring motorene
udvikling. Hvis de er så interesserede i at de skulle udvikle motorer og
teknik, hvorfor lod de så ikke reglementet være mere frit? Man må da sige
at med 4Terne indtog er der åbnet en del mere op for teknikken end der
tidligere har været, og det syntes jeg bare 2T maskinerne også skulle have
haft lov til. Havde de haft det, havde vi muligvis haft rene, hurtige gade
2T maskiner nu.

--
/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 06-12-01 17:11

Rune, her er det de ganske almindelige markedskræfter der styre tingene.
Hvis der var et attraktivt marked for 250 - 500 ccm 2T maskiner, så havde
producenterne nok dyrket det område lidt mere. Problemet er at det marked
eksistere ikke. en 500 2T maskiner er der kun nogle ganske få entusiaster
der vil købe. Det samme skete for turbo cyklerne, idag ser man jo unægteligt
ikke mange std turbo cykler, mens det var hotteste mode tidligere, igen var
markedsgrundlaget nok ikke tilstede.

> [...]
> haft lov til. Havde de haft det, havde vi muligvis haft rene, hurtige gade

Der er jo lige ert grundlæggende problem omkring smøring af stempelringene i
en 2T motor, og indsprøjtning eller ej, så vil man til stadighed brænde
smøreolie af i en 2T motor.
Og mon ikke restriktionen omkring 125 ccm cylindre kan tilbageføres til de
glade dage, hvor man så V8 guzzier 6 cyl 50ccm cykler og lignende. Hvilket
man afskaffede (jeg ved ikke lige hvorfor, men vel for at gøre konkurrencen
mere lige og dermed mere spændende)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-12-01 18:29

Mads Lund wrote:

> [...]
> eksistere ikke. en 500 2T maskiner er der kun nogle ganske få entusiaster

Det er klart. Jeg tror dog stadig der ville være et niche til 500cc GP
replicaer. Det kan da heller ikke være mange RC45 etc. de har langet over
disken.

> Der er jo lige ert grundlæggende problem omkring smøring af stempelringene
> i en 2T motor, og indsprøjtning eller ej, så vil man til stadighed brænde
> smøreolie af i en 2T motor.

Nu bevæger jeg mig lidt væk fra det jeg startede med, men iflg. orbitals
hjemmeside (og det skal de jo skrive) så er det åbenbart muligt at
konstruere en 2T motor, så den ikke forurener ret meget. Jeg vil helst ikke
bevæge mig længere ud af den tråd

> [...]
> man afskaffede (jeg ved ikke lige hvorfor, men vel for at gøre
> konkurrencen mere lige og dermed mere spændende)

Tror mere det havde noget med de sindsyge 3 cylindrede 125'ere at gøre, der
havde et utal af gear osv. Konstruktionerne blev for dyre/vilde for den
tid. Mon ikke man kunne have fundet et passende komprimis nutildags.

--
/Rune

Fra : RpR

Dato : 07-12-01 00:28

> [...]
> hjemmeside (og det skal de jo skrive) så er det åbenbart muligt at
> konstruere en 2T motor, så den ikke forurener ret meget. Jeg vil helst

Ved ihvertfald at Aprilia's SR 50 Ditech forurener minimalt sammenlignet med
andre 50cc 2-taktere. Og så render den næsten dobbelt så langt på literen.

Fra : madcat

Dato : 07-12-01 08:45

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev
> Men nu var det ikke specifikt 500 maskiner jeg hentydede til. 250'ere har
> da været solgt i _meget_ længere tid, både herhjemme og i udlandet.

Alligevel er også det marked stærkt begrænset. Prøv at se på, hvor hurtigt
en ny Priller RS 250 rasler ned i pris, når den kommer på gaden :-/

--
Susanne

Fra : Poul B-H

Dato : 07-12-01 20:55

Honda Træningstider på Catalunya for 2 & 4T maskiner:

http://www.motograndprix.com/Site/main/news_full_story.jsp?IDEdition=6315

--
Poul B-H
MC21 NSR250SE

Fra : Armand

Dato : 07-12-01 18:20

> Siden engang i 70'erne, hvor de fandt ud af 2-taktere gav de bedste
racere.
> Honda prøvede desperat med deres NR500, men det virkede lissom ikke.

Længere tilbage (Agostini's tid), hvor reglementet(!) pillede
cylinderantallet ned, hvorefter at Honda's sekscylindrede (250'ere?) og
de Guzzi's V8'ere blev disfavoriseret således at kun to-taggerne
kunne gøre sig!

> Men honda havde da en 400cc maskine!

Jup! 50 ccm mere i forsøget på at kompensere for manglende YPVS-ventil!
Så dén hører egentlig til i 3½'er-klassen!

> [...]
så det
> gav vist ikke meget mening at fortsætte med den.

I modsætning til den samtidige RG 500'er var RD'eren for lavtydende og
for tung (selvstarter og stålstel).
Selvom det i mine øjne var den flotteste (har aldrig kunne lide Zuki's
daværende design á store flade sideskjolde, som også på GSXR 750/1100!),
var det hårde odds i lige dén klasse :-/

> [...]
> tidligere har været, og det syntes jeg bare 2T maskinerne også skulle
> have haft lov til. Havde de haft det, havde vi muligvis haft rene,

Got a point there!

Hva' mæ' totagger-udviklingen med det nye reglement??
Måske at uretfærdigheden er rettet nu og at det måske netop giver
totaggerne en chance mere :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-12-01 18:59

> [...]
> cylinderantallet ned, hvorefter at Honda's sekscylindrede (250'ere?) og
> de Guzzi's V8'ere blev disfavoriseret således at kun to-taggerne

Åh ja, og Honda's 5-cylindrede 125cc 4-takter blev også pludselig dømt ude,
for vandt også VM lidt for suverænt (med Taveri på nakken).

Rittig

Fra : Armand

Dato : 07-12-01 16:19

> [...]
ikke
> set en salgbar replika der havde andet end nogle få

Netop RG500'eren lå så tæt op ad den allerede dengang bedagede
baneracer's konstruktion, at man eftersigende kunne montere de originale
racerudstødninger - og det er da lidt på vej :-/
Men ellers giver jeg dig ret i at det kun er den umiddelbare
motor-konstruktion, samt designet at der replikeres i almindelighed.

> [...]
> faldt sammen med Yamaha's 250cc 4-takt markedsføring! ......enduro-
> 250cc 4-takt klassen åbnet mens faktisk kun Honda havde en racer

Hæ! Det lyder lidt som den polemik der har været omkring DMU-RR og
Aprilias 50'er! Det er altså ikke fra fremmede at man har det!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-12-01 19:02

> Hæ! Det lyder lidt som den polemik der har været omkring DMU-RR og
> Aprilias 50'er! Det er altså ikke fra fremmede at man har det!

Importører og forhandlere betaler faktisk et 6-cifret beløb til DMU's drift
hvert år, har jeg hørt fra pålidelig kilde, så det er vel ikke så mærkeligt
at de har lidt at skulle have sagt?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 08-12-01 12:22

> [...]
drift
> hvert år, har jeg hørt fra pålidelig kilde, så det er vel ikke så

Uden at ville sprede gylle i et offentligt forum som dette, var
DMU-balladen nok snarere et klassisk spørgsmål om at vælge blandt for
mange kasketter :-/

--
Armand.

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 04-12-01 12:38

4-takteren er jo også ny for Valentino. Det er en helt anden kørestil med
væsentlig mere motorbremse. Bare vent til Valentino (og Biaggi/Checa for den
sags skyld) har fundet ud af, hvordan skidtet skal køres, så er jeg bange for
at alle 2-takts kørere for alvorligt baghjul.

-Jacob

Fra : palle jarnbak

Dato : 06-12-01 00:25

Poul B-H wrote:

> GP træning:
> Katoh kører næsten ligeså hurtigt på en 2001 2 takter som Valentino på
> nyudviklet 4 takter, selvom det er første gang Katoh kører 500ccm.

2-takt er det ikke noget man bruger til kædesave og kanttrimmere.Lad os få
4-takt i GP og diesel i formel 1.
Hej Palle

Fra : RpR

Dato : 06-12-01 06:53

> 2-takt er det ikke noget man bruger til kædesave og kanttrimmere.Lad os få
> 4-takt i GP og diesel i formel 1.

2-taktere kører klatten! nå! =)

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-12-01 14:43

Poul B-H wrote:

> [...]
> prøv at lægge mærke til omdrejningerne når Valentino laver wheelie !
> 5000rpm? sejtræk som en Volvo diesel! og så lyder den som en Ducati/Norton

Det sejeste er der hvor den motorbremser så meget, at hans linie bliver så
bred han er ved at ryge i gruset

--
/Rune