Selv opfordret til vold
Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 30-11-01 19:37

Se, det jeg kommer frem med her er kun et tænkt eksempel. Men det har
måske princippiel betydning.

Hvis nu ved en fest vi sidder og spiser, så kommer jeg i en voldsom
diskussion med en person. Personen siger til sidst: "Nu må du holde op,
eller du kan få et par på hovedet." Så vil jeg sige: "Du kan da bare
komme". Hvis det udvikler sig til at jeg bliver overfaldet voldeligt af
den person, hvad vil resultatet af en retssag så blive? Kan der blive
tale om strafnedsættelse for tiltalte eller måske frifindelse, når jeg i
ord selv har lagt op til vold?

Ja, rent personligt vil jeg forklare min adfærd med at jeg vil sende et
tydeligt signal til vedkommende om at man ikke slipper godt fra at
fremføre en voldstrussel.

Og et andet sprøgsmål som jeg nu kommer i tanker om: Er det strafbart at
true med vold? Hvilke forhold kan evt. tale for at en voldstrussel
pludselig ikke bliver strafbar?

--
Gunnar Vestergaard

Demokrati: To ulve og et lam der stemmer om
hvad de skal have til middag.