Hvad vil i foreslå??
Fra : Morten Christensen

Dato : 01-12-01 22:40

Hej! Når jeg nu engang bliver 18 og nok ikke får råd til en bil så har jeg
tænkt på at købe sådan en crosser som man skal have MC-kørekort til...
F.eks en Yamaha DT 175 som koster 27.000kr.

Men jeg kan ikke rigtig finde andre i den klasse.... Har I nogle
ideer/forslag til hvad jeg skal købe?? De skal helst være i den samme
prisklasse...

På forhånd tak.

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : Lasse Laursen

Dato : 02-12-01 02:02

"Morten Christensen" <m-astrup@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men jeg kan ikke rigtig finde andre i den klasse.... Har I nogle
> ideer/forslag til hvad jeg skal købe?? De skal helst være i den samme

Der er kun et svar! Suzuki GSX-R 250...

Uhh...den er lækker.

MvH Lasse Laursen
lasse_laursen@mail.dk

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 02-12-01 02:46

Klog af skade, så hold dig endelig til en kværn uden alt for meget plastik.
På en crosser har du også muligheden for at lære, at køre på baghjul, når du
bliver bedre. Det er sgu noget jeg ikke er meget for at prøve med min gamle
CBR600.

Ikke for at lyde belærende, men husk sikkerhedsudstyr

Fra : Allan Bojesen

Dato : 02-12-01 03:35

> Klog af skade, så hold dig endelig til en kværn uden alt for meget
plastik.

Hvorfor????? En cykel som gsxr250 fås ikke nemmere at håndtere. Lav
sidehøjde = god stabilitet ved lav hastighed og snævre vendinger. De 138
kg den vejer kan selv rimelig små personer håndtere selvom cyklen hælder
mere end 10 grader, hvilket er ulig sværere på en cykel ala crosser model
med deraf følgende højere sæde. Efter at Vibeke (min kone) har købt en
gsxr250, har jeg fået stor respekt for denne type mc. Den kører kanon i
bytrafik og på landevej - motorvej skal man holde sig fra.

> [...]
du
> bliver bedre. Det er sgu noget jeg ikke er meget for at prøve med min

Og hvad er det så lige man skal bruge det der baghjulskørsel til!!!!!! Det
er da noget der først bør komme når man mestrer de basale tekniker i
almindelig mc-kørsel - og der kan da glimrende gå flere år før end det kan
komme på tale.

Allan Bojesen (der er et halvgammelt røvhul med respekt for mit eget og
andres liv)

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 02-12-01 13:01

"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> skrev i en meddelelse

> plastik.
>
> Hvorfor?????
Alene fordi plastik er uhyggelig dyrt - og det er sandsynligt, at man
vælter - om ikke før så siden.

> du bliver bedre. Det er sgu noget jeg ikke er meget for at prøve med min
> gamle CBR600.
> Og hvad er det så lige man skal bruge det der baghjulskørsel til!!!!!!
Ikke noget praktisk. Det jeg vil frem til var nærmere, at det nok er bedre,
at få indøvet alle mulige ting på en mc, der ikke koster alverden. Og jeg
kunne da godt tænke mig, at jeg kunne køre på baghjul hvis jeg ville, men
eftersom det nemt koster 10K at vælte, så har jeg valgt helt at lade være.
(indtil jeg evt. køber en billig off road maskine selv).

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-12-01 20:11

> Alene fordi plastik er uhyggelig dyrt - og det er sandsynligt, at man
> vælter - om ikke før så siden.

Bare fordi man tager en kuretur behøver plastikken ikke knække. Hvis den
ikke knækker er det jo "bare" kosmetisk og ellers kan den jo rep'es med et
kit fra den nærmeste både-biks. Desuden kan gaffa-tape jo også holde på lidt
"løse-ender"

/Anders Majland
/Aprilia - Crash&Gaffa style

Fra : Armand

Dato : 02-12-01 23:56

Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
> [...]
rep'es
> med et kit fra den nærmeste både-biks. Desuden kan gaffa-tape jo også

Der er da stadig et betragteligt emne gemt i "gensalgs-værdi" når vi
taler om sådant rep.'ede skader :-/

Selv en blød bule i tanken trækker grundigt ned i salgsprisen - Hvorfor
skulle køber ikke lades ig friste af det tilsvarende; men skadesfrie
tilbud (en bule i
tanken er oftest fulgt af andre mindre synlige skader á skrabere under
motordækslerne eller bukkede styrender!), som blot er et par tusinde kr.
dyrere :-/

--
Armand.

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 02-12-01 20:48

"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> wrote in message
>Efter at Vibeke (min kone) har købt en
> gsxr250, har jeg fået stor respekt for denne type mc. Den kører kanon i
> bytrafik og på landevej - motorvej skal man holde sig fra.

Hvorfor skal man holde sig væk fra motorvejen, på en Babygixxer??
Min klare let en march hastighed på 130-140......og jeg vejer ca 100 kilo.
Så jeg ser da intet problem for andre (og formodentlig lettere personer) i
at køre på motorvej med sådan en maskine.....
.....men måske har Vibekes maskine samme mystisk effekt problem som Jes' ?

> Allan Bojesen (der er et halvgammelt røvhul med respekt for mit eget og
> andres liv)

Sådan er der jo nogen der er så kedelige....

--
Jacob

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-12-01 00:12

> [...]
> at køre på motorvej med sådan en maskine.....
> ....men måske har Vibekes maskine samme mystisk effekt problem som Jes' ?

Der er heller ingen problemer med Vibekes i at holde de nævnte 130-140 og
mere til - og nej den har endnu ikke lidt af Jes' syndrom
Det jeg ikke bryder mig om er at ligge med 13-14.000 omdr. i længere tid.
Jeg tror det er rimeligt belastende for motoren, men det kan da godt være
jeg bare er pylret Og dernæst synes jeg egentlig ikke komforten er noget
at skrive hjem om i forbindelse med at sidde stille i længere tid.
Sådan er der så meget

Allan Bojesen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-12-01 23:07

Allan Bojesen wrote:

> Der er heller ingen problemer med Vibekes i at holde de nævnte 130-140 og
> mere til - og nej den har endnu ikke lidt af Jes' syndrom

Dvs. den kan køre 180 på speedo'et? Den skulle kunne køre 178 ægte, så det
burde at kunne lade sig gøre. Jeg har haft min egen oppe på 175 på
speedometeret

> Det jeg ikke bryder mig om er at ligge med 13-14.000 omdr. i længere tid.

Det er nu ikke noget jeg bekymrer mig om, for jeg vil mene at det er
stempelhastigheden der tæller, og den er jo ikke så farlig ved de
omdrejninger.

> Jeg tror det er rimeligt belastende for motoren, men det kan da godt være
> jeg bare er pylret

Det er nok det, ja

> Og dernæst synes jeg egentlig ikke komforten er
> noget at skrive hjem om i forbindelse med at sidde stille i længere tid.

Ifht. andre sportsmaskiner er den nok udmærket, og ture under 200km er ikke
noget problem. Derover får man lidt ondt i røven

> Sådan er der så meget

Jowjow

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-12-01 22:42

>Dvs. den kan køre 180 på speedo'et? Den skulle kunne køre 178 ægte, så det
>burde at kunne lade sig gøre. Jeg har haft min egen oppe på 175 på
>speedometeret

Jeg har haft den oppe at vise 160 på speedo'et, uden at ligge ned over
tanken, så det er da nok muligt at den vil højere op

>Det er nu ikke noget jeg bekymrer mig om, for jeg vil mene at det er
>stempelhastigheden der tæller, og den er jo ikke så farlig ved de
>omdrejninger.

Såån har jeg ikke lige tænkt. Når man udregner stempelhastigheden er det så
2 * slaglængde * omdr/m / 60? I så fald er det 14,3 m/s*s hvilket
selvfølgelig ikke er meget. Men dog mere end min aldrende CB 7½ der har 11,7
m/s*s ved samme hastighed og i topgear. Jamen så ER det jo mig der har været
lidt pylret Så skal den f.... have nogen tæsk! Nej, jeg har lovet Vibeke
at være god ved den, når jeg låner den

>Ifht. andre sportsmaskiner er den nok udmærket, og ture under 200km er ikke
>noget problem. Derover får man lidt ondt i røven

Det jeg mener med manglende komfort er at jeg har svært ved at finde en
stilling hvor jeg er relativ afslappet. Men det kan selvfølgelig have noget
at gøre med at jeg er vant til at køre mc uden kåbe, og der bærer vinden
kroppen mere oppe.

>mvh Jes Vestervang
>ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
>GSXR250

Btw - har du gang i salget eller hur?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-12-01 00:15

Allan Bojesen wrote:

> Jeg har haft den oppe at vise 160 på speedo'et, uden at ligge ned over
> tanken, så det er da nok muligt at den vil højere op

Tjoh... Det er nok godt nok

> Såån har jeg ikke lige tænkt. Når man udregner stempelhastigheden er det
> så 2 * slaglængde * omdr/m / 60? I så fald er det 14,3 m/s*s hvilket
> selvfølgelig ikke er meget.

Nu er det kun kun m/s og ikke m/s*s Og for god ordens skyld skal vi jo
lige huske på at det kun er middelhastigheden, vi regner ud. Svjh. er
tommelfingerreglen at plejlstængerne er i fare for at blive revet over ved
middelhastigheder over 20 m/s. Det varierer selvfølgelig efter stemplernes
vægt, plejstængernes legereing osv.
Ved redline ligger Suzukien på 18,7 m/s og ved begrænseren (17500) 19,25
Så det skulle der jo ikke være noget farligt i
Armand nævnte forresten engang en tommelfingerregel, som gik ud på at man
max skulle ligge ved 70% omdrejninger i længere tid, hvilket i gixxerens
tilfælde ligger omkring 12000. Hmmm, den holder da vist egentlig ikke helt
på gixxeren, for det er jo først derfra den kan arbejde. Her må Armand vist
lige have en kommentar!

Når al det er sagt, så plejer jeg heller ikke selv at ligge over 12-13k
rpm, hvis jeg alligevel sjældent har brug for alle hk. Men ved frisk
sognevejskørsel holder jeg den nu mellem 12 og 16 k rpm

> Men dog mere end min aldrende CB 7½ der har
> 11,7 m/s*s ved samme hastighed og i topgear. Jamen så ER det jo mig der
> har været lidt pylret Så skal den f.... have nogen tæsk!

Jaah

> Nej, jeg har
> lovet Vibeke at være god ved den, når jeg låner den

Den er jo lavet til det

> [...]
> stilling hvor jeg er relativ afslappet. Men det kan selvfølgelig have
> noget at gøre med at jeg er vant til at køre mc uden kåbe, og der bærer

Lige netop det, har jeg fået at vide at man vænner sig til, og det er da
heller ikke det, der har været problemet for mig ved lange ture på
gixxeren. Jørund Seim har også nævnt at han efter tilvænning kunne køre
Kbh. - Nürnbergring uden problemer, hvorimod jeg fik ondt i ryggen efter 10
km på en RSV Mille, hvis siddestilling jeg vil tro minder meget om
R1'erens. Så handler vist bare om tilvænning Fik jeg nævnt at jeg har
prøvet en RSV Mille? Fed kværn forresten, lidt mere bundtræk end
gixxerens

> Btw - har du gang i salget eller hur?

Der er ikke rigtig nogen der ringer, når den er i DBA, så de sidste 3 uger
har jeg glemt at sætte den i :-/ Jeg tror ikke helt dba-læserne er klar
over hvor fed en cykel det egentlig er
Derudover har jeg også lige haft gang i dækskift for og bag og ny
forgaffelolie. Det har gjort underværker for styringen!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-12-01 10:11

> Armand nævnte forresten engang en tommelfingerregel, som gik ud på at man
> max skulle ligge ved 70% omdrejninger i længere tid

På en "knallert" skal den vel bare holdes hvor der er max effekt, hvilket
for min er ca. 8500rpm

/A

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-12-01 22:51

Hov jeg glemte at underskrive tidligere posting.

Men her er den.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78
GSXR250 - til låns

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-12-01 14:06

Jeg skal også til at tage MC kort til forået, og er også på jagt efter en
cykel at starte med, men må man køre en Suzuki GSX-R 250 som 18årig MCkører
?
Jeg mindes noget med 34 hk som max ?

Mvh Anders Christensen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 02-12-01 15:31

> Jeg skal også til at tage MC kort til forået, og er også på jagt efter en
> cykel at starte med, men må man køre en Suzuki GSX-R 250 som 18årig
> [...]

Det er korrekt at de første 2 år må du nøjes med 34 hk. Men der kan da
udmærket monteres et drosselkit på gixxeren der nedsætter de originale 45 hk
til 34 hk, og det koster vist kr. 1500,-.

Allan Bojesen

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-12-01 21:11

> [...]
> tænkt på at købe sådan en crosser som man skal have MC-kørekort til...
> F.eks en Yamaha DT 175 som koster 27.000kr.

Jeg vil komme med et U-uvildigt (men fornuftigt) råd:

For det første - køb brugt, ikke nyt.

Du vil uvægerligt komme til at begå fejl med din første motorcykel, og på en
helt ny cykel vil det medføre noget værdiforringelse. Du vil måske også køre
lidt over-forsigtigt på en ny cykel, for ikek at risikere ridser eller
skader. Ne ny cykel taber forholdsvis meget i værdi det første år, og som
"grøn" finder du måske ud af at du egentlig ikke har købt den type cykel du
ønsker dig i længere tid, derfor kan første-års værditabet ramme dig for
hårdt.

Når du så selv har nævt en off-roader, så vil jeg lige nævne at min svoger
Søren har sin Yamaha DT 125 R årgang '95 til salg for 15.000,- Til den pris
har du råd til ordentligt tøj, lås og den slags, og motorcyklen er så tæt på
"scrap-værdien" at den ikke kan tabe alverden i værdi, hvilket vil være
dejligt hvis du nu næste år finder ud af at du hellere vil have noget andet.
Den er brugt, men nyrenoveret og nylakeret, så den er både pålidelig og
flot, og med sine knap 30 heste til knap 120 kg er den en hel del sjovere at
køre på end en DT175MX, som jo er en konstruktion fra 70'erne.

Hvis du er interesseret eller bare vil have lidt gode råd (min svoger er en
klog fætter med flere typer cykler bag sig) er nummeret: 98 31 84 34.

Mvh.
Rittig, off-road fanatiker, motortosse, enduro-racer og andet godt.

Fra : Mads Lund

Dato : 03-12-01 10:57

> [...]

at
> køre på end en DT175MX, som jo er en konstruktion fra 70'erne.

Desuden er det ret vigtig at tilføje, at når man nu "kun" må have 34 hk, er
grøn osv. Så er det altså 40x så sjovt at køre med 40 kmt i terræn som det
er at køre med 120 kmt på en motorvej eller lign. Så vælg en knallert der
kan køre i terræn, den bliver du meget gladere for. Desuden er der jo det
med økonomien. Sådan en fyr (DT125 eks.) er meget billig at hollde kørende,
den går ikke i stykker når man vælter (og det er vi jo nogle der gør), og
det er mega underholdende. Sammenligner man med gadecykler, så er det min
mening, at cykler optil 100 hk føles tamme, og kedelige, nu er jeg
selvfølgelig andrealin junkie, men de dersesns GS500 cykler er altså mere
transport end sjov (og det er jo fint nok).

Så hvis du vil have noget der er transport, så køb en GS500 agtig cykel
(hvis du har råd), men skal der være sjov med i det, og det må være lidt
billigere, så gå efter en DT125 til 15.000 + 5.000 til tøj og lås.

> Rittig, off-road fanatiker, motortosse, enduro-racer og andet godt.

Mads Lund, ditto.

Fra : Pein

Dato : 03-12-01 18:33

"Mads Lund" wrote ...

> Mads Lund, ditto.

Jamen Mads, du skal da køre Enduro næste sæson!
Meld dig ind i enduroklubben (250,-), i DMU (160,-) og få en endurolicens
(800,-) så er du klar.

Det er det sjoveste, man kommer ud på nogle kanon fede spor, og så er det
seriøst ræs.
Det kræver jo ganske vist at dyngen er indregistreret, men det er sjov for
alle pengene.

Mvh. Pein
(ikke helt upartisk - kasserer for Dansk Enduro Klub)

Fra : Søren L Hansen

Dato : 03-12-01 19:03

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen Mads, du skal da køre Enduro næste sæson!
> Meld dig ind i enduroklubben (250,-), i DMU (160,-) og få en endurolicens
> (800,-) så er du klar.

Slap af Lomme-goebbels Den gode TosseLund har licens til RR, og dermed
kun et stempel fra mudderlicens, og så er han flyvende. Bogstavelig talt.

Vi ses.

Søren

Fra : Pein

Dato : 03-12-01 19:39

"Søren L Hansen" wrote ...

> Slap af Lomme-goebbels Den gode TosseLund har licens til RR, og
dermed
> kun et stempel fra mudderlicens, og så er han flyvende. Bogstavelig
talt.

Nå øøhh... <whisper>det havde jeg glemt</whisper>.

Jamen Mads, du skal da køre Enduro næste sæson!
Og så kan du jo lige støtte enduroklubben med et passivt medlemsskab
(125,-)

Man må jo prøve. Æ og?

> Vi ses.

Jeps. Vi flytter sikkert til hovedlandet allerede 13. dec. men det betyder
at min deltagelse i årets julefrokost hænger i en tynd tråd.

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-12-01 20:52

> endurolicens

> dermed
> talt.
> >
> Nå øøhh... <whisper>det havde jeg glemt</whisper>.

Faktisk koster det ham ikke umiddelbart noget at køre enduro, man betaler
kun for dne dyreste licens, og det er RR licensen til 1100,- og han ER
medlem af en DMU klub, og der ER nummerplade på KTM'en.
Men vi bliver nok nødt til at lære ham at køre, for det ser altså ikke for
imponerende ud endnu...

Til Mads og de andre der var med på grill-bar efter LC Cross åbent hus: Jeg
påstod at RR 125 std. licens kun kostede 575,- Det passer ikke, medmindre
man er under 15 år. Den klausul havde jeg overset.

> Jamen Mads, du skal da køre Enduro næste sæson!

Naturligvis skal Mads da med ud at køre enduro. Han er solgt, tror jeg, han
har måske bare ikke erkendt det endnu. I de næste måneder tror jeg vi skal
fokusere indsatsen omkring PerP og Mikkel PP, og se om det ikke kan lykkes
at få dem ind i sekten også.

Rittig
(Totalt hjernevasket, og klar til at dele oplevelsen med andre)

Fra : Pein

Dato : 03-12-01 22:44

"Claus Rittig" wrote ...

> [...]
> kun for dne dyreste licens, og det er RR licensen til 1100,- og han ER
> medlem af en DMU klub, og der ER nummerplade på KTM'en.

Han er klar!

> Men vi bliver nok nødt til at lære ham at køre, for det ser altså ikke
> for imponerende ud endnu...

Hvis jeg kan score DM points, kan alle.... NÅÅÅÅH nu ved jeg hvad du
mener - kan I ikke lige lære mig at køre også
Min kørsel ligner jo ikke engang noget ude på stubmarkerne, selvom jeg
lammetæver halvdelen af feltet med indtil flere hele sekunder

> Rittig
> (Totalt hjernevasket, og klar til at dele oplevelsen med andre)

Ja, og mig som har spillet fodbold, badminton og andre småting, og golf i
rigtig mange år, og var blevet helt god til det, men så kommer man ud at
køre Enduro, og er fuldstændigt solgt!
Det er simpelthen for sjovt. Synd det er lidt dyrt, men det er vel på den
anden side een af det billigste former for motorsport man kan dyrke, eller
hur?

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-12-01 23:52

> Hvis jeg kan score DM points, kan alle.... NÅÅÅÅH nu ved jeg hvad du
> mener - kan I ikke lige lære mig at køre også

He, he.

> Min kørsel ligner jo ikke engang noget ude på stubmarkerne, selvom jeg
> lammetæver halvdelen af feltet med indtil flere hele sekunder

Nåh, så vidt jeg erindrer så gik det dig da vist helt fint sidst jeg så dig
på en stubmark. Jeg ville naturligvis have ydmyget dig, hvis ikke lige det
var fordi mit stel brækkede... Igen... (suk).

> Ja, og mig som har spillet fodbold, badminton og andre småting, og golf i
> rigtig mange år, og var blevet helt god til det, men så kommer man ud at
> køre Enduro, og er fuldstændigt solgt!

Jep. Enduro er fedest! Min eneste fejl i livet er at jeg ikke begyndte at
køre da jeg var 20 istedet for da jeg var 33. Men okay, da jeg var 20 var
der faktisk ikke noget der hed enduro her i landet, selvom det påstås at
være verdens ældste motorsport. Faktisk en sjov sportsgren: Det er verdens
største motorsport (flest udøvere, alene i Sverige er der 4.000 kørere) og
alligevel er VM-serien kun omkring 10 år gammel. Før den tid hed det EM og
diverse nationale mesterskaber, for enduro er traditionelt kun stort i
Europa, USA og Australien. Og det, vi idag kender som Enduro VM for
nationshold - International Six Days Enduro - hed indtil for omkring 20-30
år siden International Six Days Trial, selvom det ikke var Trial, men
enduro. Idag findes der også et ISDT, men nu ER det trial, mens ISDE er
enduro. Og går vi længere tilbage i ISDT historien, så var der faktisk
indtil omkring 2. verdenskrig en regel om at Engelske kørere skulle køre på
Engelske motorcykler, Tyske kørere på Tyske cykler osv. Det gjorde det
naturligvis lidt besværligt for danske kørere at vinde...

> Det er simpelthen for sjovt. Synd det er lidt dyrt, men det er vel på den
> anden side een af det billigste former for motorsport man kan dyrke, eller
> hur?

Den billigste motorsport er nok Trial. En cykel kan fås fpr 10.000 og man
kan køre flere sæson'er på et kædesæt og et dæksæt. Ja, enduro ER dyrt. Det
burde kun være lige så dyrt som motocross, men vil man køre rundt på en
fuldblods racer, så er der den lille krølle på økonomien at racerne skal
være indregistrerede, så en ny (eller nyere) racer er noget dyrere end en
tilsvarende motocross, udover det er omkostningerne de samme. For
interesserede kan jeg nu lige nævne at der lige nu er en del fuldblods
racere til salg brugt til rimelige priser:
'99 Gasgas EC 300 til 53K (Bjørn på fyn, cyklen er en drøm af en racer,
2-takt, utrolig letkørt og meget lidt slidt, da Bjørn er skadet hele tiden).
'98 Yamaha YZ400F til 55K (Wild Ting i Fredericia, en lynhurtig 4-takt
motocross der er konverteret til enduro. Trækker som et lokomotiv).
'98 Husqvarna WR360 til 43K (Claus fra Århus, en særdeles velholdt 2-takter
til voksne, har faktisk kun kørt et par enkelte enduro'er og har ellers
levet sit liv som off-roader. Trækker så man tror det er løgn).
'97 Gasgas EC 250 til 42 - 44K (Steen og Sune fra Silkeborg, den ene
tidligere DM Elite vinder, den anden i særdeles god stand)
Ældre Kawasaki KX 500 til ca. 45K (en gut på sjælland, meget, meget voldsom
racer som med et par 17" fælge vil blive en fremragende SuperMotard de dage
hvor den ikke kører enduro).
'99 KTM EGS 250 (Torben på sjælland, forrygende racer der har kørt meget
lidt. Mange penge, men cyklen er som ny).
Og derudover er der nogle 250cc racere med lidt flere sæson'er på bagen, men
enduro kan også sagtens køres på Bredde-plan på cykler som DT125R, TT350,
DR350 og den slags, som kan fås helt fra 14K af.

Når nu Enduro er så dyrt, hvorfor er det så så fedt?
Tjah, det er nok mange ting, og det er nok forskellige ting vi kørere tænder
på. For mig er det fx. udfordringen: Jeg skal på samme dag køre lynhurtigt
på en motocross bane, køre lynhurtigt i en grusgrav med dybt sand og dynger
af sten, køre lynhurtigt på et lusket spor i skoven med træ-rødder og
skrænter, køre lynhurtigt på en brakmark i glat græs. Istedet for som
motocross kørerne at køre 2 heat a 20 minutter, kører jeg måske 8 heat a 20
minutter på meget forskellige underlag. I et heat går det rasende stærkt med
gassen i bund fra start til mål, i et andet skal jeg liste raceren rundt om
træerne med finfølelse og finesse. Undervejs skal jeg over et væltet træ,
gennem en å og op og ned ad stejle skrænter, trapper, gennem strandsand og
siv - altsammen som havde jeg fanden i hælene. For satan hvor er det fedt!
Når jeg kommer hjem, har jeg ofte præsteret det samme som hvis jeg havde
løbet et marathon-løb, og jeg er IKKE i tvivl om at jeg har kæmpet, både med
mig selv, med moder jord og med min motorcykel. Og jeg kommer altid hjem med
en vidunderlig følelse af at jeg vandt. Jeg vandt ikke løbet, men jeg vandt
over min egen tvivl... og over et par af gutterne.
Enduro er en sport for individualister, ingen tvivl om det - alligevel er
tonen mærkbart mere kammeratlig end i andre motorsportsgrene, og
hjælpsomheden når der ryger et koblingsgreb næsten overvældende. Måske er
det fordi vi som følge af vore enkeltstarter ikke kæmper skulder mod skulder
mod hinanden, og derfor er mere vant til at føle os som end slags
medspillere end som konkurrenter? Jeg ved det ikke. Måske fordi vore løb er
så lange at vi alle har brug for lidt opmuntrende ord undervejs?
Men enduro ER det fedeste i verden! Det er ikke nok at være i kanonform, det
er ikke nok at være sandbane-specialist, det er ikke nok at være lidt af en
free-styler, det er ikke nok at være et lyn på stubmarkerne eller atlet i
skoven, man skal igennem det hele. Nogen har styrker i grusgraven, andre på
motocross banen, atter andre på nedkørslerne, og ham der til sidst kåres som
bedst til det hele, han ER faktisk god på en motorcykel, for han har været
alle disciplinerne igennem, og der er ingen lette løsninger i enduro!
Hvorfor hulen går idioten nu i selvsving over det? Fordi enduro er en
totaloplevelse krydret med adrenalin og bensin, som sætter dine grænser på
prøve og lader dig selv flytte dem ud hvor du ikke troede de hørte hjemme.
Bevares, det er ikke succesoplevelser alt sammen, Pein så fx. ret slap ud i
betrækket da han efter 3 timers intens race måtte opgive at trække sin cykel
fri af mudderet i Viborg, men undervejs blev der flyttet grænser og kæmpet
kampe, og selvom papiret meldte udgået, så ved jeg han følte en sejr, og jeg
ved at han nåede længere end han havde regnet med at kunne. Det er derfor
man smiler dagen efter, selvom det gør pisse ondt at sætte sig i en stol.

Nå, jeg må hellere i seng. Men inden jeg smutter, så vil jeg lige give et
råd til alle jer som ikke rigtig ved hvad enduro er for noget: Tag ud og se
et løb næste sæson! Der er ingen publikumsløb, så det er altid gratis. Det
er ikke en sidde-på-sin-røv-og-glo sport, heller ikke for tilskuere, så regn
med en udflugt. Til gengæld er der god underholdning, og kørerne er til at
snakke med - og JEG kan altid tåle et opmuntrende tilråb! Jeg tror nok jeg
kører med nr. 104 næste år, på en orange KTM EXC 380.

G'nat,
Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 04-12-01 09:52

Jeg må give Claus ret i, at jordræs er det fede pis. Især det faktum, at man
kan køre det i forårs og efterårs sessonerne, hvor RR maskinen står trygt i
garagen. Og prismæssigt er der intet at frygte. De dersens offrødder skulle
lige prøve at købe stumper til en gadeknallert.

Bare RS'eren kan spise et sæt bremseklodser på en løbsdag = 200 kr, gør en
enduro maskine det samme, så ryger der 120 kr (KTM'en) Og dæk mæssigt, tjo
et RR dæk koster 1000 kr et endurodæk 350 kr, om endurotingen så slider
dækkene 3x så hurtigt ved jeg jo ikke endnu. Men KTM'en ser ud til at være
ret hård ved gummiet, isæt på asfalt. Og så er der jo lige den detalje, at
en enduro maskine skal vaskes og smørres efter et løb, mens RR maskinen ofte
skal have reppet glasfiber
Og så taler vi jo slet ikke om, hvad gade maskiner koster.
Faktisk vil jeg påstå at der er + på kontoen efter et par år med en enduro i
stalden. Man kan sagtens få en rigtig god maskine til 30.000, fyre 10 - 20
tusinde af ved at køre i et par år, og til den tid kører man stort set ikke
på gade knallerten mere, så sælger man den for 120.000 og sparer de 10 kilo
i forsikring om året + de andre 10-15 tusser som man bruger på serviece, dæk
osv. For gadekørsel bliver aldrig det samme efter man er begyndt at køre
ræs. Og det bedste er selvfølgelig at køre både RR og enduro, begge dele
vilds sjove men på hver sin måde.

Mads Lund
RS125RR
KTM300
+ div andet legetøj

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-12-01 10:42

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3c0bd836$0$29599$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
skal
> fokusere indsatsen omkring PerP og Mikkel PP, og se om det ikke kan

Jamen jeg står bare og tripper... Det er sgu så træls der er nogen der
har det sjovt og jeg ikke er med...

Men jeg kan ikke lige nu se at min økonomi kan bære endnu en motorsport.
Det kan godt være en DT 'kun' koster 15K, men den slags luft er der ikke i
budgettet lige nu. Bevares, det bliver måske bedre i foråret - men det vil
kun tiden vise. Har heller ikke helt gjort op med mig selv endnu om jeg
skal involvere mig i en sport hvor man risikerer at blive spiddet på en
spids træstub... (og det VIL ske...

Indtil da må jeg nøjes med at være pit crew, cheer leader (Kom nu igang din
dovne hund osv... og hvad der ellers skal laves af forefaldende
arbejde.

--
Mikkel

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-12-01 16:53

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun tiden vise. Har heller ikke helt gjort op med mig selv endnu om jeg
> skal involvere mig i en sport hvor man risikerer at blive spiddet på en

Tjah, den skide økonomi har ganske stor indflydelse på hvor mange
motorsportsgrene man kan gabe over!
Men nu er træstubbe jo altså sjældent spidse, så jeg vil bestemt mene du kan
regne dig sikker.

> Indtil da må jeg nøjes med at være pit crew, cheer leader (Kom nu igang
din
> dovne hund osv... og hvad der ellers skal laves af forefaldende
> arbejde.

Og det skal du da være så INDERLIGT velkomme til! Pit-duller mangler vi jo
altid.

Rittig

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-12-01 09:31

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3c0e4632$0$77411$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> "Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse
>
> Tjah, den skide økonomi har ganske stor indflydelse på hvor mange
> motorsportsgrene man kan gabe over!

Ja desværre. Men hvor der er vilje er der som regel også en vej, så jeg har
ikke givet op endnu

> Men nu er træstubbe jo altså sjældent spidse, så jeg vil bestemt mene du
kan
> regne dig sikker.

Nåja, nu var træstub bare et samlet udtryk for alle de spidse ting i
naturen der kan slå dig ihjel. Men hva' - det er med garanti sikrere end
myldretidstrafikken!

> Og det skal du da være så INDERLIGT velkomme til! Pit-duller mangler vi
jo
> altid.

Og nu har jeg jo set hvordan et Enduro pit-stop skal foregå. Jeg er jo
vandt til fra RR at have minimum et par timer til et pitstop, så det var
lidt af et 'kulturchok' at se bla. Wild Ting kaste rundt med motorcykler,
benzin og trætte kørere og 1½ minut senere at sende jer afsted igen

Men med en håndfuld strips og noget gaffa kan jeg samle hvad-som-helst på 2
minutter

--
Mikkel

Fra : Mads Lund

Dato : 04-12-01 09:42

> Slap af Lomme-goebbels Den gode TosseLund har licens til RR, og dermed
> kun et stempel fra mudderlicens, og så er han flyvende. Bogstavelig talt.

Flyvende måske. Men jeg skal lige have noget seriøs træning i alt andet end
at give gas og køre opad.

Kørsel i spor sucks, på gode dage kan jeg køre ca 2m før jeg vælter.
Kørsel på glat underlag sucks, jeg er herrenervøs for at smide forhjulet
(det er måske sket lidt for tit)
Kørsel nedad ting, især trapper sucks mega. skal man bare slå frygten fra
eller hva ? Du så jo selv resultatet ude på GUG bakke.

Men ellers går det da meget godt jeg har f-eks ikke brækket knogler ved
jordræs endnu.

Mads Lund
KTM300

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-12-01 22:40

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kørsel nedad ting, især trapper sucks mega. skal man bare slå frygten fra
> eller hva ? Du så jo selv resultatet ude på GUG bakke.

Alt det der kan læres, det er ikke så slemt. Vi skal bare lige træne lidt,
så er den hjemme.

Spor: Hvis det går ligeud, så kig op. Det er det samme som at gå på
balancebom, hvis du kigger ned på dine fødder (eller 2 m foran motorcyklen)
så vælter du. Kig ud på horisonten, så går det fint.
Hvis det er i sving, så lad som om du vil køre 10cm indenfor sporet. Når du
så giver gas, glider baghjulet ud i sporet, og følger sporet hele vejen
gennem svinget.

Kørsel på glat underlag: Ja, selvfølgelig skrider forhjulet, men hvad gør
man så? Giver mere gas, for så spinner baghjulet og skrider dermed ud, og så
holder forhjulet samtidig op med at skride. Jeg sagde i starten at du skulle
vænne dig til at styre med bagenden. Jeg tror du er godt på vej til at lære
det, men det er ikke helt godt nok endnu, der skal lidt mere øvelse til.
Dirt bikes køres ikke med fornuften.

Kørsel nedad ting: Om det er en trappe, en skrænt eller hvad er ligemeget,
men man har en tendens til at blive nervøs for trapper - det skal man ikke,
for det er bare en vinkel og noget bid ligesom alle andre vinkler med mere
eller mindre bid. Op å dååååå, røven ud over bagskærmen og så føle den ned
på begge bremser hele vejen. Baghjulet må ikke blokere, for så mister du
balancen. Hold farten lav fra starten, for det kan være svært at tage farten
af cyklen igen. Skal der drejes midt på skrænten, så 1- slip bremserne, 2-
kort dab på gassen for at baghjulet bider mens du 3- drejer. Herefter kan
den føles nedad på bremsen igen. Her må baghjulet heller ikke blokere, for
så kurer bagenden ned ad skrænten - dab'et på gassen laver man netop for at
sikre bid på baghjulet under drej'et.

Rittig

Fra : Jens U

Dato : 05-12-01 14:50

Claus Rittig skrev ...
> [...]
>så kurer bagenden ned ad skrænten - dab'et på gassen laver man netop for at

Det kan godt tåle en gentagelse, selv om jeg nu aldrig ville våge mig ud i det.

Det er der nok mange der kunne lære noget af.

Hvornår udgiver du bogen "Vejen til mudderkørsel"

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
( Der kun er tilskuer til denne form for udfoldelser. )

E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/8811/ (tip til NTV/Revere ejer)
Studmc#, DMCN#, MCTC#, ÅRL#. V2-Power.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-12-01 15:08

> Hvornår udgiver du bogen "Vejen til mudderkørsel"

Burde vel være "Stien til mudderkørsel" eller "Mudderkørsel for Dummies"

/A

Fra : Armand

Dato : 05-12-01 16:33

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:9ulams$krk$1@sunsite.dk...
> Burde vel være "Stien til mudderkørsel" eller "Mudderkørsel for
> Dummies"

.. . . . for motortosser!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-12-01 17:10

> . . . . for motortosser!

Nemlig.
Næh, den udgiver jeg ikke. Der findes en fandens masse af dem i forvejen, af
mere eller mindre anvendelig kvalitet (bare ikke lige på dansk). Og iøvrigt
er jeg jo ikke så god til at køre, at jeg ligefrem har noget at lære fra
mig - bortset fra til nogle få totale enduro-mongoler...

Jeg var engang på køreteknisk kursus hvor instruktøren var Kent Karlsson (10
år i toppen af enduro-VM, flere år fabrikskører for Husaberg, nu landstræner
for den svenske enduro elite), og ved sådan en lejlighed får man et mere
ydmygt forhold til sine evner. Den mand ku ting, ku han! Jeg glemmer aldrig
hvordan dagen startede. Da vi alle var færdige med at klæde om, stimlede vi
sammen om de to svenskere, Kent og Stefan. De sagde velkommen, og gik hen
mod grusgravens kant. Vi fulgte efter. Efterhånden som folk kom hen til
kanten, og så de orange markeringspæle ned ad den 40 meter lange mega-stejle
skrænt, en snæver vending og så op af den 40 meter mega-stejle skrænt ved
siden af, begyndte vi alle at stå og små-grine. De er sgu skøre de
svenskere, men det der - det var sgu en syg humor. Men alle morede sig da
vældigt.
De eneste der ikke grinede, var de to svenskere. Det var ikke en joke!
Det kan nok være der kom anderledes alvorlige udtryk i ansigterne
efterhånden som det gik op for flokken at de vanvittige svenskere havde
tænkt sig at sende os ned (og op) af DE skrænter!
I løbet af dagen udspilledes der scener som var Rachau Hillclimb værdigt,
jeg husker især da Jan's Honda slog vejrmøller hele vejen ned fra 39 meters
højde. Men da dagen var omme, var næsten alle i stand til at komme både op
og ned på rimeligt stilfuld maner. Han ku nemlig osse lære fra sig, ham
Karlsson.

Nå, jeg bliver stadig bedre, så måske en dag...

Rittig

Fra : Pein

Dato : 05-12-01 18:24

"Claus Rittig" wrote...

> [...]
>landstræner for den svenske enduro elite), og ved sådan en lejlighed får
>man et mere ydmygt forhold til sine evner. Den mand ku ting, ku han!

** snippe **

> Men da dagen var omme, var næsten alle i stand til at komme både op
>og ned på rimeligt stilfuld maner. Han ku nemlig osse lære fra sig, ham
>Karlsson.

Men det lykkedes ham aldrig at komme op ad skrænten på en DT-R.

/Pein
DT-R

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-12-01 22:44

> Men det lykkedes ham aldrig at komme op ad skrænten på en DT-R.

Næh, han ku ikke mirakler...

Rittig

Fra : Ole Baun

Dato : 05-12-01 22:42

> Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
> [...]

Kender I det, at man nogen gange når man ser hvem afsenderen er til det
næste indlæg i tråden, gætter på hvad indlægget vil omhandle.

Jeg gættede på at Armand ville foreslå noget i stil med: "Offroadkørsel til
lands og til vands"

Ole Baun

Fra : Armand

Dato : 06-12-01 00:17

Ole Baun <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]
> næste indlæg i tråden, gætter på hvad indlægget vil omhandle.
> Jeg gættede på at Armand ville foreslå noget i stil med:

Hæ!
Jeg glemte det dog ikke helt, eftersom at jeg var lige ved at nævne
overfor en vis herre at han så ville være velkvalificeret til at skrive
den endnu uskrevne bog om enduro-bjærgning; men holdt alligevel nallerne
fra tastaturet - Indtil nu

--
Armand.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 06-12-01 09:51

> [...]
> overfor en vis herre at han så ville være velkvalificeret til at skrive
> den endnu uskrevne bog om enduro-bjærgning; men holdt alligevel nallerne

Hvad med:
"Off-road/In-ocean",
"Hvordan man lokker Falckbiler til at køre fast",
"Hvem der bare havde vandtætte sokker",
"Hvor fanden er min hjelm?",
"Hvad finder jeg på stranden 2" eller
"Hvordan man kører på motorcykel med Waders" ?

Sorry.

--
Jakob

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-12-01 16:20

"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Hvor fanden er min hjelm?",
> "Hvad finder jeg på stranden 2" eller
> "Hvordan man kører på motorcykel med Waders" ?

Ja, ja, ja, ja, vi er nok morsomme.

Rittig
(vandskræk)

Fra : Jakob Barfod

Dato : 06-12-01 16:41

> Ja, ja, ja, ja, vi er nok morsomme.

Niks. Misundelige.

--
Jakob

Fra : Pein

Dato : 05-12-01 18:37

"Claus Rittig" wrote ...

> Dirt bikes køres ikke med fornuften.

Og det er bl.a. det jeg lider under endnu.

Når man kommer ud af balance og vælter på en sporkørt langside på
crossbanen, hvad skal man så gøre på næste omgang? Fuld gas! Det er jo
ikke ligefrem den første reaktion, hvis man kører med fornuften.
Men det *har* jeg lært. Lortet danser under een, men gyroeffekten holder
den på ret køl. Første gang jeg gjorde det, havde jeg nær aldrig fået
bremset henne i næste sving, for jeg kom hen til svinget i 5. gear, og de
andre gange havde det været i 2-3. gear.

Og hvis man begynder at skride i et sving? En god håndfuld gas! Hvor fa'en
er fornuften i det? Men det er det der skal til.

Og jeg har ladet mig fortælle, at det samme gælder hop. Jeg synes jeg
lander forbandet hårdt selv ved små hop. Løsning: Mere gas. Hop noget
længere ved højere fart, så lander du blødere. Heller ikke lige det mest
oplagte reaktion. Jeg må prøve det en dag.

Lidt ligesom det første faldskærmsudspring: HOP for satan! Ren panik, men
det virker jo fint nok.

/Pein