Kopiering af musik cd'er
Fra : Lene Andersen

Dato : 30-11-01 23:06

Hejsa.

Er der en der kan forklare mig reglerne for kopiering af musik cd'er.

Man må kopiere til eget brug!!! Men må man låne en cd af en ven og tage en
kopi til eget brug.. og hvad med lån på biblioteket??

PFT.
Lene

Fra : Mickey

Dato : 30-11-01 23:12

"Lene Andersen" <landersen@writeme.com> skrev i en meddelelse

> Man må kopiere til eget brug!!! Men må man låne en cd af en ven og tage en
> kopi til eget brug.. og hvad med lån på biblioteket??

du må låne og leje CD'er og film og lign. og kopiere enkelte eksemplarer til
eget brug, dvs. private fester (hos dig selv, ikke hos kammeraten) og til at
du selv hører
- et eksempel : du kopierer en CD lånt på biblioteket og smider den i din
Discman og går i skole. Du må hører CD'en men dine klassekammerater må ikke

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-11-01 23:29

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev:

> Du må hører CD'en men dine klassekammerater må ikke

Det sidste tror jeg ikke på. At kopien er til personlig brug må efter
min mening hentyde til, at den fysiske kopi ikke må gives væk til
andre.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Mickey

Dato : 30-11-01 23:50

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Det sidste tror jeg ikke på. At kopien er til personlig brug må efter
> min mening hentyde til, at den fysiske kopi ikke må gives væk til
> andre.

tjaa, nu har jeg (selvfølgelig) ikke linket, men sådan var eksemplet som
fs.dk havde...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-12-01 01:10

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev:

> tjaa, nu har jeg (selvfølgelig) ikke linket, men sådan var
> eksemplet som fs.dk havde

Forbrugerstyrelsen? Det lyder mildest talt underligt, hvis de skulle
give eksempler på, hvordan lov om ophavsret skal tolkes.

Fra : Mickey

Dato : 01-12-01 18:59

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Forbrugerstyrelsen? Det lyder mildest talt underligt, hvis de skulle
> give eksempler på, hvordan lov om ophavsret skal tolkes.

så var det nok ikke dem ;)
- fik linket her i gruppen, har det bare ikke længere

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-12-01 22:50

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev:

> så var det nok ikke dem ;)

Eller måske er det bare mig, der ikke er god nok til at søge på deres
side. Jeg syntes dog stadig det skulle være underligt, hvis FS går
igang med at tolke på andre love end de direkte forbrugerrelaterede
selvom man selvfølgelig kan sige, at retten til at kopiere digitalt på
et eller andet punkt også er forbrugerrelateret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-01 19:12

Morten Bjergstrøm skrev:

>Forbrugerstyrelsen? Det lyder mildest talt underligt, hvis de skulle
>give eksempler på, hvordan lov om ophavsret skal tolkes.

Slet ikke. Deres opgave er netop at gøre lovene forståelige for
menigmand.

Men man vil næppe tolke det så skarpt at man ikke må spille en cd
ud i en højtaler som andre kan høre (mit gæt).

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-12-01 09:54

On Fri, 30 Nov 2001 22:29:18 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Det sidste tror jeg ikke på. At kopien er til personlig brug må efter
>min mening hentyde til, at den fysiske kopi ikke må gives væk til
>andre.

Forarbejderne oplyser, at "personlig brug" betyder benyttelse inden
for en husstand. Medmindre ens venner tilhører samme husstand, må de
altså ikke benytte CD'en.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-12-01 14:31

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Forarbejderne oplyser, at "personlig brug" betyder benyttelse inden
> for en husstand. Medmindre ens venner tilhører samme husstand, må de
> altså ikke benytte CD'en.

Det indebærer næppe et forbud mod at lytte til CDen.

Lad os tage et lille eksempel. Jeg afspiller min kopierede CD en varm
sommerdag for åbne døre. Naboerne kan høre musikken fordi jeg spiller
lidt højt og de sidder ude i deres have. Nu overtræder jeg ifølge dig
betingelserne for at kopiere digitalt til personlig brug. Jeg håber du
kan se, at det ikke helt holder vand.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-12-01 15:28

On Sat, 1 Dec 2001 13:31:18 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

> [...]
>lidt højt og de sidder ude i deres have. Nu overtræder jeg ifølge dig
>betingelserne for at kopiere digitalt til personlig brug. Jeg håber du

Du mener ikke der er forskel på den - tilfældige - adgang som naboen
får til kopien, og den adgang som en trediepart får ved at du udlåner
kopien?

--
Jakob Paikin

Fra : Mickey

Dato : 01-12-01 19:00

> [...]

> lidt højt og de sidder ude i deres have. Nu overtræder jeg ifølge dig
> betingelserne for at kopiere digitalt til personlig brug. Jeg håber du

jo - for du må godt bruge den til f.eks. en privat fest hvor der jo er mange
andre med også (så længe det foregår i dit hjem!)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-12-01 22:53

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev:

> jo - for du må godt bruge den til f.eks. en privat fest hvor der
> jo er mange andre med også (så længe det foregår i dit hjem!)

Jeg vil stadig vove den påstand, at du også godt må bruge den til en
privat fest selvom det ikke er i eget hjem. Men vi får nok næppe nogen
sinde svar på, hvilken tolkning, der er korrekt

Jeg kan simpelthen ikke se, at det at andre lytter til en kopieret CD
går ud over personligt brug og jeg tvivler på, at meningen med
indskrænkningen i lovgivningen i forbindelse med digital kopiering i
forhold til analog kopiering har været at hindre dette. Derimod har
formålet været at indskrænke retten til den fysiske kopiering for at
tilfredsstille interesseorganisationerne.

Fra : Mickey

Dato : 01-12-01 23:22

> [...]

> privat fest selvom det ikke er i eget hjem. Men vi får nok næppe nogen
> sinde svar på, hvilken tolkning, der er korrekt

jeg mener selve lokationen er ligegyldig hvis du selv er arrangør af festen
;)
- personligt syns jeg også bare det at det er en *privat* fest burde give
alle lov til at tage deres cd'er med, kopierede som ikke

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-12-01 09:53

On Fri, 30 Nov 2001 23:06:29 +0100, "Lene Andersen"
<landersen@writeme.com> wrote:

>Man må kopiere til eget brug!!! Men må man låne en cd af en ven og tage en
>kopi til eget brug.. og hvad med lån på biblioteket??

Ja til det hele.

Se evt. www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-2.html

--
Jakob Paikin