Automatiske opkald
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-12-01 14:34

Kan nogen fortælle mig, hvorfor min G4/867 er begyndt at kalde
automatisk op til internettet cirka hver time? Jeg har på fornemmelsen,
at den har gjort det i lang tid, men har i så tilfælde gået ud fra at
det var Outlook Express/Entourage, som da har været åbne. Men den gør
det faktisk uden at nogen programmer er åbne.

Da den ikke lukker ned igen, og da jeg i øjelikket kører med modem [får
installeret adsl næste uge], kan det faktisk blive temmelig dyrt!

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-01 14:56

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> det var Outlook Express/Entourage, som da har været åbne. Men den gør
> det faktisk uden at nogen programmer er åbne.

hvilke programmer og services er åbne, er fildeling over TCP/IP slået
til?

> Da den ikke lukker ned igen, og da jeg i øjelikket kører med modem [får
> installeret adsl næste uge], kan det faktisk blive temmelig dyrt!

sæt den til at lukke forbindelsen efter X antal minutter, med mindre du
besvarer en promt om at holde forbindelsen åben.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-12-01 18:18

> hvilke programmer og services er åbne, er fildeling over TCP/IP slået
> til?

Ingen programmer var åbne. Arfivdeling er slået til [altid, automatisk,
til intranet], og i kontrolpanelet angives en ip-adresse.

Hvordan?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-01 19:03

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Ingen programmer var åbne. Arfivdeling er slået til [altid, automatisk,
> til intranet], og i kontrolpanelet angives en ip-adresse.

Hvor mange af de services du bruger kører over TCP/IP (Arkivdeling,
Webdeleing, Dave, Retrospect etc..) ?

> Hvordan?

i remote access under "options", jen mener det er tredie faneblad - jeg
kan ikke selv tjekke det da jeg bruger Mac OS X.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-12-01 21:57

> Hvor mange af de services du bruger kører over TCP/IP (Arkivdeling,
> Webdeleing, Dave, Retrospect etc..) ?

Arkivdeling og sandsynligvis Retrospect [Client].

> i remote access under "options", jen mener det er tredie faneblad - jeg
> kan ikke selv tjekke det da jeg bruger Mac OS X.

Jeg har også fået installeret MacOS X, men kan ikke rigtigt bruge det
til noget, da den ikke vil anerkende Classic.

De har nemlig sendt mig en forkert landekode X, hvilket er sket for en
del [i flg. Apple].

I øvrigt er jeg gået ind i Remote Access, tredie faneblad, og fjernet
krydset fra:

Automatisk opkald når TCP/IP-programmer starter

- Og konstaterede mens jeg var ved at skrive dette, at den igen
automatisk koblede op.

Hvad skulle der stå?

Fra : macsteen

Dato : 01-12-01 22:18

in article 1f3rban.1cgzn92cx6lmaN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 01.12.2001 21:56:

> [...]
>
> Automatisk opkald når TCP/IP-programmer starter
>
> - Og konstaterede mens jeg var ved at skrive dette, at den igen

Forslaget var at du skulle sætte den til at droppe forbindelsen når der ikke
var aktivitet efter X antal minutter.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-12-01 22:34

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Forslaget var at du skulle sætte den til at droppe forbindelsen når der ikke
> var aktivitet efter X antal minutter.

Det fik jeg så gjort [1. fane], umiddelbart efter at jeg fik afsendt
brevet til dig [den gik nemlig på igen].

Men nu er den faktisk begyndt igen hvert 5. minut. Jeg er begyndt at få
på fornemmelsen, at det er grunden til, at jeg med min gamle
isdn-forbindelse [gennem router] fik så stort et forbrug - 1250 kroner
om måneden. Også da startede den automatisk op, og afbrød mig i mine
skrivninger.

Løsningen må ligge et andet sted. Men ok, nu går jeg jo alligevel over
til adsl. I øvrigt var routeren sat op til at afbryde forbindesen, hvis
der ikke havde været kontakt i 5 minutter.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-12-01 23:07

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> [...]
> isdn-forbindelse [gennem router] fik så stort et forbrug - 1250 kroner
> om måneden. Også da startede den automatisk op, og afbrød mig i mine

Hvorfor sætter du ikke bare en sniffer op og finder ud af, hvilket IP
nummer der bliver kontaktet? Hvis det nu er
antivirus-liveupdate.symantec.com kunne du jo få et hint til, hvilket
program det er. Da du jo har indrømmet at du bruger Linux kan du
f.eks. bruge ethereal eller tcpdump.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-12-01 00:12

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Hvorfor sætter du ikke bare en sniffer op og finder ud af, hvilket IP
> nummer der bliver kontaktet?

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt om en sniffer før.

> Hvis det nu er antivirus-liveupdate.symantec.com kunne du jo få et hint
> til, hvilket program det er. Da du jo har indrømmet at du bruger Linux
> kan du f.eks. bruge ethereal eller tcpdump.

Jeg har haft linux installeret, men ikke brugt det særligt meget. Med
MacOS X får jeg jo alligevel unix forærende.

I øvrigt hjælper det vist ikke at bruge linux-programmer til at finde ud
af, hvad der sker i MacOS 9.2.

Men det kunne såmænd godt være, at jeg skulle se lidt på Norton.
Problemet er, at jeg så ville have fået en meddelelse om, at et bestemt
net-sted ikke kunne findes. For mig virker det dog som om, at MacOS 9.2
en gang imellem skal checke forbindelsen til de øvrige maskiner på
intranettet - og herunder også checker modemforbindelsen [ved at ringe
op!]

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-12-01 00:33

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Jeg har haft linux installeret, men ikke brugt det særligt meget. Med
> MacOS X får jeg jo alligevel unix forærende.

Tjah, men hvis du ikke får de programmer med du har brug for et det jo
lige meget

> I øvrigt hjælper det vist ikke at bruge linux-programmer til at finde ud
> af, hvad der sker i MacOS 9.2.

Jeg snakkede om at debugge netværkstraffik. Til det formål kan du
bruge selv Windows 3.11.

> [...]
> en gang imellem skal checke forbindelsen til de øvrige maskiner på
> intranettet - og herunder også checker modemforbindelsen [ved at ringe

Hvis du nu satte en netværkssniffer op, ville du f.eks. kunne se om
der dukkede en DNS forespørgsel op, eller en anden IP pakke som din
router forsøger at route videre ud i verden.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-12-01 01:48

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Tjah, men hvis du ikke får de programmer med du har brug for et det jo
> lige meget

De kan downloades frit fra internettet.

> Jeg snakkede om at debugge netværkstraffik. Til det formål kan du
> bruge selv Windows 3.11.

Jeg tror at det ligger på Mac'en.

> Hvis du nu satte en netværkssniffer op, ville du f.eks. kunne se om
> der dukkede en DNS forespørgsel op, eller en anden IP pakke som din
> router forsøger at route videre ud i verden.

Kender du en MacOS baseret netværkssniffer? I øvrigt er routeren slet
ikke sluttet til isdn-forbindelsen mere, da den er nedlagt. Men nu har
jeg forsøgsvist forsøgt at slukke den - det betyder kun, at der er en
maskine i mit soveværelse, der så ikke mere er sluttet på intranettet
[har ekstra 8-ports hub].

Indtil jeg får adsl-forbindelsen kører jeg på internt modem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-12-01 00:09

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Arkivdeling og sandsynligvis Retrospect [Client].

Arkivdeling er sikkert synderen - du bør enten rekonfigurere dit IP
netværk med IP numre der er forbeholdt LAN, eller slå Arkivdeling over
IP fra. (fjern krydset i Arkivdeling)

Leder din Retrospect klient efter en server på netværket?

Tjek også hvilke andre baggrundsprogrammer du har kørerende.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-12-01 00:50

> Arkivdeling er sikkert synderen - du bør enten rekonfigurere dit IP
> netværk med IP numre der er forbeholdt LAN,

IP-numrene tildeles af en DHCP-server på min gamle isdn-router med en
fireportshub. I næste uge skal der sættes adsl-router op i stedet, men
der er altså i forvejen tale om ip-numre, der er forbeholdt lan.

> eller slå Arkivdeling over IP fra. (fjern krydset i Arkivdeling)

Jeg går ud fra at du mener kontrolpanelet Arkivdeleng, den midterste
sektion, hvor der nu står "Arkivdeling er slået fra". Nedenunder er der
en afkrydsningboks med teksten "Brugere kan oprette forbindelse via
TCP/IP". Den har jeg nu slået fra.

> Leder din Retrospect klient efter en server på netværket?

Jeg har lige konstateret, at Retrospect Client ikke ligger i systemet
lige i øjeblikket [Serveren skulle være en 6100 med en nu defekt
brænder, og Retrospect har endnu ingen driver der understøtter mit
SuperDrive!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-12-01 00:55

> [...]
> sektion, hvor der nu står "Arkivdeling er slået fra". Nedenunder er der
> en afkrydsningboks med teksten "Brugere kan oprette forbindelse via

Har det hjulpet?

Hvis ikke, skal du tjekke hvilke baggrundsprocesser der kører (usynlige
programmer) - det er én af dem der fortager et DNS opslag (som Thomas
også skriver)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-12-01 01:48

> Har det hjulpet?

Måske. Den gik igang igen - men jeg havde ikke fået lukket
arkivdelings-kontrolpanelet, så det er muligt at ændringen ikke var
trodt i kraft.

> Hvis ikke, skal du tjekke hvilke baggrundsprocesser der kører (usynlige
> programmer)

Hvordan gør jeg det i MacOS? Husk på, jeg er vant til UNIX, og dér ved
jeg godt hvordan man gør ...

> det er én af dem der fortager et DNS opslag (som Thomas også skriver)

Meget sandsynligt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-12-01 02:18

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Måske. Den gik igang igen - men jeg havde ikke fået lukket
> arkivdelings-kontrolpanelet, så det er muligt at ændringen ikke var
> trodt i kraft.

slå arkivdeling og programdeling over IP fra og luk kontrolpanelet.

> Hvordan gør jeg det i MacOS? Husk på, jeg er vant til UNIX, og dér ved
> jeg godt hvordan man gør ...

eks. med programmet "peak-a-boo" eller skriv et Applescript

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-12-01 10:44

> slå arkivdeling og programdeling over IP fra og luk kontrolpanelet.

Jeg tror at problemet er løst. Tror. Det er i hvert fald en del tid
siden, at problemet er opstået.

Siden jeg slukkede for routeren er det i hvert fald ikke sket. Men jeg
har jo så ikke siddet her i timevis.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-12-01 11:26

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Siden jeg slukkede for routeren er det i hvert fald ikke sket. Men jeg
> har jo så ikke siddet her i timevis.

Og det viste sig da også at være /for/ optimistisk.

Fra : macsteen

Dato : 02-12-01 11:57

in article 1f3sbnr.1gufeex1ibt6uvN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 02.12.2001 11:26:

> Og det viste sig da også at være /for/ optimistisk.

Har du slået tids-synkronisering til?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-12-01 09:23

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> in article 1f3sbnr.1gufeex1ibt6uvN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at

> Har du slået tids-synkronisering til?

Ja, og nu har jeg slået den fra.

Ellers må jeg indrømme, at jeg har opgivet. Når jeg starter op i MacOS X
sker det aldrig, men nu sker det pludselig igen. Så uret var det altså
ikke.

Desværre har jeg fået tilsendt en forkert MacOS X, som ikke fungerer med
min danske 9.2. Men så går jeg altså også over til at bruge MacOS X
permanent. Det er dog specielt irriterende, da den ved opringninger
normalt blokerer for tastaturindtastninger!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-01 16:02

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Ellers må jeg indrømme, at jeg har opgivet

find nu ud af hvillke baggrundsprogrammer der kører på den under 9

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-12-01 08:55

> find nu ud af hvillke baggrundsprogrammer der kører på den under 9

Netop nu bootede jeg min maskine, hvorefter den øjeblikkelig ringede op.
Og i det vindue, hvor den oplyste det nummer der blev ringet op til,
kunne man også se processens navn:

"Status for Remote".

Men hvor slår man en facilitet fra, der regelmæssigt vil kontrollere
"remotes" status?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-01 15:28

> [...]

> Netop nu bootede jeg min maskine, hvorefter den øjeblikkelig ringede op.
> Og i det vindue, hvor den oplyste det nummer der blev ringet op til,

mener du ikke "Remote access status"? den kan ikke ringe op af sig selv,
og er ikke et baggrundsprogram. Hent Peek-a-boo eller skriv et
Applescript.

> Men hvor slår man en facilitet fra, der regelmæssigt vil kontrollere
> "remotes" status?

gør nu som anbefalet...

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-12-01 16:52

> mener du ikke "Remote access status"? den kan ikke ringe op af sig selv,
> og er ikke et baggrundsprogram. Hent Peek-a-boo eller skriv et
> Applescript.

Nej, som jeg skriver.

> gør nu som anbefalet...

Jeg har nu fået MacOS X installeret. Og her er der ingen problemer.

Bortset fra ta VPC ikke virker. Men der kommer jo snart en ny .

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-12-01 22:09

> Nej, som jeg skriver.

> Jeg har nu fået MacOS X installeret. Og her er der ingen problemer.
>
> Bortset fra ta VPC ikke virker. Men der kommer jo snart en ny .

VPC 5 til Mac OS X er nu frigivet og kan købes som download over nettet.
Du burde nok lige tage et kig i de nuværende tråde om VPC's (manglende)
hastighed.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael

Dato : 05-12-01 00:30

Hej Per (o.a.),

Jeg har "sjovt nok" præcist samme problem med min iMac og System 9.21.

Jeg har nu forsøgt at kikke hele systemopsætningen igennem, og jeg kan
ganske simpelt ikke finde ud af hvor det går galt. Det er sk*de
irriterende, og jeg bryder mig generelt ikke om at min computer står og
bruger på min telefonforbindelse uden for min kontrol. Jeg har også
ISDN, og problemet opstod efter jeg geninstallerede hele systemet og
opdaterede til System 9.21.

Jeg har taget en virus-scanning uden at den fandt noget....

Gode råd modtages med tak!

Mvh
Michael

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-12-01 00:52

Michael <none@all.com> writes:

> [...]
> bruger på min telefonforbindelse uden for min kontrol. Jeg har også
> ISDN, og problemet opstod efter jeg geninstallerede hele systemet og

Har du sat TCP/IP til "Load only when needed"?

> Jeg har taget en virus-scanning uden at den fandt noget....

Sandsynligheden for at den slags problemer er forstaget af virus på en
Mac er forsvindende lille.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-01 02:44

Michael <none@all.com> wrote:

> Gode råd modtages med tak

tjek hvilke baggrundsprocesser du har kørende.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-12-01 10:06

Michael <none@all.com> wrote:

> Jeg har "sjovt nok" præcist samme problem med min iMac og System 9.21.

Ja, og jeg har opgivet at finde fejlen. Især da den ikke optræder i
MacOS X.

Jeg har dog fået tilsendt en forkert MacOS X [mangler dansk system, og
kan derfor ikke bruge Classic], så jeg er fortsat nødt til at bruge
MacOS 9.2 - men i dag får jeg i det mindste installeret ADSL [så må
forbindelsen vel gå hurtigere igennem, og prisen er fast 345
kroner/måneden uanset forbrug].

Fra : J. C. Voss

Dato : 02-12-01 02:42

> Hvordan gør jeg det i MacOS? Husk på, jeg er vant til UNIX, og dér ved
> jeg godt hvordan man gør ...

i Script Editor skriver du følgende:

choose application

Kør scriptet og du får en oversigt over alle åbne applikationer på din
maskine.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://verture.subnet.dk/blog/> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Jesper

Dato : 01-12-01 14:59

> [...]

> Da den ikke lukker ned igen, og da jeg i øjelikket kører med modem [får
> installeret adsl næste uge], kan det faktisk blive temmelig dyrt!

Du skal kigge i OE under Tools->Schedule (Dansk version:
Funktioner->Planer) og hvis den står på Timed Schedule skal der et
flueben i boxen "Only if connected"
--
Jesper.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-12-01 18:18

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Du skal kigge i OE under Tools->Schedule (Dansk version:
> Funktioner->Planer) og hvis den står på Timed Schedule skal der et
> flueben i boxen "Only if connected"

Problemet er, at den altså også gør det /uden/ at noget program er
åbnet.

I øvrigt er jeg gået over til Entourage.