Sangskrivning ??
Fra : Kristian V. Jensen

Dato : 02-12-01 15:15

Hejsa...

Når nogle af de store musikere skal skirve nye sange, hvordan er proceduren
så ?

Skriver de teksten først og så laver musikken til bagefter, eller laver de
musikken først og så skriver en tekst til ?

Bedste hilsner
Kristian V. Jensen
Vestergaardj@mail.tele.dk
Flower power: 114636491

Fra : Rune

Dato : 02-12-01 16:38

"Kristian V. Jensen" wrote:

> [...]
>
> Skriver de teksten først og så laver musikken til bagefter, eller laver de
> musikken først og så skriver en tekst til ?

Jeg tror, det er ret forskelligt. I Pulp skriver Jarvis Cocker
for eksempel altid lyrikken først, hvorefter bandet sætter musik
til ordene. Umiddelbart lyder det modsatte dog en tand nemmere.

MVH.
Rune

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 02-12-01 20:28

"Rune" <R@NOSPAMe-box.dk>

> Jeg tror, det er ret forskelligt. I Pulp skriver Jarvis Cocker
> for eksempel altid lyrikken først, hvorefter bandet sætter musik
> til ordene. Umiddelbart lyder det modsatte dog en tand nemmere.

Er der nogen, der ved det specifikt for Elton John og Bernie
Taupin? Dén har jeg nemlig tænkt lidt over.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 02-12-01 21:12

Jeg har hørt (altså et rygte) at de to ikke kan udstå hinanden, hvor Taupin
sender teksterne til Elton John, som så sætter musik til. Med andre ord
mødes de aldrig. Det er i hvert fald hvad jeg har hørt.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 03-12-01 10:42

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i

> Er der nogen, der ved det specifikt for Elton John og Bernie
> Taupin? Dén har jeg nemlig tænkt lidt over.

Jeg har et fjernsynsinterview med Elton John hvor han fortæller, at
han løbende modtager tekstmateriale fra Toupin, og når han mener at
der er nok (=ca. dobbelt så meget som til en udgivelse), går han i
studiet. Han har meget sjældent en hel sang færdig på dette
tidspunkt, blot et par ideer, brudstykker og riffs.

Først i studiet bliver de endelige melodier så til. Dette tager som
regel flere måneder - men det betyder jo mindre når man både har
kassen og et tillidsfuldt pladeselskab

Samarbejdet med Taupin har i øvrigt været afbrudt flere gange, og
der findes flere LP'er uden Taupin-tekster.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 03-12-01 17:24

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk>

> [...]
> studiet. Han har meget sjældent en hel sang færdig på dette
> tidspunkt, blot et par ideer, brudstykker og riffs.
(snip)

Okay, tak.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 03-12-01 10:45

"Kristian V. Jensen" <vestergaardj@mail.tele.dk> skrev i

> Når nogle af de store musikere skal skirve nye sange, hvordan
> er proceduren så ?
>
> Skriver de teksten først og så laver musikken til bagefter,
> eller laver de musikken først og så skriver en tekst til ?

Det er der absolut ingen "regler" for. Nogle gør det i den ene
rækkefølge, andre i den anden, atter andre møder op med færdige
koncepter, og ændrer dem alligevel til ukendelighed i studiet,
eller skriver en tekst til en melodi, og skriver så alligevel en ny
melodi til teksten

Fra : Mikster

Dato : 03-12-01 14:53

"Kristian V. Jensen" <vestergaardj@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skriver de teksten først og så laver musikken til bagefter, eller laver de
> musikken først og så skriver en tekst til ?

Hvis vi taler om f.eks. de rigtig store (Lennon-McCartney) var der
forskellige procedurer for det. Nogle sange var virkelige arbejdssange hvor
de satte sig ned og sled igennem altså skrev om vurderede popværdi og lavede
nogle fængende akkorder osv. Altså ca. samtidig (eks. With A Little Help
From My Friends). Den anden metode som de i høj grad sværgede til var "den
himmelske inspiration" citat slut. F.eks. at han vågner op i sengen med en
færdig tekst og musik altså samtidig. Dette var så vidtrækkende at Lennon
har noget lignende (fra hukommelsen): "Har jeg skrevet det? Jeg ved sku ikke
om jeg har skrevet det , jeg ved ikke hvem fanden der har skrevet det...
Grunden til at de altid er krediteret sammen er at modparten så ville komme
med enkelte ændringsforslag f.eks. et enkelt ord der skulle udskiftes eller
noter der skulle flyttes. Det eneste eksempel jeg lige kan komme på er
McCartneys "Yesterday".

VH MIKKEL