Funktionærret - domme?
Fra : Carl Lorberg

Dato : 03-12-01 00:24

Er der nogle domme, om forlængelse af opsigelsesvarsler i prøvetid?

Jeg tænker på funktionærlovens §2 stk 6.

Altså hvis man aftaler 14 dages gensiddig opsigelse i prøvetiden. Bør
arbejdsgiver så ikke have lagt 14 dage oven på den i loven "mindst 14 dages
opsigelse"

m.v.h.
Carl

Fra : Poul Erik Rise

Dato : 03-12-01 15:20

"Carl Lorberg" <lorberg@privat.dk> wrote in message

> Er der nogle domme, om forlængelse af opsigelsesvarsler i prøvetid?

Jeg har ikke kunnet finde nogle

> [...]
>
> Altså hvis man aftaler 14 dages gensiddig opsigelse i prøvetiden. Bør
> arbejdsgiver så ikke have lagt 14 dage oven på den i loven "mindst 14 dages

Det bedste jeg kan komme med, er en højesteretsdom fra 1964. Her drejede det
sig om en afskedigelse, hvor der overenskomstmæssigt var aftalt 14 dages
gensidigt varsel. Der accepterede dommerne tilsyneladende (dissens) at det er
de 14 dage der er
gældende, men i øvrigt drejer dommen sig om, hvornår prøveperioden skulle løbe
fra. Dommen kan ses U.1964.367.

Så umiddelbart ser det ikke ud til at der sker en gensidig forlængelse af
opsigelsen.

Hilsen
Poul Erik Rise

--
Posted from host1.sid.dk [194.239.224.1]

Fra : Peter G C

Dato : 03-12-01 19:14

"Poul Erik Rise" <poul.erik.rise@sid.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> fra. Dommen kan ses U.1964.367.
>
> Så umiddelbart ser det ikke ud til at der sker en gensidig forlængelse af

Ja - Karnov giver ikke anden end den nævnte dom.

Her er en domsliste vedr. funktionærretlige forhold, så kan Lorberg selv
forske.

271.9 Andre opsigelsesspørgsmål

U.2000.1525/3H
Arbejdsgiver ikke berettiget til at foretage fradrag i opsigelsesløn til
ansat, der havde fået førtidspension.
U.2000.1112H
Ikke krav på fuld løn under barselsorlov.
U.1998.1020Ø
300.000 kr. godtgørelse efter afskedigelse i strid med foreningsfrihedsloven
U.1998.987Ø
Ikke godtgørelse efter orlovsloven eller funktionærloven ved afskedigelse
efter udløbet af forældreorlov.
U.1995.598V
Godtgørelse efter ligebehandlingslovens § 16 svarende til 9 måneders løn,
selv om lønmodtageren havde afslået tilbud om genansættelse.
U.1994.212Ø
Ikke godtgørelse efter ligebehandlingslovens § 16, jf. § 9, ved opsigelse af
gravid. Opsigelsen rimeligt begrundet i virksomhedens forhold,
funktionærlovens § 2 b.
U.1994.120/2V
Godtgørelse efter kollektiv afskedigelse i strid med arbejdsløshedslovens §
23c. Feriepenge. Præceptivitet.
U.1993.782V
Godtgørelse til kvindelig funktionær, der var opsagt i strid med
ligebehandlingslovens § 9. Bevisbyrdereglen i § 16, stk. 4, fandt
anvendelse.
U.1993.738Ø
3 måneders løn som godtgørelse til betroet funktionær ved opsigelse omfattet
af konkurslovens § 61.
U.1992.684/2H
Fuld løn til fratrædelsen ved opsigelse i barselsperioden.
U.1992.171Ø
Godtgørelse efter ligebehandlingsloven ved graviditetsafskedigelse.
U.1991.879/2Ø
Offentlig førtidspension afskar ikke fra fratrædelsesgodtgørelse efter
funktionærlovens § 2a.
U.1991.863H
Godtgørelse efter funktionærlovens § 2 b.
U.1991.317H
Selv beskeden alderspension afskærer funktionær fra fratrædelsesgodtgørelse
efter funktionærlovens § 2 a.
U.1991.314/2H
Invalidepension afskærer ikke funktionær fra fratrædelsesgodtgørelse efter
funktionærlovens § 2 a.
U.1991.314/1H
Invalidepension afskærer ikke funktionær fra fratrædelsesgodtgørelse efter
funktionærlovens § 2 a.
U.1990.190Ø
Direktør med fri bil kunne efter omstændighederne fortsat bruge bilen i
opsigelsesperioden.
U.1989.427V
Ikke godtgjort, at opsigelse efter endt barselsorlov var i strid med lov om
ligebehandling.
U.1989.126H
Fratrædelsesgodtgørelse udelukket ved ret til førtidspension.
U.1989.123H
En funktionær, der ved sin afskedigelse ved 65-års alderen kunne have bragt
en alderspension til at løbe, havde ikke krav på fratrædelsesgodtgørelse.
U.1988.460H
Funktionærs retsstilling ved arbejdsgiverens opsigelse efter udløbet af den
i funktionærlovens § 7, stk. 2, 1. pkt. nævnte periode.
U.1988.48H
Fortolkning af provisionsaftale og funktionærs retsstilling, efter at den
virksomhed, han får provision af, ophører, og efter at han opsiges på grund
af tvist om provisionens størrelse.
U.1987.822/2H
Funktionær, som skulle stå til rådighed i opsigelsesperiode, mistede retten
til løn for den resterende del af perioden, da han tiltrådte anden stilling.
U.1987.554V
Bogholder i datterselskab opsagt og bogholderifunktion henlagt til
moderselskab. Bogholder ej krav på godtgørelse i henhold til
funktionærlovens § 2b.
U.1987.303H
Beregning af fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2 a.
U.1986.132/3H
Afskedigelse af funktionær efter tidligere - omend grundløse - beskyldninger
om tyveri sket med føje. Godtgørelse tilkendt.
U.1986.104/1H
Godtgørelse på 10.000 kr. tilkendt efter funktionærlovens § 2b.
U.1985.1026H
Funktionær, der havde indgået aftale med virksomhedens nye ejer, kunne ikke
kræve opsigelsesgodtgørelse fra den tidligere.
U.1985.1010/3H
Muligt krav på godtgørelse for usaglig, delvis opsigelse bortfaldet ved
efterfølgende omstændigheder.
U.1985.906H
Ændring af firmabilsordning gav ikke funktionær ret til at anse sig for
opsagt.
U.1984.888Ø
Arbejdstager afskediget som følge af en af arbejdsgiveren indgået
eksklusivaftale anset berettiget til dagpenge.
U.1984.830V
Lagerekspedient antoges tillagt funktionærstatus og havde ved afsked krav på
beløb efter funktionærlovens § 2 a.
U.1984.528/1H
Vedr. ansats krav på løn i opsigelsesperiode.
U.1984.508H
Evt erstatningskrav i anledning af afskedigelse var forældet. Ej grundlag
for at tage anerkendelsespåstande under påkendelse.
U.1984.294/2H
Vedr. opsagt timelønnet funktionærs løntilgodehavende.
U.1984.172H
Ej krav på fratrædelsesgodtgørelse, hvor afskediget funktionær fortsatte i
virksomheden som halvdagsmedarbejder.
U.1984.27H
Ansat opsagt efter arbejdsgivers konkurs fortsatte på samme vilkår hos ny
forpagter. Ej krav efter funktionærlovens § 3.
U.1983.1038/1H
Opsagt funktionær, som fortsatte hos ny ejer, havde ikke krav på fornyet
opsigelse.
U.1983.1034H
Gyldig opsigelse af funktionær forblev virksom uanset ejerskifte inden
opsigelsesperiodens udløb.
U.1983.711/2H
Sømandslovens § 42 om fratrædelsesgodtgørelse fortolket i overensstemmelse
med funktionærlovens § 2a.
U.1983.407H
Repræsentant fandtes ikke at have krav på driftstilskud til automobils drift
i arbejdsfri opsigelsesperiode.
U.1982.854B
Opsigelsesanciennitet for funktionær, der aftjente værnepligt, inkluderede
værnepligtstiden.
U.1982.101H
Salgsdirektør måtte uden opsigelsesvarsel tåle ændringer i sine
ansættelsesvilkår, der var begrundet med selskabets økonomiske situation.
U.1981.784S
Efterlønsordning eller førtidspension udelukkede ikke
fratrædelsesgodtgørelse.
U.1979.1032S
Ansats opsigelse indebar ej fravigelse af ferielovens § 10, stk. 1.
Meddelelse om fritstilling sidestillet med varsel om feries afholdelse.
U.1978.941H
Funktionærens krav på minimumserstatning gav ret til fuld løn i fritstillet
del af opsigelsesperiode trods andet arbejde.
U.1978.541S
Opsagt funktionær havde krav på forholdsmæssig andel af bonus, der
sædvanligvis udbetaltes halvårligt.
U.1978.461H
Salgsdirektørs konkurrerende virksomhed i fritstillelsesperiode gav
arbejdsgiver ret til at indstille lønudbetaling.
U.1977.232S
Ansat, som overtog forpagtning efter arbejdsgivers misligholdelse af
forpagtningsforhold, tilkendt erstatning efter funktionærlovens § 3.
U.1977.138/3H
Lønkrav for forlænget opsigelsesvarsel fastsat i kollektiv overenskomst ikke
tillagt privilegium.
U.1975.842B
Opsagt funktionær, der ikke skulle møde, men holde sig disponibel, kunne
kræve fuld løn uanset andet timelønnet arbejde.
U.1975.661/2V
Modtagelse af invalidepension ved opsigelse afskar ikke godtgørelse, jfr.
funktionærlovens § 2a, stk. 1.
U.1975.548H
Incassomedarbejder anset som funktionær men ikke berettiget til erstatning,
da han uden grund havde frasagt sig sit arbejde.
U.1975.190H
Opsagt funktionær mistede ikke retten til § 2a-godtgørelse ved sin egen
opsigelse i opsigelsesperioden.
U.1974.1028S
Da funktionær fastholdt sin opsigelse med for kort varsel, kunne
arbejdsgiveren ophæve ansættelsesforholdet.
U.1974.868S
Funktionær opsagt kort efter restaurants overtagelse antoges at have bevaret
sin tidl. erhvervede anciennitet. Minimumserstatning p.g.a. tilsidesat
tabsbegrænsningspligt.
U.1974.762B
Aftalt tantieme kunne efter den ansattes opsigelse alene kræves udbetalt med
en forholdsmæssig andel.
U.1974.573S
Funktionærer, som efter arbejdsgivers misligholdelse afslog at udføre andet
arbejde i opsigelsesperioden, fik alene tilkendt minimumserstatning på 3
mdr's løn.
U.1973.898H
Folkepensionsberettiget funktionær ikke berettiget til efterløn, jfr. FUL §
2a, stk. 2, uanset folkepension ikke var søgt.
U.1973.894H
Kapitalpension anset som »pension fra arbejdsgiver«, jfr. funktionærlovens §
2a, stk. 2.
U.1973.690H
Funktionær, der blev sat til andre opgaver i opsigelsesperioden, kunne
forlange øjeblikkelig fratræden.
U.1973.573S
Opsagt funktionær bibeholdt krav på godtgørelse, jfr. funktionærlovens § 2b,
uanset kontraopsigelse.
U.1973.401Ø
Genantagelse efter opsigelse ikke betragtet som fortsættelse af
funktionærforhold.
U.1973.66H
Beregning af opsigelsesløn i tilfælde, hvor funktioneren havde været ansat i
to afdelinger og efter to regelsæt.
U.1972.979H
Ej godtgjort, at forretningsfører i reklamebureau havde indvilliget i at
fratræde straks. Erstatning.
U.1972.17H
Salgschef skulle ej tåle modregning af provisionsforskud i sin sidste faste
månedsløn.
U.1972.11/2H
Ansættelsesvilkår for ansat på gård og teglværk var gældende også for en ny
ejer. Tidl. meddelt afsked anset for fastholdt.
U.1971.749S
Lægeerklæring udstedt 1. sygedag tillagt normal bevisværdi. Arbejdsgiver
pålagt at betale løn under sygdom i opsigelsesperiode.
U.1971.425H
Opsigelse fandtes ej at give funktionær føje til at tro, at hun kunne
fratræde før tid og få løn i hele opsigelsesperioden.
U.1970.726S
Ikke grundlag for at konkursregulere aftale, der gav nyansat funktionær
øjeblikkeligt krav på 3 måneders opsigelse.
U.1970.624H
Repræsentant ikke krav på andel af garanteret årsindkomst i fritstillet
opsigelsesperiode, da årets gennemsnitsbetaling lå over minimum.
U.1969.894/1
Erstatning i anledning af arbejdsgivers uretmæssige opsigelse 1« år før tid.
U.1969.746S
Uanset funktionærs opsigelse kunne arbejdsgiver ej se bort fra det i
ferielovens § 4, stk. 1, 3. pkt., fastsatte varsel.
U.1967.384V
Opmåler i fjernvarmeafdeling ej anset for funktionær på det tidspunkt, da
han blev opsagt.
U.1967.355S
Ej tilkendt afskediget bogholderske erstatning efter funktionærlovens § 2 a.
U.1967.348S
Funktionærlovens § 2, stk. 7, 2. pkt., ej et gyldighedskrav. Lån ej anset
for forskud på provision. Ferie i fritstillingsperiode. Ej modregning i
feriegodtgørelse.
U.1967.114/2H
For meget udbetalt à conto provision i de forudgående år kunne modregnes i
repræsentants provisionskrav ved fratræden.
U.1966.728S
Ledende funktionærs udeblivelse anset for uberettiget.
U.1966.465/1V
Funktionærlovens § 3 anvendt analogt ved uberettiget afskedigelse af
medhjælper med et aftalt opsigelsesvarsel på 3 mdr.
U.1964.233H
Repræsentant fik ej medhold i, at ændrede ansættelsesvilkår udgjorde en
væsentlig misligholdelse. Ej krav på feriegodtgørelse for ferie, som kunne
være afholdt inden fratræden.
U.1963.710S
Arbejdstager havde efter omstændighederne ikke krav på erstatning for
opsigelse med for kort varsel.
U.1961.479/2
Opsagt direktør kunne forberede overgangen til ny virksomhed, også mens
tjenesteforholdet bestod.
U.1961.319/1S
Udeblivelse p.g.a. sygdom ikke anset for ulovlig, selv om lægeerklæring
først fremkom efter 4 dages sygdom.
U.1961.212H
At likviderende selskab ikke havde brug for opsagt funktionærs tjeneste i
opsigelsesperioden, ansås omfattet af funktionærlovens § 3, stk. 1
U.1961.52H
Ansat havde ved fratræden krav på gratiale.
U.1958.868H
Kontorfunktionær erstatningsberettiget for ulovlig opsigelse grundet
manglende medlemskab af HK.

271.1 Aftale spørgsmål:
U.2000.1445Ø
Da der forelå successive velbegrundede vikariater, havde arbejdstager ikke
krav på opsigelsesvarsel som fastansat.
U.2000.1039H
Bortvisning på grund af arbejdsvægring berettiget.
U.2000.219V
Da arbejdsgiver ikke havde bevist, at der forelå successive vikariater,
havde arbejdstager krav på opsigelsesvarsel som fastansat.
U.1998.1306H
Ikke adgang til opsigelse af tidsbegrænset ansættelsesaftale. Beskatningens
betydning ved fastsættelse af erstatning for løntab.
U.1994.661V
Fortolkning af funktionærlovens § 5, stk. 2.
U.1989.871/2Ø
Funktionærlovens § 3, stk. 1, ved aftalt opsigelsesvarsel.
U.1985.656V
Overenskomsthjemlet godtgørelseskrav privilegeret, selv om det var større
end det lovhjemlede.
U.1980.603S
Funktionær ansat på deltid med supplerende dagpenge havde krav på fuld
godtgørelse ved opsigelse ifølge særaftale.
U.1978.775S
Forsikringsselskab pligtig at betale gennemsnits a-conto provision til
fritstillede assurandører.
U.1973.30H
I mangel af skriftlig aftale ikke bevist, at funktionær havde aftalt at
skulle fratræde. Feriepålæg ikke udtryk herfor.
U.1972.449Ø
Konkurrenceklausul opretholdt, da funktionær havde indtaget særlig betroet
stilling, og opsigelsen af ham var rimeligt begrundet. Konventionalbod.
U.1971.439H
Opgørelse af forretningsbestyrers tilgodehavende ved fratræden. Anset for
omfattet af ferieloven.
U.1969.351H
Selskab, som havde opsagt mangeårig funktionær, fandtes at have givet denne
løfte om en fratrædelsesgodtgørelse.
U.1968.291H
Tilsagn til funktionær om permanent at kunne møde senere end sædvanligt
kunne bringes til ophør med passende varsel.
U.1966.575H
Underdirektør og bestyrelsesmedlem i A/S fik ej medhold i, at hans
stillinger var uopsigelige ifølge indholdet af et gavebrev.
Godtgørelseskrav.
U.1964.367H
Afsked uden varsel i prøvetiden var sket i strid med bestemmelser i
kollektiv overenskomst. Erstatning.
U.1963.495H
Tilsagn om løn i opsigelsesperiode ej bindende p.g.a. den ansattes fortielse
af oplysninger om strafafsoning. Krav på tantième bortfaldet.
Konkurrenceklausul ej lempet.
U.1958.1209S
Funktionær kunne ikke give afkald på lovhjemlet opsigelsesvarsel, og ansås
fortsat i oprindelige ansættelsesforhold trods opsigelse og nyansættelse med
forkortet varsel.
U.1957.809S
Funktionørs afkald på fuld løn i opsigelsesperioden ugyldig.
U.1956.265/1H
Funktionærs afkald på opsigelsesvarsel efter loven ikke bevist.
U.1953.1156S
Venskabelig overenskomst om funktionærs fratrædelse ikke bindende, da den
var afgivet under pres.
U.1953.550H
Opsagt funktionær kunne i h.t. aftale opsiges med 8 dages varsel ved fortsat
arbejde i firmaet.
U.1953.331/2S
Opsigelse ansås annulleret ved funktionærs fortsættelse i arbejdet.
U.1952.516H
Funktionær blev ved sin accept af opsigelsesvarsel og tilgodehavende ved sin
fratræden afskåret fra senere at rejse krav.

271.3 Opsigelsens afgivelse
U.1998.685H
Afskedigelse af kommuneingeniør ugyldig på grund af manglende partshøring.
Skønsmæssigt fastsat kompensation.
U.1996.1462H
Manglende partshøring ved afskedigelse af overenskomstansat klinikassistent
medførte erstatningspligt.
U.1996.1400V
Om bevisbyrden ved mundtlig opsigelse.
U.1994.1000Ø
Opsigelse sket i umiddelbar tilknytning til 120 sygedage, jf.
funktionærlovens § 5, stk. 2.
U.1991.149H
Afskedigelse af servicedirektør i et aktieselskab var ikke uvirksom.
U.1982.289S
Opsigelse fremsendt med anbefalet brev var først kommet frem ved brevets
afhentning på posthuset.
U.1981.681B
Afsked ansås reelt begrundet i mistanke om tjenesteforseelse og ansås
ugyldig, da regler om tjenstligt forhør ikke var overholdt.
U.1980.338H
Opsigelse, der var kommet frem til lønmodtagerens bopæl, anset rettidig
uanset dennes bortrejse.
U.1980.276/2Ø
Afskedigelse af tillidsrepræsentant ansat på prøve som socialrådgiver,
lovlig uanset procedurefejl.
U.1975.1091S
Fejl ved opsigelse medførte ikke dennes annulation. Krav om fuld
opsigelsesperiode gyldigt afstået ved passivitet.
U.1973.803S
Mundtlig opsigelse var gyldig, selv om den først bekræftedes skriftligt en
måned efter.
U.1971.66H
Afskediget og fritstillet repræsentant kunne ej pålægges at genoptage
arbejdet i opsigelsesperioden.
U.1967.663B
Funktionærlovens § 2, stk. 7, 2. pkt., kunne ej medføre, at mundtlig
opsigelse var ugyldig.
U.1967.348S
Funktionærlovens § 2, stk. 7, 2. pkt., ej et gyldighedskrav. Lån ej anset
for forskud på provision. Ferie i fritstillingsperiode. Ej modregning i
feriegodtgørelse.
U.1963.366H
Hotelportier havde ikke haft føje til at opfatte opsigelse som alvorlig ment
og var herefter ikke lovligt opsagt.
U.1960.168H
Direktør, som på opfordring havde tilbagekaldt sin opsigelse, ansås
forblevet i stillingen på de hidtidige vilkår.
U.1960.163H
Ej ført bevis for, at en lagerekspeditrice var blevet opsagt på klar og
utvetydig måde.
U.1959.676/1S
Opsigelse ikke rettidig, da personalechef kendte til den ansattes bortrejse
ved det anbefalede brevs udbringelse.
U.1959.471/1H
Opsigelse efter funktionærlovens § 5, stk. 2, blev afgivet 2 1/2 måned efter
120 sygedage og dermed for sent.
U.1959.451/1H
Arbejdsgiver fandtes ikke at have godtgjort, at opsigelse var sket på klar
og utvetydig måde.
U.1959.421/1S
Opsigelse, afgivet efter arbejdstids ophør, anset rettidig.
U.1953.1156S
Venskabelig overenskomst om funktionærs fratrædelse ikke bindende, da den
var afgivet under pres.
U.1953.553V
Fortsat række af opsigelser af ansat arkitekt ansås ikke gyldige.

271.2 Opsigelsesbetingelser, fristberegning m.v.
U.2000.1445Ø
Da der forelå successive velbegrundede vikariater, havde arbejdstager ikke
krav på opsigelsesvarsel som fastansat.
U.2000.1213V
Arbejdsgiver bundet af vilkår i ansættelsesbrev om 3 måneders
opsigelsesvarsel, da arbejdstager hverken havde eller burde have indset, at
der var tale om en fejltagelse.
U.2000.219V
Da arbejdsgiver ikke havde bevist, at der forelå successive vikariater,
havde arbejdstager krav på opsigelsesvarsel som fastansat.
U.1999.916/2V
Opsigelse, der oprindelig ikke tilsigtedes effektueret, blev alligevel
gennemført. § 2 B-godtgørelse. Ej passivitet.
U.1999.581H
Afskedigelse ikke begrundet i fagforeningsmæssige forhold - ikke
kompensation for afskedigelse trods manglende høring.
U.1998.1405/1V
Krav på § 2 b-godtgørelse ej bortfaldet ved efterfølgende opsigelse efter
120-dagesreglen.
U.1998.927H
Ansættelse ved forskellige sygehuse inden for samme amt ikke ansættelse i
samme virksomhed.
U.1998.737V
Om opsigelsestidspunktet og beregning af sygeperioden ved opsigelse med
forkortet varsel efter funktionærlovens § 5, stk. 2.
U.1997.1526S
Mangelfuldt vagtskifte førte til afskedigelse af afleverende styrmand.
U.1997.1495H
Vikarbureauansat ikke omfattet af funktionærloven.
U.1997.1449Ø
Tidsbegrænset ansættelsesaftale kunne opsiges.
U.1997.1409V
Opsigelse uden varsel uberettiget ved ansættelse på funktionærlignende
vilkår.
U.1997.663Ø
Funktionærlovens § 2, stk. 4, uanvendelig ved tidsbegrænset ansættelse.
U.1996.1232V
Arbejde bestående i at demonstrere mejeriprodukter i forskellige butikker
var omfattet af funktionærloven.
U.1996.959V
Godtgørelse for opsigelse på grund af graviditet til ansat i henhold til
reglerne om arbejdstilbud til ledige fastsat til et beløb svarende til 6
måneders løn.
U.1996.942S
Flere tidsbegrænsede ansættelser betragtet som én ansættelse. Ikke
godtgjort, at afsked ikke skyldtes graviditet.
U.1995.6H
Tre adskilte vikaransættelser ikke anset som ét ansættelsesforhold i
henseende til opsigelsesfristens beregning.
U.1994.375V
Undladelse af oplysning om sukkersyge ikke svigagtig fortielse efter
funktionærlovens § 5, stk. 1.
U.1994.316V
Funktionærlovens § 2, stk. 4, omfattede ikke arbejdsaftale indgået for en
forud fastsat periode.
U.1994.114S
Genindtrædelse i rettigheder med hensyn til anciennitetsberegning i.h.t.
funktionærlovens § 2a efter orlov.
U.1994.59H
Funktionærs krav på §2a-godtgørelse erhverves ved 12. ansættelsesårs udløb.
U.1994.45H
Godtgørelseskrav jfr. funktionærlovens § 2 a, beregnet efter faktisk
fratrædelse, trods funktionærens kontraopsigelse.
U.1993.407V
Anciennitet for funktionær med løntilskud efter bistandsloven.
U.1992.759Ø

U.1991.814S
Opsigelse af en laborant fandtes rimeligt begrundet.
U.1989.249H
Afskedigelser på grund af medlemskab af Kristelig Fagforening.
U.1988.591V
Barselsvikariat omfattet af funktionærlovens § 2, stk. 4.
U.1988.574S
Afskedigelsen af en direktør fandtes uberettiget.
U.1986.782/2H
Beregning af opsigelsesfrist og feriepenge for arbejdsleder, der fratrådte
efter stillingsomlægninger og påbegyndte ny virksomhed.
U.1986.132/3H
Afskedigelse af funktionær efter tidligere - omend grundløse - beskyldninger
om tyveri sket med føje. Godtgørelse tilkendt.
U.1986.59V
Opsigelse som følge af graviditets-betinget sygdom stred mod
ligebehandlingsloven.
U.1985.752H
Opsigelse af funktionæransat underdirektør rimeligt begrundet i
virksomhedens forhold.
U.1985.180H
Spørgsmål om, hvornår en fritstillet funktionær var fratrådt.
U.1985.47/1H
Opsagt, men fortsat, funktionær måtte opsiges påny.
U.1984.917S
Funktionær afskediget p.g.a. ægtefællens ansættelse hos konkurrent havde
krav på godtgørelse efter funktionærlovens § 2b.
U.1984.754H
Værkfører ansat som ledende medarbejder anset for funktionær og kunne efter
3 mdr. ikke afskediges med aftalt prøvetidsvarsel.
U.1984.595S
Lærer valgt som sikkerhedsrepræsentant tilkendt godtgørelse for ulovlig
afskedigelse.
U.1984.230Ø
Arbejdsgiver kunne frit afskedige funktionær i prøvetiden med det i
funktionærlovens § 2, stk. 5, fastsatte varsel.
U.1983.997/2H
Opsigelse med forkortet varsel af opsagt funktionær efter funktionærlovens §
5, stk. 2.
U.1983.564S
Afskediget forretningsfører tilkendt godtgørelse i henhold til
funktionærlovens § 2 b.
U.1983.344H
Afskedigelse af ingeniør anset begrundet i saglig påkrævet
personaleindskrænkning.
U.1983.116H
Udeblevne funktionærer ansås ikke berettigede til godtgørelse efter
funktionærlovens § 2 b.
U.1980.1053S
Funktionær, der der følge af ferie var opsagt til den 10. i måneden, kunne
forlange opsigelsesfrist til månedens udgang.
U.1979.36/1H
Udeladt dom vedr. tvist om provisionskrav og godtgørelse efter
funktionærlovens § 2 b.
U.1978.952S
Bankelev, der opsagdes ved elevtidens udløb, tillagt godtgørelse, jfr. FUL §
2 b, men ikke erstatning for mangelfuld uddannelse.
U.1978.626H
Nedsat erstatning til sygehjælper, der afskediges efter arbejdsnedlæggelser
p.g.a. organisationstilknytning.
U.1978.543S
Funktionær ansat under urigtig forudsætning om tilskudsmulighed ved sygdom,
kunne ikke opsiges med forkortet varsel.
U.1977.234S
Elevtid medregnet i 1-års fristen efter funktionærlovens § 2 b. Afskedigelse
fundet rimeligt begrundet.
U.1977.124H
Opsigelse uden varsel anset berettiget på grund af bristede forudsætninger.
U.1977.54H
Ansættelses- og arbejdsret 2.7
U.1976.802S
Elektrotekniker fundet omfattet af funktionærloven. Indsigelse mod for kort
opsigelsesvarsel ej mistet p.g.a. for sen protest.
U.1975.332S
Opsigelsesfrist beregnet efter oprindelig ansættelsestidspunkt, da senere
omdannelser m.v. ikke havde ført til formel nyansættelse.
U.1975.205H
Opsigelse af forstander u.h.t. ønsket om at ansætte forstanderpar ansås
sagligt velbegrundet. Ikke § 2b-godtgørelse.
U.1974.812V
Afskedigelse af lagerekspedient ej anset for rimeligt begrundet. Godtgørelse
efter funktionærlovens § 2 b.
U.1974.203V
Afskedigelse af gravid ikke anset for rimeligt begrundet. Godtgørelse efter
funktionærlovens § 2 b.
U.1973.578V
Slagtersvend beskæftiget med køb og salg fra supermarked anset som
funktionær. Opsigelse ansås rimeligt begrundet, jfr. § 2b.
U.1973.378Ø
Opsigelse p.g.a. reduceret arbejdsmængde rimeligt begrundet, uanset mulighed
for overførelse til underordnet arbejde.
U.1973.366V
Godtgørelse, jfr. FUL § 2b, til 22-årig ekspeditrice, der uden rimelig
begrundelse opsagdes efter 8 års ansættelse. Feriegodtgørelse ikke beregnet
af godtgørelsen.
U.1973.303H
Åremålsgrænsen i funktionærlovens § 2a beregnet efter tidspunktet for
ansættelsens ophør.
U.1972.931Ø
Arbejdsgiver ej berettiget til at ophæve arbejdsaftale p.g.a. nyansat
funktionærs sygdom.
U.1972.290H
Afskedigelse af arbejdsformand fundet berettiget, da denne med urette havde
modsat sig at arbejde på skiftehold.
U.1972.277S
Opsigelse af 55-årig afdelingsleder ej fundet rimeligt begrundet.
Godtgørelse efter funktionærlovens § 2b.
U.1969.254S
Opsigelse fundet rimeligt begrundet i funktionærs forhold. Ej godtgjort, at
en efterfølgende bortvisning var berettiget.
U.1968.782H
Afskedigelse af mangeårig medarbejder anset rimeligt begrundet i
virksomhedens forhold.
U.1968.674S
Efter virksomhedsoverdragelse fandtes sket en sådan nyansættelse af
funktionær, at funktionærlovens § 2, stk. 8, ej fandt anvendelse.
U.1968.643V
Deltidsansat fysioterapeut ansås for funktionær og tilkendtes erstatning, da
afskedigelse fandtes uberettiget.
U.1968.620B
Aspirant til tjenestemandsstilling, som før sin tiltræden blev afskediget
p.g.a. graviditet, tilkendt 3 mdr.s løn.
U.1967.41H
Bestyrelsesformands opsigelse af direktør var uforenelig med selskabs
vedtægter. Godkendelse fra en senere bestyrelse kunne ej gives med
tilbagevirkende kraft.
U.1966.892Ø
Arbejdsgiver frifundet for godtgørelseskrav i henhold til funktionærlovens §
2 a.
U.1966.743/2V
Togfører ved privatbane ansås ej for funktionær og kunne afskediges med 3
mdr's varsel. Udtalelser i afskedigelsesskrivelse ej anset for
ærefornærmende.
U.1965.115H
Afskedigelse af tysk trådtrækker p.g.a. påstået nedsat synsevne fundet
uberettiget. Erstatningskrav ej anset for fortabt p.g.a. passivitet.
U.1963.721S
Funktionær kunne ikke gyldigt opsige ansættelsesforhold inden tiltræden,
således at tiltrædelse slet ikke fandt sted.
U.1960.943S
Systueleder havde ikke mistet retten til opsigelse efter funktionærloven ved
at deltage i tilskærerarbejde.
U.1958.868H
Kontorfunktionær erstatningsberettiget for ulovlig opsigelse grundet
manglende medlemskab af HK.
U.1957.535H
Opsigelse af arkitekt berettiget, da denne nægtede at rejse til Færøerne,
hvor arbejdet skulle udføres, uden løntillæg.
U.1955.406S
Frakendelse af kørekortet pga. spirituskørsel ikke afskedigelsesgrund.
U.1955.405S
Indtagelse af for mange lægeordinerede piller ikke afskedigelsesgrund.
U.1954.977/1H
Funktionærs opsigelse pga. manglende lønudbetaling anset berettiget.
U.1954.29/2H
Timelønnet medhjælper havde krav på opsigelsesvarsel ved opsigelse efter 3
dages ansættelse.
U.1952.807H
Bestyrer af restaurant, ansat med varsler efter funktionærloven, anset
omfattet af loven med krav på erstatning ved tilkendegivelse om opsigelse.
U.1952.516H
Funktionær blev ved sin accept af opsigelsesvarsel og tilgodehavende ved sin
fratræden afskåret fra senere at rejse krav.
U.1952.18H
Funktionærloven ikke til hinder for opsigelse af arbejdsaftale inden
tiltrædelse.
U.1951.604V
Person, der indsamlede oplysninger til bogværk og optog bestillinger, anset
som funktionær med ret til opsigelsesvarsel.
U.1951.395Ø
Opsigelse af sygeplejerske skulle ske efter Ful.s varsel, uanset aflønning
skete som tjenestemand.
U.1951.166/2S
Ved beregning af 120 sygedage indenfor 12 måneder medregnes også søn- og
helligdage.
U.1950.1022/2H
Spørgsmål om nedsat opsigelsesvarsel ved fabriksstandsning var gældende, da
køb af fabrik blev hævet.
U.1950.435/2S
Uberettiget opsigelse af funktionær inden tiltrædelse gav krav på løn i
opsigelsesvarslets længde.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/