Bånding af telefonsamtaler
Fra : Frederik Hansen

Dato : 29-11-01 23:43

Hejsa,

Min kæreste arbejder i en virksomhed, hvor hun tager telefoner. En dag fik
de en mail ud (med en uges varsel), hvor firmaet gjorde opmærksom på, at der
i perioden mellem x og y (14 dage ca.) ville forekomme opringninger fra et
konsulentfirma, som spillede normale kunder - disse samtaler ville blive
båndet - uden at hun blev gjort opmærksom på det, hverken før eller efter
samtalen. Mit spørgsmål er nu, er det lovligt at optage samtaler på den
måde? dvs. med ca. 50 opringninger på en dag * 10 arbejdsdage = 500 opkald,
hvoraf nogle af dem, kunne være "falske". Har man ikke krav på at vide, man
er blevet båndet - lidt ligesom registerindsigt? Anyone?

Mvh

Frederik Hansen

Fra : boe

Dato : 29-11-01 23:47

Frederik Hansen <frtroels@mail.tele.dk> wrote in message
> Har man ikke krav på at vide, man
> er blevet båndet - lidt ligesom registerindsigt? Anyone?

Det er lovligt at optage en telefonsamtale, som man selv er part i. Så rent
strafferetligt er der ikke noget at komme efter. Der kan derimod være
fagretlige regler på området. Det har jeg ikke kendskab til.

Mvh Bo

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-11-01 23:45

In article <3c06b9be$0$31460$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Frederik Hansen wrote:
> [...]
> hvoraf nogle af dem, kunne være "falske". Har man ikke krav på at vide, man
> er blevet båndet - lidt ligesom registerindsigt? Anyone?

Den ene part i en samtale må optage denne. 3. person må ikke.
Da de jo har en samtale med din kæreste, så må de godt.

Spørg evt. hendes fagforening.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Mickey

Dato : 29-11-01 23:43

"Frederik Hansen" <frtroels@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> samtalen. Mit spørgsmål er nu, er det lovligt at optage samtaler på den
> måde? dvs. med ca. 50 opringninger på en dag * 10 arbejdsdage = 500

de er jo blevet gjort opmærksom på det på forhånd, så jeg tror den er god
nok

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Peter G C

Dato : 30-11-01 14:17

> [...]
man
> er blevet båndet - lidt ligesom registerindsigt? Anyone?

Det er ikke strafbart.

I ansættelsesforholdet er det også i orden, når der gives et passende
varsel.

- Jeg har selv prøvet testopkald.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-01 15:55

Frederik Hansen skrev:

>samtalen. Mit spørgsmål er nu, er det lovligt at optage samtaler på den
>måde?

Ja, en deltager må optage en telefonsamtale uden at meddele det
og uden at bede om lov. Men mig bekendt vil det være ulovligt at
afspille dem for andre uden begge deltagernes tilladelse.

--
Bertel

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-11-01 16:07

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Ja, en deltager må optage en telefonsamtale uden at meddele det
> og uden at bede om lov. Men mig bekendt vil det være ulovligt at
> afspille dem for andre uden begge deltagernes tilladelse.

En sådanne ulovlighed ville vel være en del af straffelovens kapitel
27 (freds og æreskrænkelser), ikke?

Jeg kan ikke finde noget der der skulle gøre det ulovligt at afspille
lovligt optagede samtaler for andre. Hvis man har en optagelse, der
efter §263 stk. 3 er ulovlig er det ligeledes ulovligt at udnytte
oplysninger fra optagelsen, men om det betyder at alene det at høre
optagelsen er ulovlig tvivler jeg på.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix