resize gruppe incl fontsize i XP
Fra : Søren Vang

Dato : 30-11-01 16:06

Hej

Jeg har dels noget grafik (bitmap) nogle streger og noget text, alt
sammen lavet i powerpoint fra office xp. Hvis jeg nu vil have det hele i
en anden størrelse, grupperer jeg hele skidtet og resize ved at trække i
hjørnerne. Men derved ændres skriftstørrelsen ikke.
Er der en måde hvorpå man kan ændre størrelsen på sådan en gruppe
objekter? Incl stregtykkelse, skriftstørrelse og så videre.

MVH
Søren

Fra : pre

Dato : 30-11-01 20:21

Ja, det er noget skidt du har
Grafik i PP er lidt forskelligartet fra gængse grafikprogrammer: Tekster
indgår IKKE som en del af billedet, uanset grupperingen. Til gengæld kan
teksterne uden videre hentes ud af PP. Helt faktisk havde jeg en macro
dertil, men den er desværre gået til. (Filer menuen har flere
exportmuligheder).

Vær opmærksom på, at når du redigerer et billede, omdannes det først til et
PP objekt, og evt. ændringer på den oprindelige, altså den grupperede grafik
forsvinder.
pre

Fra : Leo Heuser

Dato : 30-11-01 22:39

Hej Søren

Du kan gøre det ved at kopiere gruppen og dernæst
bruge
Rediger > Indsæt speciel og vælge "Udvidet metafil"
Når du "resizer" nu, "går det ud over" alle elementer.
Gem altid en kopi af den oprindelige gruppe, hvis du
skal arbejde videre med den!
Leo Heuser

Fra : Søren Vang

Dato : 03-12-01 10:15

Tusind tak for begge d'herrers indlæg. Jeg fik det til at virke.

Jeg fandt dog ud af, at når man kopierer og indsættet som windows
metafil, er det ikke alle objekter der bliver lige pæne. F.eks. bliver
pile nogle store klodsede nogle når de resizes (pilehovederne ændrer
ikke størrelse). Hvis man så vælger "opdel gruppe", får man at vide at
det importerede billede ikke er en gruppe, men at man kan konvertere det
til et "tegneobjekt"; og vupti, så er pilene pæne igen.

-Søren

Fra : Leo Heuser

Dato : 03-12-01 18:45

Velbekomme! (fra den ene herre
Ja, den sidste "glemte" jeg at få med )

Fra : pre

Dato : 01-12-01 11:55

Supplerende:
Pudsigt nok skal du kikke i Word´s hjælpetekster under Export. Der finder du
vejledning til at indsætte en slide i Word hvor den kan redigeres som et
alm "fladt" billede, altså også teksten. Du kan også indsætte en hel
repræsentation, men så bliver teksterne vist udenfor grafikken. Men der er
altså en brugbar vej. En anden er at køre showet i fullscreen, klikke på
Printscreen, indsætte i Photo Editor, som har excellente rutiner for Zoom,
Beskæring, Gem som, og Print. Men dermed er billedet nu fladt og kan ikke
omgrupperes.

Er det ikke mere reelt at redigere grafikken i PP og derefter sende
teksterne til redigering i Word - det må vel komme an på en prøve.