Simpelt begynder spørgsmål
Fra : Flemming C. Lund

Dato : 02-12-01 18:05

Hej gruppe.

Jeg er ved at lave et projekt til skolen om et netværk, som skal bruges af
pensionister. Netværket har i alt 20 computere. Jeg vil i den forbindelse
gerne høre hvor stor hhv. RAM og harddisk kunne forventes at være på den
server, som skal køre netværket, og samtidig hvor stor CPU'en skal være? På
forhånd tak!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-12-01 07:38

On Sun, 2 Dec 2001 18:04:56 +0100, "Flemming C. Lund"
<fclund@esenet.dk> wrote:

> [...]
> gerne høre hvor stor hhv. RAM og harddisk kunne forventes at være på den
> server, som skal køre netværket, og samtidig hvor stor CPU'en skal være?

Hvilke services (fil, print, mail, database, news, terminalser-
ver, whatever) skal serveren køre? Og hvilket operativsystem?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 03-12-01 09:08

Øhm....ja det er jo et meget godt spørgsmål. Jeg har ikke forfærdelig meget
forstand på det, men det jeg ved er: Serveren skal køre diverse mindre ASP
applikationer med tilhørende database. Samtidig skal man kunne sende mail.
Der vil være en printer tilsluttet hver enkelt computer, så det bliver
serveren ikke belastet med. Der vil være adgang til Internet. Jeg går ud fra
at der i realitet også vil skulle være programmer som Word, Excel og måske
Paint Shop Pro, men ingen større programmer som Photoshop, Premiere osv.
Operativsystemsmæssigt vil jeg formode, at man regner med 2000
Professional - er det ikke meget normalt at bruge den??

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en
nyhedsmeddelelse:k97m0u4hp6d6788g1j6cvdn8aarumn61b8@news.worldonline.dk...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-12-01 09:35

On Mon, 3 Dec 2001 09:07:47 +0100, "Flemming C. Lund"
<fclund@esenet.dk> wrote:

> [...] Serveren skal køre diverse mindre ASP applikationer med
> tilhørende database.

OK, så du skal køre noget Windows med IIS. Databaserne kan være
hvad som helst (SQL Server, Access, flade text-filer) med den
beskrivelse, så du må spørge dem der har lavet applikationerne,
hvad de har af hardwarekrav.

> Samtidig skal man kunne sende mail.

Det kan ske direkte fra pc'erne til en udbyders mail-server,
eller det kan ske via serveren. Du er nødt til at fortælle, hvil-
ken løsning, du har tænkt dig.

> Der vil være en printer tilsluttet hver enkelt computer, så det bliver
> serveren ikke belastet med.

Det var ellers en oplagt ting at køre det via serveren, så man
slipper for alle de printere.

> Der vil være adgang til Internet.

Det behøver ikke at have noget med serveren at gøre. Det kan ske
via en router, hvilket da også er det normale, når man har det
antal brugere som du.

> Jeg går ud fra at der i realitet også vil skulle være programmer som
> Word, Excel og måske Paint Shop Pro, men ingen større programmer som
> Photoshop, Premiere osv.

Programmer, der afvikles på de enkelte pc'er, belaster ikke
serveren, bortset fra hvis man loader dem fra serveren, men så er
serveren reelt stadig blot filserver.

> Operativsystemsmæssigt vil jeg formode, at man regner med 2000
> Professional - er det ikke meget normalt at bruge den??

Som server? Nej. Hvis det skal være Windows, er Windows NT4 og
Windows 2000 Server almindeligt.

-A

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 03-12-01 11:18

O.k. Tak for dit svar. Hvor stor vil en sådan server så være mht. CPU,
Harddisk og RAM?

Jeg troede i øvrigt at man kunne bruge en switch, hvis man skal på Internet,
men du skriver man skal bruge en router. Er det helt forkert at man også kan
bruge en switch??

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4odm0uk0878g04uflh3pssa8lqmh02qh9q@news.sunsite.dk...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-12-01 11:38

On Mon, 3 Dec 2001 11:17:36 +0100, "Flemming C. Lund"
<fclund@esenet.dk> wrote:

> O.k. Tak for dit svar. Hvor stor vil en sådan server så være mht. CPU,
> Harddisk og RAM?

Som sagt: Spørg dem der har lavet applikationerne.

> Jeg troede i øvrigt at man kunne bruge en switch, hvis man skal på Internet,
> men du skriver man skal bruge en router. Er det helt forkert at man også kan
> bruge en switch??

Du bør bruge en switch til at forbinde maskinerne i et netværk.
Desuden bør du bruge en router til at skabe forbindelsen til
Internet.

Og læs så http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

-A

Fra : Thomas Cuno

Dato : 04-12-01 22:36

Hej Flemming,

Sæt en Windows 2000 server op, som kører Internet via en ADSL forbindelse
eller en ISDN. På Serveren kan du sætte routing op, som giver alle brugerne
adgang til nettet. Selve serveren udstyres med to styk netkort, hvoraf det
ene forbindes til dit ADSL modem / ISDN eller anden forbindelse. Det andet
netkort bruges til det interne netværk.

Du skal være opmærksom på at den opgave du vil løfte, normalt lægges på 3
forskellige servere. En til post, en til web og en til Activedirectory.

Serverne skal konfigureres med minimum 380 MB RAM gerne mere. Og ligge på
minimum 800 MHz.

Skal du løse opgaven med "kun" en server, så køb en dual processor, og med
RAID.

Mvh

Thomas Cuno

Fra : Tumlehund

Dato : 05-12-01 12:07

"Flemming C. Lund" <fclund@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> gerne høre hvor stor hhv. RAM og harddisk kunne forventes at være på den
> server, som skal køre netværket, og samtidig hvor stor CPU'en skal være?

Hvis du vil kun vil lave een server, vil jeg foreslå den er rimelig kraftig.
F.eks. en dual 1GHz med minimum 512MB RAM (og gerne 1GB). Hvis du har tænkt
dig at installere SQL Server, så installer masser af RAM...

Hvis der skal lagres en masse data på serveren, så sørg for en stor
harddisk!

Du bør bestemt også tænke over backup - hvis harddisken crasher er alle
brugerne totalt lost, og hvis det er meningen de skal kunne gemme deres data
på serveren, så må der være en vis sikkerhed...

Jeg synes IKKE du skal bruge serveren som router. Det er federe at have en
router "ved siden af". Hvis du f.eks. har CC eller Tiscali ADSL med router
er det klart at foretrække. Alle klienterne forbindes med en switch, som
kobles til routeren.

Derudover skal du også tænke på sikkerhed... En firewall er nødvendig