skorstenshøjde
Fra : per

Dato : 02-12-01 21:18

Skal skorstenen over kippen eller er det ikke så nødvendigt?

Det er på et værksted, hvor der i forvejen er et oliefyr, men jeg
ville godt instalere en brændeovn.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Torbenth

Dato : 02-12-01 21:29

per skrev i meddelelsen ...
>Skal skorstenen over kippen eller er det ikke så nødvendigt?

For 15 år siden da jeg havde med alternativ energi at gøre var reglen den at
man gik ud fra en linie der blev trukket fra et punkt 80 cm over siden og
til et punkt 80 cm over kippen. Skorstenen skulle derefter gå op til den
linie. Dvs. helt ude i siden 80 cm højere.
Jeg er ikke klar over om de regler er blevet ændret, men spørg
skorstensfejeren, det er alligevel ham som skal godkende skorstenen.

Mvh.
Torben

Fra : Torbenth

Dato : 02-12-01 21:43

Torbenth skrev i meddelelsen <9ue2ue$1l1v$1@news.cybercity.dk>...

>Dvs. helt ude i siden 80 cm højere.

Den var måske lidt uklar. Hvis sidehøjden incl. tagtykkelse er f.eks. 2.40 m
skal toppen af skorsten være 3.20 over gulv.

Mvh.
Torben

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 02-12-01 23:36

"per" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Skal skorstenen over kippen eller er det ikke så nødvendigt?
>
> Det er på et værksted, hvor der i forvejen er et oliefyr, men jeg
> ville godt instalere en brændeovn.

klippet fra www.skorstensfejer.dk/byg.htm

"Skorstene skal have en sådan højde, at trækforholdene er iorden og røgen
ikke generer naboer. Bygningsreglementet stiller ikke særlige krav om
skorstenshøjde *). En bestemt højde kan dog kræves af miljøkontrollen, hvis
installationen medfører væsentlige røggener for omgivelserne.

*) Huse med stråtage eller andet let antændeligt materiale, skal skorstenen
dog føres 80 cm. over tagryggen"

mvh
Bendt

Fra : Torbenth

Dato : 03-12-01 00:10

Bendt Rasmussen skrev i meddelelsen
<3c0aaeba$0$29584$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>installationen medfører væsentlige røggener for omgivelserne.
>
>*) Huse med stråtage eller andet let antændeligt materiale, skal skorstenen

Der kan man bare se. Reglerne er ændret siden jeg arbejdede med alternativ
energi/brændeovne. Det var godt jeg tog forbehold.
Men under alle omstændigheder kan man godt komme ud for at skorstenshøjden
ikke skal være den samme for 2 ens huse ved siden af hinanden. Det har noget
med de termiske forhold (luftstrømninger) at gøre. Det kunne dengang drille
utroligt meget og det vil det stadig kunne.

Mvh.
Torben

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 03-12-01 19:16

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
drille
> utroligt meget og det vil det stadig kunne.

Jo tak - jeg kender udemærket til problemet !

Hvis der blæser en mild vind fra nord-vest skal jeg være ekstra omhyggelig
med min brændeovn, ellers har jeg røg i stuen.

Hvis det blæser fra syd er der så meget træk i skorstenen, så det kan være
svært at holde temperaturen nede.

En fordel ved en stål-skorsten er jo at den kan forlænges.

mvh
Bendt

Fra : Torbenth

Dato : 03-12-01 22:18

Bendt Rasmussen skrev i meddelelsen
<3c0bc2fb$0$29593$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>med min brændeovn, ellers har jeg røg i stuen.
>
>Hvis det blæser fra syd er der så meget træk i skorstenen, så det kan være

En løsning for dig kunne være en røgsuger. Prøv at snakke med
skorstensfejeren.

Mvh.
Torben

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 03-12-01 22:49

> En løsning for dig kunne være en røgsuger. Prøv at snakke med
> skorstensfejeren.

En billigere løsning er, at jeg får startet motorsaven, og klippet toppen af
de træer der engang var et naturhegn.

mvh
Bendt