Parkering København - grønne engle ?
Fra : K Petersen

Dato : 03-12-01 00:31

De grønne engle valgte at give mig en "afgift", idet de mente at jeg havde
holdt 2.0 meter fra en spærrelinie. Med henvisning til denne paragraf:

§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
[...]
8) ved siden af spærrelinie, hvis afstanden mellem køretøjet og linien
er mindre end 3 m, og der ikke mellem køretøjet og spærrelinien findes
en punkteret linie,

Paragraffen skulle være forbeholdt politiet, men er nu overdraget via en
justistministeriel beslutning (lyder flot) til kommunen.

§ 121. Politiet kan pålægge en afgift for overtrædelse af:
[...]
3) § 29, stk. 1, nr. 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9 og 10, og stk. 2,

Nu er det bare sådan at der i samme færdselslov står i § 118 stk. 5 -
omkring santionerne for dette :

§ 118. Med bøde, jf. dog stk. 4, straffes den, der:
1) overtræder § 3, stk. 1 og 2, §§ 4-8, § 9, stk. 2, § 10, § 12, §§
14-52, § 54, stk. 2-4, § 55 a, stk. 1, § 60, stk. 5, § 60 a, stk.
5,****) § 62, stk. 2 og 3, §§ 63-65, § 67, § 70, stk. 1 og 2, § 72, §§
74-75, § 78, stk. 3, §§ 80-82, § 83 a, § 84, stk. 2, §§ 86-88, §§ 97-99 og §
105,

Stk. 5. Overtrædelse af de i § 121, stk. 1, nr. 1- 8, nævnte
bestemmelser og forbud straffes dog kun, såfremt standsningen eller
parkeringen har været til fare for andre eller unødigt voldt ulempe for
færdslen.

Ergo skal jeg IKKE have nogen bøde, ups afgift, med mindre min bil var til
fare eller unødig ulempe. Og det er derfor op til Parkering København at
dokumentere dette, ikke ?

Noget andet er, hvis en kommune overtager politiopgaver, er de så underlagt
retsplejeloven ?

K Petersen

Fra : Peter G C

Dato : 03-12-01 07:36

"K Petersen" <crap@kkasdsds.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> [...]
> 3) § 29, stk. 1, nr. 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9 og 10, og stk. 2,

Bemærk, at her tales der om en *afgift*.

> [...]
> 5,****) § 62, stk. 2 og 3, §§ 63-65, § 67, § 70, stk. 1 og 2, § 72, §§
> 74-75, § 78, stk. 3, §§ 80-82, § 83 a, § 84, stk. 2, §§ 86-88, §§ 97-99 og

Bemærk, at her tales der om en *bøde*.

> [...]
eller
> parkeringen har været til fare for andre eller unødigt voldt ulempe for

Bemærk, at her tales der om en *straf*.

En afgift er ikke i færdselslovens forstand en straf.

> Ergo skal jeg IKKE have nogen bøde, ups afgift, med mindre min bil var til
> fare eller unødig ulempe. Og det er derfor op til Parkering København at
> dokumentere dette, ikke ?

Det er ikke korrekt.

§ 118 skal ikke anvendes ved parkeringsafgifter - det er kun § 121 du skal
kigge på.

> Noget andet er, hvis en kommune overtager politiopgaver, er de så
underlagt
> retsplejeloven ?

Nix.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : K Petersen

Dato : 03-12-01 14:37

Det skal altså forstås således Parkering København udsteder "afgifter"
ihenhold til en lovgivning. Men denne lovgivning skal de ikke selv leve op
til (ingen bevisbyrde).
Jeg er med på at trafikministeren overdrog retten til at pålægge
parkerings-afgifter for at parkere uden at have betalt.

Men dette er en overtrædelse af færsels-loven ! (spærrelinie-afstand)

Det vil altså sige at man ikke betaler for at have gjort noget forkert - men
kun fordi Københavns
Kommune, af sit hjertes godhed, har valgt at betale for en masse i
grøn-jakker. Altså en afgift uden retslig hjemmel, ja ?

De benytter jo ders skatte-kontor til at inddrive pengene med alle midler.

Nu er det så bare jeg spørger : hvordan kan man tillade at en kommune selv
fortolker loven sådan at en bøde kan blive til en afgift ? For det er det
der er tale om.

Fra : boe

Dato : 03-12-01 15:24

> [...]
> Det skal altså forstås således Parkering København udsteder "afgifter"
> ihenhold til en lovgivning. Men denne lovgivning skal de ikke selv leve op

Hvis du vælger at føre retssag mod Parkering København, så er der samme
bevisbyrde som ved alle andre sager. Men hvorfor taler du om bevis, du har
jo ikke anfægtet afstanden til spærrelinien i dine mails. Er det bare
princippet i, at du er blevet pålagt en afgift hvor du fejlagtigt troede, at
du kun kunne få en bøde af politiet, eller hvad?

> Jeg er med på at trafikministeren overdrog retten til at pålægge
> parkerings-afgifter for at parkere uden at have betalt.
>
> Men dette er en overtrædelse af færsels-loven ! (spærrelinie-afstand)

Ja, men disse overtrædelser (§121, stk. 1, nr. 1-8) er jo specifikt nævnt i
færdselsloven som overtrædelser, som der skal gives afgifter for i stedet
for bøder *med mindre* der er tale om parkering til ulempe. Og når ingen
påstår, at du har holdt til ulempe, så kan du jo godt pålægges en afgift,
idet der er jo så ikke er tale om noget skøn, som skal udøves, hvilket
normalt er kriteriet for hvorvidt parkeringskontrollører eller kun politiet
kan afgiftspålægge forseelsen.
Hvis din påstand skulle være rigtig, så ville man kunne slippe for en afgift
ved at overtræde bestemmelsen så groft, at man pr. definitions skal have en
bøde (fare eller ulempe), og det har næppe været hensigten med loven.

> [...]
> Kommune, af sit hjertes godhed, har valgt at betale for en masse i
> grøn-jakker. Altså en afgift uden retslig hjemmel, ja ?

Nej - ikke i dette tilfælde.

> Nu er det så bare jeg spørger : hvordan kan man tillade at en kommune selv
> fortolker loven sådan at en bøde kan blive til en afgift ? For det er det
> der er tale om.

Adgangen til at lade parkeringskontrollører uddele afgifter er mere eller
mindre bestemt af, om der skal udøves et "politimæssigt" skøn for at kunne
konstatere overtrædelsen. Konsekvensen heraf, er at p-vagterne ikke kan
foretage dette skøn, og derfor kan man i dit tilfælde afgøre forseelsen ved
hjælp af et målebånd og helt undlade at foretage noget skøn (hvilket man jo
pr. definition ikke er kvalificeret til).
Du kan jo klage skriftligt med påstand om, at du holdt til fare - men jeg
ved ikke om det vil være en særligt god idé

Jeg har hørte faktisk et mere relevant eksempel i radioen for nogle uger
siden. Chefen for PK udtalte i radioen, at en bestemt person 23 gange havde
tilbagesendt girokort, som han var blevet pålagt af PK fordi han holdt ud
for en port. Disse overtrædelser forudsætter et skøn om, hvorvidt man holder
så adgangen derved vanskeliggøres, og afgift kan derfor *ikke* pålægges af
PK, og Hr. Chefen mente derfor, at reglerne måtte laves om, så PK godt kunne
pålægge sådanne afgifter.
Mit spørgsmål er så, hvorfor i hede, hule hel.... pålægger PK så 23
afgifter, som de godt ved de ikke må pålægge.....

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 03-12-01 16:52

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> Mit spørgsmål er så, hvorfor i hede, hule hel.... pålægger PK så 23
> afgifter, som de godt ved de ikke må pålægge.....

Måske manglende viden hos p-vagten. Måske var der reelt tvivl om den
juridiske afgørelse af spørgsmålet.

/Peter

Fra : Peter G C

Dato : 03-12-01 16:50

> [...]
> Det skal altså forstås således Parkering København udsteder "afgifter"
> ihenhold til en lovgivning. Men denne lovgivning skal de ikke selv leve op

De bestemmelser du henviser til finder ikke anvendelse.

Parkering Kbh. skal blot bevise, at du overtrådte den pågældende
bestemmelse.

> Jeg er med på at trafikministeren overdrog retten til at pålægge
> parkerings-afgifter for at parkere uden at have betalt.
>
> Men dette er en overtrædelse af færsels-loven ! (spærrelinie-afstand)

Ja. Og du er blevet pålagt en afgift - helt i overensstemmelse med loven.

> [...]
> Kommune, af sit hjertes godhed, har valgt at betale for en masse i
> grøn-jakker. Altså en afgift uden retslig hjemmel, ja ?

Der er hjemmel i § 29 - som du endda selv har henvist til.

> De benytter jo ders skatte-kontor til at inddrive pengene med alle midler.

Ja - de kender jo i forvejen til debitorer som ikke vil betale, hvad de
retteligt skylder.

> Nu er det så bare jeg spørger : hvordan kan man tillade at en kommune selv
> fortolker loven sådan at en bøde kan blive til en afgift ? For det er det
> der er tale om.

Afgiften er helt ok. Du har blot misforstået reglerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....
Karnovs Lovsamling 1998/1999 (opdateret frem til 2000) - i alt 6 bind sælges
til kr. 200 - afhentes i Århus V

Fra : K Petersen

Dato : 04-12-01 00:00

NEJ PETER - JEG HAR ALTID RET !!!!
og du er bare ansat af parkering København eller agent for samme kriminelle
organisation.

Bortset fra det har jeg selvfølgelig krævet dokumentation for
opmålings-procedure og parkeringsvagternes uddannelse/arbejdshistorie med
videre - men kommunen har indtil nu nægtet mig aktindsigt på alle punkter -
igen på ulovlig vis. Samtidig er det umuligt for mig at bevise at
placeringen af min bil, da jeg først opdager bøden idet jeg køre, men jeg må
indrømme at et målebånd ikke findes i mit handskerum.

Selvfølgelig er det umuligt at kæmpe imod vindmøllerne, men de skal ikke
slippe med at give mig en "afgift", før jeg har kostet dem mindst det samme
i lønudgifter. Når man så bor i samme kommune er det måske lidt dumt ! Men
kampen er vigtigere end resultatet - i dette tilfælde.

Tak for svarne, iøvrigt.
;)

Fra : C. Overgaard

Dato : 04-12-01 10:07

K Petersen <crap@kkasdsds.dk> skrev i en
> Det skal altså forstås således Parkering København udsteder "afgifter"
> ihenhold til en lovgivning. Men denne lovgivning skal de ikke selv leve op
> til (ingen bevisbyrde).

Nej, det skal de ikke og slet ikke over for egne ansatte jvf. nedenstående
link.

http://www.rassi.dk/parkering/

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard