Hjælp med juridiske spørgsmål ved motorcyk~
Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 01-12-01 01:36

Hej Alle,

Jeg har ikke fuldt med i gruppen, så jeg ved ikke hvad der er skrevet
tidligere... Sorry

Jeg skal måske handle lidt hurtigt her i weekenden for at sikre mig en
billig motorcykel.

Da jeg er førstegangskøber er der en masse tvivlsspørgsmål.

Jeg skal måske rejes til den anden ende af landet og købe en MC uden at
kunne kontakte nogle myndigheder først, da vi nu er midt i weekenden. Jeg
kan selvfølgelig vente til næste weekend, men så er den måske solgt...

Der er tale om et privatkøb.

Min bekymring er nu; hvad bør jeg gøre for at undgå at blive fanget i en
lorte situation?

Jeg taler ikke om den mekaniske situation, men udelukkende købs delen.

Hvad skal jeg gøre for at sikre mig at der ikke er tale om en stjålet cykel?

Hvad med gæld i cyklen?

Er gæld et problem hvis jeg får sælger til at garantere at der ikke er nogen
gæld?

Men nok vigtigst af alt, hvad har jeg som naiv førstegangskøber glemt at
tænke på?

Det skal siges at der er tale om et ret gammel cykel, fra 86. Sælger virker
flink og reel og har vist cyklen frem fra sin privat adresse, hvor min mand
på stedet har sagt ok for den mekanisk...

Hvad gør jeg? Er det simpelthen for dumt at købe noget inden at jeg kan
kontakte diverse offentlige kontorer??

Håber i kan hjælpe.

MVH.

Jens Blaabjerg

Fra : boe

Dato : 01-12-01 09:00

Jens Blaabjerg <news@blaabjerg.net> wrote in message
> Hej Alle,

Hej Jens!

> Hvad skal jeg gøre for at sikre mig at der ikke er tale om en stjålet
cykel?

Du skal selvfølgelig have den originale registreringsattest. Hvis den er
udstedt til ham du køber cyklen af, så er du nogenlunde sikker på, at den
ikke er stjålet.

> Hvad med gæld i cyklen?

Du bør normalt ringe til Bilbogen i Århus, men de har jo nok lukket. Jeg har
set, at der også findes en internet-version af bilbogen, men jeg tror ikke,
at den indeholder fuldstændige optegnelser.
Jeg vil dog sige, at sandsynligheden for, at der er pant i en så gammel mc
ikke er så stor som hvis det havde været en ny mc.

> Er gæld et problem hvis jeg får sælger til at garantere at der ikke er
nogen
> gæld?

Ja! Men hvis sælger bor i et hus og har en bil eller en ny mc parkeret ude
på vejen, så har han jo trods alt nogle værdier, som du kan gøre udlæg i,
hvis det skulle blive nødvendigt.
Hvis du betaler med check, så er der vist noget med, at man kan bede banken
om at tilbageføre beløbet (hvis beløbet er overført til en anden bankkonto)
eller spærre checken så længe den ikke er indløst.

> Men nok vigtigst af alt, hvad har jeg som naiv førstegangskøber glemt at
> tænke på?

Bestemt ingenting, tror jeg Husk at omregistrere inden14 dage Har du
fundet et forsikringsselskab?

> [...]
mand
> på stedet har sagt ok for den mekanisk...

Hvis sælger virker flink og reel, så er han det sikkert også. Personligt har
jeg da tit handlet alt muligt i weekenden.... man skal måske også passe på,
at man ikke bliver paranoid

> Hvad gør jeg? Er det simpelthen for dumt at købe noget inden at jeg kan
> kontakte diverse offentlige kontorer??

Det synes jeg ikke i dette tilfælde. Hvad er det for en cykel, og hvilket
beløb taler vi om?

Bo, VF1000F

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 01-12-01 13:56

Tak for svaret det var fornemt...
Jeg har i mellemtiden talt med sælger, og skal nok hente cyklen mandag
aften.
Jeg har altså tid til at kontakte politi, bilbog mm.

> Bestemt ingenting, tror jeg Husk at omregistrere inden14 dage Har du
> fundet et forsikringsselskab?

Glimragende..
Hvorfor de 14 dage? Kan jeg køre hjem på hans plader, der er nemlig plader
på den, men jeg ved ikke om den er forsikret.
Skal jeg hendet prøveplader eller? Hvis jeg kører hjem på prøveplader, er
der så en forsikring med i lejen?
Jeg har talt med mit forsikringsselskab, de vil gerne have mig, men jeg
kommer naturligvis til at betale. Vidunderet ved at bo i 2200 KBH N.
Jeg havde dog ikke regnet med at gøre noget ud i forsikring for til
sæsonstarten, hvis man altså kan køre på prøveplader uden forsikring......

> Det synes jeg ikke i dette tilfælde. Hvad er det for en cykel, og hvilket
> beløb taler vi om?

Det er en RD350 fra 86 til 10-15k. Lyder billigt, men jeg er studerende, og
den skal nok laves for et ret pænt beløb. Der skal bla. nye skiver på

Jens Blaabjerg
Kommende RD350 ejer...

Fra : Allan Bojesen

Dato : 01-12-01 14:23

> Hvorfor de 14 dage?

Ikke 14 dage, men 3 uger. I den periode dækker sælgers ansvarforsikring,
uden det koster ham anciennitet hvis uheldet er ude.

>Kan jeg køre hjem på hans plader, der er nemlig plader på den, men jeg ved
ikke om den er >forsikret.

Det kan du rolig gøre hvis sælger er indstillet på det, og der vil altid
være ansvarsforsikring på en plade. Motorkontoret får automatisk besked hvis
forsikringen bliver opsagt eller ikke er betalt, og politiet henter derefter
pladen.

> Skal jeg hendet prøveplader eller? Hvis jeg kører hjem på prøveplader, er
> der så en forsikring med i lejen?

Der er ansvarsforsikring med i lejen af prøveplade.

> [...]
> Jeg havde dog ikke regnet med at gøre noget ud i forsikring for til
> sæsonstarten, hvis man altså kan køre på prøveplader uden forsikring......

Du kan principielt kun køre på prøveplade i forbindelse med handel eller
reparation af cyklen. Ved at aflevere pladen nu sparer du jo vægtafgift -
kr. 560,- om året, omregistreringafgift - kr. 370,- samt forsikring i
perioden. Men skal så bekoste en ny plade til foråret - ca. kr. 550,-.

Held og lykke med projektet.

Allan Bojesen

Fra : Robert

Dato : 01-12-01 09:05

"Jens Blaabjerg" <news@blaabjerg.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne kontakte nogle myndigheder først, da vi nu er midt i weekenden. Jeg
> kan selvfølgelig vente til næste weekend, men så er den måske solgt...

slap dog af... det er lavsæson.. lad dig ikke løbe om hjørner med af een der
presser med argumentet: køberne står i kø...

er det en antik-cykel ????

> Der er tale om et privatkøb.
>
> Min bekymring er nu; hvad bør jeg gøre for at undgå at blive fanget i en
> lorte situation?

tager dig mere tid, ser dig for, kigger her, allierere dig med nogen der har
prøvet det før.

> [...]
cykel?

> Hvad med gæld i cyklen?
>
> Er gæld et problem hvis jeg får sælger til at garantere at der ikke er

Sælgers garanti kan du ikke bruge til en skid, for selv hvis sælger var i
god tro, ville cyklen alligevel ikke være din, hvis den feks var stjålet!

her er et af stederne hvor du kan søge efter gammel gæld:
https://www.statstidende.dk/cgi-bin/frame-login.cgi?action=soeg

der findes mange andre, du får sikkert en kommentar fra andre
"her" i gruppen... jeg kan ikke huske dem

> Men nok vigtigst af alt, hvad har jeg som naiv førstegangskøber glemt at
> tænke på?

Alt for meget til at skrive her på 10 minutter.

> [...]
> på stedet har sagt ok for den mekanisk...
>

> Hvad gør jeg? Er det simpelthen for dumt at købe noget inden at jeg kan

Ja!! uanset manden er flink... kontrol er bedre en at "stole på"

> Håber i kan hjælpe.
>

> MVH.
>
> Jens Blaabjerg

Mvh. Robert

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 01-12-01 14:03

Tak for svaret. Handlen er udsat til mandag, så ken jeg ringe rundt.

> Alt for meget til at skrive her på 10 minutter.

Kom nu brug 20, jeg har brug for hjælp...

> Ja!! uanset manden er flink... kontrol er bedre en at "stole på"

Det vil jeg så prøve at efterleve!

Mangler jeg noget:

Ring til politiet for at høre om den er stjålet(tror jeg ikke da min bror
fik lov at tage den midlertidige reg. med hjem, der staå samme navn på som
der stod på døren.)

Ring til bilbogen ang. pant. Er der nogen der har en nummer, jeg kan ikke
finde det noget sted?

Huske kun at give 50% af hvad sælger forlanger...

Jens

Fra : Ole Mastrup

Dato : 01-12-01 12:59

Selvom man kan fremvise en slutseddel, hvor der står at cyklen er købt
kontant, kan "slemme mennesker" (fx.Told og skat) tage pant i cyklen. Køber
man så den cykel overtager man pantet, og kan så ligge og slås med den gamle
ejer, som garanteret ikke har en øre.
Et godt råd: Er du i tvivl, er der ingen tvivl, lad vær.
Hilsen
Ole

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 01-12-01 14:04

Hej Ole!

"Ole Mastrup" <om@ifom.dk> wrote in message
> [...]
Køber
> man så den cykel overtager man pantet, og kan så ligge og slås med den

Hvad kan man så gøre for at undgå en sådan situation?
Jeg tror dog ikke det er tilfældet her, men alligevel...

Jens

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 01-12-01 14:17

> Hvad kan man så gøre for at undgå en sådan situation?

Netop det som du nu agter at gøre:
Vente med at afslutte handlen / betale, indtil du har snakket med bilbogen,
og fået at vide at der ikke er pant i cyklen

--
Jacob

Fra : Ulrik Borg

Dato : 01-12-01 22:38

Husk i øvrigt også at spørge til (vinter!)forsikringen, for selvom der er
plader på, og den derved skulle være ansvarsforsikret, er det jo ikke
sikkert at der er vinterforsikring på den. Nu er det jo selvfølgelig ikke
alle forsikringsselskaber der arbejder med en sådan, men alligevel - dyrt
hvis uheldet er ude!

Med hensyn til gæld, så er der vel ikke så stor risiko for pant i cyklen på
en 15 år gammel MC til 10-15.000 kr. Men klart, hvis det ikke lige haster så
er det da dumt at tage chancer.

mvh Ulrik
med RD 350 fra '89

Fra : Finn Bentzen

Dato : 03-12-01 20:53

Køb billig og sikkert hos:Mormors-mc

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 04-12-01 03:04

Tak for hjælpen alle sammen.
Jeg fik købt en fin RD 350 fra 86 til 12.000,-

Hilsen en nu fattig studerende, der glæder sig til sommer...

Jens