Slibning af køkkenknive
Fra : Frank Pedersen

Dato : 02-12-01 13:05

Da mine køkkenknive efterhånden har svært ved at dele en rød pølse, er det
på tide med en slibning. Ikke med en af de her slibere hvor man trækker
kniven igennem et par gange og så er den fixet.
Nej det skal være på den go'e gl.dags måde, men hvad er det så lige for en
sliber man skal have, og hvordan gør man det helt rigtigt.
Alle forslag er velkomne.
På forhånd tak
Frank Pedersen

Fra : Tina

Dato : 02-12-01 14:25

"Frank Pedersen" <horso@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nej det skal være på den go'e gl.dags måde, men hvad er det så lige for en
> sliber man skal have, og hvordan gør man det helt rigtigt.

Spørg din slagter, om han har tid og lyst til at slibe dine knive op igen.
Nogle slagtere tager et symbolsk beløb for det, andre gør det gratis.

Så bliver dine knive superskarpe og holder de næste mange år, uden du har
investeret i yderligere køkkengrej, der bare ligger og fylder op.

Når du siger "den gode gammeldags måde", hvad er det så præcist du tænker
på? De fleste tænker på et strygestål, når de tænker "den gode gammeldags
måde".

Mvh

Tina

Fra : Henrik

Dato : 02-12-01 15:48

Dette er mit (let omarbejdede) indlæg fra den 13/11-01:

En professionel løsning er at købe et knivslibesæt f.ex. af mærket
"Lansky", der fås i jagt og fiskeri forretninger.

Sættet består af flere sten i stigende finhed, olie til at væde stenen med,
samt det specielle ved "Lansky's sæt", en "holder" der monteres på
knivryggen, som giver mulighed for at
slipe kniven eksakt i den vinkel man foretrækker og som passer til kniven og
dens anvendelse.....

Der er en god vejledning med.

Slipes der i lille vinkel i forhold til bladet, bliver kniven meget skarp,
men æggen mindre holdbar, og omvendt.
Det er forskellen på skalpellen og machetens slipning!

Det hele foregår manuelt, med den groveste sten først, og så finere og
finere sten.....

Perfekt resultat for den der vil lægge arbejdet i det, og en ren fornøjelse
i køkkenet efterfølgende!

Henrik

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 02-12-01 17:16

Det var mig der startede den forrige tråd, da et par af mine knive havde det
på samme måde.
Jeg opgav selv at gøre det, da jeg læste hvad der skulle til af udstyr,
samtidigt med, at det krævede at du gjorde det jævnt over hele bladet og med
rette vinkel og et korrekt antal gange på hver side og så videre...
I stedet fandt jeg en af mine venenr, hvis far gjorde sådan noget, og vupti,
fik dem tilbage i dag, de er som nye.
Hvis du ikke kender nogle der kender nogle, der kan gøre det for en flaske
rødvin, så spørg din lokale slagter.
/Peter

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 11-12-01 22:19

Der er en forretning inde i kødbyen som sælger gode kokkeknive -- de sliber
dem også og det er super godt. Så hvis man bor i København og omegn kan det
godt betale sig...