Beige G3 død
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 03-12-01 10:36

Hejsa.

En af mine venner har forsøgt sig med at installere OS X 10.1 på sin beige
G3. Det skulle han tilsyneladende ikke have gjort. Når har tænder den nu,
kommer lyden af smadret glas (!) i stedet for den normale "klooonggg" start
lyd. Derudover er maskinen død. Ikke engang lys i skærmen!

Er her mon nogen der har en løsning til dette?

Zappe Pram, boote fra OS 9 CD og alle de gængse former for "genoplivning" er
afprøvet. Han har desuden fjernet alt udstyr fra maskinen, inkl. ekstra
grafikkort, harddiske mv....

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-12-01 15:17

> From: Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com>
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Date: Mon, 03 Dec 2001 10:35:47 +0100
> Subject: Beige G3 død
>
> Zappe Pram, boote fra OS 9 CD og alle de gængse former for "genoplivning" er
> afprøvet. Han har desuden fjernet alt udstyr fra maskinen, inkl. ekstra
> grafikkort, harddiske mv....

Lyden af smadret glas er en indikator for RAM fejl. Prøv ramklodserne af en
af gangen.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 03-12-01 17:17

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Lyden af smadret glas er en indikator for RAM fejl. Prøv ramklodserne af en
> af gangen.

Kan man regne med at en computer starter normalt (ivhertfald uden lyden)
hvis den f.eks. kun har en enkelt 2mb blok?

MVH ANR

"Mmmm... Sixty-four Slices of American Cheese"
-Homer Simpson

Fra : thomas schreiber

Dato : 03-12-01 20:34

en G3 er nok ikke tilfreds emd en 2mb klods... tvivler også på at der
findes 168pins 2mb moduler.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 03-12-01 21:21

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> en G3 er nok ikke tilfreds emd en 2mb klods... tvivler også på at der
> findes 168pins 2mb moduler.

He, he. Det jeg tænkte på var mere min gamle IIfx'er som har tilsvarende
problem. Se evt. min forespørgsel for en uges tid siden.

MVH ANR

"Oh, meltdown. It's one of those annoying 'buzzwords'. We prefer to call
it an unrequested fission surplus."
-Montgomery Burns

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-01 05:35

Hej Peter

?? Nå! - Hvornår er det blevet sådan, at installation af X ødelægger RAM'en i en
Beige G3?

Peter Kiil wrote:

> Lyden af smadret glas er en indikator for RAM fejl. Prøv ramklodserne af en
> af gangen.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-01 05:43

Hej Gunnar

Gunnar Kristiansen wrote:

> [...]
> kommer lyden af smadret glas (!) i stedet for den normale "klooonggg" start
> lyd. Derudover er maskinen død. Ikke engang lys i skærmen!

Den lyd kender jeg! - Jeg prøvede samme på min G3/233DT på en 4gb disk med
samme resultat. Men jeg var så heldig, at jeg fik den startet fra CD drevet med
OS 9 CD'en, selvom det tog nogle forsøg. - Så det er én af grundene til, at jeg
ikke vil køre X på den maskine.

> Er her mon nogen der har en løsning til dette?

Prøv at få ham til at trykke på 'reset' kanppen på bundkortet. Det kan nemlig
godt være den prædefinerede firmware, der har fået 'en over tuden'.

Fra : N/A

Dato : 04-12-01 08:49

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-12-01 08:49

in article 3C0C5236.42F132BA@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 04/12/01 5:34:

> Hej Peter
>
> ?? Nå! - Hvornår er det blevet sådan, at installation af X ødelægger RAM'en i
> en
> Beige G3?

Det er vist ikke helt det jeg skriver. Og iøvrigt er du vist ikke manden til
at udtale dig om installation af X.

Prøv at læse lidt på det her. Du kunne nok lære lidt af det:

<http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/query?type=ids&
val=14438>

Iøvrigt ville det være rart hvis du kunne lære at quote rigtigt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-01 15:20

Hej Peter

Når manden stiller et spørgsmål omkring det faktum, at hans maskine går død efter
forsøget på at installere OS X, og du så svarer på den lidet konstruktive måde ved
at hævde, at det er hans RAM, der er noget galt med, så vil jeg umiddelbart
vurdere, at du ikke har læst, hvad han skriver og kun det, du ser mht. den lyd.

Og som du vil se af mit svar til ham, så har jeg selv prøvet at installere X på
min egen G3/233DT, - og jeg fik _nøjagtig_ det samme resultat, bortset fra, at det
lykkedes for mig at få min maskine igang igen!

Og i øvrigt så har jeg intet skrevet om, at 'the deathchime' ikke også kommer ved
de tilfælde, hvor en RAM kreds fx. er stået af!

Og mht. din henvisning til såkaldt 'rigtig quotning'. Så står der ingen steder en
hujende dyt om, at man _skal_ skrive nedenunder. Der står, det _anbefales_, og det
er langt fra det samme som et krav.

Der er andre her i gruppen, der burde lære mere om hvordan man både quoter og
klipper i indlæg, når man svarer. Det er hamrende irriterende, at man skal
scrolle en halv kilometer ned i en tekst, der hele tiden består af diverse
afsendere og sigs + op til 3-5 linier mellem svar og gensvar. - Og så allernederst
står der måske kun et eneste ord.

- Og Peter, du har ´én gang fået en advarsel om fremover at afholde dig fra at
genere mig. Nu får du én til, og hvis du ikke fremover retter dig efter den
'næse', du tidligere har fået, skal jeg nok sørge for, at du kommer til det! - Jeg
håber det er forstået? - Det sidste '?' kræver ikke noget svar her i gruppen men
kun over for dig selv!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-01 16:33

In article <3C0CDB7E.22D5B4EF@mail1.stofanet.dk>,

> Og mht. din henvisning til såkaldt 'rigtig quotning'. Så står der
> ingen steder en hujende dyt om, at man skal skrive nedenunder. Der
> står, det anbefales , og det er langt fra det samme som et krav.

Det er fra nu af et krav for at holde sig ude af mit killfilter.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-01 05:11

Hej Martin

Hvad _dine_ krav angår, så rager det mig en høstblomst! - Jeg synes, det
er temmelig fantastisk, at I er nogle stykker, der bliver ved med jeres
pladder om, hvad man skal og ikke skal her i gruppen. Der er f"""" ingen
af jer, der har nogen som helst form for politistatus, men I tiltager jer
en myndighed, som I overhovedet ikke har!

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-01 06:18

In article <3C0D9E43.5A263B56@mail1.stofanet.dk>,

> Hvad dine krav angår, så rager det mig en høstblomst!

Det er skam helt i orden, jeg gider bare ikke at se på dit rod længere.

Du befinder dig nu i mit kill-filter.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : J. C. Voss

Dato : 04-12-01 16:33

[snip]

> [...]
> diverse afsendere og sigs + op til 3-5 linier mellem svar og gensvar. - Og
> så allernederst står der måske kun et eneste ord.

***ROTFLMAO***

Det er da nok den _dårligste__undskyldning_ - fordi andre gør et dårligt
stykke arbejde når de citerer så retfærdiggør det, at du heller ikke
gider gøre det ordentligt?

Geeeeeez!

Hvis alle tænkte sådan ville det være umuligt at følge med i indlægende
på DEM. Som det er nu er det kun dine der ligner en hunds middagsmad,
dem der er dårlige til at klippe poster i det mindste i bunden så man
har en chance for at se hvad det er de svarer på. Med dine indlæg, skal
man først læse dit svar, derefter det oprindelige spørgsmål og et
tidligere svar på det - ikke ligefrem nogen logisk måde at føre samtaler
på.

Læg mærke til at dette oprindeligt stod i et indlæg der var top-postet,
med for lange linier og for lang signatur. Jeg kunne ikke sende det med
'Suppen' fordi linierne i det citerede var over 80 char.

"Life it seems, is not without a sense of irony".

[snip resten]

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://verture.subnet.dk/blog/> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-01 16:44

> Nu får du én til, og hvis du ikke fremover retter dig efter den 'næse', du
> tidligere har fået, skal jeg nok sørge for, at du kommer til det!

hvordan ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-12-01 17:15

> [...]
> diverse afsendere og sigs + op til 3-5 linier mellem svar og gensvar. - Og
> så allernederst står der måske kun et eneste ord.

Det skal vel ikke være en undskyldning for at du også bærer dig fjollet
ad

Når du top poster uden at klippe irrellevant væk, så bliver jeg nødt til
at scrolle til bunden alligevel for at se om du quoter igen længere
nede.

Signatur deleren består at to bindestreger, et mellemrum og et
vognskift. Du mangler et mellemrum i din!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-01 05:18

Hej Michael

Nej, det gør jeg rent faktisk ikke, men jeg bruger, du du nok véd eller kan
finde ud af, ikke MacSoup.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-01 07:41

> Nej, det gør jeg rent faktisk ikke, men jeg bruger, du du nok véd eller kan
> finde ud af, ikke MacSoup.

Derfor kan du vel godt bruge usenet standarten for signatur adskillelse
? ellers kan du lige så godt sløjfe dine adskillelsestegn.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-12-01 11:37

> Nej, det gør jeg rent faktisk ikke, men jeg bruger, du du nok véd eller kan
> finde ud af, ikke MacSoup.
>

> mvh. Erik Richard
>
> --
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC

I fald du mener at du ikke mangler omtalte mellemrum fordi det ikke
behøves bruger du ikke standard adskillelsestegn. Hvis du mener det er
der tager du fejl - Prøv at kigge efter!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-01 14:33

Hej Michael

Jeg har checket efter, og der er et mellemrum i min signatur. Tankestregerne er
ikke nogen, jeg har sat ind, men Netscape genererer dem selv.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-12-01 15:25

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Jeg har checket efter, og der er et mellemrum i min
> signatur. Tankestregerne er ikke nogen, jeg har sat ind, men
> Netscape genererer dem selv.

Det hedder "-- " som signatur adskiller. Det virker som om, at du har
maltrakteret din Netscape, Erik. Hvad med at installere en frisk kopi
inklusiv indstillingsfiler? Så kunne du jo ved samme lejlighed prøve
f.eks. Mozilla, der j også vil give dig en browser fra dette
århundrede

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-01 04:36

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Det hedder "-- " som signatur adskiller.

- Lige netop! - Nu 'maltrakterer' jeg, - som du skriver nedenfor, - NC...
Prøv at kigge på skilletegnene ved min signatur.... - og ja, jeg véd godt,
at de nu ikke fungerer som skilletegn i denne mail.

> Det virker som om, at du har
> maltrakteret din Netscape, Erik. Hvad med at installere en frisk kopi
> inklusiv indstillingsfiler?

Det gør jeg rent faktisk hver gang, jeg får en ny version, så jeg tror
ikke, det vil hjælpe noget, - eller give et andet resultat

> Så kunne du jo ved samme lejlighed prøve
> f.eks. Mozilla, der j også vil give dig en browser fra dette
> århundrede

Hm... - Jeg har haft 0.95 installeret og brugt den i en tid, men den er
faktisk værre end 0.94. - Så jeg venter nok til den første 'main release'
kommer på gaden.

mvh. Erik Richard

"-- "

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-12-01 23:35

> - Lige netop! - Nu 'maltrakterer' jeg, - som du skriver nedenfor, - NC...
> Prøv at kigge på skilletegnene ved min signatur.... - og ja, jeg véd godt,
> at de nu ikke fungerer som skilletegn i denne mail.

Hmm... det lader til at Netscaper "æder" det mellemrum... Det er nok i
bedste mening at den ryder lidt op, men i dette tilfælde er det
temmeligt uheldigt!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-12-01 01:33

> Hej Thomas

Jeg tror ikke du har kigget ordentligt efter. Hvis Netscape selv generer
de to tankestreger så skal du ikke regne med at den også kan finde ud af
at sætte et mellemrum. Hvis du mener at det er i orden så må jeg nok
skuffe dig. Din signatur indeholder _ikke_ et mellemrum. Og det er som
Macsoup bruger faktisk meget nemt at tjekke, da alle "rigtige"
signaturer skrives med gråt istedet for sort.

> - Lige netop! - Nu 'maltrakterer' jeg, - som du skriver nedenfor, - NC...
> Prøv at kigge på skilletegnene ved min signatur.... - og ja, jeg véd godt,
> at de nu ikke fungerer som skilletegn i denne mail.

Man kan altid diskutere om hvorvidt man "gider" at følge diverse
standarder, men det er lidt ærgeligt at du medgiver at du vil følge
standarden og lave en "ordentlig" signatur og så overhovedet ikke gør
det alligevel...

> "-- "

Og ja, bortset fra de to "" så er denne signatur "rigtig", prøv at lave
det samme maltrakteriingsnummer men udelad de to "" så tror jeg det
virker

--
Mvh Nicolai Brandt
"I uvejret beder den vise til Gud, ikke om sikkerhed for

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-01 05:31

Hej Nicolai

Nu bliver det 'sjovt' -)

Nicolai Brandt wrote:

> Og ja, bortset fra de to "" så er denne signatur "rigtig", prøv at lave
> det samme maltrakteriingsnummer men udelad de to "" så tror jeg det
> virker

Anførselstegnene "" har jeg sat for at vise, at der er et mellemrum

> "--"
> Mvh Nicolai Brandt

Men prøv så at kigge på din egen signatur, - dér er der heller ingen mellemrum.
(Igen er det mig, der har sat "" for at markere

"-- "

Med Copy+Paste har jeg kopieret disse to og igen sat "" på den ene for at vise,
at mellemrummet er der i begge, - ligesom i den fulde signatur. I ingen af
tilfældene har jeg sat markøren lige efter det sidste '-' men et godt stykke
væk fra tegnene, så jeg ikke ved et tilfælde skulle komme til at fjerne
mellemrummet

Som et forsøg sender jeg den lige til mig selv også for at se, hvad resultatet
bliver.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 06:56

> Men prøv så at kigge på din egen signatur, - dér er der heller ingen
> mellemrum. (Igen er det mig, der har sat "" for at markere

det er der altså... det er din newsclient der stripper dem fordi du
bruger QP, få nu slået QP fra!

se Message-ID: <3C0E96EF.93402322@niels-ebbesen.net>, Netscape 4.7x kan
sagtens lave korrekt signatur adskillelse hvis QP slås fra...

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-12-01 23:04

> det er der altså... det er din newsclient der stripper dem fordi du
> bruger QP, få nu slået QP fra!

Selvfølgelig. Jeg tænkte nok der var en logisk forklaring på de
manglende mellemrum... Men hvis Erik _ikke_ vil slå QP... tja, så er vi
vist efterhånden tilbage hvor mange af disse beklagelses tråde
starter... Jeg tror bare jeg stopper her.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 07-12-01 23:47

> [...]
>
> se Message-ID: <3C0E96EF.93402322@niels-ebbesen.net>, Netscape 4.7x kan
> sagtens lave korrekt signatur adskillelse hvis QP slås fra...

For satan, at vi skal bruge tid på det her!

Mojn, Thomas

--
If Bill Gates had a dime for every time a Windows box crashed...
... Oh, wait a minute, he does.

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-12-01 19:25

Min far er stærkere end din far! :oÞ

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Christian Bech

Dato : 05-12-01 11:28

> Og mht. din henvisning til såkaldt 'rigtig quotning'. Så står der ingen
> steder en hujende dyt om, at man _skal_ skrive nedenunder. Der står, det
> _anbefales_, og det er langt fra det samme som et krav.

Der er en grund til at det anbefales og du kan jo åbenbart godt selv se
fidusen i at skrive under det, du svarer på - ellers forstår jeg ikke,
at du bla. gør det i <news:3C0D9BF5.48631502@mail1.stofanet.dk>

Når du ikke engang er konsistent med dig selv i dine svarmetoder,
tvinger du jo netop folk til at scrolle igennem hele teksten, fordi du
indimellem skriver nederst i et indlæg.

Det vil kræve så lidt af dig at benytte den samme konvention som alle
andre og derfor beder jeg dig høfligt og med al respekt om at gøre det.

> [...]
> diverse afsendere og sigs + op til 3-5 linier mellem svar og gensvar. - Og
> så allernederst står der måske kun et eneste ord.

Ja, det er også træls. Bemærk "også". At klippe unødig tekst væk er også
anbefalelsesværdigt ligesom det at svare under spørgsmålet - så vidt jeg
husker står disse to råd ovenikøbet på samme side på
http://www.usenet.dk/

Grunden til at der er tale om anbefalinger er naturligvis at
Infogruppen, der står bag usenet.dk, ikke har nogen lovgivende magt,
reglerne administreres i stedet af de enkelte ISP'er. Anbefalingerne
skal således ikke opfattes som et regelsæt, men snarere som en slags
Usenets Emme Gad.

> [...]
> kommer til det! - Jeg håber det er forstået? - Det sidste '?' kræver ikke
> noget svar her i gruppen men kun over for dig selv!

Når man advarer og truer med en konsekvens, har det oftest den modsatte
virkning, når der ikke er nogen mulig konsekvens - så bliver det blot
til en provokation.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-01 14:12

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> [...]
>
> Når du ikke engang er konsistent med dig selv i dine svarmetoder,
> tvinger du jo netop folk til at scrolle igennem hele teksten, fordi du

Hvis du nu gik gennem - lad os sige de sidste 1-200 indlæg, osm jeg har svaret
på, så vil du faktisk finde, at der endda er meget stor logik / konsekvens i
den måde, hvorpå jeg svarer.

Er det et kort og rimelig enkelt spørgsmål, der kræver et svar, så kører den
altid som 'toptekst', som der var en, der kaldte det. Er det derimod et
spørgsmål, der er / kan være delt i mange enkeltdele, svarer jeg under de
enkelte punkter i spørgsmålet, - faktisk som det, jeg gør lige nu. - Og når du
har set 'mvh', så er der ikke mere i det, jeg skriver, og du behøver ikke lede
videre i en tekst efter evt. mere fra mig.

> Det vil kræve så lidt af dig at benytte den samme konvention som alle
> andre og derfor beder jeg dig høfligt og med al respekt om at gøre det.

Kræve lidt? - Nej, det vil kræve en total omstrukturering af hele min IT
opsætning, og det her er den eneste gruppe, hvor nogle folk er så emsige.

Jeg har en gang tidligere skrevet omkring det her, hvor jeg påpegede, at jeg
har langt over 1000 adresser liggende i min adressebog, og hvis jeg skulle lave
opsætning til hvert enkelt, vil det kræve adskillige dages arbejde, da jeg i og
med, at jeg bruger Netscape, skal lave en indgangsprofil for hver enkelt
adresse.

Og så véd jeg godt, at nogle vil sige, at jeg så bare skal skifte til MacSoup,
men jeg ønsker ikke at bruge det program, og jeg ønsker da slet ikke at bruge
et program, som jeg i bund og grund finder værdiløs til både _mit_ formål, -
men også generelt. Du må lige betænke én ting. - MacSoup er aldeles ikke
velegnet til folk, der har synsproblemer. Den arbejder elendig med alle de
forskellige forstørrelsessystemer, jeg har prøvet, og det er nok alle dem, der
findes på markedet med undtagelse af det værktøj - PixelView - der er i OS X,
men som jeg har haft andre til at teste, og de har fundet, at den er endda
endnu værre end de værste shareware og freeware tools til forstørrelsesformål.

Det at finde, teste og vurdere den slags programmer og værktøjer er trods alt
en del af mit arbejde. - Og ærlig talt, så synes jeg, som jeg også har skrevet
tidligere, at det er underligt, at det kun er i den her gruppe, at der er så
megen snak om - hvem, hvad, hvor, hvordan osv., at der skrives / svares på
indlæg.

> [...]
> reglerne administreres i stedet af de enkelte ISP'er. Anbefalingerne
> skal således ikke opfattes som et regelsæt, men snarere som en slags

Jo, de kunne såmænd godt indføre et regelsæt, som var bindende, hvis det var
det de ville gøre, men det vil så samtidig kræve, at hver enkelt gruppe / liste
skulle være 'moderator'-styret. - Og jeg tror ikke, man får nogen til at gøre
det job uden en klækkelig betaling. Og hvor vil så den frie
informationsudveksling være henne? - '...gone with the wind...' - Og det vil
usenet også være i løbet af meget kort tid.

Og så glemte jeg egentlig i mit første var her, at en anden af de ting, jeg
synes er edderspændt irriterende er, at når der bliver stillet et konkret
spørgsmål om et eller andet, - så går der højst 2-3 gensvar, før spørgsmålet er
væk og tråden er forvandlet til ukendelighed... Sp: "Hvorfor kan jeg ikke
starte min computer?" - Sv: "Har din svigermor været på besøg?" - Gensv: "Nej,
hendes cykel er punkteret..., men hvorfor kan jeg så stadig ikke starte min
computer?" - Gen-gensv: "Jamen, hun har da bil..." (((- - Hvad har en sådan
tråd at gøre med det opr. spørgsmål? - INTET!!!

> Når man advarer og truer med en konsekvens, har det oftest den modsatte
> virkning, når der ikke er nogen mulig konsekvens - så bliver det blot
> til en provokation.

Ja, især fra folk, der ikke forstår hverken en pæn henstilling eller et vink
med en vognstang. - Men det er jo åbenbart sådan, at nogle tror, de kan tillade
sig at svine andre til i fuld offentlighed, uden at det får nogen som helst
form for konsekvenser. Den her gruppe er faktisk ikke så slem, som andre
grupper, jeg har været inde på, eller som jeg har subscriberet på. - Men den
kan til tider være strid nok endda!

Og ja! - Jeg har taget de første skridt til at få 'hr. Peter' til at 'opføre'
sig som et normalt menneske.

Og Christian, du kan da også være hård i din kritik, men jeg mener trods alt
ikke, at du nogensinde - ihvertfald over for mig - er 'gået over den nok så
berømmelige streg' i dine kommentarer og svar.

Fra : Christian Bech

Dato : 05-12-01 15:09

> Hvis du nu gik gennem - lad os sige de sidste 1-200 indlæg, osm jeg har
> svaret på, så vil du faktisk finde, at der endda er meget stor logik /
> konsekvens i den måde, hvorpå jeg svarer.

Dem har jeg skam set - jeg læser stort set alt i denne gruppe.

> [...]
> når du har set 'mvh', så er der ikke mere i det, jeg skriver, og du
> behøver ikke lede videre i en tekst efter evt. mere fra mig.

Du benytter stadig to forskellige paradigmer. Det er efter min mening
uhensigtsmæssigt og forvirrende.

> Kræve lidt? - Nej, det vil kræve en total omstrukturering af hele min IT
> opsætning, og det her er den eneste gruppe, hvor nogle folk er så emsige.

I dette tilfælde sigtede jeg kun til citationskonventionen - den kræver
ikke en anden opsætning.

> [...]
> der er så megen snak om - hvem, hvad, hvor, hvordan osv., at der skrives /

I de fleste grupper på den danske del af Usenet vil du finde en stor
gruppe brugere, som falder ind under det, du kalder "emsige". Det
skyldes at der ims. til internationale grupper ikke er blevet givet op i
fht. de konventioner, der har hersket fra før netadgang blev
hvermandseje.

> [...]
> frie informationsudveksling være henne? - '...gone with the wind...' - Og
> det vil usenet også være i løbet af meget kort tid.

Nej, det kan de faktisk ikke. Sådan fungerer hierarkiet ikke. Dels er
det TDC, der ejer de danske grupper og dermed bestemmer om de ville
sanktionere noget sådant og dels skulle en sådan beslutningeproces først
diskuteres i dk.admin, og der er ikke noget der tyder på, at en
gennemgribende moderation vil kunne accepteres.

> [...]
> jeg så stadig ikke starte min computer?" - Gen-gensv: "Jamen, hun har da
> bil..." (((- - Hvad har en sådan tråd at gøre med det opr. spørgsmål? -

dk.edb.mac er ikke et supportforum, men en debatgruppe. Hvis man vil
have præcise svar, så kan man købe sig til den hjælp.

Trådene kan ganske vist udvikle sig vildt i denne gruppe - men det er
netop styrken ved gruppen at den er lidt sludrende. På den måde opstår
der et socialt fællesskab, der virker motiverende for folks lyst til at
blive hængende og dermed har vi flere deltagere og flere erfaringer at
trække på.

> [...]
> subscriberet på. - Men den kan til tider være strid nok endda!
>
> Og ja! - Jeg har taget de første skridt til at få 'hr. Peter' til at

Har du klaget til hans udbyder pba. denne tråd? Det får du næsten helt
sikkert ikke noget ud af.

> Og Christian, du kan da også være hård i din kritik, men jeg mener trods
> alt ikke, at du nogensinde - ihvertfald over for mig - er 'gået over den
> nok så berømmelige streg' i dine kommentarer og svar.

Det håber jeg skam heller ikke. At jeg ikke gider sylte mine indlæg ind
i høflighedsfraser og smileys skal ikke opfattes som om jeg er kronisk
sur.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-01 03:31

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> I.....I
>
> Du benytter stadig to forskellige paradigmer. Det er efter min mening
> uhensigtsmæssigt og forvirrende.

Her er vi uenige. - Jeg finder det tværtimod logisk. Jeg er med i en del
grupper både her i DK og i udlandet - især USA, og det er rent faktisk den
metode, der er mest gængs i de grupper.

> I dette tilfælde sigtede jeg kun til citationskonventionen - den kræver
> ikke en anden opsætning.

I og med at jeg bruger NC, hvor man i de fleste grundindstillinger ikke kan
differentiere mellem news og mail, så vil det betyde, at jeg skal køre en hel
del ting manuelt og ikke automatisk, som jeg gør nu, så jo, det vil kræve en
del ændringer og ikke mindst bruge mere tid.

> [...]
> skyldes at der ims. til internationale grupper ikke er blevet givet op i
> fht. de konventioner, der har hersket fra før netadgang blev

Hm, så er jeg ikke stødt på dem endnu -) - Jeg har stødt på nogle ganske få i
nogle grupper, men det er faktisk personer, der brokker sig over alt og alle -
lige fra folks måde at stave på og til quotning og emner....

> [...]
> diskuteres i dk.admin, og der er ikke noget der tyder på, at en
> gennemgribende moderation vil kunne accepteres.

Jeg vil give dig ret i, at de nok ikke vil gøre det pga. omkostningerne, men de
har da muligheden og retten til at gøre det.

> [...]
> der et socialt fællesskab, der virker motiverende for folks lyst til at
> blive hængende og dermed har vi flere deltagere og flere erfaringer at

Som prof kan du købe dig til hvad som helst (næsten da), men der er jo også en
hel del studerende i bl.a. denne gruppe, og det er de færreste, der har råd til
at købe sig til den hjælp. Og både som prof og privat forventer jeg da, at man
i det mindste får et svar på et konkret spørgsmål og ikke som ovenfor beskrevet
en gang volapyk, der intet har med sagen at gøre.

Jeg har sandelig ikke noget mod en OT diskussion, men jeg har noget imod, at
man uden videre kører en tråd totalt af sporet allerede i det første forsøg
(eller mangel på samme) på et svar.

> Har du klaget til hans udbyder pba. denne tråd? Det får du næsten helt
> sikkert ikke noget ud af.

Se mit svar til Peter K i denne tråd.

> Det håber jeg skam heller ikke. At jeg ikke gider sylte mine indlæg ind
> i høflighedsfraser og smileys skal ikke opfattes som om jeg er kronisk
> sur.

Jeg burde nok i stedet for at skrive "gået over den nok så berømmelige streg" -
have skrevet "...brugt / kommet med personlige angreb...", - det dækker nok
lidt bedre, hvad jeg mener.

Fra : Christian Bech

Dato : 06-12-01 19:53

> Her er vi uenige. - Jeg finder det tværtimod logisk. Jeg er med i en del
> grupper både her i DK og i udlandet - især USA, og det er rent faktisk den
> metode, der er mest gængs i de grupper.

Her er det væsentligt at holde sig for øje, at dk.edb.mac er en
Usenet-gruppe og ikke et webforum, en mailingliste eller en lokalt
baseret server, derfor er det min holdning, at man bør gøre sit bedste
for at respektere de konventioner, der er gældende.

> [...]
> en hel del ting manuelt og ikke automatisk, som jeg gør nu, så jo, det vil
> kræve en del ændringer og ikke mindst bruge mere tid.

Mht. citation så kan jeg altså ikke se, at det kræver andet end at du
dapper nogle gange på pil-ned så du kommer ned under det, du svarer på
og ligeledes sletter en del overflødig tekst. Det tager lidt længere
tid, men er det ikke det værd for at opfylde det ønske om overskuelighed
som ikke er blevet modstridt?

Jeg må fx også bruge tid på manuelt at fraklippe andres signaturer inden
jeg sender et svar, fordi Outlook Express og i nogen grad Netscape ikke
kan finde ud af, at en signaturadskiller består af "-- " og et slag på
enter. Selv om det irriterer mig, så gør jeg det alligevel, for at
trådene skal fremstå så enkle som mulige.

> Hm, så er jeg ikke stødt på dem endnu -) - Jeg har stødt på nogle ganske
> få i nogle grupper, men det er faktisk personer, der brokker sig over alt
> og alle - lige fra folks måde at stave på og til quotning og emner....

I så fald vil jeg hævde at du ikke færdes bredt på Usenet. I alt lige
fra admin over kultur, fritid og snak-hierarkiet reageres der skarpt på
bundcitering.

> Jeg vil give dig ret i, at de nok ikke vil gøre det pga. omkostningerne,
> men de har da muligheden og retten til at gøre det.

Nej, de kan faktisk ikke. Der skal være et bredt brugerønske for at
Styregruppen, som er en frivillig, ulønnet gruppe af brugere, ville
anbefale det til Tele Danmark, men Styregruppen har ikke andet end
anbefalelsesmagt, og TDC blander sig ikke i hvordan brugerne ellers
administrer hierarkiet - så reelt set er det en umulighed med en bred
moderation. De, der har muligheden har ikke retten, og de, der har
retten, har ikke muligheden. Man skal nemlig ikke forveksle Usenet med
en mailingliste eller en lokalliste, hvor der er en veldefineret ejer.
Der er helt andre forudsætninger bag Usenet - dels er det bredt
brugerstyret og dels er der tale om en decentral struktur.

> [...]
> og ikke som ovenfor beskrevet en gang volapyk, der intet har med sagen at

Det er så at sige prisen for gratis hjælp - de der kommer med irriterede
kommentarer over uvedkommende svar er normalt brugere der ikke kender
gruppen og derfor heller aldrig selv har bidraget med noget.

> Jeg har sandelig ikke noget mod en OT diskussion, men jeg har noget imod,
> at man uden videre kører en tråd totalt af sporet allerede i det første
> forsøg (eller mangel på samme) på et svar.

Jeg ser det som en forudsætning for, at der også kan komme relevante
svar, at der er et godt socialt fællesskab. Hvis du tager et kig i nogel
af windowsgrupperne, så fungerer de netop meget på supportgruppebasis
med det resultat, at folk med konkret viden ikke gider blive hængende.

> Se mit svar til Peter K i denne tråd.

Hvis du mener, han bryder netiketten, synes jeg hellere du skulle klage
til hans udbyder - det er noget rod at blande en arbejdsgiver ind i en
sag, som er ham uvedkommende. Den eneste bevæggrund for noget sådant
skulle være, at det var sendt fra en firmaserver.

--
"Dog der var mørke, fine Væsener imellem, kanske hundrede. Resten
kunne man forsende i Læssevis til at udbedre de hollandske Diger med." -

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-01 20:49

On 6.12.2001 19:53, in article
1f40e3v.19di2x8137kv5oN%giambattista.vico@mail.tele.dk, "Christian Bech"
<giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:
<zznippe znappe en hel masse>
> --
> "Dog der var mørke, fine Væsener imellem, kanske hundrede. Resten
> kunne man forsende i Læssevis til at udbedre de hollandske Diger med." -
> Johannes V. Jensen.

Kære Christian Bech!
Nu ved jeg godt, at ens citater under bundlinien ikke rager andre, men jeg
er blevet forfærdelig nysgerrig efter at få at vide, hvad det egentligt
betyder, det der står i din signatur. Ved du, hvad Johannes V. Jensen mente
med denne udtalelse? Hvor kommer den fra? Og hvilken sammenhæng er den taget
ud af?
- med venlig hilsen
David Blangstrup

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 07-12-01 12:34

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> [...]
> med denne udtalelse? Hvor kommer den fra? Og hvilken sammenhæng er den taget

Det er en del af en beskrivelse af et besøg på en spansk tobaksfabrik,
hvor den unge Johannes svælger i kvindeligheden. Fra samme rejse er der
også andre saftigheder - når jeg kommer indpå kontoret skal jeg gerne
find den eksagte reference til dig.

Og jo, man må gerne rage i mine citater - du får lige en Johannes mere
som er pudsig når vi nu for tiden diskuterer globalisering:

--
"Og naar de Skillerum, der lukker om Staterne,
Nationaliteten, om føje Tid falder for den kosmopolitiske

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-12-01 13:43

On 7.12.2001 12:33, in article
1f40rud.1kznqm3cb9lhiN%giambattista.vico@mail.tele.dk, "Christian Bech"
> [...]

> Og jo, man må gerne rage i mine citater - du får lige en Johannes mere
> som er pudsig når vi nu for tiden diskuterer globalisering:

Det minder mig om et citat af min yndlingsforfatter, Knut Hamsun, til
Johannes V. Jensen, som så gevaldigt op til denne norske kæmpegut:
Der er ingen Forbitrelse, ingen Lidelse, ingen Oplevelse; du har spankuleret
dig til dine Erfaringer i Livet, dine Øjne har set dem og din Mund er blevet
fuld af dem; men din Sjæl er tom af dem.
- David

(Hamsun i offentligt brev Bondekulturen til Johannes V. Jensen, 1908)
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-01 04:01

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> I.....I

> I så fald vil jeg hævde at du ikke færdes bredt på Usenet. I alt lige
> fra admin over kultur, fritid og snak-hierarkiet reageres der skarpt på
> bundcitering.

Næ, jeg skal da gerne indrømme, at det mest er fagorienterede grupper, jeg har
med at gøre, - såsom teologi, religion, foto, musik og jo selvfølgelig EDB

> [...]
> Der er helt andre forudsætninger bag Usenet - dels er det bredt
> brugerstyret og dels er der tale om en decentral struktur.

Mener du dermed, at 'ejeren' - her TDC - ikke har ret til at ændre i fx. form
og styring af usenet-grupper? - Det er da stik mod al sund fornuft. - Det vil
svare til, at et firma ikke må omstrukturere sig for evt. at forbedre og
effektivisere en given produktion.

Jeg vil da gerne medgå, at det kunne være et problem dengang, da TeleDanmark
bestod af de regionale telefonselskaber, der jo i princippet var 'folkeejet',
men nu, hvor TDC er et reelt aktieselskab med deraf bestemte regelsæt osv., så
vil jeg da rent juridisk bedømme det til at være enerens fulde ret at ændre,
hvad han vil, til hvad han vil, - sålænge det ikke går ud over evt.
lovgivningsmæssige forhold.

> [...]
> af windowsgrupperne, så fungerer de netop meget på supportgruppebasis
> med det resultat, at folk med konkret viden ikke gider blive hængende.

Jeg er med primært som systemsupporter i en US-baseret gruppe, og jeg synes da
også, vi har et godt socialt sammenhold / fællesskab. - Selvom den er en
decideret supportgruppe, så kommer der da jævnlig OT emner ind, men det er som
regel altid, når der er lidt 'lavvande' i de relevante spørgsmål. Men på et
tidspunkt blev det vores 'list-mom' lidt for meget, så han truede med at smide
dem ud, der bragte OT emner på bane. Dette medførte to ting, - dels at gruppen
blev delt i to, hvor den nye gruppe er blevet et forum for stort set alt
Mac-relevant, - og dels at den oprindelige gruppe mistede godt 200 medlemmer
pga. 'mom's' indgriben. - Og selvfølgelig er jeg også med i den nye gruppe som
systemsupporter.

> [...]
> sag, som er ham uvedkommende. Den eneste bevæggrund for noget sådant
> skulle være, at det var sendt fra en firmaserver.

Ja, det er noget rod, - enig! - Men når han én gang tidligere har fået en
påtale fra sin chef vedr. noget, han skrev mod mig (videregivelse af kundeopl.
fra firmaet her til gruppen), så vil jeg mene, det også vil være relevant her,
og især da det et par gange ser ud, som om svarene er sendt inden for normal
arbejdstid via en tredie server, så det for mig at se godt kan være sendt fra
hans arbejdsplads. (se Peter K's sidste svar til mig i denne tråd). - Server,
routing og X-references ser ihvertfald temmelig underlige ud!

- Og når hans chef i en telefonsamtale med mig har sagt, at han havde fået
pålæg om at undlade sine peronangreb også, - tja, - så synes jeg også, at en
snak med hans chef er på sin plads. - Og så kunne han undgå 'videre tiltale' -
blot ved at give en undskyldning, men som du jo også kan se i hans svar, så
agter han åbenbart ikke at give en sådan.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 09:57

> [...]
> fra firmaet her til gruppen), så vil jeg mene, det også vil være relevant her.

Har Peter videregivet kunderoplysninger mellem dig og Caskon i dette
tilfælde? i givet fald hvor? Hvis ikke, har du overhovedet intet
grundlag for at kontakte Peters chef.

> [...]
> hans arbejdsplads. (se Peter K's sidste svar til mig i denne tråd). - Server,
> routing og X-references ser ihvertfald temmelig underlige ud!

indeholder intet anstødeligt.

anstødeligt men absolut ikke dit indlæg taget i betragtning.

intet anstødeligt - tværtimod.

indeholder intet anstødeligt.

....og den anden artikkel du åbenbart finder anstødelig Message-ID:
<B819D1F5.E21F%spam@kiil.net> er afsendt kl. 20

Jeg gider ikke finde alle de artikler, i hvilke du selv har kaldt Peter,
undertegnede og andre for mindre pæne ting.

> - Og når hans chef i en telefonsamtale med mig har sagt, at han havde fået
> pålæg om at undlade sine peronangreb også, - tja, - så synes jeg også, at en
> snak med hans chef er på sin plads.

kunden har altid ret... i al fald udadtil. læs lige dine forudgående
udokumenterede påstande en gang til, samt din mudderkastning fordi du
ikke fik ret:

> - Og så kunne han undgå 'videre tiltale' - blot ved at give en
> undskyldning, men som du jo også kan se i hans svar, så agter han åbenbart
> ikke at give en sådan.

Hvad i alverden skulle han undskylde ?

Erik get a life... [skrev fjolset der selv sidder og krydstjekker...]

Fra : Christian Bech

Dato : 08-01-02 16:12

> Hej Christian

Jeg beklager det sene svar - jeg havde ikke set, at du havde svaret.

> Næ, jeg skal da gerne indrømme, at det mest er fagorienterede grupper, jeg har
> med at gøre, - såsom teologi, religion, foto, musik og jo selvfølgelig EDB

I størstedelen af de fagorienterede grupper, er man også meget opmærksom
på netiketten.

> [...]
> svare til, at et firma ikke må omstrukturere sig for evt. at forbedre og

Analogien holder ikke helt, da Usenet på ingen måde kan sammenlignes med
et firma.

Hvis vi kigger på det helt basalt kan TDC godt gøre hvad de vil - endda
nedlægge hele hierarkiet, men det vil sikkert ikke have effekt for andre
end TDCs servere, så praktisk set er det ikke muligt.

Noget helt andet er at en reel topstyring af Usenet i sig selv er
absurd.

> [...]
> vil jeg da rent juridisk bedømme det til at være enerens fulde ret at ændre,
> hvad han vil, til hvad han vil, - sålænge det ikke går ud over evt.

Igen skal man ihukomme den decentrale struktur. TDC er kun "ejer" for så
vidt, at de traditionelt har påtaget sig en del af det administrative
arbejde. Ændringer skal stadig godkendes decentralt af hver eneste
newsmaster, der fører gruppen på sin server.

http://www.usenet.dk/ har venlige mennesker skitseret noget af
baggrunden for Usenet.

> [...]
> pga. 'mom's' indgriben. - Og selvfølgelig er jeg også med i den nye gruppe som

Der er altså en stor forskel på hvordan en Usenetgruppe og en
mailingliste fungerer og opfattes af brugerne. Og specielt er der da en
stor forskel på en mailingliste-baseret _support_gruppe og så en
_diskussions_gruppe som dk.edb.mac, hvor support kun er en behagelig
biting.

--
Christian

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-12-01 15:20

> Kræve lidt? - Nej, det vil kræve en total omstrukturering af hele min IT
> opsætning, og det her er den eneste gruppe, hvor nogle folk er så emsige.

Da jeg brugte Netscape til nyhedsgrupper brugte jeg ofte pile-tasterne
på tastaturet til at flytte markøren rundt i teksten. Ved at holde
shift/skift nede kunne jeg markere tekst som jeg så kunne klippe bort.
Det krævede ingen ændring af opsætning overhovedet.

Desuden kunne jeg i preferences.js indsætte følgende linie:
user_pref("mailnews.wraplength", 72);
hvilket sikrede at mine postings kom ud i liniebredde på 72 tegn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-01 04:26

Hej Thomas

Den står til 72 tegn, og det har den altid gjort, og hvis du ikke tror det, så
sender jeg gerne et snapshot af de indstillinger!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-01 15:38

> Den står til 72 tegn, og det har den altid gjort, og hvis du ikke tror det, så
> sender jeg gerne et snapshot af de indstillinger!

så slå QP fra!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-01 16:31

> Kræve lidt? - Nej, det vil kræve en total omstrukturering af hele min IT
> opsætning, og det her er den eneste gruppe, hvor nogle folk er så emsig

jeg vil skyde på at folk på dine email og web basserede lister er lige
så "emsige"

Fra : N/A

Dato : 05-12-01 15:15

Fra : Peter Kiil

Dato : 05-12-01 15:15

in article 3C0E1D23.70038CCB@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 05/12/01 14:12:

Kære Erik Richard!

> [...]
> grupper, jeg har været inde på, eller som jeg har subscriberet på. - Men den

Vi kan ikke alle være guds bedste børn - heller ikke du. Jeg vil give dig
ret i at bølgerne ofte går højt, men du må også indrømme at du tit og ofte
puster til ilden - og det heller ikke altid i den bedste tone! Du antyder at
jeg ikke forstår et vink med en vognstang eller en pæn henstilling. Hvis det
er et vink med en vognstang om at give dig ret, eller en pæn henstilling om
ikke at modsige dig - nej så hverken kan eller vil jeg forstå det! Hvis jeg
ser indlæg, og det ikke kun fra dig, hvor der efter min opfattelse udbredes
usandheder eller urigtige oplysninger, ja så svarer jeg! Og det vil jeg
blive ved med at gøre.

> Og ja! - Jeg har taget de første skridt til at få 'hr. Peter' til at 'opføre'
> sig som et normalt menneske.

Jeg går ud fra det er mig der står for skud? Mener du at det er god og moden
opførsel gentagne gange at true mig? Hvis du har noget du gerne vil sige til
mig omkring min "opførsel", er du velkommen til at kontakte mig offlist. Men
trusler kan jeg ikke tage alvorligt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-01 04:21

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> [...]
> ret i at bølgerne ofte går højt, men du må også indrømme at du tit og ofte
> puster til ilden - og det heller ikke altid i den bedste tone!

Jeg har ikke noget mod en hidsig diskussion, men jeg har til gengæld ikke brugt så
nedsættende udtryk som du har brugt i nogle af dine svar / gensvar til noget af
det, jeg har skrevet.

Hvad mener du fx. om udtryk som:

"Så spiller violinen igen hva? Jeg gider ikke engang skrive hvad du er fuld
af! Der er _aldrig_ blevet skiftet nogen dele på dit bundkort! Det er hele
bundkortet eller ingenting! Alt andet er løgn!"
- eller:
"Du er fuldstændig gal! Det er utroligt at du kan forsætte i det uendelige
med påstande og løgnehistorier - jeg fatter det ikke! Det ville være et
friskt pust hvis du kunne indrømme dine fejl! Og ring bare til min chef og
piv igen! Gamle ynkelige mand!"
- eller:
"Skal jeg tolke det som en trussel eller har du
bare klemt dine tæer under gangstativet i morges?"

Synes du egentlig, der er særlig behagelig at svine andre til på den måde? - Det
synes jeg ikke!

Og jeg har tidligere svaret dig på de ting, du angriber mig for, og jeg har
dokumentation for hvert enkelt ting, der er ændret på den maskine, jeg har! - Det
fremgår såmænd af de servicerapporter, jeg har fået fra det firma, hvor jeg i sin
tid købte og fik maskinen repareret.

- Og så er det i den forbindelse fuldstændig ligegyldig, hvad du mener at kende
til mine maskiner, og hvad der er gjort ved dem, - eller rettere ved den
oprindelige G3/233DT, som det drejer sig om her.

> [...]
> usandheder eller urigtige oplysninger, ja så svarer jeg! Og det vil jeg

Ja, efter _din_ opfattelse! - Men Peter, der er altså andre end dig, der véd noget
om computere - og især Mac!

Og mht. 'en vink...osv.", så har du _én_ gang fået en henstilling fra din chef, om
ikke at opføre dig på den måde, som du gør! - Og jeg kan garantere dig for, at din
chef endnu engang vil få at vide, at jeg ikke vil finde mig i en behandling af den
slags fra din side!

Hvis du var voksen, så giver du en uforbeholden undskyldning for dine udtalelser,
men her i gruppen vel at mærke! - Jeg kan være hård i min kritik og udtalelser,
men jeg har dog trods alt aldrig svinet nogen til på den måde, som du gør!

Du er lige nøjagtig gået det skridt for langt til, at jeg vil finde mig i mere fra
din side! - Og jeg kan garantere dig for, at denne gang nøjes jeg ikke med at
kontakte din personalecher. - Og jeg er sikker på, at Caslon IT's ledelse ikke vil
bryde sig om at få at vide, at en af deres ansatte i den grad tilsviner andre ved
at bruge udtryk, der grænser til injurier.

Men som sagt, så får du én chance til, til at give en uforbeholden undskyldning
her i gruppen, - og det skal vel at mærke være i en særskilt mail og ikke som et
godt indpakket gensvar til denne mail. - det accepteres ikke! - Og den skal være
her i grupen senest torsdag aften kl. 24:00.

Fra : Jakob H K

Dato : 06-12-01 10:52

> bryde sig om at få at vide, at en af deres ansatte i den grad tilsviner
> andre ved at bruge udtryk, der grænser til injurier.

Ikke fordi jeg vil rodes ind i denne tråd, men jeg er forvirret. Jeg
gider ikke forholde mig til tidligere diskussioner men er det sætningen:
" Det er vist ikke helt det jeg skriver. Og iøvrigt er du vist ikke
manden til at udtale dig om installation af X" du mener grænser til
injurier ???

Det kan du da ikke mene seriøst !!!!! Som jeg ser det var det det da dig
der var hurtigt ude med "?? Nå! - Hvornår er det blevet sådan, at
installation af X ødelægger RAM'en i en Beige G3? " og dermed sparkede
gang i spydighederne.

Du skriver at du er irreteret over at trådende bevæger sig langt væk fra
emnet, som jeg ser det er det netop det du har medvirket ved at være
meget hurtig på aftrækkeren i denne tråd.

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-01 02:27

Jakob H K wrote:

> [...]
> " Det er vist ikke helt det jeg skriver. Og iøvrigt er du vist ikke
> manden til at udtale dig om installation af X" du mener grænser til

Nej, det er ikke de par sætninger, men prøv lige at læse de tre citater, jeg
har klippet med i mit svar til Peter K, så håber jeg du forstår, hvad jeg
mener.

> [...]
> der var hurtigt ude med "?? Nå! - Hvornår er det blevet sådan, at
> installation af X ødelægger RAM'en i en Beige G3? " og dermed sparkede

Når en person kommer med det spørgsmål om sin beige G3 og installation af OS
X og den nok så berygtede 'death-chime', og Peter K som det første hævder,
at det er RAM'ën, der er noget galt med, så synes jeg, det er ganske rimelig
at spørge, om hvornår det er blevet sådan, at OS X kan ødelægge RAM kredsene
ved en installation - og især, da jeg selv fik den samme 'death-chime', da
jeg prøvede at installere X på min egen G3/233DT. Jeg var heldig at kunne
starte igen fra CD og få geninstalleret systemet og rettet de directory
fejl, der var kommet med X installationen.

Og jeg kan selv med min bedste vilje - ikke se, at det skulle være særlig
spydig, men det er derimod en konstatering af en uvidenhed og et spørgsmål
hertil.

> Du skriver at du er irreteret over at trådende bevæger sig langt væk fra
> emnet, som jeg ser det er det netop det du har medvirket ved at være
> meget hurtig på aftrækkeren i denne tråd.

Ja, jeg er irriteret over, at svar/gensvar på et konkret spørgsmål er om
noget helt andet end det, det drejer sig om. Jeg har ikke noget imod en god
og hidsig diskussion eller en gang 'lagkagekastning' nu og da i form af
hurtige replikskifter, men jeg har noget imod at blive svinet til som
værende både det ene og det andet, fordi jeg svarer på noget.

- Og jeg mener stadig, at mit oprindelige svar/spørgsmål til Peter K's svar
er særdeles relevant, - og hvis det r at køre en tråd off-topic, så véd jeg
ikke, hvad - eller hvordan et on-topic svar skal se ud for at være¨'politisk
korrekt'*) i denne gruppe (-.

*) læs: 'faglig korrekt'

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 09:57

> Nej, det er ikke de par sætninger, men prøv lige at læse de tre citater, jeg
> har klippet med i mit svar til Peter K, så håber jeg du forstår, hvad jeg
> mener.

1&2: Message-ID: <B819D1F5.E21F%spam@kiil.net>
Du har gentagene gange påstået at der skulle være skiftet dele på dit
bundkort, det passer ikke! Heller ikke selvom du er påståelig. Når du er
så påståelig som tilfældet er, er det en helt naturlig reaktion.

3:Message-ID: <B832C8C6.1042C%spam@kiil.net>
Har du klippet ud af kontext, det er et svar på en din trussel - og jeg
synes ærlig talt at det var et ret moderat svar.

> Og jeg kan selv med min bedste vilje - ikke se, at det skulle være særlig
> spydig, men det er derimod en konstatering af en uvidenhed og et spørgsmål
> hertil.

Du har et horn i siden på PK - det er ene og alene derfor...

Da jeg læste dit første svar var jeg ikke i tvivl om at fråden stod om
munden på dig - Jeg var ærlig talt overrasket over at Peter holdt gode
miner til slet spil og svarede dig diplomatisk. Derefter truer du ham,
endda temmelig groft, fordi han gled af på din konfrontation.

> [...]
> hurtige replikskifter, men jeg har noget imod at blive svinet til som
> værende både det ene og det andet, fordi jeg svarer på noget.

Tilsviningen kom først efter du havde _truet_ med en uspecificeret
handling!

> [...]
> ikke, hvad - eller hvordan et on-topic svar skal se ud for at være¨'politisk

og Peter gav dig et relavant svar med kilde henvisning - han har på
intet tidspunkt henvist til at mac OS X skulle kunne "smadre" RAM.

Jeg kan i øvrigt oplyse dig om at Mac OS X i lighed med andre *nix'er er
mindre tolerante over for fejl og specifikations afvigelser, og derfor
sagtens kan nægte at boote med "mindre" god ram der fungerer fint under
Mac OS 9.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 06-12-01 18:55

> Ja, efter _din_ opfattelse! - Men Peter, der er altså andre end dig, der
> véd noget om computere - og især Mac!

Det var den violin.

(Din browser kan stadig ikke tælle tegn)

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-12-01 23:35

[mega snip]

> [...]
> mail og ikke som et godt indpakket gensvar til denne mail. - det
> accepteres ikke! - Og den skal være her i grupen senest torsdag aften kl.

Det der er simpelthen for latterligt...

Get a life!

--
Mvh. René Frej Nielsen

Fra : N/A

Dato : 06-12-01 08:13

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-12-01 08:13

in article 3C0EE40A.1EE0DB3F@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 06/12/01 4:21:

Hej Erik!

> Ja, efter _din_ opfattelse! - Men Peter, der er altså andre end dig, der véd
> noget
> om computere - og især Mac!

Ja, det er der mange andre der gør.

> [...]
> din
> chef endnu engang vil få at vide, at jeg ikke vil finde mig i en behandling af

Jeg har, på din foranledning, fået en henstilling fra min chef om ikke at
videregive oplysninger om min arbejdsplads' kunder. Det var en fejl fra min
side at gøre det. Det er indrømmet for længe siden og er ikke gjort siden.

> [...]
> ved
> at bruge udtryk, der grænser til injurier.

Hvad jeg foretager mig som _privatperson_ angår ikke Caslon IT. Jeg udtaler
mig på intet tidspunkt på vegne af Caslon IT.

> [...]
> være
> her i grupen senest torsdag aften kl. 24:00.

Endnu engang! Jeg ligger ikke under for trusler.

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-12-01 18:25

> [...]
> kommer til det! - Jeg håber det er forstået? - Det sidste '?' kræver ikke
> noget svar her i gruppen men kun over for dig selv!

Du minder mig om en julefrokost parodi, men ikke en særlig sjov en.

(Din browser forstå dig iøvrigt heller ikke)

Fra : N/A

Dato : 04-12-01 18:39

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-12-01 18:39

in article 3C0CDB7E.22D5B4EF@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 04/12/01 15:19:

> [...]
> Jeg
> håber det er forstået? - Det sidste '?' kræver ikke noget svar her i gruppen

Den må du da gerne uddybe! Skal jeg tolke det som en trussel eller har du
bare klemt dine tæer under gangstativet i morges?

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-12-01 17:49

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Zappe Pram, boote fra OS 9 CD og alle de gængse former for "genoplivning" er
> afprøvet. Han har desuden fjernet alt udstyr fra maskinen, inkl. ekstra
> grafikkort, harddiske mv....

Jeg havde et tilsvarende problem på et tidspunkt på en G3 266 desktop.
Løsningen var at, tage netkablet ud, tage alle underlige enheder fra,
tage P-ram batteriet ud og kortslutte (jeg brugte en gaffel, men der er
frit valg batt. holderen.
Spis en pizza, sæt skidtet til igen og start op fra din OS 9 CD.

Det virkede for mig, men jeg garanterer ingenting

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-12-01 23:58

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> Jeg havde et tilsvarende problem

Det skal lige tilføjes at 'et tilsvarende problem' var at jeg ikke kunne
boote fra noget som helst efter forsøg på installation af x. Glas lyden
var jeg ikke i nærheden af.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb