WAP udbredelse?
Fra : Vike

Dato : 29-11-01 19:57

Hvor udbredt er WAP egentligt? Som f.eks. opgjort i hvor stor en pct-del af
mobil-brugerne benytter sig af WAP? Min fornemmelse er at SMS fortsat
holder WAP stangen, selv hvor SMS synes oldnordisk til formålet - men jeg
savner nogle tal at hænge det op på.

Fra : KGB

Dato : 29-11-01 20:28

> [...]
> mobil-brugerne benytter sig af WAP? Min fornemmelse er at SMS fortsat
> holder WAP stangen, selv hvor SMS synes oldnordisk til formålet - men jeg

De to ting er på ingen måde sammenlignelige.

SMS er en form for kommunikation ligesom e-mail,
hvorimod wap er en form for søgen ligesom surfning og internetsider på
nettet.

Så det er ligesom at sammenligne om der er flest der ringer fra sin
hjemmetelefon eller bruger en browser til at surfe på nettet med...

KGB

Fra : Vike

Dato : 29-11-01 20:43

Hej, det ved jeg, men ikke desto mindre ser man jo en del SMS tjenester der
strengt taget leverer information via "e-mail" som måske var mere oplagt at
levere via WAP. Lidt ligesom i WWWs tidlige barndom, faktisk.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-11-01 00:50

Vike skrev:

>Hej, det ved jeg, men ikke desto mindre ser man jo en del SMS tjenester der
>strengt taget leverer information via "e-mail" som måske var mere oplagt at
>levere via WAP. Lidt ligesom i WWWs tidlige barndom, faktisk.

Tja, alle telefoner idag har SMS-mulighed (det er MEGET få der ikke
har), derfor er det billigere at udvikle systemerne til at kunne
bruges over SMS end WAP.

Desuden koster det pr. minut at bruge WAP (nogle telefoner kan dog
gøre det over SMS, men det koster mere end en SMS at få sendt noget
der kan bruges til noget).

Hvis man f.eks. skal have en ringetone til sin mobil, så er det noget
nemmere og billigere at sende en SMS til et bestemt nummer med en
kommando, end at skulle hoppe ind på en WAP-side, taste sit nummer
ind, vælge ringetone osv. Desuden kan WAP ikke overtakseres som SMS
kan.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/

Fra : jan steen sørensen

Dato : 03-12-01 12:43

"KGB" <KGB@NSA.PET> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så det er ligesom at sammenligne om der er flest der ringer fra sin
> hjemmetelefon eller bruger en browser til at surfe på nettet med...

Nemlig -
TEST WAP: prøv engang på www.gelon.net - her kan du lege lidt med de
oplysninger der findes på f.eks.: wap.krak.dk (husk: du skal have en
emulatoren startet på WEB-siden inden du kan åbne den)

Jeg bruger ofte WAP fra min Ericsson mobil til at søge oplysninger om
adresser, telefonnumre og ikke mindst rutebeskrivelser!

Jan

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 29-11-01 21:52

"Vike" <askforit@nospam.com> skrev i melding
> [...]
> mobil-brugerne benytter sig af WAP? Min fornemmelse er at SMS fortsat
> holder WAP stangen, selv hvor SMS synes oldnordisk til formålet - men jeg

Hvis vi ikke tenker tall, er nok utbredelsen av WAP kraftig begrenset, på
grunn av at det har vært meget kostbart å benytte.

Imidlertid har vi i år fått GPRS, og stadig flere telefoner leveres med
denne teknikken.

GPRS er ideelt for WAP, da en wapside er på kun ca 1 kilobyte.

Her i Norge betaler man 10 øre pr kilobyte (Telenor Mobil), eller kr 50,-
pr første megabyte, deretter kr 2,5 øre pr kb (NetCom).

Dermed blir WAP betydelig mer attraktivt. Man skal faktisk bruke WAP en del
for å komme opp i en kostnad av 50 kr. Har ikke sjekket prisene i Danmark,
men regner med at det ikke er så veldig forskjellig fra Norge.

Til internett og nedlasting av filer er derimot GPRS meget kostbart. Da er
det bedre med HSCSD eller vanlig GSM.

Mvh

Thorolv Valentinsen
Haugesund, Norge

Fra : Anders HJ

Dato : 29-11-01 22:12

I DK koster det 25 kr pr. megabyte hos både TDC og Sonofon. Men det bliver
så til gengæld ikke billigere når du når over den første mb.

Anders