Banker!! Skal have bank!
Fra : iver

Dato : 01-12-01 12:59

Hej.

Hvordan er det lige at en Bank, må opfører sig.

Historien er som følger.

Vi solgte en lejlighed, vi købte et lille hus, Havde selv til udbetalingen.
Vi bedte vores bankrådgiver om en kassekredit til istandsættelse(60.000kr),
hvilket var iorden, vi skulle bare lige sende en underskrevet købsaftale.
Det gjorde vi så. Imellem tiden fik vi så et bevilliget overtræk på
60.000kr, da hun lige skulle lave dokumenterne. OK. Efter ca. 1 uge ringer
vi så til banken for at høre hvor papirene på kassekreditten bliver af. Men
hun sad i møde, de ville da ligge en besked og rykke for papirene. Ugen
efter ringede vi igen, da vi ikke havde fået papirene. Men vi fik af vide at
hun var stoppet i banken for 1 uge side... Hmmppff. Vi ville først få en ny
rådgiver ugen efter, som så blev afdelingslederen, da de ikke havde andre.
Han kontaktede så mig ugen efter og sagde at vi skulle indbetale de penge vi
havde i overtræk. Øøøhh, vi skulle have en kasekredit, men det havde han
ikke set på papir, så" NEJ" var svaret. Nu her 2 uger efter er alle vores
kontoer lukket, visa/mastercard spærret. Alle betalinger afvist. Vi har lige
fået løn, men de har taget alle pengene. Vi har ikke en krone!!! Og
rådgiveren har aldrig tid til at snakke med os, og ringer heller aldrig
tilbage.

Hvad kan vi gøre?? Kan man klage over banken?? Vi kan ikke skifte bank, (har
prøvet) da de får at vide at vi ikke har betalt regningerne. Hmmmm ..
HJÆÆÆLP..

Alle råd er velkommene.!!

På forhånd tak

J´/L

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-12-01 12:53

> Hvad kan vi gøre?? Kan man klage over banken?? Vi kan ikke skifte bank, (har
> prøvet) da de får at vide at vi ikke har betalt regningerne. Hmmmm ..
> HJÆÆÆLP..

Snak med en chef højere oppe. Og forklar dem situationen. Snak med
den tidligere medarbejder, forhåbentlig vil hun bakke jer op, og
bekræfte hvad i siger. Få det evt. på skrift og aflever det til
banken.
Forklar historien til en ny bank, således at de kan forstå hvorfor
i bliver nød til at flytte.
Lad være med at lade jeres løn gå ind i den gamle bank, så kan i
i det mindste få noget at spise. Det er nok forsent her til
december lønnen, men i kan fra næste måned. Det gør i på jeres
arbejdsplads.
kontakt forbruger styrelsen/rådgivningen/ombudsmanden/... og hør
om de kan hjælpe.

JonB
ps: jeg tror også at EB og BT kunne være interreseret i historier
som denne, men tru ikke banken med det.

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Morten Birkelund

Dato : 02-12-01 09:25

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> [...]
> i det mindste få noget at spise. Det er nok forsent her til
> december lønnen, men i kan fra næste måned. Det gør i på jeres

Forklar din arbejds giver situationen og få ham til at trække din
lønoverførsel tilbage,
så har i også penge i december.

--
Morten

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-12-01 09:58

> Forklar din arbejds giver situationen og få ham til at trække din
> lønoverførsel tilbage,
> så har i også penge i december.

Det tror jeg desværre ikke kan lade sig gøre, når man først har overført
penge til en fremmed bankkonto, fanger bordet. Det er vidst kun banker som
kan gå ind og ompostere på konti, hvis de har lavet fejlposteringer.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-12-01 10:12

"Andreas M. Hansen" <nokke9@hotmail.com> wrote in message
> Det tror jeg desværre ikke kan lade sig gøre, når man først har overført
> penge til en fremmed bankkonto, fanger bordet. Det er vidst kun banker som
> kan gå ind og ompostere på konti, hvis de har lavet fejlposteringer.

Internetbetalinger som du ikke har gennemført kan trækkes tilbage og
arbejdsgivere overfører jo også penge via en bank...
Men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-01 11:21

Jesper G. Poulsen skrev:

>Internetbetalinger som du ikke har gennemført kan trækkes tilbage

Nej. Betalingen for varer der ikke ankommer, kan trækkes tilbage.
Men det er der jo ikke tale om her.

--
Bertel

Fra : Klaus

Dato : 01-12-01 13:30

"iver" <iver007@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
(har
| prøvet) da de får at vide at vi ikke har betalt regningerne. Hmmmm ..

Inden i går helt i panik, så prøv at møde op i banken. Der er altid en til
at ekspedere jer. Fremlæg så igen jeres sag, stille og roligt, og se om der
ikke kan findes en løsning.
Det er jo ikke i hverken jeres eller bankens interesse at det hele bliver
kørt op i en spids.
Klaus

Fra : Torben Brøndum

Dato : 01-12-01 15:04

Hej "iver" <iver007@hotmail.com>

> [...]
(har
> prøvet) da de får at vide at vi ikke har betalt regningerne. Hmmmm ..

Går lige til biddet:

Hvorfor kontaktede I først banken igen efter en uge - det skal man følge
op på med det samme...!

Såfremt det er korrekt, at I fik bevillingen, er der naturligvis et
bevilligsdokument/
notat i Banken, der dokumenterer, at jeres tidligere rådgiver har vurderet,
at det
var ok med overtræksbevillingen og at Jeres økonomi/sikkerhed var til det.

Er (var) Jeres økonomi/sikkerhed alligevel ikke tilstrækkelig for
bevillingen -
og det er derfor, at afdelingslederen nu ikke vil være med dertil ?

Når I ber om en kassekredit og ikke et boliglån er det så fordi, at der ikke
vil
være tilstrækkelig sikkerhed i det nye hus eller er det fordi I måske
havde mulighed for en KK uden sikkerhed => højere rente end et boliglån ?

Hvorfor afviser afdelingslederen at I kan få nævnte KK - det kan principielt
være
ligegyldig med den tidligere rådgivers mundtlige tilsagn såfremt
afdelingslederen
vurderer den samlede økonomi anderledes.

Det provenu, I har fra Jeres tidligere salg af lejligheden, er det gået til
modernisering
af den nye bolig eller til omkostninger ved salg og det nye køb.

Ud over at det er moralsk forkert at banken såfremt der foreligger an aftale
med
Jer om det ene eller andet lån og det så ikke bliver effektueret, så er Jeg
lidt bange
for, at Jeres økonomi måske bliver vurderet anderledes af afdelingslederen.

Min opfordring er at tage kontakt til banken igen for at få trådene reddet
ud. Sideløbende
skla I arbjde på at tage kontakt til anden bank. I må aldrig forholde
bankerne nogle
oplysninger. Fremlæg altid korrekte og realistiske budgetter - få en
fortrolighed med
banken, der signalerer, at I har orden på tingene - ellers får I det svært.

Mit svar lyder måske lidt negativt, men det skal I ikke opfatte sådan - jeg
kender jo
ikke til Jeres økonomi overhovedet. Jeg kommer bare med lidt betragtninger,
som
I kan overveje og måske bruge lidt af.

Men som sagt, så gå i banken igen - I må ikke komme i restancer med
betalinger
rundt omkring - det vil være meget uheldigt. Jeg ønsker Jer al mulig held og
lykke.
Kom bare tilbage i denne NG i forhold til Jeres problem.

Mange hilsener Torben Brøndum

Fra : iver

Dato : 01-12-01 21:04

Hej igen.

For at svare på Brøndums ?

> Er (var) Jeres økonomi/sikkerhed alligevel ikke tilstrækkelig for
> bevillingen -
> og det er derfor, at afdelingslederen nu ikke vil være med dertil ?

Jeg vil sige at efter salget af lejligheden er den bedre end før, vi sidder
billigere i det end før.

> [...]
> være tilstrækkelig sikkerhed i det nye hus eller er det fordi I måske
> havde mulighed for en KK uden sikkerhed => højere rente end et boliglån ?

Grunden til KK, er at vi forventer en Hurtigere tilbage betaling og ingen
bevilings provision.

> [...]
> ligegyldig med den tidligere rådgivers mundtlige tilsagn såfremt
> afdelingslederen
> vurderer den samlede økonomi anderledes.

Ja, jeg ved det ikke.

> Det provenu, I har fra Jeres tidligere salg af lejligheden, er det gået
til
> modernisering
> af den nye bolig eller til omkostninger ved salg og det nye køb.

Vores overskud(270.000kr efter betaling til ejendommægleren), gik til at
betale forbrugslån og billån helt ud.

> [...]

og
> lykke.
> Kom bare tilbage i denne NG i forhold til Jeres problem.

TAK, Torben

Vi vil da også gerne kontakte dem. Men det er bare blevet en meget dårlig
week-end, uden vished for fremtiden.Og så her til julen.
Godt vi ikke har børn endnu.

Hilsen
J/L

Fra : Henning

Dato : 01-12-01 21:18

> [...]
>være tilstrækkelig sikkerhed i det nye hus eller er det fordi I måske
>havde mulighed for en KK uden sikkerhed => højere rente end et boliglån ?

Uden at vide det, formoder jeg det er af samme årsag som ved
ombygning/forbedring af eksisterende bolig. At du foretager nogle ting
på huset, får efterfølgende virderet hele huset, og kan optage 80% af
denne vurdering som kreditforeningslån? Altså, at de 60.000 skulle med
ind i vurderingen?

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : iver

Dato : 01-12-01 22:33

hej

> [...]
> på huset, får efterfølgende virderet hele huset, og kan optage 80% af
> denne vurdering som kreditforeningslån? Altså, at de 60.000 skulle med

Nej, ikke helt, vi ville bare have lavet nyt køkken og bad. Vi ville bare
have sølle 60.000kr, se evt 1 post. De opfører sig fuldstændigt (I mine øjne
:)) derfor disse ?.

Hilsen

J/L

Fra : Torben Brøndum

Dato : 02-12-01 10:26

Hej igen "iver" <iver007@hotmail.com>

[snip det hele]

Nu har der så til Jeres indlæg været en del snak og indlæg. Det korte og
lange er jo, om Jeres økonomi og sikkerhed kan bære det omtalte lån. Og var
jeg i en situation, hvor jeg skulle vurdere Jeres økonomi, vil jeg, måske
ikke overraskende, ser på disponible beløb efter alle faste omkostninger er
betalte. Og der vil det ikke være urealistisk at I skal forvente, at der
skal være min. kr. 6.000,00 til dækning af mad, tøj fornøjelser etc.- altså
de variable udgifter. Har I ikke det skal I satse på at få banken (en anden
bank) med på at lave et boliglån med naturligvis et ejerpantebrev i huset
som sikkerhed.

Hvordan ser et realistisk budget ud for Jer ? Jeg syntes, at I skal gennemgå
det nøje - evt. stille det op i et regneark måned for måned. Gennemgå alle
poster - kan der spares noget noget steder osv.osv. Hvis I ikke kan
"præstere" det omtalte beløb så vil I have svært ved at overbevise
banken/bankerne.

Brug de næste par dage på Jeres budget så er er fuldstændig klar over hvor i
står - det arbejde vil I blive glade for at have gjort såfremt I ikke
allerede har gjort det.

Om I har det ene eller andet lån - med eller uden forbrugs/billån er i og
for sig urelevant. Det afgørende er er budget, der kan holde og et disp.
beløb, der er tilfredsstillende. Og ikke mindst at I kan signalere en stabil
arbejdsmæssig situation med fast indkomst.

Ha´Jeres materiale godt og grundig iorden, vær godt forberedt og gå så i
banken igen - det er du jo også selv inde på.

Er økonomien iorden så vil I også få et lån i en eller anden bank. Hænger
budgettet ike sammen, så må I spare.

Ja alt sammen er rimelig banalt, men meget vigtig.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : iver

Dato : 02-12-01 14:59

*SNIP*
Hej

Tak til "Torben Brøndum". Vores budget hænger sammen med ca 9000kr om mdr.
til tøj mad, mv. Jeg tror bare at banken er trætte af os. Først ville de
ikke låne os penge til køb af det nye sted (de har deres egen
Kreditforening), de syntes lige at vi skulle vente lidt (vi havde jo kun
boet i lejligheden 1 år) vi ville så bare finde et andet sted, til samme
pris. Det var nok der der hele startede. Vi har da også fundet ud af at det
er dem(banken og deres kreditfor.) der forsinker vores salg af lejligheden.
hmmm.

Jeg mener ikke at de handler efter de af Forbrugerombudsmandens
Retningslinier for etik i pengeinstitutternes rådgivning fra 1994.

Men vi har da også fundet ud af at man ikke kan klage over den dårlige
behandling, med mindre at det har af økonomisk betydning. Endtil videre har
jo bare ingen penge.

Hvad kan vi sige?? Vi kan nok bare ikke gøre meget ved dette, vi må bare
konstatere at Banker mv. kan blive så store at de på et tidpunkt glemmer Os,
forbrugerne, de bliver bare ligeglade. 1 kunde til eller fra.. tjaa :(.

Og imorgen er det så mandag, så tages tyren ved hornene.

Go´søndag

Hilsen

j/L

Fra : Per Dyrholm

Dato : 04-12-01 11:09

Du kan klage over pengeinstitutter til Pengeinstitutankenævnet. Det koster
et gebyr på kr. 100, som du dog får tilbage hvis sagen afvises eller du
vinder.
Mvh
Per Dyrholm