Virksomheders ansvar overfor ansattes opha~
Fra : Morton P. Christians~

Dato : 29-11-01 20:27

Hej gruppe.

Er det korrekt at antage at en given virksomhed iht. Danske Lov 3-19-2,
Aftalelovens §10, stk. 2(om stillingsfuldmagt), samt evt. visse bestemmelser
i Funktionærloven, ofte vil risikere at kunne blive gjort ansvarlige for
ansattes ophavsmæssige krænkelser, hvis den ikke har taget tilstrækkelig
afstand herfra? Og hvilke § i Funktionærloven taler vi da om?

Tak for enhver hjælp,

Morton Christiansen

Fra : Peter G C

Dato : 29-11-01 20:42

"Morton P. Christiansen" <morton_c@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> ansattes ophavsmæssige krænkelser, hvis den ikke har taget tilstrækkelig
> afstand herfra? Og hvilke § i Funktionærloven taler vi da om?

Det følger ikke af bestemmelser i Funktionærloven - det følger af
"almindelige regler" og DL 3-19-2.

Arbejdsgiver er ansvarlig for den ansattes culpøse handlinger.

Kan vi få et lidt mere præcist spørgsmål?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når man bliver lidt for

Fra : Morton P. Christians~

Dato : 29-11-01 21:52

> Arbejdsgiver er ansvarlig for den ansattes culpøse handlinger.

Men vel ikke hvis virksomheden tydeligt har gjort den ansatte opmærksom på
at der ikke må foretages ophavskrænkelser, f.eks. i kraft af en skrivelse a
la den Antipiratgruppen anbefaler? Ergo må der vel være en regel et el.
andet sted der siger at virksomheden ikke er ansvarlig for de ansattes
handlinger hvis disse er groft uagtsomme? Eller blander jeg det her samme
med virksomhedens mulighed for at søge regres mod den ansatte?

Hilsen,

Morton