Sunde ideer til madpakke
Fra : Camilla

Dato : 30-11-01 15:25

Hejsa!

Jeg mangler lidt inspiration til en sund madpakke. Min kæreste er
ved at blive lidt for rund, og det vil vi gøre noget ved. Men han
har en ganske traditionel madpakke med 3 x rugbrød og en
franskbrød. Pålægget er f.eks.:
Leverpostej m. agurk
Røget medister med remoulade og ristede løg
Spegepølse
Rullepølse
Salater, tun, høns osv.

Vi er begyndt at tage f.eks en svinekam eller en roastbeef, som
vi bruger til pålæg. Men en roasbeef bliver ødelagt af remoulade
og ristede løg.

Det er heller ikke sjovt at få et par skiver hamburgerryg med
agurk, det kan godt blive lidt tørt.

Har i ideer til at gøre maden lidt mere sund og spændende? Det må
ikke være noget der skal varmes.

På forhånd tak

Camilla

Fra : Heidi

Dato : 30-11-01 15:31

"Camilla" <mille-stig@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:0r4f0u023gq2l4j0751io6jksk9miv9o0i@4ax.com...
> Hejsa!
>
> Jeg mangler lidt inspiration til en sund madpakke.

> Har i ideer til at gøre maden lidt mere sund og spændende? Det må
> ikke være noget der skal varmes.

Hvad med de nye rugklappere? De gør det lidt nemmere at lave en
sandwich-agtig ting, som man kan fylde lidt mere spændende ting i, end man måske har tendens til på almindeligt fladt rugbrød.
Og de er sikkert lidt sundere end det hvide brød man tit bruger til
sandwich.
Eller hvis du synes rugklappere er for dyre, så bag selv nogle gode
grove sandwichboller. Lav en ordentlig røvfuld på en gang, og smid
dem i fryseren - så skal de bare lige tages op aftenen inden....

Hvad med forskelligt magert pålæg feks fra den grønne slagter hvis
han kan lide det, eller kalkun/kyllingepålæg fra andre mærker -
sammen med feks. den salattype man nu kan lide, tomat, agurk,
løg, peberfrugt, evt. lidt syltet jalapenochili for at sætte lidt fut i det.

Som smørelse ( istedet for smør eller fed mayonnaise, siden du nu
skriver at han er lidt for rund) - 5% mayonnaise eller remoulade,
fromage frais/blanc evt. rørt med krydderurter, cheasy naturel friskost
6%, eller for at få den sunde fedtform med - moden avocado smurt på
brødet.

Håber du kan bruge lidt af det.

Mvh.
Heidi

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-11-01 18:14

Camilla skrev:

> [Min kæreste] har en ganske traditionel madpakke med 3 x rugbrød
> og en franskbrød. Pålægget er f.eks.:
> Leverpostej m. agurk
> Røget medister med remoulade og ristede løg
> Spegepølse
> Rullepølse
> Salater, tun, høns osv.

Problemet er ikke mængden, men indholdet. Stort set alt det pålæg
du nævner ovenover indeholder uanstændige mængder af fedt - agurken
er undtagelsen.

Fedt indeholder mere end dobbelt så meget energi pr. vægtenhed som
protein og kulhydrat. Derfor kan det betale sig at fokusere på fedt-
indtaget i første omgang.

Meget firkantet - og måske en smule asketisk - sagt, så:

*   Drop "salater"!

   Salater er ofte baseret på mayonnaise, og mayonnaise
   består af olie som er emulgeret med en smule æggeblomme.
   Fedtindholdet ligger over 80%. Det er mere end smør,
   som trods alt indeholder 20% vand.

   Det betyder så også: drop mayonnaise og remoulade, med
   mindre de er hjemmelavede!

*   Drop pålæg der ender på -pølse!

   De fleste pølser indeholder også store mængder fedt.
   50% i spegepølsen er ikke unormalt (og det er vægt-
   mæssigt - jeg tør slet ikke regne fedtenergiprocenten
   ud).

*   Drop leverpostej!

*   Drop kernerugbrød!

   Ja, vi har fået at vide at det grove rugbrød er så sundt.
   Det er det osse, men både solsikkekerne og hørfrø inde-
   holder store mængder olie. Prøv at kigge på fedtenergi-
   procenten for et [solsikke-] kernerugbrød (og kig osse på
   de ristede løg nu du er i gang)!

Bl.a. Bähncke producerer nu fedtfri (!) mayonnaise og remoulade. Helt
fedtfri er de ikke, men de indeholder begge mindre end 0,5% fedt, og
omregnet til fedtenergiprocent bliver det til ca. 8% for mayonnaisens
vedkommende og 4% for remouladens. Hverken mayonnaisen eller remou-
laden ligner den rigtige vare 100%, men det kommer sørme tæt på, og
det er ikke værre end fx at gå sødmælk til letmælk eller minimælk.

Jeg har ikke selv prøvet endnu, men jeg er sikker på at man selv kan
lave nogle gode og velsmagende "salater" af fedtfri mayonnaise, kvark,
og så en tema-ingrediens. Du nævner selv tun og høne. Mager skinke
eller æg er andre muligheder. En italiensk salat kan vel heller ikke
være uoverskuelig at komponere selv, ej heller karrysalat (fedtfri
mayonnaise + kogt pasta + stegte champignoner + karry?) - og så har
vi allerede noget at pynte det magre pålæg med.

Den fedtfri mayonnaise og remoulade kan også bruges _under_ pålægget,
som erstatning for smør - hvis det passer i smagen, naturligvis. Og
er der ikke smør på brødet, sparer man osse en masse kalorier.

Nåja, og man kan også få fedtfri Thousand Island m.fl. dressinger,
som måske osse kan benyttes til at pifte salater og pålæg op med uden
at det koster på energiregnskabet.

Måske har jeg levet under en sten, men jeg har lige opdaget at der er
kommet noget der hedder "cajun kartoffelpølse" i Netto. Det er lidt
af en tilsnigelse at kalde den kartoffelpølse, for kartoffel er en af
de ingredienser der er mindst af i pølsen, men den indeholder kun 9%
fedt (fedtenergiprocent: 44), så det er lige før den kan komme ned på
et anstændigt fedtindhold hvis man bruger fedtfri mayonnaise som
smøremiddel. Den har et friskt pift af jalapeño. Jeg har set to
andre "kartoffelpølser" ... den ene havde også 9% (44%) fedt, men
ingen jalapeño, så det var en lidt flad omgang. Den anden havde 12%
fedt og kun 3% kartoffel (i en kartoffelpølse!), hvor vildledende må
man være?

Flere steder har jeg set leverpostej med 3% fedt (en "normal" lever-
postej kan indeholde 30-50% fedt), men kun prøvet den fra Aldi. Den
smager af lever og smagen er ikke værst, men den er kedeligt tør og
det er ikke noget jeg gider at spise direkte fra pakken (heller ikke
på brød), men lunet i ovnen og garneret med [tørstegt] bacon og nogle
ristede champignoner var den i orden, omend ikke nogen kulinarisk
oplevelse.

Jeg har osse flere steder set røget kalkunmedister, bl.a. i Netto.
Den er fedtfattig og smager fortrinligt. Jeg kan godt lide den med
syltede agurker på - andre kan måske finde på noget bedre. Min
eneste anke er at jeg synes der er bittesmå bensplinter i, så jeg
kunne mistænke det for at være maskinudbenet kød, men det kan være
noget jeg bilder mig ind...

Kogt skinke, hamburgerryg og gravad eller røget filet er der heller
ikke meget fedt i - og det kan man hurtigt pifte op med [hjemmelavet]
italiensk salat eller røræg og purløg - og det er heller ikke dyrere
end så meget andet pålæg.

Æggemadder? Ganske almindelige hårdkogte æg i skiver, og så en
lille pergamentpakke ved siden af med et par tomatskiver i, så man
selv kan pynte maden ved frokosttid.

Hytteost med hakkede radiser i smager osse godt, men er måske ikke så
praktisk i en madpakke...

Hm, så har jeg ikke lige flere forslag.

*:)

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 01-12-01 02:06

On Fri, 30 Nov 2001, Camilla wrote:

>Jeg mangler lidt inspiration til en sund madpakke.
>Leverpostej m. agurk

Erstattes af helstegt (rosastegt) lever i tynde skiver - krydr
med paprika. Som pynt kan også bruges letkogte løg, som lige har
fået lidt farve (smag) på en tør pande, rå reven selleri, revne
æbler, syltet agurk og/eller tomatsnitter.

>Røget medister med remoulade og ristede løg

Uhadada, Bladan virker lidt hurtigere. Spis det aldrig selv.

>Spegepølse

Smagen af spegepølse er sammensat af: salt, røg, nellike,
allehånde og peber.
Mit bedste bud er at erstatte den med en velkrydret rilette af
svine- og oksekød. Se tidligere tråd om rilette, som egentligt er
en slags "grisesylte". Man bestemmer selv fedtindholdet.
Som pynt: purløg, rå løg, æblemos (kogt med nellike), kogte
kartofler i tern og persille.

>Vi er begyndt at tage f.eks en svinekam eller en roastbeef, som
>vi bruger til pålæg.

Svinekammen skal selvfølgelig befries for fedtkanten. Pynt med
rødkål, appelsinstykker, æbler og/eller svedsker, haricots verts,
rå champignonskiver og eller tomatskiver.
Lidt sprød (tørstegt i microen) flæskesvær kan bruges ind
imellem.

>Men en roasbeef bliver ødelagt af remoulade og ristede løg.

Så brug reven peberrod, kapers, let kogte grøntsager, et par
strimler røget mørbrad eller tørstegt bacon.

>Det er heller ikke sjovt at få et par skiver hamburgerryg med
>agurk, det kan godt blive lidt tørt.

Jo, men så brug letkogte (blancerede) grøntsager som pynt.
Blomkål og gulerod er velegnet, selleri og andre rodfrugter er en
god afveksling. Tryk evt. en skefuld frosne ærter ned i pynten,
så smager det rigtigt godt.
Brug (krydret) sennep i stedet for smør på brødet.

>Har i ideer til at gøre maden lidt mere sund og spændende? Det må
>ikke være noget der skal varmes.

Torskerogn med citronsaft eller kapers.
Rejer med citron og karse.
Kogt/stegt fisk med citron, rejer, kaviar eller tomatskiver.
Sardin med hakket æg, dild, citron og tomat (franskbrød).
Reven gulerod med citronsaft - evt med rosiner eller reven æble.
Røget markrel med tomatketchup og rå hakkede løg.
Røget markrel med røræg, champignon, løg, peberfrugt og tomat.
Bananskiver med rosiner.
Kylling- hønsebryst med rødkål, appelsinstykker, asparges,
oliven, grønne bønner
Sprængt gåsebryst (eller andet kræ) med peberrod og citronsaft.
Skiver af kogt kartoffel med tomatsnitter og persille.
Skinke med madeirasky, røræg, asparges, agurk og karse.
Tunge med peberrod, tomat og dild - eller asparges og sky.
Skiver af hårdkogte æg, tomat, kartoffel og agurk.

Generelt skal brødet pyntes med farver i rød, gul og grøn.
Peberfrugter, agurk, karse, dild, æg og tomat er gode bud.

Som smør kan i stedet bruges kvark. Det laves ved at opvarme en
liter kærnemælk (evt. tilsat en halv teske salt) til den begynder
at klumpe sammen. De faste stoffer filtreres fra i et
kaffefilter, og den afløbne valle bruges til brødbagning.

Brug så meget grønt salat som underlag for pålægget som du kan
komme af sted med. Kinakål kan også bruges.
Ligeledes skal du bruge masser af grønt. Karse kan såes i
urtepotter, og lad det bare vokse til 20-30 cm højde, så der er
noget at tage af.

>På forhånd tak

Tak er kun et fattigt ord; men det rækker.

h. m. & m. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 01-12-01 09:25

"Camilla" <mille-stig@worldonline.dk> skrev följande i meddelandet...

> Jeg mangler lidt inspiration til en sund madpakke. Min kæreste er
> ved at blive lidt for rund, og det vil vi gøre noget ved.
>
> Har i ideer til at gøre maden lidt mere sund og spændende?

Det er hårdt at sige det - men de fleste mennesker er for tykke, fordi
de spiser for meget, eller måske snarere, fordi de spiser for meget af
de forkerte ting. Spiser man rigtigt, kontrollerer sin vægt mindst én
gang om ugentlig, kan alle tabe i vægt - ovenikøbet ved at spise dejlig
mad, nyde et glas vin af og til... blot man spiser det rigtige og selv
tæller kalorier.

Årsagen til, at nogle propper for mange kalorier i sig, er, at de fleste
slet ikke tænker på, hvad de spiser, andre ved ikke, hvad der feder
eller ikke feder, og endelig er der mange, der ikke tænker på, at de små
slikkerier nu og da sætter sig på ribbenene.
Nervøse mennesker småspiser eller trøstespiser, som det også kaldes,
navnlig når de er alene, og her er det kager og slik, der spises - ofte
ganske ubehersket.

Men hvordan kan man tabe i vægt... Det kan man ved at spise mindre af
alt... det er i grunden så enkelt. Derved skærer man sit kalorieforbrug
ned. Før i tiden spiste både mænd og kvinder meget mere end de gør i
dag. Dengang var det normalt med små 3000 kalorier til kvinder og endnu
mere til mænd. Men med den høje levestandard vi har i dag, hvor de
fleste kører i bil... hvor maskiner udfører vort arbejde, behøver
hverken mænd eller kvinder tilnærmelsesvis så mange kalorier.
Fx en rask normal kvinde over 20 år med alm. let arbejde, husmoder,
kontor osv. skal ikke have mere end mellem 16-1700 kalorier pr. dag.
Mænd dog noget mere.

Hvis man går ud fra, at man vil tabe i vægt - så må man få mellem
1400/1600 -1800 kalorier om dagen. Måske vil det undre, hvor meget man
må få at spise, trods det relativt lave tal.

Man skal spise grøntsager, fisk, frugt, magert kød.

Undgå fed fisk, fedt kød, pålæg, tykt smør, olie, slik, fede kager, fedt
wienerbrød, sukker og mayonnaise.
Spis æggehvidestoffer. Når man slanker sig skal man også passe på at få
æggehvidestoffer, som man fx får fra ost, kød, indmad, fisk og æg. det
er en meget vigtig ting. Får man tilstrækkelig heraf, kan vi leve godt
og sundt på relativt få kalorier om dagen og befinde os vel ved det.

Undgå kulhydrater. Helt undgå kulhydraterne kan vi nok ikke, men hold
igen på dem... Derfor undgå følgende: Tørrede frugter, tørrede bønner og
ærter, nødder, mandler, kastanier, konfekt, syltetøj eller marmelade,
alt med sukker, mel, gryn, brød, honning og sirup.

PS: Mange tror ikke, at vin feder, men det er tydeligt at vin-kalorier
også er noget der kan løbe op. Tænk på en middag med cocktail før maden,
1 glas sherry, lidt hvidvin, ½ fl. rødvin, et glas dessertvin og cognac
til kaffen ... Ja, foruden alt dette kan blive over 600 kalorier, bliver
det også til en gåtur hjem, idet man efter det kvantum skal lade bilen
stå.

Ellers, kan jeg på det varmeste anbefale:
Karolines "Slankekost fra Karolines Køkken" (tillæg til Karolines Køkken
2). Indeholder gode råd, opskrifter & forslag på morgenmad, frokost,
samt div. tabeller mm.

Æbleformet eller pæreformet?..
"Let Nok" samt div. piecer og bøger, udgivet af Levnedsmiddelstyrelsen
(Sundhedministeriet) m.fl.. Indeholder en masse gode råd, tips om kost,
pålæg, samt div. opskrifter mm.

12 retter lavet af S-mærkede fødevarer, (spis sundere, mindre fedt osv.)
med titlen "Arnes Køkken", udgivet af Ernæringsrådet mfl.. Indeholder
gode tips, lette retter, sandwich mm.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Ernæringsrådet skærper sin advarsel mod de farlige mejeriprodukter, der
indeholder næsten lige så mange transfedtsyrer som industrimargarinen.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2001&m=11&d=26#id67677